2026-07-09, 03:24
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Det är grannfastigheten som vägen är dragen över. De som fick avslag när de ansökte om en utfart..
1:15 är parets fastighet

Då är Anna-Carin Moberg (KUNGÄLV VÄVRA 1:15) och hennes ätt helt rökta.

Förhoppningsvis har inte ägarna till KUNGÄLV VÄVRA 1:19 varit med och bekostat vägen, som nu visar sig vara en ovanligt smal grusplan. En grusplan utan kontakt med allmänna vägnätet. Men de kan kanske börja köra MC för att lösa problemet med att det saknas bilväg.

Och förhoppningsvis har inte ägarna till KUNGÄLV VÄVRA 1:19 skrivit på ett avtal om att dela på rättegångskostnaderna...
Citera
2026-07-09, 03:29
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det är varningsskylt "Utfarter" sedan 2018.

Om det skulle vara så att det inte varit tänkt att vara en utfart så är det en konstig varning.

Obs! Utfarter, inte utfart.

Det är gott om utfarter till Vävra Korsväg. Alla mer eller mindre farliga...
Citera
2026-07-09, 03:41
Medlem
Cliff.Booths avatar
Det är inte bara Anna-Carin Moberg, som tycker att det är rätt och riktigt att utnyttja vägservitutet. Kaka söker maka...

Ur GP:
En fundering som paret har är att det kan ha skett ett missförstånd i processen.

– För några år sedan hade vår granne sökt tillstånd för att anlägga en uppfart och fick avslag, säger Anna-Carin Moberg.

De undrar om Trafikverket kan ha förväxlat grannens ärende med deras eget och därför utgått från att familjens utfart anlagts utan tillstånd.

– På kartor från 1940-talet och framåt finns den här vägen utmärkt. Men Trafikverket säger ändå att vi inte påverkas av detta. Jag tror att de utgår från att det är grannens väg eftersom den ligger på hans mark, men vi har ett officialservitut. Jag tror att det är där det har blivit helt tokigt, säger Thomas Karlsson.
Är det någon som kan hitta dessa kartor?

Jag har gått bet. Det närmaste jag kommer är:

https://historiskakartor.lantmateriet.se/hk/positionsearch?e=310559&n=6421900

PS. Tidigare ekonomisk karta:

https://kartbild.com/#16/57.8991/11.8014/0x4000
Citera
2026-07-09, 03:49
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför kunde de inte fixat någon sorts speciallösning med ett öppningsbart säkerhetsräcke?

Är det något liknande en välbevakad järnvägsövergång med sirener, stoppljus och dubbla bommar du tänker dig?

Vilka är "de" förresten? Skattebetalarna? Anna-Carin Moberg?
Citera
2026-07-09, 04:07
Medlem
Cliff.Booths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Sen rent krasst. Trafikverket har faktiskt ansvarat för säkerheten genom att på en allmän väg (som Trafikverket har ansvar över) upprätta ett vägräcke. Att detta räcke skulle blockera fastighetsägarens nyupprättade utfart är ju synd. Så Trafikverket använde paragrafrytteri mot paragrafryttarna. Jag är övertygad om att Trafikverket har starka juridiska grunder att stå på och kommer inte att förlora detta.

Instämmer. Helt klart är det någon tjänsteman på Trafikverket som har roat sig på Anna-Carin Mobergs bekostnad.

Citat:
Lmao. De vet alltså att de byggt en dödsfälla. Detta verkar mer och mer vara något slags trick att försöka lura staten på pengar.

Förhoppningsvis stämmer Anna-Carin Moberg skiten ur kommunen, Trafikverket och alla andra tänkbara myndigheter. Rätt skall vara rätt!
Citera
2026-07-09, 06:01
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det stod inget om det i artikeln? Det stod väl att de kunde parkera hos en snäll granne men att det var trångt men en så lösning är ju aldrig hållbar. Tänk om grannen säljer och det flyttar in någon sur jävel där då är det ju kört

Nej, jag är osäker på vad som är fallet - om det är som du påstår så är det såklart inte hållbart...
Citera
2026-07-09, 06:04
Medlem
Citat:
Hela syftet är att man inte ska köra bil in till huset därifrån. Det är för farligt. Då hjälper inget öppningsbart räcke.

Nej, okey - ligger det "pyrt" till - i en kurva, eller något? Men, det brukar det ju ordna med speglar och annat. Varför inte så här? Det är alltid så i slika "click baits" . man upprörs och sedan tillkommer information som inte gör det så konstigt ändå...
Citera
2026-07-09, 06:09
Medlem
Det är alltså frågan om in/ut-farten vid den vita bilen, på bilden? Den ser ju lite småfalig ut ja, men dessa finns det 10 000 av i Sverige, så varför skall en räcke upp just där? Speglar brukar fixa slika, farliga, ut/in-farter...

https://postimg.cc/jwS4Kt3F

Vägen längst nere till höger i bilden - är detta en väg de kan använda, eller? Om svaret är ja - är ägarna idioterna i denna soppa, inte Vägverket...
Citera
2026-07-09, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Svenska domstolar får döma på indicier. Så hade det skett mer än en gång och det endast var din uppfart så tror jag det hade varit risk för dom.

Öh nej. Gå och läs på om hur samhället fungerar. Inbrottstjuvar frikänns trots fingeravtryck och fynd av stöldgods. Du låter helt tappad.
Citera
2026-07-09, 07:00
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Det där räcket hade jag själv tagit ned en mörk natt och sen upprepat det vid behov.
Det blir så tydligt vem som gjort det bara.

Citera
2026-07-09, 07:08
Medlem
Det där är en mycket farlig utfart, kan dom inte bara fixa en parkering för bilarna mittemot utfarten?

Några lass med grus bara så är det klart.
Citera
2026-07-09, 07:22
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja ett jack i tomten (och nä vadå alternativ omväg)
https://i.postimg.cc/qR8bs7s4/hfghfdghf.png
Alternativ omväg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in