2026-09-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Igår var den sista dagen krimfup och upplysning hade på sig att svara IMY. Från idag kan IMY komma med ett beslut närsom. Jag tänker det är rimligt att de tar upp till en vecka på sig att gå igenom svaren de fått och därefter ett par dagar till för att ev korrigera i beslutet. Som man fick höra i nån podd så var ju beslutet redan färdigt, det ända som inväntades var domen från EU. Så ett beslut nu efter alla fått yttra sig bör vara ganska nära.
Hur går det med Mrkoll, var inte de också under tillsyn?
Citera
2026-09-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaglosh
Hur går det med Mrkoll, var inte de också under tillsyn?
Jofan, det stämmer. Hade missat. Måste kolla upp om de också hade till igår eller om de kanske redan svarat.
Citera
2026-09-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Igår var den sista dagen krimfup och upplysning hade på sig att svara IMY. Från idag kan IMY komma med ett beslut närsom. Jag tänker det är rimligt att de tar upp till en vecka på sig att gå igenom svaren de fått och därefter ett par dagar till för att ev korrigera i beslutet. Som man fick höra i nån podd så var ju beslutet redan färdigt, det ända som inväntades var domen från EU. Så ett beslut nu efter alla fått yttra sig bör vara ganska nära.

Extremt spännande. Det är nu det avgörs om hemsidorna måste stänga ned omedelbart eller om de kan harva vidare i 2 år medan de överklagar beslutet.

Alternativet är att IMY inte beslutar om någon nedstängning öht utan godtar motiveringen att deras sökfunktion endast använder personuppgifter i sin indexering och att inga personuppgifter lämnas ut tack vare de jätteanonyma AI-artiklarna. Men det vore oväntat.
Citera
2026-09-10, 14:52
Medlem
Sitter och läser igenom Lexbase svar till IMY, i början så upprepar de gång på gång hur "artiklarna" är helt fria på personuppgifter och inte kan kopplas till en person, men längre in nämner de följande:

Citat:
Redaktionens koppling
mellan varje artikel och dess källmaterial, som bilaga B steg 3 och 4 samt avsnitt 7 förutsätter
för faktakontroll, loggning och spårbarhet, gör det möjligt att med ett namn eller
personnummer finna den artikel som bygger på ett visst avgörande (bilaga E avsnitt 2).

De erkänner ju att söker du på namn eller personnummer så kommer artikeln upp vilket då kan kopplas till personen i fråga och alla förstår att det är den människan som gjort det som står i artikeln.

Jag förstår att detta är ju exakt vad de vill och kryphålet de försöker ta för att fortsätta sin affärsmodell.

Men ni som är mer juridiskt kunniga än mig är inte det denna koppling i sig som går emot GDPR för med hjälp av den kan du identifiera personerna (på ett extremt enkelt sätt)?
Citera
2026-09-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chesterflash
Extremt spännande. Det är nu det avgörs om hemsidorna måste stänga ned omedelbart eller om de kan harva vidare i 2 år medan de överklagar beslutet.

Alternativet är att IMY inte beslutar om någon nedstängning öht utan godtar motiveringen att deras sökfunktion endast använder personuppgifter i sin indexering och att inga personuppgifter lämnas ut tack vare de jätteanonyma AI-artiklarna. Men det vore oväntat.

Dock är det väl denna koppling mellan deras indexering som får fram artiklarna och att du då enkelt kan identifiera att det är personen det handlar om i artikeln som är ett aja baja?
Citera
2026-09-10, 15:20
Medlem
Grejen med Lexbase är väl att ok om de bara vore deras AI artiklar. Men nu är det ju så att senast jag kollade så har man kvar personregister. Typ om man söker på Anders Andersson

Men det där är ju inte ett personregister, eller hur Gunnar? Absolut inte möjligt att identifiera någon utifrån det här?
Citera
2026-09-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Grejen med Lexbase är väl att ok om de bara vore deras AI artiklar. Men nu är det ju så att senast jag kollade så har man kvar personregister. Typ om man söker på Anders Andersson

Men det där är ju inte ett personregister, eller hur Gunnar? Absolut inte möjligt att identifiera någon utifrån det här?

Det är exakt det jag menar, så länge en person kan identifieras till en anonym artikel (som deras sökfunktion gör, skriver du ett namn så kommer artikeln upp) så bryter det mot GDPR då denna koppling kan göras för att identifiera någon?

Tar man bort den så förintas ju hela deras affärsidé.
Citera
2026-09-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel
Det är exakt det jag menar, så länge en person kan identifieras till en anonym artikel (som deras sökfunktion gör, skriver du ett namn så kommer artikeln upp) så bryter det mot GDPR då denna koppling kan göras för att identifiera någon?

Exakt. Uthängningen av privatpersoner är densamma som alltid oavsett om Lexbase och Krimfup kallar domen för "artikel", vägbeskrivning eller manual. Och de tjänar fortfarande pengar på att hänga ut folk. En femåring begriper detta. Och på sikt bör och kommer de få lägga ner verksamheten. Frågan är om det blir nu, eller om det via sitt nya trolleritrick lyckas förhala nedstängningsprocessen ett år. Om detta lär IMY få yttra sig inom kort.

Dock är frågan om det kommer bli så lönsamt att driva dessa sajter framöver, en gissning är att stämningsansökningarna mot dessa kommer öka lavinartat innan året är slut.
Citera
2026-09-10, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintangel

Då är den inte anonym, vi är helt överens.

De har ju helt klart kvar sitt personregister också. Gunnar, försök inte.
Citera
2026-09-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
https://www.svt.se/kultur/pedofilanklagad-larare-togs-bort-fran-lexbase

Hur var det nu du sa Gunnar, att Lexbase var till för att kunna kontrollera typ ditt barns lärare? Det verkar ju inte hjälpa när du tar bort pedofiler från din lilla sida? Kvinnor ska kunna använda Lexbase för att kolla sin dejter? Typ som den här snubben? https://www.expressen.se/nyheter/gunnar-axen-talar-ut-efter-sexanklagelsen/

Är det bara jag som märkt att alla de där typerna som var inne i tråden och försökte avvärja stämningsansökningar har försvunnit? Alla de där som menade att det var meningslöst, att man inte skulle vinna på det. De är som bortblåsta, i min värld är det för att det börjat skaka rejält. Det har inkommit flera stämningar och det börjar bli jobbigt nu.

Tack vare SVT vet vi nu att man systematiskt gått med på förlikning efter förlikning. Fortsätt skicka in stämningar, det fungerar uppenbarligen och ju fler som gör det. Desto jobbigare blir det för dessa as, hur länge är det en hållbar affärsmodell när man behöver lägga flera timmar i veckan på att svara på stämningar? Kräv förhandling i rättssalen, gå med på förlikning, whatever! Men se till att Gunnar m.fl. får känna på det. Ingen sympati för svinen!

Det vi gör fungerar, glöm inte det. Frågan är på agendan, det har inkommer fler och fler artiklar varje vecka och även media har börjat syna de här asen ordentligt. Vi ger inte upp, vi glömmer inte. Framåt för seger.

Intressant inlägg.
På andra sidan gatan i regeringskansliet sitter SD och M och diskuterar friskt hur allmänheten ska ha officiella kartor på förbrytare. Jonathan Alfven och han UFO:t med tatueringar i ansiktet kampanjar också för officiella register och att förtalslagen ska göras om...
Citera
2026-09-10, 21:13
Medlem
Krimfup fick anstånd igen till 16de….

https://oicointegrity.se/nyheter/imy-tillsyn-lexbase-krimfup-slutskedet/
Senast redigerad av Tomtenissen2001 2026-09-10 kl. 21:15.
Citera
2026-09-10, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenissen2001
Krimfup fick anstånd igen till 16de….

https://oicointegrity.se/nyheter/imy-tillsyn-lexbase-krimfup-slutskedet/
Nå men sen är det slut med det, ytterligare anstånd kan inte påräknas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto