2026-07-09, 11:18
Medlem
neomunaas avatar
Jag tror de flesta missförstår ordet allmänintresse. Vad som menas med det i god journalististik etik är att det ska finnas ett intresse för hela samhället som stort att rapportera om något. Inte ett perverst intresse från enskilda att rota i andras förflutna.
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Domen gäller många saker, inte bara gallrade.

Det idioterna i tråden inte förstår är att det ska ha ett JOURNALISTISKT SYFTE, delvis att Persbrandt blir dömd. Inte att enskild individ som ingen vet om och bryr sig om hängs ut.
Så postar dem det är det en fråga om förtal och brott mot GDPR.
GDPR då även personuppgifter hängs ut.
Precis som när det gäller förtal.
Citera
2026-07-09, 11:21
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Det är en EU-dom.
Sedan kan svenska tingsrätter fatta nya domar baserade på den här domen.
Men det är då upp till de här företagen att ta risken.
Om EU har gjort ett avgörande i frågan till fördel för den enskilde då är det betydligt enklare att få skadestånd nu än det var innan.
Det ifrågasätter jag inte.
Citera
2026-07-09, 11:22
Medlem
Så. Vad är mitt nästa steg? Finns på sidor som Krimfup och Lexbase etc. Kan någon hjälpa mig och berätta vad jag ska göra för att begära att jag blir borttagen?
Citera
2026-07-09, 11:24
Medlem
Citat:
Eftersom det här beslutet gör det enklare nu än någonsin att få ett skadestånd INNAN dem stängs ner så är det upp till företagen att ta risken att fortsätta vara uppe.

Ja, de allra flesta som är insatta i ämnet lär väl skicka in stämningsansökningar, men det är inte en tillräckligt stor kritisk massa. IMY lär väl dock få press på sig.

Dock vore det mycket intressant att åberopa artikel 15.1c i GDPR samt C-154/21 (Österreichische Post), 12 januari 2023 för att få reda på vilka bolag samt personer det är som begärt ut ens personuppgifter som lagrats i rättsdatabaser såsom Verifiera & Lexbase.

På det här sättet går det ju att lista ut vilka företag, som man kan anta, ha nekat folk i i olika steg i rekryteringsprocesser de varit med i, när de sökt olika jobb.
Citera
2026-07-09, 11:25
Medlem
Både Lexbase och Verifera ligger nere för mig
Citera
2026-07-09, 11:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Terand
Så. Vad är mitt nästa steg? Finns på sidor som Krimfup och Lexbase etc. Kan någon hjälpa mig och berätta vad jag ska göra för att begära att jag blir borttagen?

Du ringer till 0730 64 27 95 och ber att få din dom borttagen.
Citera
2026-07-09, 11:27
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Många korkade som hittat in till tråden som inte vet vad de snackar om.
Bra att du klargör för övriga.
EU-domstolen kan döma i en tvistefråga eller besvara en fråga från en domstol som sedan överlämnar domslutet till tingsrätten. Det handlar inte om att vara besserwisser, men bara för att rättsläget har klargjorts är saken inte avgjord. Det är skillnaden. Det innebär dock inte att tingsrätten kommer att döma på annat sätt än det EU-domstolen har klargjort, men eftersom det kommer att ta tiden eftersom det formella avgörande för tingsrätten kommer att ske när de meddelar ett domslut, inte när EU-domstolen besvarar ett förhandsavgörande.

Inte särskilt konstruktivt att kalla folk korkade när du själv inte vet skillnaden. Som sagt, diskussionen är irrelevant för tråden.
Citera
2026-07-09, 11:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Honzik
Både Lexbase och Verifera ligger nere för mig

Båda är uppe.
Citera
2026-07-09, 11:29
Medlem
Vad gäller tex Biluppgifter.se kommer dom få fortsätta hänga ut mina personuppgifter via mitt registreringsnummer? Hur ser det ut med andra sidor som hanterar personuppgifter, tex hitta, Eniro, m.m.
Citera
2026-07-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
EU-domstolen kan döma i en tvistefråga eller besvara en fråga från en domstol som sedan överlämnar domslutet till tingsrätten. Det handlar inte om att vara besserwisser, men bara för att rättsläget har klargjorts är saken inte avgjord. Det är skillnaden. Det innebär dock inte att tingsrätten kommer att döma på annat sätt än det EU-domstolen har klargjort, men eftersom det kommer att ta tiden eftersom det formella avgörande för tingsrätten kommer att ske när de meddelar ett domslut, inte när EU-domstolen besvarar ett förhandsavgörande.

Inte särskilt konstruktivt att kalla folk korkade när du själv inte vet skillnaden. Som sagt, diskussionen är irrelevant för tråden.

Dock så har GDPRWarrior åberopat EU-rättens direkta effekt så dessa databaser är olagliga i skrivande stund.
Citera
2026-07-09, 11:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Nej, nu låter du korkad.
Se mina tidigare inlägg.
Om tingsrätter "dömer annorlunda" så går dem emot en EU-dom, EU-domar väger tyngre än nationella domar, din korkade jävel.

Ja, det får ta sin tid. Som jag påpekat, om det kommer in 1000 stämningar idag mot Lexbase så i samband med det här avgörandet ligger dem extremt risigt till om dem väljer att förbli uppe till det att en nationell dom kommer.
Så visst vill dem konka utöver att stänga ner sin verksamhet så blir det bra också.
Citera
2026-07-09, 11:32
Medlem
Citat:
Båda är uppe.

Skumt, bara jag då. Kanske överbelastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in