2026-07-07, 22:33
Medlem
israelisinnocents avatar
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trafikverket-sparrade-av-deras-sommarhus-utan-forvarning/
Citat:
– Trafikverket förklarade sedan att det är ett säkerhetsräcke som de har rätt att sätta upp utan formellt beslut. Så det finns inte ens ett beslut vi kan överklaga. De har hittat ett kryphål som gör det möjligt att stänga av en väg utan att konsultera fastighetsägaren, säger hon
...
Expressen har sökt Trafikverket som tidigare har svarat andra medier att de inte vill kommentera med anledning av den pågående JO-granskningen.

Lite paragrafrytteri eller korruption får man räkna med
Men vad händer?

Är det en autist eller ai som ligger bakom?
Citera
2026-07-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/trafikverket-sparrade-av-deras-sommarhus-utan-forvarning/

Lite paragrafrytteri eller korruption får man räkna med
Men vad händer?

Är det en autist eller ai som ligger bakom?

En svensk myndighet som trakasserar svenska medborgare... Vilken skräll!

Köper att utfarten inte set supersäker ut men har den funnits i frygt 85år borde andra alternativ beaktas innan man spärrar av den. Lägre hastighetsbegränsning påbud att svänga höger vid utfart och kanske nån varningsskylt.

Det är inte rimligt att myndigheter kör över folk på det här sättet men inte ovanligt. Sverige är uruselt på att värna sina medborgare.
Citera
2026-07-07, 22:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja just den citerade delen i artikeln förefaller något osympatisk. Är det något som är utelämnat här, förvridet av de utsatta - eller är tjänstemännen så illvilliga?

Alltså den, "Plötsligt ringde grannen och sa att Trafikverket är här och sätter upp ett räcke över vägen. Vi blev väldigt förvånade. Myndigheten hade inte kontaktat oss ... Trafikverket förklarade sedan att ... de har rätt att sätta upp utan formellt beslut. Så det finns inte ens ett beslut vi kan överklaga. De har hittat ett kryphål ..."
Citera
2026-07-07, 23:01
Medlem
Onanikrems avatar
Sjuka svenska förvaltningar och kommuner!
Finns det inte möjlighet att bredda utfarten lite på andra sidan?
Annars hade jag tagit vinkelslipen och kapat räcket. (Ingen aning om vem som gjort det? Inte jag i alla fall)
Citera
2026-07-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Sjuka svenska förvaltningar och kommuner!
Finns det inte möjlighet att bredda utfarten lite på andra sidan?
Annars hade jag tagit vinkelslipen och kapat räcket. (Ingen aning om vem som gjort det? Inte jag i alla fall)

Kikar man på bilderna är det uppenbart att det är familjens utfart man vill åt. Annars hade dom rimligtvis gjort räcket 3m kortare.
Citera
2026-07-07, 23:08
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Kikar man på bilderna är det uppenbart att det är familjens utfart man vill åt. Annars hade dom rimligtvis gjort räcket 3m kortare.
Tänkte familjen kunde beställa ett lass utfyllnad och "utöka utfarten" åt andra hållet?

Men visst, kommunen/trafikverket är bara ute för att jävlas, det är märkbart!
Citera
2026-07-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tänkte familjen kunde beställa ett lass utfyllnad och "utöka utfarten" åt andra hållet?

Men visst, kommunen/trafikverket är bara ute för att jävlas, det är märkbart!

Skulle dom "utöka utfarten" skulle sannolikt räcket förlängas. Svenska myndigheter erkänner aldrig idioti och uppenbart har dom inte oss medborgares intressen för ögonen, riktigt äckligt.

Jag skulle inte säga något om utfarten orsakat en massa olyckor men så tycks ju inte vara fallet.
Citera
2026-07-07, 23:22
Medlem
Det där räcket hade jag själv tagit ned en mörk natt och sen upprepat det vid behov.
Citera
2026-07-07, 23:29
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ja just den citerade delen i artikeln förefaller något osympatisk. Är det något som är utelämnat här, förvridet av de utsatta - eller är tjänstemännen så illvilliga?

Alltså den, "Plötsligt ringde grannen och sa att Trafikverket är här och sätter upp ett räcke över vägen. Vi blev väldigt förvånade. Myndigheten hade inte kontaktat oss ... Trafikverket förklarade sedan att ... de har rätt att sätta upp utan formellt beslut. Så det finns inte ens ett beslut vi kan överklaga. De har hittat ett kryphål ..."
"De har rätt att sätta upp utan formellt beslut."
Jovistt.
Men man är inte skyldig att göra allt man har rätt att göra.
Däremot kan man ha rätt att göra det man inte är skyldig att göra.
Som att visa förståelse för hur man agerar för att visa gott omdöme och omtanke om medborgarna
Citera
2026-07-07, 23:32
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Det där räcket hade jag själv tagit ned en mörk natt och sen upprepat det vid behov.

Får bli en historia som Lars Molins "Midvinterduell" om detta räcke på nått sätt fast annorlunda
Citera
2026-07-07, 23:41
Medlem
Så då kan de sätta upp ett räcke för vilken väg som helst och bara spärra av den om de anser att det behövs? Varför då inte börja med Essingeleden, den är ju ganska farlig och olycksbenägen!
Citera
2026-07-07, 23:54
Medlem
Varför i allsindar behöver man ens ett räcke det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in