2026-07-06, 01:34
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Hur är det mer eller mindre hemskt än det som går att motivera med texter ur bibeln?

Men krisdendomen är inte en religion och ideologi, det är Islam. Och det som kritiseras är Islam som ideologi, inte sant? Det går inte att blanda bort de korten, även om du säkert känner dig tvungen att försöka.
Citera
2026-07-06, 01:42
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Återigen ljuger du. Här är verserna:

9:4 As for the polytheists who have honoured every term of their treaty with you and have not supported an enemy against you, honour your treaty with them until the end of its term. Surely Allah loves those who are mindful ˹of Him˺

9:5 But once the Sacred Months have passed, kill the polytheists ˹who violated their treaties˺ wherever you find them,1 capture them, besiege them, and lie in wait for them on every way. But if they repent, perform prayers, and pay alms-tax, then set them free. Indeed, Allah is All-Forgiving, Most Merciful.
Källa:
https://quran.com/at-tawbah/4

Så hela versen handlar om dom som bröt fredsavtalet. Det handlar om specifik händelse där icke muslimerna i mecka bröt ett fredsavtal. Varför ljuger du? Eller har du återigen kopierat någon annans post och vill be om ursäkt igen?

Sen allt babbel om terror och attacker osv är det människor som har gjort. Inget religionen förespråkar. Hade Islam förespråkat mord på icke troende hade inge en enda människa levt. Det är 2 miljarder muslimer varav 1 miljard försöker följa islam helt och hållet. Tror du alla dom vill mörda dig?

Du är ju verkligen så jävla dum att du inte fattar vad du skriver. Hoppas du vaknar upp en dag. Inte ett ord av hans text blir lögn bara för att det finns andra saker i texten också. Fattar du inte det? Fattar du inte hir jävla efterbliven du låter ditt ideologiska filter tvingar dig att bli? Islam ör verkligen skrämmande fördummande. Jubelåsna och klingande symbal.
Citera
2026-07-06, 01:53
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Problemet som aldrig adresseras är att koranen inte nämnvärt skiljer sig i våldsamhet mot bibeln eller många andra religiösa texter.
Det är därför det är så svårt att förstå när SD (eller andra) säger att Sverige är byggt av "kristna värderingar". Som att dessa skulle stå i kontrast till de värderingar som finns i koranen.

Man undrar om det är "kristna värderingar" som i att skicka ut sin fru att bli gruppvåldtagen och mördad de menar? (Domarboken 19 vers 22-30)

Jomshofs kritik är för mig förståelig på det sättet att värderingarna som importerats med islam är regressiva avseende kvinnors rättigheter, synen på moral och heder, rättssamhället och mycket annat men kritiken är lika oförståelig för mig när det gäller kontrasterandet till kristendomen.

Islam utmärker sig inte som en dålig religion. Uppenbarligen har kristna länder demokratiserats och utvecklats före de allra flesta muslimska (eller alla), men det är för mig uppenbarligen inte på grund av den religiösa texten, utan av helt andra skäl.

Det är inte islam som är dålig, det är människorna som har kommit hit och som t.ex. inte accepterar att kvinnor har samma rättigheter som män som är dåliga. Skyll inte på böckerna, det är människorna det är fel på.

Problemet med islam är att det ÄR både en religion och en ideologi. Det är varken kristedomen eller judendomen.

Det finns inom islam en uppsättning regler och lagar för hur man ska bygga upp ett samhälle. Vidriga regler och lagar. I de tankeströmningar som anammat upplysningen skiljer vi på vägledande principer och religiöst tvång. Det gör inte islam. Ser du skillnaden? Det här är inget nytt och konstigt, det är en grundläggande, uttalat erkänd skillnad mellan tankeströmningarna. Det är, bland annat, därför det gär så bra där islam inte är, och så dåligt där islam är. De har helt enkelt inte fattat grejen. Sen kan den kosmologiska teologin i sig vara ofarlig, eller rent av bra, men islam SOM IDEOLOGI är fullständigt förödande för ett samhälle. Det är en efterbliven (alltså underutvecklad) ideologi jämfört med nästan alla andra icketotalitära ideologier.
Senast redigerad av bildburgare 2026-07-06 kl. 01:56.
Citera
2026-07-06, 02:28
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Problemet med islam är att det ÄR både en religion och en ideologi. Det är varken kristedomen eller judendomen.

Det finns inom islam en uppsättning regler och lagar för hur man ska bygga upp ett samhälle. Vidriga regler och lagar. I de tankeströmningar som anammat upplysningen skiljer vi på vägledande principer och religiöst tvång. Det gör inte islam. Ser du skillnaden? Det här är inget nytt och konstigt, det är en grundläggande, uttalat erkänd skillnad mellan tankeströmningarna. Det är, bland annat, därför det gär så bra där islam inte är, och så dåligt där islam är. De har helt enkelt inte fattat grejen. Sen kan den kosmologiska teologin i sig vara ofarlig, eller rent av bra, men islam SOM IDEOLOGI är fullständigt förödande för ett samhälle. Det är en efterbliven (alltså underutvecklad) ideologi jämfört med nästan alla andra icketotalitära ideologier.
Kristendomen är minst lika totalitär och efterbliven. Men den är förhindrad att uppnå den makt den söker.

Vi har som tur är hinder inbyggda för att stoppa eventuella försök av religionsanhängare att ta över landets maktinstitutioner. Vissa av dessa är rent formella genom hur lagar och andra styrningsmedel fungerar och blir till, säkerhetsfunktionalitet som att förhållandet mellan stat, politik och religion är ett av sekularism och andra är informella genom att det finns en utbredd folklig ovilja till att lyda under religiösa dogmer. I detta inkluderar jag även en klar majoritet av muslimerna i landet, som ovilliga att lyda under en statsreligion även om den religionen vore islam.

Nuvarande statsminister Kristersson är gift med en präst och vice statsminister Busch är ledare för ett kristet parti. Men vi ser ändå ingen kristendom närvarande i deras respektive maktutövning. Detta för att de vägrar eller för att det inte går?

Faran om ett religiöst övertagande är nog tydligast i den nyligen tillkomna retoriken om Sverige som ett kristet land byggt på så kallade judeokristna värderingar. En direktimport av USA:s Christian nationalism/MAGA. Detta finns i vissa av högerpartierna och är på intet sätt något välkommet.

Skrämselpropaganda om att muslimer i Europa i majoritet enligt en undersökning vill styras av sharia bygger på missförstånd om vad sharia innebär och förhoppningen om att de som skräms av propagandan inte bryr sig om att kolla upp fakta. Som vanligt med propaganda, alltså. Den går hem för att det kritiska tänkandet brister vid mötet med selektiv och tillrättalagd desinformation.
Citera
2026-07-06, 03:06
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Nej, "verser om krig och våld" handlar om att betvinga "otrogna" och tvinga dom att tillbe den pedofile krigsherrens lära. "Försvar" mot vad? Det får du väl i.s.f. visa? Men det kan du ju inte...

Jag har inte sagt att "alla" muslimska länder "tvingar kvinnor till slöja", men jag förstår att du känner dig tvungen att ljuga i ditt desperata försvar av den pedofile krigsherrens lära.

Personligen tycker jag att alla skall få "tro" på vilka sagoböcker som helst. Jag finner det dock djupt problematiskt när de "troende" söker tvinga andra till underkastelse, varför gör inte du det? Vet du vad "islam" betyder? Underkastelse...

Jag har visat det flera gånger i tråden. Ge mig en pldsam vers så ska jag posta versen innan eller efter som visar det är försvar syfte.

Islam betyder underkastelse till Gud. Alltså man underkasta sig Gud och ingen människa. Inget märkvärdigt med det. Eller trodde du det betydde att troende ska tvinga icke troende till underkastelse när Koranen säger:

"Det finns inget tvång i religionen"
Källa:
https://quran.com/al-baqarah/256?translations=131%2C22%2C20

Ditt hat mot islam verkar baseras på annat än kunskap.
Citera
2026-07-06, 03:08
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Du är ju verkligen så jävla dum att du inte fattar vad du skriver. Hoppas du vaknar upp en dag. Inte ett ord av hans text blir lögn bara för att det finns andra saker i texten också. Fattar du inte det? Fattar du inte hir jävla efterbliven du låter ditt ideologiska filter tvingar dig att bli? Islam ör verkligen skrämmande fördummande. Jubelåsna och klingande symbal.

Hela versens syfte byter betydelse när man har med versen innan och efter. Jag bevisade just era lögner och då måste du gå till person attack. Tack för du bekräftar du inte har något svar mot fakta.
Citera
2026-07-06, 04:51
Medlem
area50s avatar
Dom kallar honom för en islamofob, men inte en lögnare
Citera
2026-07-06, 07:24
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Islam är en pest i klass med kommunismen, och det hedrar Jomshof att han står upp mot den.
Citera
2026-07-06, 07:24
Medlem
Islam är en religion vars uttalade mål är världsherravälde, där heliga skrifterna förespråkar mord på otrogna och där anhängare strategiskt utnyttjar andra länders öppenhet och mänskliga rättigheter för att infiltrera och förändra samhället. Varför skulle en sådan rörelse då inte klassas som ett hot mot rikets säkerhet?

Islam är inte jämförbar med andra religioner eller ideologier. Den bygger inte enbart på idéer, utan även på en långvarig process av biologisk och kulturell selektion. De som föds in i Islam utsätts för systematisk indoktrinering från tidig ålder, medan den som försöker lämna riskerar dödsstraff, att utlämnas av den egna gruppen eller förrådas av sin egen familj. Detta gör Islam till ett system vars yttersta syfte är att erövra och behålla territorium.

Islam är därför inte kompatibel med västerländska samhällen. Även om enskilda delar kan uppfattas som positiva är dess politiska, juridiska och religiösa grundstruktur i stora delar oförenlig med västerländska värderingar.

Flera generationers selektion har gjort att individer som ifrågasätter läran successivt har försvunnit ur genpolen, medan de mest lojala har blivit dominerande. Samtidigt begränsar religionens egna normer och utbildningssystem utvecklingen av självständigt och kritiskt tänkande. En individ kan därför vara mycket högfungerande inom ett smalt område men samtidigt vara mentalt låst eller starkt begränsad i frågor som rör den egna ideologin.
Citera
2026-07-06, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr11fip0xen
https://www.svd.se/a/WvkVPg/jomshof-jag-star-for-att-jag-hatar-islam

Vad tycker ni? Är det inte lite hårt att säga att man hatar islam eller har han rätt i sina påståenden om islam?

Vad tycker du om islam? Tycker ni att Richard Jomshof har rätt?

.....................

En del av citatet bortredigerat enligt regel 1.02 - upphovsrätten.

/Moderator

Helt rätt av Jomshof.
Finns INGET gott i islam.
Jag hatar varken negrar, gulingar eller någon annan hudfärg.
Men fy fan vad jag HATAR islam.
Islam ska utrotas. ALLA medel tillåtna.
Citera
2026-07-06, 09:11
Medlem
Cadells avatar
Richard Jomshof är min hjälte
När inleds demonteringen av moskéer?
Vi börjar med den första som byggdes 74 och jobbar oss in i nutid
Kronologisk ordning
Citera
2026-07-06, 09:14
Medlem
Cadells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Helt rätt av Jomshof.
Finns INGET gott i islam.
Jag hatar varken negrar, gulingar eller någon annan hudfärg.
Men fy fan vad jag HATAR islam.
Islam ska utrotas. ALLA medel tillåtna.

Instämmer helt och hållet.
Men du vet väl att det är rasism att vara emot allt som inte är kommunism och islam?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in