2026-07-08, 21:08
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAKA-GBG
Jag har en Škoda från 2025 och är less på skiten. Om man inte trycker bort varningar så går det knappt att köra.
Det piper, surrar och rycker i ratten och varnar för precis allt.
Kör man med adaptiv farthållare så gasar och bromsar den själv för hastighetsskyltar som ibland inte finns.
Kör man om en lastbil vid ösregn tror den att man ska köra på den när man kör igenom vattensprutet och bromsar.
Den varnar för skarpa kurvor och sänker farten.
Funderar på att köpa en Volvo 140 så man slipper skiten.
Låter som en riktig skräpbil vad fan
Citera
2026-07-08, 21:18
Medlem
Ledsensomfans avatar
Har inga problem med alla ljud och sånt. Filtrerar bort det bara. Är väl bara folk med adhd som inte kan hantera det?
Citera
2026-07-08, 22:05
Medlem
feemaxxxs avatar
Till vardags kör jag en 15 år gammal mercedes. Hyrbilar eller Firmabilen är jobbiga med pipande.

Sedan tycker jag att de blivit trånga, mittkonsolen har blivit tjock som fan. Hyrde en ny E-Klasse, och efter satt mig i bilen trodde jag de hade gett mig en C-Klasse. Var tvungen att gå ut och se vad det stod på bakluckan.
Citera
2026-07-08, 22:32
Medlem
Facades avatar
Vi får en sprillans ny Kia Sorento i September.
Frugan som mest kommer köra den och jag är tyvärr rädd att jag kommer få damp bakom ratten på pling-o-maten. Vi provkörde den och pling-plong för allt, hela tiden. Hastighetsändring: pling.
Kör för fort: pling
Bil på väg: pling
Motor igång: pling
Fan vet jag: pling

Synd på en tyst och bekväm bil men jag tror den kommer få framföras av frugan och jag kör mina gamla skrothögar istället.
Jag står fan hellre och bestyckar om en förgasare i vägrenen på E18 än att köra dessa pling-plong bilar. Extremt enerverande.
Citera
2026-07-08, 23:12
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Jag har kört en hel del nya bilar den senaste tiden Kia, Hyundai, Audi, BMW med flera. Visst skiljer de sig åt, men de har en sak gemensamt: de piper, varnar och tjatar oavbrutet. Det känns som att köra runt i ett gammalt TV-spel där bilen skriker åt dig var trettionde sekund.

Kollar man på den inbyggda GPS:en i några sekunder börjar bilen varna för att man inte tittar på vägen. Kör man på en smal och krokig landsväg där man naturligt hamnar nära mittlinjen i kurvorna kommer nästa varning direkt. Sedan kommer den klassiska ta en pausvarningen.

Jag kan sätta mig i bilen klockan 09.00 efter en lång natts sömn och en ordentlig frukost. Tjugo minuter senare tycker bilen att jag verkar trött och borde stanna och vila. På vilka grunder då?

Jag har inget emot säkerhetssystem som faktiskt ingriper när det behövs, till exempel autobroms om man håller på att köra in i något eller en rastpåminnelse efter flera timmars körning. Men när bilen varnar för allt hela tiden händer det motsatta man blir irriterad och börjar tänka mer på hur man ska stänga av alla funktioner än på själva körningen.

Det går visserligen att stänga av mycket, men på vissa bilar krävs 5-10 knapptryckningar i menyer varje gång man startar bilen eller glömmer och behöver göra under körning, tror jag snarare varit nära och köra åt helvete närmast försökt stänga av dessa funktioner än när de varnat. På andra finns en snabbknapp, men så fort man har stängt av bilen är allt tillbaka igen.

Jag vet att mycket beror på nya regler, men det här känns fullständigt orimligt.

Finns det någon ny bil där man faktiskt kan spara de här inställningarna permanent i sin förarprofil så att bilen kommer ihåg dem? Jag äger ingen ny bil själv, så jag har inte kunnat undersöka hur det fungerar i praktiken och nej alternativ är inte att köpa en gammal Volvo 240. För ska man ha förmån, el etc så är ny i princip det alternativet och om några år så kommer det ju även vara samma sak med alla nyare begagnade.

Ja, det är ett satans otyg. Hyr ofta bil och min dom över värsta bilmärke i enerverande pip- och plingande = Volkswagen.

Min egen bil är en 8 år gammal BMW. På den tiden hade bilarna ännu inte blivit helt utflippade med varningspip. Det enda irriterande med BMWn är att den föreslår en kopp kaffe i tid och otid. Idioti, jag vet själv när jag har lust att dricka kaffe.
Citera
2026-07-08, 23:13
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag hatar när ratten styr emot när jag byter fil utan att blinka.
Om det finns nått man hatar djupt som bilist så är det de där människorna som fått sitt körkort i ett cornflakespaket och glömt av var spaken för blinkers sitter när de byter fil helt perkeles out of the blue plötsligt, det är inte bara en gång det varit nära att man kör in i dom bakifrån pga detta!

Men.
För att återvända till ämnet. På min bil är det bara ett enkelt knapptryck så stänger man av den där line-assist-varningen, i princip alla varningar går att konfigurera bort (dock inte hittat varningen som piper när nått är för nära bilen framtill, otroligt irriterande sak när man kör långsamt och mittsträngen på grusvägen har högt gräs som gör att det piper konstant).
Citera
2026-07-08, 23:14
Medlem
Finns det någon video på detta någonstans? Låter ju helt sjukt. Alltid bott mitt i huvudstäder i princip så använt metro och har faktiskt inte nyttjat mitt körkort alls i livet.
Citera
2026-07-08, 23:14
Medlem
SmartSkalles avatar
Därför jag kör en 10 år gammal diesel...skulle fan inte stå ut med idiotin i de nya skitbilarna.
Citera
2026-07-08, 23:23
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Därför jag kör en 10 år gammal diesel...skulle fan inte stå ut med idiotin i de nya skitbilarna.
Mina privata bilar är alla äldre men tjänstebilen är tyvärr full med pipande elände som man måste stänga av varenda gång man startar bilen , vissa grejor går faktiskt att få tyst på lite längre men vid varenda service så uppdaterar dom ju bilen och då är den ett blinkande flipperspel ett tag igen .

Ruskigt störande och en riktig trafikfara eftersom man måste släppa uppmärksamheten från körningen .
Autobroms kan ju vara bra om den fungerar men kollegan körde på en älg med sin bil en dimmig höstkväll och den älgen missade då autobromsen totalt .

Vi har provat på parkeringen att knuffa fram en barnvagn med en varselväst på och då fungerar autobromsen men det är antagligen glest mellan gångerna en varselklädd barnvagn är ute och åker på E10/ E4 jämfört med antal älgar som springer där
Citera
2026-07-08, 23:54
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vi får en sprillans ny Kia Sorento i September.
Frugan som mest kommer köra den och jag är tyvärr rädd att jag kommer få damp bakom ratten på pling-o-maten. Vi provkörde den och pling-plong för allt, hela tiden. Hastighetsändring: pling.
Kör för fort: pling
Bil på väg: pling
Motor igång: pling
Fan vet jag: pling

Synd på en tyst och bekväm bil men jag tror den kommer få framföras av frugan och jag kör mina gamla skrothögar istället.
Jag står fan hellre och bestyckar om en förgasare i vägrenen på E18 än att köra dessa pling-plong bilar. Extremt enerverande.
Japp brorsan har Kia EV9 och den håller aldrig käft. Skitjobbig bil. Kia har floppat totalt i vettiga övervakningssystem.
Citera
2026-07-09, 00:00
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Samma här kör en diesel från 2012, manuell. Det enda som är jobbigt är om man fastnar i långa köer, då får vänsterbenet jobba.
Citera
2026-07-09, 00:03
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det är kommunist-EU med von der layen i spetsen som vill omydigförklara alla människor och jävlas med dem så mycket som möjligt. Samma inkvoterade byråkrater som tog fram plastkorken som sitter fast har tagit fram detta. De mjölkar folks surt förvärvade pengar för att göra livet surt för dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in