Citat:
Om jag fattar dig rätt...
Det här förklarar mycket. Den nya grannen (som köpt från ett konkursbo) ansökte om att få en utfart. Trafikverket säger så klart nej då det är ett helt livsfarligt läge (jag kan inte komma på att jag någonsin sett en så här farlig utfart, men ni som säger annat få gärna länka till såna med google-maps). Anna-Carin kommer då på att det finns ett gammalt servitut och då hon kan en del om fastighetsrätt, men inte väglagen, så kör de på.
Jag tror knappast det finns några gamla officiella kartor som har utfarten utmärkt. Man ritade för hand och lade inte tid på att rita ut utfarter. Möjligen har hon en karta som följer med servitutshandlingen som har servitutet utritat.
Kollade förresten om det fanns en detaljplan och det gjorde det. Enligt den så såg man år 1959 att all utfartstrafik i området skulle samlas till en gemensam anslutning till väg 616.
https://kartdokument.kungalv.se/Kartor-GIS/Detaljplaner/Kode/98/Beskrivning.PDF
Mycket trauma-dumping i tråden förresten...
Jag tror knappast det finns några gamla officiella kartor som har utfarten utmärkt. Man ritade för hand och lade inte tid på att rita ut utfarter. Möjligen har hon en karta som följer med servitutshandlingen som har servitutet utritat.
Kollade förresten om det fanns en detaljplan och det gjorde det. Enligt den så såg man år 1959 att all utfartstrafik i området skulle samlas till en gemensam anslutning till väg 616.
https://kartdokument.kungalv.se/Kartor-GIS/Detaljplaner/Kode/98/Beskrivning.PDF
Mycket trauma-dumping i tråden förresten...
1:15 har ett servitut som ger dem rätt till utfart över 1:19 och 1:21. 1:19 har inget liknande servitut utan har ibland använt den väg/stig som 1:15 har rätt till, vilket bör vara OK då den vägen/stigen går över 1:19. För tyngre transporter (bil) har 1:15 historiskt använt den bakre vägen, som alla andra i området använder, trots att den inte går hela vägen fram till 1:15. Sedan byggde 1:15 om stigen över 1:19 till en väg och då satte Trafikverket upp ett staket. S nu får 1:15 parkera hos grannen på baksidan och 1:19 är väldigt isolerad.
Den smala tomtdelen tillhör 1:21.