2026-07-09, 15:27
Medlem
MosterAugustas avatar
Tittar man på streetview från 2021 ser man att de gjort en rejäl uppgradering av infarten från den tidigare kostigen. Hade inte kostat så mycket mer att göra en trafiksäker anslutning. 🤔
Citera
2026-07-09, 15:38
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
En svensk myndighet som trakasserar svenska medborgare... Vilken skräll!

Köper att utfarten inte set supersäker ut men har den funnits i frygt 85år borde andra alternativ beaktas innan man spärrar av den. Lägre hastighetsbegränsning påbud att svänga höger vid utfart och kanske nån varningsskylt.

Det är inte rimligt att myndigheter kör över folk på det här sättet men inte ovanligt. Sverige är uruselt på att värna sina medborgare.

Om man finner adressen på Google Maps kan man se bilder tillbaka från 2009 (?), och vad jag kan se är där i alla fall några år där jag tänker att man inte kunnat köra in till huset i alla fall. Om man inte haft en Land-/Rover/Cruiser
Citera
2026-07-09, 15:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Får bli en historia som Lars Molins "Midvinterduell" om detta räcke på nått sätt fast annorlunda

Haha..
Jag tänkte på Midvinterduell jag också. Här är den:
https://www.svtplay.se/video/eERaR5j/midvinterduell?video=visa

Citera
2026-07-09, 16:32
Medlem
När det gäller trådens specifika sak, det staket som tycks ha hamnat stolligt. Så ja, det kan absolut ha behövts en vurpa av nån myndighet eller instans. Men om det verkligen gjort vi ”gräsrötter” knappast innan alla fakta är på bordet.

Jag tycker absolut det verkar knasigt, men väljer att inte döma innan allt är granskat och bekräftat.

Folk har generellt sett alldeles för lätt för att gapa om fel och att myndigheter etc är korkade, men det är faktiskt mer vanligt att folk inte har koll på vad som faktiskt gäller av lagar och regler, utan själva bara gör, och sen när de får smäll på fingrarna så gnyr de och skyller på andra.
Citera
2026-07-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Jag säger inte vilka "fall" som i antal eller statistik ger ett positivt eller negativt utfall vare sig för befolkningen i stort eller enskilda människor. Jag säger att ett beslut, en policy, en process, en lag eller en åtgärd sätts i rullning och är givetvis menad att i positiv bemärkelse omfamna en så stor del av samhället eller befolkningen som möjligt. Det är maskinen. Vissa faller utanför ramen och råkar illa ut, eller tillhör en liten del av befolkningen som inte innefattas av "fördelarna" som det är tänkt att ge.

Därför har vi alltid haft skyddsnät på plats för sådana händelser. Skyddsnät som till skillnad från "maskinen" har varit representerade av människor som ser medborgarna som människor och agerar därefter. På senare år framstår de hjälpande och skyddande enheterna dock själva alltmer som maskiner. Mindre maskiner i den stora maskinen och folk upplever i allt ökande grad att efter att man ramlar utanför och blir frånåkt, eller helt överkörd av den stora maskinen så blir man sedan ännu mer malen i bitar av de mindre maskinerna som i grunden är menade att hjälpa. De mindre maskinerna körs fortfarande av människor, men de har liten eller ingen kontroll över sin lilla hjälpande maskin utan den upplevs numera som lika styrd av den stora maskinen som allt annat, och de som sitter på förarplats och faktiskt kan göra skillnad har sedan länge gett upp och lyder blint under det stora maskineriet. (De små maskinerna är saker som soc, försäkringskassa, vården, polismyndigheten och så vidare).

Har man tur är det en handläggare/tjänsteman som fortfarande HAR kontroll och ser till människan och inte bara siffror eller statistik eller är slav under någon minimikvot om godkännande kontra avslag som stora maskinen matat till dem.
Det kanske till och med fortfarande är så att majoriteten till alla beslut som tas är korrekta, och många av dem inte ens galna ur en rent humanistisk synvinkel heller.

Men det tar inte bort det faktum att folk i allt högre grad känner sig som en del av ett maskineri som inte längre fungerar som det var tänkt. Som själva blivit eller har någon närstående som på riktigt råkat illa ut eller blivit felbehandlad av systemet, fler och fler frågar sig "vad fan betalar jag ens skatt till längre när det ser ut som det gör?" och så vidare.

Och det handlar inte om att folk är för lata, för bortskämda, är medicinska simulanter eller för obildade eller inkompetenta för att förstå eller uppskatta samhället idag. Ett publikt missnöje grundar sig sällan i rena villfarelser eller rena lögner.

Tack för ett välskrivet inlägg, med bra poänger i sig. Men forfarande handlar det mest om just tyckande utan egentliga seriösa fakta.

Folk har i alla tider haft väldigt lätt för att tycka en massa, och döma hej vilt utifrån sitt tyckande, trots att de väldigt sällan har alla fakta på bordet, full insyn, eller ens kunskap nog att avgöra vad som är rätt och fel. Men tycka kan de…

Som jag redan skrivit så kan jag absolut själv tycka att saken tråden handlar om verkat märklig, och att man borde ha framskridit på ett annat sätt i samråd med de boende, för att värdera andra ev möjliga lösningar. Men igen, jag har inte full insyn och alla fakta på bordet i denna sak, så vad jag tycker är just bara vad jag tycker. Och infon man får via kvällstidningarna är ju inte sällan lite si och så för att locka till klick, och de boende berättar gärna lite väl målande för att få medlidande etc.

Så om det verkligen begåtts nåt fel tänker inte jag döma i nu, det får seriös granskning komma fram till.
Citera
2026-07-09, 17:40
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Haha..
Jag tänkte på Midvinterduell jag också. Här är den:
https://www.svtplay.se/video/eERaR5j/midvinterduell?video=visa

Lite bra story men jag tror det löser sig för dom då har servitut - dock vet jag att trafikverket kan sikta på att det är trafikfarlig utfart.

Man får se hur JO hanterar det.

Trafikverket kommer antagligen bli tvugna att ordna nån form av tillfart , har hänt att även vägtunnel ordnats vid sådant här liknande vändplats för plogbilar...

Nä 448 kom inte från OP741
Senast redigerad av 448 2026-07-09 kl. 17:43.
Citera
2026-07-09, 17:52
Medlem
DaEzzs avatar
Det verkar förhålla sig så som att det servitut som finns dvs som är från 1945 garanterar tillgång till den aktuella större vägen, men det betyder inte, som det verkar, att det är OK att på eget bevåg anlägga en in/utfart för personbilar (vilket alltså verkar ha skett i närtid, för något år sedan fanns bevisligen enbart en kostig från vägen till fastigheten) och därigenom skapa en uppenbar trafikfara för allmänheten.

Om man inte redan gjort det så går det ju att hänvisa till servitutet och begära att Trafikverket omprövar sitt beslut och åtgärdar eventuella felaktigheter, vilket man då kan överklaga om man inte får som man vill. Men jag tror att det förhåller sig som det nästan alltid gör i dessa fall, dvs de här personerna har inte berättat allt när det tagit kontakt med media.
Citera
2026-07-09, 17:58
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det verkar förhålla sig så som att det servitut som finns dvs som är från 1945 garanterar tillgång till den aktuella större vägen, men det betyder inte, som det verkar, att det är OK att på eget bevåg anlägga en in/utfart för personbilar (vilket alltså verkar ha skett i närtid, för något år sedan fanns bevisligen enbart en kostig från vägen till fastigheten) och därigenom skapa en uppenbar trafikfara för allmänheten.

Om man inte redan gjort det så går det ju att hänvisa till servitutet och begära att Trafikverket omprövar sitt beslut och åtgärdar eventuella felaktigheter, vilket man då kan överklaga om man inte får som man vill. Men jag tror att det förhåller sig som det nästan alltid gör i dessa fall, dvs de här personerna har inte berättat allt när det tagit kontakt med media.

Det kan mycket väl vara som du beskriver - faktiskt
Citera
2026-07-09, 18:06
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Angående servitutet. Som sagt, jag är inte jurist men självklart kan man inte anordna en farlig trafiklösning bara för att man har ett avtal från 40-talet. Det är ju hål i huvudet, särskilt när Anna-Carin erkänner att hon förstod att det var en farlig trafiklösning. Jag ser att det snarare är Anna-Carin som begått brott genom att medvetet framkalla fara för andra och om inte annat så borde det varit entreprenören hon processar mot på grund icke fackmannamässigt utfört arbete. Den där utfarten hade nästan garanterat orsakat en olycka för eller senare.

Tittar man på Google streetview från 2009 så står en mopedlastbil på andra sidan vägen. Kanske en sådan skulle kunna ta sig upp för backen där innan utfarten grusades. Jag tvivlar dock; med Götebords regn så skulle nog vilket fordon som helst, inklusive Land Rover, gräva sig ner med hjulen istället för att ta sig uppför backen.
Citera
2026-07-09, 18:26
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
.

TACK till JO, bra jobbat:

"I ren desperation anmälde familjen fallet till Justitieombudsmannen (JO). JO ser så pass allvarligt på Trafikverkets agerande att man nu har beslutat att inleda en fullskalig granskning av myndigheten för att ta reda på hur de har resonerat kring servitutet och äganderätten. Trafikverket har meddelat P4 Göteborg att man vägrar att svara på några frågor".

Citat:

https://carup.se/188491-2/
Myndigheten har blivit för stor, hoppas att de får dryga böter och att folk avskedas.
Citera
2026-07-09, 18:43
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Polisen skulle lägga ned utredning efter 2 minuter. Skulle sova så gott. Så nej. Fängelse 😂😅 trollar du eller?

Nej. Det hade de inte om anmälaren var en svensk myndighet.
Citera
2026-07-09, 20:41
Medlem
2021 var det inte mycket till väg.

https://www.google.com/maps/@57.8985625,11.803077,3a,62y,39.15h,80.89t/data=!3m7!1e1!3m5!1sT52NeXiN4g_V-QSR5AaFPQ!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D9.112532066924672%26panoid% 3DT52NeXiN4g_V-QSR5AaFPQ%26yaw%3D39.14831063620257!7i16384!8i8192 ?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDcwNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D% 3D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in