2026-07-08, 18:22
Medlem
Den nya lagen- vad säger bilen om man har spegelbrillor? Och, nej jag har inte orkat läsa alla...
Citera
2026-07-08, 18:30
Medlem
Hegamons avatar
En vanlig Toyota Yaris 2020 hade features att den började svänga själv om jag körde över dom vita linjerna, vilka hyss. Tror det går koppla bort. Men det gör ju att några mindre per år dör i olyckor.

Jag tror inte ni klarar av hitta bilar utan dessa grundfunktioner, längre fram. När utskrotningen skett så är det tack och hej med dessa analoga bilar. Jag tror inte ni vill köra med gamla bilar, vem vill köra bilar från 80-talet i dag i stadstrafik? Det kommer ju bli så med bilar från 2010 längre fram. Gammalt utseende, gammalt på det mesta. Ses som omodernt och som veteranbilar i andras ögon.
Citera
2026-07-08, 18:38
Medlem
Jazkers avatar
Outhärdligt är det med alla säkerhetssystem och annat skit som plingar och "griper in".

Det plingar om du kör 2 km för fort.
Bilen drar fram och tillbaka med "lane assist" och man sitter hela tiden och parerar detta.
Farthållare som tokbromsar trots att framförvarande bil är flera hundra meter framför.
Auto start/stop som är helt värdelöst om man kör landsväg och stannar vid stopp-plikt.
Kollisionsvarning i rött över hela skärmen i förarmiljön med högt pip trots att man inte är på väg att köra in i något som datorn tror.
Och så vidare...

Lyckligtvis går det mesta att stänga av, men allt aktiveras igen nästa gång man startar bilen....
Citera
2026-07-08, 19:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker

Lyckligtvis går det mesta att stänga av, men allt aktiveras igen nästa gång man startar bilen....

Detta, låt mig introducera Sigge, Sigge har kört varubil i närmare 30 år och har nu fått ut en helt ny lätt lastbil av företaget han kör för - med alla dessa "finesser" som diskuteras i tråden.

Hur löser Sigge problemet med att det pingar och skriker så förbannat? Han har efter lite vedermödor och konsultation av yngre kollegor faktiskt lärt sig hur man stänger av plingandet, men skiten återaktiveras så fort motorn stängs av.

Helt logiskt låter Sigge bilen stå på hela arbetsdagen. Det finns säkert 50 000 stycken "Sigge" inom eu's område - är inte detta rakt kontraproduktivt mot vad eu's uppdateringar syftar till?
Citera
2026-07-08, 19:30
Medlem
tzjs avatar
Detta kommer nog leda till att äldre bilar hålls vid liv längre.
Jag har ingen lust att köra omkring i en dator som plötsligt tar kontrollen från mig, eller varnar för minsta lilla.
Citera
2026-07-08, 19:39
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Instämmer!

Varje gång vi startar vår bil så måste vi klicka bort massor med olika varningssystem (hastighet, filbyte, trötthet osv). Dessutom kommer det upp en varning för att vi stänger av vissa av dessa varningssystem.

Lägg till att det ibland tar lite tid för skärmen att vakna till liv och det tar störande lång tid innan vi kan börja köra iväg.

Jag som icke-bilförare men utbildad inom IT och programmering. Finns det alltså verkligen ingen permanent inställning eller val av typ säkerhetsprofil (som man bara behöver klicka på en gång i princip när man startar bilen)?? Jag hade definitivt root-hackat min bil. I övrigt, hade jag varit bilförare med helt ny bil så hade touchskärmarna varit ett helvete för en sak är säker - jag blir aldrig riktigt van vid dom ens på mobilerna.
Citera
2026-07-08, 19:47
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Det blir nog bättre snart när helt självkörande bilar kommer.
Det är dit vi är på väg. Ge det trettio år så kommer en AI att köra bilen samtidigt som hela familjen sitter bak. Körkort kommer inte att vara en förutsättning för bilägande. Tvärtom kommer de flesta vuxna inte att kunna köra bil. Vi ser tydligt hur körkortsinnehavet och bilintresset störtdyker bland unga. Ge det en generation till så är vi i en situation där AI fraktar oss fram och tillbaka. Det finns redan förarlösa taxibilar i USA. Boomergenerationen och Gen X är de generationer som kommer att kämpa emot mest.

Till den som tvivlar… se hur fort det gick att överlåta källkontroll och faktainhämtning åt AI. Varför skulle bilkörande bli en envisare nöt?
Citera
2026-07-08, 19:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Jag som icke-bilförare men utbildad inom IT och programmering. Finns det alltså verkligen ingen permanent inställning eller val av typ säkerhetsprofil (som man bara behöver klicka på en gång i princip när man startar bilen)?? Jag hade definitivt root-hackat min bil. I övrigt, hade jag varit bilförare med helt ny bil så hade touchskärmarna varit ett helvete för en sak är säker - jag blir aldrig riktigt van vid dom ens på mobilerna.

Tyvärr inte, lagstiftat att dessa system skall gå igång igen direkt när motorn stängs av så den rationella lösningen är att låta biljäveln stå på tomgång såvida inte man är säker på att man inte behöver den på minst en halvtimme.
Citera
2026-07-08, 20:00
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tyvärr inte, lagstiftat att dessa system skall gå igång igen direkt när motorn stängs av så den rationella lösningen är att låta biljäveln stå på tomgång såvida inte man är säker på att man inte behöver den på minst en halvtimme.

Knaseri. Påminner ju lite om den där historien jag läste om för en tid sedan med vissa märken av STORA "smarta" tv-apparater där en uppdatering ledde till att folk fick åka tebax med sin supersmarta tv till försäljaren igen och där koppla in den manuellt för att återställa den (jag hittade aldrig logiken i det - hur man ens missade en sån väsentlig funktion från tillverkarens sida - cutting corners troligen). Verkligen "smart å praktiskt".

EDIT: btw - minst en gång i veckan upptäcker jag tekniska missar (och buggar allmänt som ofta tar överdrivet lång tid att korrigera) såväl som uppenbara layout-fel både på nätet och IRL som aldrig skulle fått godkänt på en utbildning. man undrar liksom vilka personer stora teknikföretag egentligen anställer. likaså i detta fall med bilar - liksom - diskussionen om dom praktiska problemen som kan uppstå av såhär komplexa system som det dessutom lagstiftas om måste ju ha funnits åtminstone såväl hos tillverkarna som hos lagstiftarna.........
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-07-08 kl. 20:34.
Citera
2026-07-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Detta, låt mig introducera Sigge, Sigge har kört varubil i närmare 30 år och har nu fått ut en helt ny lätt lastbil av företaget han kör för - med alla dessa "finesser" som diskuteras i tråden.

Hur löser Sigge problemet med att det pingar och skriker så förbannat? Han har efter lite vedermödor och konsultation av yngre kollegor faktiskt lärt sig hur man stänger av plingandet, men skiten återaktiveras så fort motorn stängs av.

Helt logiskt låter Sigge bilen stå på hela arbetsdagen. Det finns säkert 50 000 stycken "Sigge" inom eu's område - är inte detta rakt kontraproduktivt mot vad eu's uppdateringar syftar till?

EU har sedan länge tappat kontakten med verkligheten.
Citera
2026-07-08, 20:30
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Och vem tror du ligger på EU för att ändra något?

Befolkningen i EU
Citera
2026-07-08, 21:04
Medlem
Jag har en Škoda från 2025 och är less på skiten. Om man inte trycker bort varningar så går det knappt att köra.
Det piper, surrar och rycker i ratten och varnar för precis allt.
Kör man med adaptiv farthållare så gasar och bromsar den själv för hastighetsskyltar som ibland inte finns.
Kör man om en lastbil vid ösregn tror den att man ska köra på den när man kör igenom vattensprutet och bromsar.
Den varnar för skarpa kurvor och sänker farten.
Funderar på att köpa en Volvo 140 så man slipper skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in