2026-02-05, 16:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
En släkting som drabbats när jag sökte på mitt efternamn.

Okej för du skrev "börjat med", så undrar om du är helt säker på att de inte gjort de inte gjort det innan? Är väldigt skeptisk till att de skulle påbörja något nytt medan de har en pågående tillsyn hos IMY
Citera
2026-02-05, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Man kan ju lugnt konstatera att utvecklingen går åt fel håll.. Folk som inte ens begår brott hängs ut. Lexbase har valt att aldrig gallra brott oavsett hur lång tid det har passerat. Ratsit lägger tillbaka personer som tidigare hade raderat sig från deras hemsida.

Vad gör IMY egentligen?

Ja de levererar helt enkelt inte. Men det ger oss andra möjlighet att stämma dem i efterhand nu. Jag har mail korrespondens där jag ifrågasatt varför de inte agerar. GDPR warror skrev i ett inlägg att fokus bör ligga på att ge sig på myndigheterna snart.
Citera
2026-02-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Nu har krimfup börjat publicera skillsmässodomar. Ännu mer folk som skall hängas ut och anklagas för de begått brott när folk snålar och inte köper innehållet.

Det är verkligen riktiga svin bakom krimfup. Att skilsmässodomar ska vara offentliga måste ju kunna ses som någon form av bevis att offentlighetsprincipen inte är hållbart kontra det syfte principen ska uppfylla egentligen. IMY borde kunna såga Krimfup fullständigt enbart baserat på HD domen så varför det ska ta sån tid att avsluta deras tillsyn är mycket underligt.
Citera
2026-02-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Okej för du skrev "börjat med", så undrar om du är helt säker på att de inte gjort de inte gjort det innan? Är väldigt skeptisk till att de skulle påbörja något nytt medan de har en pågående tillsyn hos IMY

Ne det kanske de gjort innan också. Men den skilsmässa gick igenom för 1.5år sedan så de borde lagt ut det tidigare.
Citera
2026-02-05, 18:43
Medlem
Tearsinrains avatar
Va fan nu är jag tillbaka på google via Lexbase. Går det bakåt med det här?

Jag är fälld i tingsrätt (första gången jag någonsin var i en domstol) för hot för två as försökt sätta dit mig och ljugit. Dock är enda "beviset" ett av asen som var ett vittne som tokljög och jag har bevis för att han ljög (visste ju inte vad han skulle säga så i tingsrätten hade jag inte de bevisen) och kommer vinna i hovrätten är jag helt säker på då jag är oskyldig och har starka bevis för att vittnet tokljög.

Det har redan förstört mitt liv. Jag mötte mitt livs drömtjej som läste på och trodde på det, hon nämnde tom. grejer som inte ens står i domen för domen från Lexbase är skriven av AI och sen totalt blockerat mig (hon har inga sociala medier eller liknande så får inte tag på henne) och jag får inga jobb och vet att folk tror att jag blivit kriminell. Allt för att det står på Lexbase om mig för två personer ljög i en tingsrätt. Nu är jag dessutom tillbaka på google och sen när jag vunnit i hovrätten lär väl domen från tingsrätten (som alltså inte ens vunnit laga kraft...) ändå ligga kvar och om man googlar mig eller går in på Lexbase så är jag kvar där......

Och folk tror att det bara är gängkriminella mördare som vill bort från denna sida. Jag är totalt helt oskyldig. Har redan fått straff nog att behöva gå igenom en rättegång med två ljugande as som jag nu har bevis för mened mot och förlorat flickvän, vänner och jobb pga. att Lexbase lagt upp det på sin sida fast domen är överklagad. Inte ens när jag vinner i hovrätten lär Lexbase ta bort mig från sin sida. De har förstört en helt oskyldig människas liv. Pga. Lexbase är jag självmordsbenägen.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-02-05 kl. 18:47.
Citera
2026-02-05, 19:25
Medlem
Scrattys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Va fan nu är jag tillbaka på google via Lexbase. Går det bakåt med det här?

Jag är fälld i tingsrätt (första gången jag någonsin var i en domstol) för hot för två as försökt sätta dit mig och ljugit. Dock är enda "beviset" ett av asen som var ett vittne som tokljög och jag har bevis för att han ljög (visste ju inte vad han skulle säga så i tingsrätten hade jag inte de bevisen) och kommer vinna i hovrätten är jag helt säker på då jag är oskyldig och har starka bevis för att vittnet tokljög.

Det har redan förstört mitt liv. Jag mötte mitt livs drömtjej som läste på och trodde på det, hon nämnde tom. grejer som inte ens står i domen för domen från Lexbase är skriven av AI och sen totalt blockerat mig (hon har inga sociala medier eller liknande så får inte tag på henne) och jag får inga jobb och vet att folk tror att jag blivit kriminell. Allt för att det står på Lexbase om mig för två personer ljög i en tingsrätt. Nu är jag dessutom tillbaka på google och sen när jag vunnit i hovrätten lär väl domen från tingsrätten (som alltså inte ens vunnit laga kraft...) ändå ligga kvar och om man googlar mig eller går in på Lexbase så är jag kvar där......

Och folk tror att det bara är gängkriminella mördare som vill bort från denna sida. Jag är totalt helt oskyldig. Har redan fått straff nog att behöva gå igenom en rättegång med två ljugande as som jag nu har bevis för mened mot och förlorat flickvän, vänner och jobb pga. att Lexbase lagt upp det på sin sida fast domen är överklagad. Inte ens när jag vinner i hovrätten lär Lexbase ta bort mig från sin sida. De har förstört en helt oskyldig människas liv. Pga. Lexbase är jag självmordsbenägen.
Utan att det sjuka är att även om du varit skyldig så ska du inte behöva bli straffad två gånger på detta viset.

Och det är därför dessa sidor som Lexbase och MrKoll faktiskt är direkt skadliga för samhället.
Men pöbeln mår bra av att ha hatobjekt. Och det verkar som att HD och EU är sannerligen effektlösa på att kunna stoppa det.
Citera
2026-02-05, 20:34
Medlem
rallykalle69s avatar
HD februari 2025 mål Ä 3457-24.

"HD prövade ett överklagande från rättsdatabaser/nyhetsbyråer (bl.a. Nyhetsbyrån Siren) som begärt ut stora mängder brottmålsdomar för vidare publicering i databaser.

Domstolen konstaterade att personuppgifter i domar (t.ex. namn, personnummer, adress) omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen när de vidareförmedlas till allmänheten eller betalande kunder.

HD medgav utlämnande av handlingar med förbehåll som begränsar vidare användning/publicering för att skydda privatlivet, vilket i praktiken innebär att domar inte får göras fullt sökbara eller publiceras i omaskerat skick i databaser.

Avgörandet togs i ljuset av GDPR och offentlighetsprincipen, där HD ansåg att dataskyddet måste beaktas även för offentliga domar när de sprids vidare i stor skala.

Beslutet har inte förbjudit publicering av domar i absolut mening, men det innebär att om domar innehåller personuppgifter som kan identifiera enskilda, så får dessa uppgifter inte distribueras utan maskering eller andra restriktioner i databaser eller betalningssystem.

Det har påverkat rättsdatabaser som Lexbase/Acta Publica och andra där opublicerade domar tidigare varit tillgängliga i sökbar form för allmänheten eller kunder."

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/engelska-oversattningar/a-3457-24-eng-pdf/

IMY - Hallåååååå????
Citera
2026-02-05, 21:36
Medlem
stasigirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
HD februari 2025 mål Ä 3457-24.

"HD prövade ett överklagande från rättsdatabaser/nyhetsbyråer (bl.a. Nyhetsbyrån Siren) som begärt ut stora mängder brottmålsdomar för vidare publicering i databaser.

Domstolen konstaterade att personuppgifter i domar (t.ex. namn, personnummer, adress) omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen när de vidareförmedlas till allmänheten eller betalande kunder.

HD medgav utlämnande av handlingar med förbehåll som begränsar vidare användning/publicering för att skydda privatlivet, vilket i praktiken innebär att domar inte får göras fullt sökbara eller publiceras i omaskerat skick i databaser.

Avgörandet togs i ljuset av GDPR och offentlighetsprincipen, där HD ansåg att dataskyddet måste beaktas även för offentliga domar när de sprids vidare i stor skala.

Beslutet har inte förbjudit publicering av domar i absolut mening, men det innebär att om domar innehåller personuppgifter som kan identifiera enskilda, så får dessa uppgifter inte distribueras utan maskering eller andra restriktioner i databaser eller betalningssystem.

Det har påverkat rättsdatabaser som Lexbase/Acta Publica och andra där opublicerade domar tidigare varit tillgängliga i sökbar form för allmänheten eller kunder."

https://www.domstol.se/globalassets/filer/domstol/hogstadomstolen/avgoranden/engelska-oversattningar/a-3457-24-eng-pdf/

IMY - Hallåååååå????
Bryr sig Acta om detta? Allt handlar ju hela tiden om Lexbase. Acta agerar väl först när myndigheterna hör av sig?
Citera
2026-02-05, 22:10
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stasigirl
Bryr sig Acta om detta? Allt handlar ju hela tiden om Lexbase. Acta agerar väl först när myndigheterna hör av sig?
HD har slagit fast en princip, haka inte upp dig på Lexbase. Det gäller alla omgående.

Därav => IMY, Hallå?
Citera
2026-02-06, 06:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
HD har slagit fast en princip, haka inte upp dig på Lexbase. Det gäller alla omgående.

Därav => IMY, Hallå?

Har du sökt kontakt med IMY angående detta?

Om de skulle ha råkat "missa" det här...
Citera
2026-02-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Utan att det sjuka är att även om du varit skyldig så ska du inte behöva bli straffad två gånger på detta viset.

Och det är därför dessa sidor som Lexbase och MrKoll faktiskt är direkt skadliga för samhället.
Men pöbeln mår bra av att ha hatobjekt. Och det verkar som att HD och EU är sannerligen effektlösa på att kunna stoppa det.

Men indirekt så är ju även Flashback skadligt för samhället, då individer hängs ut med all information för all framtid. Hur ska man kunna återhämta sig och kunna gå vidare i sitt liv?
Citera
2026-02-06, 15:33
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
-
Har inte starka åsikter kring dumpen generellt sätt men det bästa är nu om det regnar in stämningar från alla hörn och kanter.

På så vis blir dumpen ett skräckexempel för de andra aktörerna som ens funderat på att fortsätta.
Ja, detta är nog bara början. Men hur det utvecklas vågar jag inte spekulera i. En överklagan är ett skämt vill jag påstå, kan bara bli värre för Sara då.

Vilket leder oss tillbaka till vad tråden i huvudsak handlar om. En överklagan till HR kommer ta lite tid ja - med nästan all säkerhet kommer C-199/24 blivit avgjord långt långt innan, hurvida vad som då gäller kan vävas in på något vis, låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in