2026-07-08, 09:20
Medlem
TS, enshittification är ordet som vi alla letar efter. Du glömde lägga till kameraövervakningen som sedan någon dag tillbaka är lag inom EU.
Senast redigerad av Nunjapiznes 2026-07-08 kl. 09:33.
Citera
2026-07-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Håller med fyfan.

Har hyrt bil några gånger nyligen och jag pallar inte alla skärmar som blinkar och har sig. Särskilt inte en massa blåa leds och grejer som man blir bländad av.

Om man lägger 5min när man sätter sig i bilen 1a gången, så kan man gå in i menyerna och stänga av det mesta av det, om inte allt.

Förstörde jag det roliga i tråden nu?
Citera
2026-07-08, 09:30
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om man lägger 5min när man sätter sig i bilen 1a gången, så kan man gå in i menyerna och stänga av det mesta av det, om inte allt.

Tack för tipset. Och i ärlighetens namn blev det mycket bättre när jag lyckade stänga ner storbildsskärmen som satt i mitten.

Och förresten, den där radarskärmen i instrumentbrädan, som varnade för långsamtkörande fordon etc, var väl ärligt talat ganska trevlig också.
Citera
2026-07-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Tack för tipset. Och i ärlighetens namn blev det mycket bättre när jag lyckade stänga ner storbildsskärmen som satt i mitten.

Och förresten, den där radarskärmen i instrumentbrädan, som varnade för långsamtkörande fordon etc, var väl ärligt talat ganska trevlig också.

Jag hatar när ratten styr emot när jag byter fil utan att blinka. Jag fattar såklart poängen om man skulle sitta och sova men, men är ett större irritationsmoment än vad det är till hjälp.
Citera
2026-07-08, 09:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:

Förstörde jag det roliga i tråden nu?

Nejdå, du förstörde ingenting.
Varför ha system som är dyra och komplicerade som de allra flesta ändå inte önskar samt måste stänga av varje gång man startar bilen?
Vad är vitsen?
Citera
2026-07-08, 09:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det kommer bli mer av dessa pip och varningar, senast igår så är det lagkrav på övervakning av ögon i bilen så den hela tiden ser vart du tittar och att det verkligen är vägen som för mest uppmärksamhet.

Att TS får larm om att det är dags att ta en paus så pass tidigt beror säkerligen på att denne inte håller sig helt rakt på vägbanan i sin fil. Jag får larmet oftast efter runt två timmar medans min sambo får det efter en timme körandes i samma bil. Sambon blir också snabbt trött när hon kör så hon skulle nog krasst behöva ett stopp efter den tiden.
Citera
2026-07-08, 09:36
Medlem
Håller med. Det piper och blippar alldeles för mycket i de nya bilarna. Tacka vet jag min gamla 850 som var stabil på vägen och som aldrig "talade om för mig saker som jag inte behövde veta". Precis som flera redan har sagt tidigare så tror jag att olyckorna kommer öka istället för tvärtom. Folk blir låsta och skärrade när det plötsligt piper till och någon skum nymodighet till funktion slår till helt från tomma intet!

Ju mindre knappar och reglage, desto mera bil är min devis. Frugan blir rejält stressad av alla finesser på vår nya bil och det leder bara till att jag måste gå igenom alla funktioner varje gång hon ska ta bilen själv.

Vid omkörningar börjar den pipa då man svänger tillbaka lite för hastigt och jag har sagt till frugan att hon ska " glida över" till filen, men hon kör lite odistinkt och då börjar den pipa och hon blir uppstressad och glömmer kolla backspeglarna och köra som hon borde. Ja, vad ska man säga...farsan kör fortfarande sin 740 och den rullar på.
Citera
2026-07-08, 09:40
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Jag hatar när ratten styr emot när jag byter fil utan att blinka. Jag fattar såklart poängen om man skulle sitta och sova men, men är ett större irritationsmoment än vad det är till hjälp.

Ja samma här, det var störande men skulle förmodligen kunna få en att vakna till.

Sen gjorde en lite halvt hastig inbromsning på motorvägen också, vilket kickade in nåt slags panikbromsfunktion. Höll på att skrämma skiten ur mig för jag trodde för ett ögonblick att jag hade kraschat med nåt.

Som tur var hade jag ingen bil precis bakom, men därmot kan jag se hur nödbromsen skulle kunna orsaka att man blir påkörd bakifrån, om man inte har koll på hur funktionen funkar.
Citera
2026-07-08, 09:41
Medlem
Sunimods avatar
Kan man själv inte avgöra om man börjar bli trött och behöver en paus eller byta förare så ska man inte köra bil överhuvudtaget.

Jag är ägare av en fantastisk bra Volvo XC60, äldre modellen där det finns fysiska reglage för temperatur i bilen och även knapp för värme i stolarna. Så enkelt och behåller blicken på vägen mer än med dessa nya pekskärmar.
Citera
2026-07-08, 09:43
Medlem
Har bara hört talas om dessa galenskaper och aldrig kört en bil nyare än 2014 års modell. Kört bil sedan 1964 och kommer aldrig att skaffa någon med alla galna nymodigheter. När min nuvarande Audi Q3 lämnar in blir det en likvärdig med färre milantal på mätaren. Möjligtvis kan jag acceptera automatlåda ist. El-bilar och annat trams får vara för mig.
Citera
2026-07-08, 09:44
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kan man själv inte avgöra om man börjar bli trött och behöver en paus eller byta förare så ska man inte köra bil överhuvudtaget.

Det har du iofs väldigt rätt i.

Citat:

Jag är ägare av en fantastisk bra Volvo XC60, äldre modellen där det finns fysiska reglage för temperatur i bilen och även knapp för värme i stolarna. Så enkelt och behåller blicken på vägen mer än med dessa nya pekskärmar.
Samma här fast en gammal V70. Tänker nog hålla liv i den så länge jag kan 👍 fast den börjar rosta i skärmkanterna.
Citera
2026-07-08, 09:46
Medlem
KalleXs avatar
Man får det man röstar på.....!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in