2026-07-08, 00:05
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Det där räcket hade jag själv tagit ned en mörk natt och sen upprepat det vid behov.
Exakt.
Citera
2026-07-08, 01:42
Avstängd
Hulebackens avatar
Är väl bara att såga av skiten och sen neka när de frågar.
Citera
2026-07-08, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
"De har rätt att sätta upp utan formellt beslut."
Jovistt.
Men man är inte skyldig att göra allt man har rätt att göra.
Däremot kan man ha rätt att göra det man inte är skyldig att göra.
Som att visa förståelse för hur man agerar för att visa gott omdöme och omtanke om medborgarna

Detta är ett uppenbart fall av en akademiker som sitter och lajvar jobb.

Alla förstår att det blev fel, men man försöker låtsas som att inget hänt.

Till husägarna. Bara kapa och gå vidare med livet.
Citera
2026-07-08, 06:14
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sjuka svenska förvaltningar och kommuner!
Finns det inte möjlighet att bredda utfarten lite på andra sidan?
Annars hade jag tagit vinkelslipen och kapat räcket. (Ingen aning om vem som gjort det? Inte jag i alla fall)

Min första tanke.

Handlingsförlamade Svensson som sitter och väntar på att bli räddade av en myndighet från en annan myndighet.
Citera
2026-07-08, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
En svensk myndighet som trakasserar svenska medborgare... Vilken skräll!

Köper att utfarten inte set supersäker ut men har den funnits i frygt 85år borde andra alternativ beaktas innan man spärrar av den. Lägre hastighetsbegränsning påbud att svänga höger vid utfart och kanske nån varningsskylt.

Det är inte rimligt att myndigheter kör över folk på det här sättet men inte ovanligt. Sverige är uruselt på att värna sina medborgare.

Sverige är i motsats till vad du påstår, ett av världens bästa länder på att värna om sina medborgare.
Vi har t ex en av världens bästa demokratier
Vi har den unika allemansrätten
Vi har en mycket god social trygghet
Vi har en av världens lägsta/bästa statistiker för trafikolyckor, skadade/dödade
Vi ligger bland de lägre grupperna länder vad gäller korruption
För att bara ta några exempel i mängden…

Det är heller inte vanligt att myndigheter ”kör över folk” utan nog mer vanligt att folk inte förstår eller vill följa lagar och regler etc.
Och myndigheter trakasserar knappast medborgare, var får du det ifrån….

Huruvida myndigheterna i detta fall gjort nåt fel i agerandet kan vara svårt för oss att veta, för vi har antagligen inte alla relevanta fakta på bordet än. Men visst kan det hända att även myndigheter gör tabbar av olika orsaker, det är ju bara människor där med som jobbar för att innevånarna ska ha det tryggt och bra.
Citera
2026-07-08, 07:10
Medlem
Civil olydnad.
Kapa räcket bara.

Mjölkpallen.
Citera
2026-07-08, 08:25
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Sverige är i motsats till vad du påstår, ett av världens bästa länder på att värna om sina medborgare.
Vi har t ex en av världens bästa demokratier
Vi har den unika allemansrätten
Vi har en mycket god social trygghet
Vi har en av världens lägsta/bästa statistiker för trafikolyckor, skadade/dödade
Vi ligger bland de lägre grupperna länder vad gäller korruption
För att bara ta några exempel i mängden…

Det är heller inte vanligt att myndigheter ”kör över folk” utan nog mer vanligt att folk inte förstår eller vill följa lagar och regler etc.
Och myndigheter trakasserar knappast medborgare, var får du det ifrån….

Huruvida myndigheterna i detta fall gjort nåt fel i agerandet kan vara svårt för oss att veta, för vi har antagligen inte alla relevanta fakta på bordet än. Men visst kan det hända att även myndigheter gör tabbar av olika orsaker, det är ju bara människor där med som jobbar för att innevånarna ska ha det tryggt och bra.
Helt rätt, om de blockerar alla uppfarter med säkerhetsräcke kan vi närma oss nollvisionen

Och kapsla in all tågräls så är självmord och psykisk ohälsa ett minne blott
(Räknas tågsjälvmord in i nollvision-statistiken?)
Citera
2026-07-08, 08:29
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Det här en av anledningarna till varför jag hyser ett förakt mot myndigheter och andra statliga/regionala/kommunala organisationer.

Helt sjukt att de bara kan välja att blockera en uppfart utan kommunikation till fastighetsägaren för att sedan hävda att det inte finns någon som helst instans att häva eller överklaga beslutet. Gjort är gjort, tack och adjö är attityden.

Sedan går de med på ta bort en liten försumbar del av räcket… Så de kan luta sig tillbaka med ett hånfullt leenden och säga att de är medgörliga. Äckligt överförmynderi är bara förnamnet.

I Sverige är det kutym av myndigheter att agera som autistiska paragrafryttare och även om de gjort fel så totalvägrar dem att acceptera sina misstag.

Den lilla människan, oss skattebetalare, kan man lätt köra över och de gör detta med glädje i sann överförmynderi- anda.

Sedan får man kämpa med näppar och klor för att överklaga i olika insatser där processerna är långa samt byråkratiska. Om man nu ens får det som i detta fallet.

Ett hån mot den privata äganderätten.
Senast redigerad av ConservativeAlpha 2026-07-08 kl. 08:38.
Citera
2026-07-08, 09:04
Medlem
När man inte hatade myndigheter och kommun nog redan!

Jag hade tagit fram tigersågen

Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trafikverket-sparrade-av-deras-sommarhus-utan-forvarning/

Lite paragrafrytteri eller korruption får man räkna med
Men vad händer?

Är det en autist eller ai som ligger bakom?
Citera
2026-07-08, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Det här en av anledningarna till varför jag hyser ett förakt mot myndigheter och andra statliga/regionala/kommunala organisationer.

Helt sjukt att de bara kan välja att blockera en uppfart utan kommunikation till fastighetsägaren för att sedan hävda att det inte finns någon som helst instans att häva eller överklaga beslutet. Gjort är gjort, tack och adjö är attityden.

Sedan går de med på ta bort en liten försumbar del av räcket… Så de kan luta sig tillbaka med ett hånfullt leenden och säga att de är medgörliga. Äckligt överförmynderi är bara förnamnet.

I Sverige är det kutym av myndigheter att agera som autistiska paragrafryttare och även om de gjort fel så totalvägrar dem att acceptera sina misstag.

Den lilla människan, oss skattebetalare, kan man lätt köra över och de gör detta med glädje i sann överförmynderi- anda.

Sedan får man kämpa med näppar och klor för att överklaga i olika insatser där processerna är långa samt byråkratiska. Om man nu ens får det som i detta fallet.

Ett hån mot den privata äganderätten.

Om nu myndigheter gör en vurpa ibland, det sker ju. Så kan du väl inte vara blind för att de generellt sett gör bra saker för oss medborgare, eller är du en sådan där som dömer ut direkt för några få missar och skiter i allt bra som görs?
Citera
2026-07-08, 09:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Är det hon som beskrivit sitt eget arbete som "Jag är en passionerad teamledare med stark tro på kraften i teamwork och öppen kommunikation", då kan man ju se att hon häpnar också av den anledningen hur andra sköter sina jobb, eller är det någon namne? Trafikverket är hursomhelst exempel på det motsatta.

Jag tror det handlar om en sommarstuga så det går inte riktigt hitta en kartbild eller liknande, men en del andra nyhetsmedia har också skrivit om detta absurda fall, tex nedanstående.

"Det anmärkningsvärda i historien är att familjen ... har lagen helt på sin sida på papperet och att Trafikverket ge familjen tillträde till sin infart. Sedan 1945 finns ett så kallat officialservitut utfärdat för fastigheten. Det är en tung juridiskt bindande rättighet som slår fast att fastigheten har rätt till en tre meter bred väganslutning ner till den allmänna vägen. Men Trafikverket har helt struntat i servitutet ...", https://carup.se/188491-2/
Citera
2026-07-08, 09:54
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om nu myndigheter gör en vurpa ibland, det sker ju. Så kan du väl inte vara blind för att de generellt sett gör bra saker för oss medborgare, eller är du en sådan där som dömer ut direkt för några få missar och skiter i allt bra som görs?

Myndigheter gör mer än en vurpa, de har inte bara förstört familjer utan även har blod på sina händer. Absolut finns det bra saker som görs och de ska ha eloge när de gör rätt, samtidigt så skall de även få hård kritik när de gör fel.

Det stora problemet är hur nonchalant myndigheter och dess anställda är mot privatpersoner samt företag. Och att de agerar som paragrafryttare av rang utan hänsyn till något eller några som helst omständigheter. Tunnelseende är tydligen ett kriterium för att bli anställd.

Men i sann svensk anda så skall man inte få rikta kritik utan ta deras beslut och lagar som Guds lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Är det hon som beskrivit sitt eget arbete som "Jag är en passionerad teamledare med stark tro på kraften i teamwork och öppen kommunikation", då kan man ju se att hon häpnar också av den anledningen hur andra sköter sina jobb, eller är det någon namne? Trafikverket är hursomhelst exempel på det motsatta.

Jag tror det handlar om en sommarstuga så det går inte riktigt hitta en kartbild eller liknande, men en del andra nyhetsmedia har också skrivit om detta absurda fall, tex nedanstående.

"Det anmärkningsvärda i historien är att familjen ... har lagen helt på sin sida på papperet och att Trafikverket ge familjen tillträde till sin infart. Sedan 1945 finns ett så kallat officialservitut utfärdat för fastigheten. Det är en tung juridiskt bindande rättighet som slår fast att fastigheten har rätt till en tre meter bred väganslutning ner till den allmänna vägen. Men Trafikverket har helt struntat i servitutet ...", https://carup.se/188491-2/

Och det här det här jag menar, även om Trafikverket har gjort fel så kommer de aldrig ge med sig förrän det har blivit rättsligt prövat till sin nackdel. Alltid vara långa samt byråkratiska processer som gör att man vill slita håret av sig, det är halvt byggt för att man ska ge upp.

Här har Trafikverket varit smarta då man hävdar att inget beslut har tagits utan det är en åtgärd som har gjorts. Vilket gör att det inte går att att överklaga eller häva beslutet då de facto inget faktiskt beslut har tagits.

Om jag hade varit boendet så har jag fortsatt med JO, sedan gjort en civilrättslig stämning och dragit in Lantmäteriet samt även låtit räddningstjänst göra en bedömning om säkerhet och att de kan komma in med sina utryckningsfordon. Sist men inte minst att hade jag även skickat in ett skadeståndsanspråk och krävt att de kompenserar eller bygger en ny infart som bekostas av Trafikverket.

Det hade varit betydligt enklare för Trafikverket om de bara var medgörliga och sa "oj, vi har gjort fel" och tog bort räcket så att uppfarten blir helt fri. Istället som man har gjort nu för att hävda att de inte kan göra något och enbart tar bort en liten bit, för att sedan sätta sig på tvären igen. För uppenbarligen kunde de ju ta bort en del av räcket trots allt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in