Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
Om nu myndigheter gör en vurpa ibland, det sker ju. Så kan du väl inte vara blind för att de generellt sett gör bra saker för oss medborgare, eller är du en sådan där som dömer ut direkt för några få missar och skiter i allt bra som görs?
Myndigheter gör mer än en vurpa, de har inte bara förstört familjer utan även har blod på sina händer. Absolut finns det bra saker som görs och de ska ha eloge när de gör rätt, samtidigt så skall de även få hård kritik när de gör fel.
Det stora problemet är hur nonchalant myndigheter och dess anställda är mot privatpersoner samt företag. Och att de agerar som paragrafryttare av rang utan hänsyn till något eller några som helst omständigheter. Tunnelseende är tydligen ett kriterium för att bli anställd.
Men i sann svensk anda så skall man inte få rikta kritik utan ta deras beslut och lagar som Guds lag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Är det hon som beskrivit sitt eget arbete som "
Jag är en passionerad teamledare med stark tro på kraften i teamwork och öppen kommunikation", då kan man ju se att hon häpnar också av den anledningen hur andra sköter sina jobb, eller är det någon namne? Trafikverket är hursomhelst exempel på det motsatta.
Jag tror det handlar om en sommarstuga så det går inte riktigt hitta en kartbild eller liknande, men en del andra nyhetsmedia har också skrivit om detta absurda fall, tex nedanstående.
"
Det anmärkningsvärda i historien är att familjen ... har lagen helt på sin sida på papperet och att Trafikverket ge familjen tillträde till sin infart. Sedan 1945 finns ett så kallat officialservitut utfärdat för fastigheten. Det är en tung juridiskt bindande rättighet som slår fast att fastigheten har rätt till en tre meter bred väganslutning ner till den allmänna vägen. Men Trafikverket har helt struntat i servitutet ...",
https://carup.se/188491-2/
Och det här det här jag menar, även om Trafikverket har gjort fel så kommer de aldrig ge med sig förrän det har blivit rättsligt prövat till sin nackdel. Alltid vara långa samt byråkratiska processer som gör att man vill slita håret av sig, det är halvt byggt för att man ska ge upp.
Här har Trafikverket varit smarta då man hävdar att inget beslut har tagits utan det är en åtgärd som har gjorts. Vilket gör att det inte går att att överklaga eller häva beslutet då de facto inget faktiskt beslut har tagits.
Om jag hade varit boendet så har jag fortsatt med JO, sedan gjort en civilrättslig stämning och dragit in Lantmäteriet samt även låtit räddningstjänst göra en bedömning om säkerhet och att de kan komma in med sina utryckningsfordon. Sist men inte minst att hade jag även skickat in ett skadeståndsanspråk och krävt att de kompenserar eller bygger en ny infart som bekostas av Trafikverket.
Det hade varit betydligt enklare för Trafikverket om de bara var medgörliga och sa "
oj, vi har gjort fel" och tog bort räcket så att uppfarten blir helt fri. Istället som man har gjort nu för att hävda att de inte kan göra något och enbart tar bort en liten bit, för att sedan sätta sig på tvären igen. För uppenbarligen kunde de ju ta bort en del av räcket trots allt...