2026-07-09, 10:45
Medlem
Nu vet vi bara en sidas åsikter och i tidningen framställd de som om den boende har gjort allt rätt, hur vet vi det ? kanske har detta ärende varit aktuellt i många år , kanske har den boende fått alla chanser tidigare att åtgärda en bättre utfart , till sist tröttnar myndigheten
Citera
2026-07-09, 10:56
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Det är grannfastigheten som vägen är dragen över. De som fick avslag när de ansökte om en utfart..
1:15 är parets fastighet
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Det är inte bara Anna-Carin Moberg, som tycker att det är rätt och riktigt att utnyttja vägservitutet. Kaka söker maka...

Ur GP:
En fundering som paret har är att det kan ha skett ett missförstånd i processen.

– För några år sedan hade vår granne sökt tillstånd för att anlägga en uppfart och fick avslag, säger Anna-Carin Moberg.

De undrar om Trafikverket kan ha förväxlat grannens ärende med deras eget och därför utgått från att familjens utfart anlagts utan tillstånd.

– På kartor från 1940-talet och framåt finns den här vägen utmärkt. Men Trafikverket säger ändå att vi inte påverkas av detta. Jag tror att de utgår från att det är grannens väg eftersom den ligger på hans mark, men vi har ett officialservitut. Jag tror att det är där det har blivit helt tokigt, säger Thomas Karlsson.
Är det någon som kan hitta dessa kartor?
Det här förklarar mycket. Den nya grannen (som köpt från ett konkursbo) ansökte om att få en utfart. Trafikverket säger så klart nej då det är ett helt livsfarligt läge (jag kan inte komma på att jag någonsin sett en så här farlig utfart, men ni som säger annat få gärna länka till såna med google-maps). Anna-Carin kommer då på att det finns ett gammalt servitut och då hon kan en del om fastighetsrätt, men inte väglagen, så kör de på.

Jag tror knappast det finns några gamla officiella kartor som har utfarten utmärkt. Man ritade för hand och lade inte tid på att rita ut utfarter. Möjligen har hon en karta som följer med servitutshandlingen som har servitutet utritat.

Kollade förresten om det fanns en detaljplan och det gjorde det. Enligt den så såg man år 1959 att all utfartstrafik i området skulle samlas till en gemensam anslutning till väg 616.
https://kartdokument.kungalv.se/Kartor-GIS/Detaljplaner/Kode/98/Beskrivning.PDF

Mycket trauma-dumping i tråden förresten...
Citera
2026-07-09, 11:10
Medlem
Karmans avatar
Utfarten ser onekligen rätt farlig ut, men man kan ju inte bara stänga av folks vägar till deras fastigheter utan någon alternativ lösning.
Citera
2026-07-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Kommunen eller även andra personer anses inte alltid skadeståndspliktig för det gått sönder något på "otur". Det krävs visst uppsåt för att kommunen ska ta denna kostnaden.
Skulle det varit Billys soppfirma som gjort samma sak hade de inte heller varit skadeståndsskyldig, men privata bolag tänker ofta mer på varumärke och kan ibland ta vissa såna kostnader ändå.

Myndigheter kan mycket väl ha anledningar som de inte skriver om i tidningen. Jag har jobbat på flera myndigheter och oftast finns det en annan sida av myntet som självklart aldrig lyfts fram.

Sedan vet man aldrig förrens det är uträtt. Det mest troliga är ju som tidigare användare skrev att det är gammal gångväg som TV missat i sitt arbete. Blir intressant ärende

Mest troligt är det väl att det var en väg, 50-60-70 talet... men sen när gubben blev äldre och det började byggas "där uppe" så gick det bättre att nyttja det ett tag, men nu har det kanske blivit för mycket hus där upp så kanske folk kanske menar de ska ändå nyttja den infart de har rätt till = de gjorde det hela korrekt 2024.
Citera
2026-07-09, 11:24
Medlem
.

TACK till JO, bra jobbat:

"I ren desperation anmälde familjen fallet till Justitieombudsmannen (JO). JO ser så pass allvarligt på Trafikverkets agerande att man nu har beslutat att inleda en fullskalig granskning av myndigheten för att ta reda på hur de har resonerat kring servitutet och äganderätten. Trafikverket har meddelat P4 Göteborg att man vägrar att svara på några frågor".

Citat:

https://carup.se/188491-2/
Citera
2026-07-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Mest troligt är det väl att det var en väg, 50-60-70 talet... men sen när gubben blev äldre och det började byggas "där uppe" så gick det bättre att nyttja det ett tag, men nu har det kanske blivit för mycket hus där upp så kanske folk kanske menar de ska ändå nyttja den infart de har rätt till = de gjorde det hela korrekt 2024.

Kanske, det är inget orimligt scenario heller.
Mer troligt kan ju också vara att vid avstyckning behövdes det ett servitut för att godkänna området som bostad. Då gjordes ett avtal som sedan aldrig nyttjats förrens nu när det börjat byggas.
Citera
2026-07-09, 12:04
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenmedstortB
Kanske, det är inget orimligt scenario heller.
Mer troligt kan ju också vara att vid avstyckning behövdes det ett servitut för att godkänna området som bostad. Då gjordes ett avtal som sedan aldrig nyttjats förrens nu när det börjat byggas.

Servitutet ger en rätt att ha vägen på grannens mark. Jag är inte övertygad om att servitutet gäller mot Trafikverket och därför kan Trafikverket ha rätt att neka utfarten.

JO kollar nu på detta, och jag avvaktar deras svar.

LL
Citera
2026-07-09, 12:33
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Öh nej. Gå och läs på om hur samhället fungerar. Inbrottstjuvar frikänns trots fingeravtryck och fynd av stöldgods. Du låter helt tappad.
Du har slut på argument.

Tala inte på tomt huvud.
Citera
2026-07-09, 12:47
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliff.Booth
Då är Anna-Carin Moberg (KUNGÄLV VÄVRA 1:15) och hennes ätt helt rökta.

Förhoppningsvis har inte ägarna till KUNGÄLV VÄVRA 1:19 varit med och bekostat vägen, som nu visar sig vara en ovanligt smal grusplan. En grusplan utan kontakt med allmänna vägnätet. Men de kan kanske börja köra MC för att lösa problemet med att det saknas bilväg.

Och förhoppningsvis har inte ägarna till KUNGÄLV VÄVRA 1:19 skrivit på ett avtal om att dela på rättegångskostnaderna...

När jag tittar på tomtkartorna så ser jag att 1:19 inte går ända fram till Vägverkets väg. En annan tomt (smal)ligger mellan 1:19 och vägen, finns det inte servitut även för denna tomt så är 1:15 i svårigheter att driva sitt case.
Citera
2026-07-09, 12:56
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Servitutet ger en rätt att ha vägen på grannens mark. Jag är inte övertygad om att servitutet gäller mot Trafikverket och därför kan Trafikverket ha rätt att neka utfarten.

JO kollar nu på detta, och jag avvaktar deras svar.

LL
Det väl detta som är frågan. Servitutet gäller och är upprättat av lantmäteriet och inskrivit i fastigheten. Sedan måste Trafikverket formellt besluta om de tillåter utfart. Men är det en gammal utfart kan Trafikverket inte ta bort den godtyckligt utan att erbjuda alternativ.
Citera
2026-07-09, 13:31
Medlem
Någon på trafikverket måste avgå. Storslagent tjänstefel.
Citera
2026-07-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ah… så du menar att myndigheterna bara gör rätt, eller nåt bra, i mycket få fall av allt de håller på med, och att det då egentligen bara är ren tur…?
Och att myndigheter för det allra mesta gör fel och dumma saker i allt de håller på med? Är det vad du menar…?

Om så, då undrar jag vilken kompetens du har för att kunna avgöra hur myndigheter etc jobbar, och varför.

Jag säger inte vilka "fall" som i antal eller statistik ger ett positivt eller negativt utfall vare sig för befolkningen i stort eller enskilda människor. Jag säger att ett beslut, en policy, en process, en lag eller en åtgärd sätts i rullning och är givetvis menad att i positiv bemärkelse omfamna en så stor del av samhället eller befolkningen som möjligt. Det är maskinen. Vissa faller utanför ramen och råkar illa ut, eller tillhör en liten del av befolkningen som inte innefattas av "fördelarna" som det är tänkt att ge.

Därför har vi alltid haft skyddsnät på plats för sådana händelser. Skyddsnät som till skillnad från "maskinen" har varit representerade av människor som ser medborgarna som människor och agerar därefter. På senare år framstår de hjälpande och skyddande enheterna dock själva alltmer som maskiner. Mindre maskiner i den stora maskinen och folk upplever i allt ökande grad att efter att man ramlar utanför och blir frånåkt, eller helt överkörd av den stora maskinen så blir man sedan ännu mer malen i bitar av de mindre maskinerna som i grunden är menade att hjälpa. De mindre maskinerna körs fortfarande av människor, men de har liten eller ingen kontroll över sin lilla hjälpande maskin utan den upplevs numera som lika styrd av den stora maskinen som allt annat, och de som sitter på förarplats och faktiskt kan göra skillnad har sedan länge gett upp och lyder blint under det stora maskineriet. (De små maskinerna är saker som soc, försäkringskassa, vården, polismyndigheten och så vidare).

Har man tur är det en handläggare/tjänsteman som fortfarande HAR kontroll och ser till människan och inte bara siffror eller statistik eller är slav under någon minimikvot om godkännande kontra avslag som stora maskinen matat till dem.
Det kanske till och med fortfarande är så att majoriteten till alla beslut som tas är korrekta, och många av dem inte ens galna ur en rent humanistisk synvinkel heller.

Men det tar inte bort det faktum att folk i allt högre grad känner sig som en del av ett maskineri som inte längre fungerar som det var tänkt. Som själva blivit eller har någon närstående som på riktigt råkat illa ut eller blivit felbehandlad av systemet, fler och fler frågar sig "vad fan betalar jag ens skatt till längre när det ser ut som det gör?" och så vidare.

Och det handlar inte om att folk är för lata, för bortskämda, är medicinska simulanter eller för obildade eller inkompetenta för att förstå eller uppskatta samhället idag. Ett publikt missnöje grundar sig sällan i rena villfarelser eller rena lögner.
Senast redigerad av Kallfusion 2026-07-09 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in