Citat:
Ursprungligen postat av
trewq
Håller inte med. Har nu varit nykter i tre år. Och jag blev inte nykter för min egen skull, är fortfarande inte nykter för min egen skull utan för min familj och anhörigas skull. Har fortfarande sånt självhat och likgiltighet för mitt eget öde att det egna livet saknar värde för mig själv. Jobbar på det; går i terapi, läser filosofi och kör mindfulness på egen hand. Inga genombrott. Hittills.
Sånt där köper jag faktiskt inte. Det kanske känns enklare att säga att man blir nykter för deras skull, men jag skulle snarare tro att du är rädd att förlora eller svika de här personerna? Då gör du ju det faktiskt för dig själv? Om du förlorade de här personerna antar jag att du hade börjat dricka. Men du vet nog precis vart det hade fört dig. Verkar som du har någon form av självbevarelsedrift.
Bra att du verkar ta hjälp för det som verkar vara djupt rotade problem. Hoppas du lyckas lösa det där, självhat och likgiltighet är inga vackra saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
YeahLikeWhoa
Jag önskar dig lycka till på resan!
Bara det du skrivit hittils låter som att du är på god väg.
Vad betyder alkoholen för dig? Är det att bli full du vill uppnå eller bara gillar smaken?
Ett tips i sociala sammanhang är att dricka alkohilfri öl, vin eller drinkar. Då försvinner lätt pressen från polarna att " ta en bärs".
Få till en bra rutin i livet som funkar för dig, man kan ha väldigt roligt utan alkohol också.
Samtidigt kan det också vara en trigger för en del folk att dricka alkoholfritt. Lurigt det där. Ett tips jag fått är att man kan ta cola i ett vinglas. Det är inte många som tänker på vad man har i glaset efter ett tag, och det ska folk ärligt talat ge fan i.
Om inlägget låter hårt är det inte menat, du har mina fulla sympatier.