Citat:
Ursprungligen postat av
Kallfusion
Jag säger inte vilka "fall" som i antal eller statistik ger ett positivt eller negativt utfall vare sig för befolkningen i stort eller enskilda människor. Jag säger att ett beslut, en policy, en process, en lag eller en åtgärd sätts i rullning och är givetvis menad att i positiv bemärkelse omfamna en så stor del av samhället eller befolkningen som möjligt. Det är maskinen. Vissa faller utanför ramen och råkar illa ut, eller tillhör en liten del av befolkningen som inte innefattas av "fördelarna" som det är tänkt att ge.
Därför har vi alltid haft skyddsnät på plats för sådana händelser. Skyddsnät som till skillnad från "maskinen" har varit representerade av människor som ser medborgarna som människor och agerar därefter. På senare år framstår de hjälpande och skyddande enheterna dock själva alltmer som maskiner. Mindre maskiner i den stora maskinen och folk upplever i allt ökande grad att efter att man ramlar utanför och blir frånåkt, eller helt överkörd av den stora maskinen så blir man sedan ännu mer malen i bitar av de mindre maskinerna som i grunden är menade att hjälpa. De mindre maskinerna körs fortfarande av människor, men de har liten eller ingen kontroll över sin lilla hjälpande maskin utan den upplevs numera som lika styrd av den stora maskinen som allt annat, och de som sitter på förarplats och faktiskt kan göra skillnad har sedan länge gett upp och lyder blint under det stora maskineriet. (De små maskinerna är saker som soc, försäkringskassa, vården, polismyndigheten och så vidare).
Har man tur är det en handläggare/tjänsteman som fortfarande HAR kontroll och ser till människan och inte bara siffror eller statistik eller är slav under någon minimikvot om godkännande kontra avslag som stora maskinen matat till dem.
Det kanske till och med fortfarande är så att majoriteten till alla beslut som tas är korrekta, och många av dem inte ens galna ur en rent humanistisk synvinkel heller.
Men det tar inte bort det faktum att folk i allt högre grad känner sig som en del av ett maskineri som inte längre fungerar som det var tänkt. Som själva blivit eller har någon närstående som på riktigt råkat illa ut eller blivit felbehandlad av systemet, fler och fler frågar sig "vad fan betalar jag ens skatt till längre när det ser ut som det gör?" och så vidare.
Och det handlar inte om att folk är för lata, för bortskämda, är medicinska simulanter eller för obildade eller inkompetenta för att förstå eller uppskatta samhället idag. Ett publikt missnöje grundar sig sällan i rena villfarelser eller rena lögner.
Tack för ett välskrivet inlägg, med bra poänger i sig. Men forfarande handlar det mest om just tyckande utan egentliga seriösa fakta.
Folk har i alla tider haft väldigt lätt för att tycka en massa, och döma hej vilt utifrån sitt tyckande, trots att de väldigt sällan har alla fakta på bordet, full insyn, eller ens kunskap nog att avgöra vad som är rätt och fel. Men tycka kan de…
Som jag redan skrivit så kan jag absolut själv tycka att saken tråden handlar om verkat märklig, och att man borde ha framskridit på ett annat sätt i samråd med de boende, för att värdera andra ev möjliga lösningar. Men igen, jag har inte full insyn och alla fakta på bordet i denna sak, så vad jag tycker är just bara vad jag tycker. Och infon man får via kvällstidningarna är ju inte sällan lite si och så för att locka till klick, och de boende berättar gärna lite väl målande för att få medlidande etc.
Så om det verkligen begåtts nåt fel tänker inte jag döma i nu, det får seriös granskning komma fram till.