2026-07-03, 10:41
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Starkt jobbat med tre år!! Jag är snart där också om ett par, tre månader.

Gällande det du skriver ovan kan jag varmt rekommendera meditation/mindfulness om du inte redan håller på med det. Förutom antidepressiva och min fru är meditationen det som hjälpte mig absolut mest - en inneboende superkraft man kan öva upp på ett par veckor!

Kämpa på!
Tack för ditt stöd, vi får kämpa tillsammans här i tråden! Starkt med snart tre år för dig också!

Gör mindfulnessövningar nästan varje dag, har varit till mycket hjälp faktiskt!
Citera
2026-07-03, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Tack för ditt stöd, vi får kämpa tillsammans här i tråden! Starkt med snart tre år för dig också!

Gör mindfulnessövningar nästan varje dag, har varit till mycket hjälp faktiskt!
Det gör vi!

Härligt att du också kör mindfulness! Det är verkligen en "life saver" när man börjar tappa fotfästet (när man börjar älta, oroa sig, blir stressad osv.)
Citera
2026-07-03, 18:24
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solimann
Köpte en flaska vodka tillsammans med en polare och drog i mig 2 glas med cirka 4-5 cl i. Kändes ganska ovärt faktiskt, vart väldigt väck och det kändes inte ens skönt. Förut kunde jag lätt dra i mig 10 st 6or på krogen men nu blev jag helt väck av 10 cl, fyfan vilket gift! Dock var cannabis min huvuddrog men uppskattar inte det heller längre, blir skön i 20-30 min sen kommer munchet och sen somnar man. Känns sjukt bortkastat. Tjack gillar jag fortfarande men visst det kanske är mer värt att hålla sig clean. Gick kanske off topic nu.
Cannabis var också en av mina huvuddroger men det var alkoholen som fick mig rejält fast.
Har dock inte rökt på minst 15 år. Men får inte samma effekt av alkohol längre som förr, även om suget är stort.
Citera
Igår, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Cannabis var också en av mina huvuddroger men det var alkoholen som fick mig rejält fast.
Har dock inte rökt på minst 15 år. Men får inte samma effekt av alkohol längre som förr, även om suget är stort.
Okej, jag har aldrig fastnat för alkohol men var en sucker för cannabis även om det variera hur mycket jag rökte och ibland var jag helt clean. 15 år är bra jobbat, själv har jag 8 år nästan helt ren, har tagit grejer kanske 80-90 dagar totalt på 8 år, inte jättelite men mycket mindre än tidigare.
Citera
Igår, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha ja, det känner man igen.

Bra jobbat med 14 månader!

Kudos till dig! Låt det läget bestå.
Citera
Igår, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Kudos till dig! Låt det läget bestå.
Vi kämpar på!
Citera
Igår, 22:25
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Firar i dagarna tre år som nykter! Trots att mitt liv på många vis är kvalitativt bättre än när jag söp, så får jag för mig i mörka stunder att jag mådde om inte bättre, så i alla fall mindre dåligt när jag drack.

Lever man ett jävla drönarliv framför Flashback med ölen i näven från morgon till kväll så är hjärnan och känslor så nerstängda att man låter sig dras med i ruset. Man har inte kapacitet att konfrontera problem och känslor, utan skjuter allt framför sig, väljer att känna så lite som möjligt. Tiden bara går, alla dagar är desamma. Någon slags låtsasvariant av det riktiga livet.

Efter att jag blev nykter har jag fått många nya vänner, främst genom idrotten. Att träffa nya vänner som vuxen är ju inte det lättaste, tycks de flesta hålla med om. Har till och med börjat umgås med dem utanför hobbyn. Börjat omskola mig inom ett bristyrke, med stark kvinnodominans så träffar ganska mycket kvinnor den vägen, och det är ju trevligt.

Trots detta känns det från och till att jag mår sämre än när jag fortfarande drack. Att umgås med människor istället för att isolera sig från omvärlden ställer ju bara det ganska mycket mer krav. "Blev han arg på mig? Framstår jag som fräck? Råkade jag ofrivilligt såra henne?" Alla känslor och tankar som kommit tillbaka efter att hjärndimman släppt.

För tillfället är jag på en ganska bra plats i livet, förutom att mitt psykiska mående dras ner en del av att en nära anhörig till mig drabbats av psykisk ohälsa, och nu när jag är den anhöriga som behöver vara stöd och ställa upp så kan det bli lite väl mycket ansvar och stress. Har fortfarande inget jobb så ekonomin är väldigt svag samt att ju mer jag exponeras för kvinnor desto mer väcks mitt intresse för dem. Hittills ingen framgång på den fronten. Än så länge. Kämpa på alla krigare!
Jag tycker det du skriver är väldigt fint.

Min arbetskamrat dricker och han har berättat att han ser ganska negativt på livet. Frågan är om det är sarkasmen som döljer ärligheten eller om det verkligen är så att han mår dåligt när det exempelvis går bättre för honom?

Jag har märkt att han dricker och jag undrar vad jag kan göra för att visa att jag finns och kan snacka om just det han inte vill... delvis har han lagt ner kvinnor så där är ju något som jag pushar jämsmed annat. Jag gör detta till mina egna brorsor också och de verkar vara avdankad allihopa.

Jag har inte med saken att göra men vill få dem att tänka till så att de kan vända skutan själva.

Rekommenderar ni att gå på AA möte? Vad är det jag skulle få utav det om jag dricker mer en vecka och inget en annan så att jag inte hamnar i riskzonen?
Citera
Idag, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep

Min arbetskamrat dricker och han har berättat att han ser ganska negativt på livet. Frågan är om det är sarkasmen som döljer ärligheten eller om det verkligen är så att han mår dåligt när det exempelvis går bättre för honom?

Jag har märkt att han dricker och jag undrar vad jag kan göra för att visa att jag finns och kan snacka om just det han inte vill... delvis har han lagt ner kvinnor så där är ju något som jag pushar jämsmed annat. Jag gör detta till mina egna brorsor också och de verkar vara avdankad allihopa.

Jag har inte med saken att göra men vill få dem att tänka till så att de kan vända skutan själva.

Rekommenderar ni att gå på AA möte? Vad är det jag skulle få utav det om jag dricker mer en vecka och inget en annan så att jag inte hamnar i riskzonen?

AA är ju till för folk som har en önskan om att bli nyktra. Det är inget för den som vill dricka varannan vecka.

Angående dina nära, vill de själva inte sluta kommer de inte heller sluta. Tyvärr.
Citera
Idag, 08:16
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Tack för de fina orden!
Citat:
Rekommenderar ni att gå på AA möte?
Det är lite av en acquired taste. Har hjälpt många miljoner världen över, så bevisligen är det en metod som funkar för vissa. En del andra har stora problem med "Gud"-fokuset, invändningar mot sektkänslan som lätt infinner sig, andra tycker det ger dem trygghet och tillhörighet. Har gått regelbundet på möten en hel höst.

Efter ett tag kände jag att jag nog inte skulle få ut så mycket av det mer. Trötta, självgoda gubbar i 70-års åldern som inte förstod vad jag sade när berättade vilka stora problem det kan vara om man är komorbid, dvs har en underliggande psykisk ohälsa, t ex depression eller ångest och på det börjar dricka för att självmedicinera. Gubbjävlarna såg sig själva som Guda avbild, grandios självkänsla och solitt självförtroende, ingen som helst psykisk ohälsa med det lilla aber att de drack lite. I övrigt ansåg de sig vara perfekta människor.

Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
AA är ju till för folk som har en önskan om att bli nyktra. Det är inget för den som vill dricka varannan vecka.

Angående dina nära, vill de själva inte sluta kommer de inte heller sluta. Tyvärr.
Håller inte med. Har nu varit nykter i tre år. Och jag blev inte nykter för min egen skull, är fortfarande inte nykter för min egen skull utan för min familj och anhörigas skull. Har fortfarande sånt självhat och likgiltighet för mitt eget öde att det egna livet saknar värde för mig själv. Jobbar på det; går i terapi, läser filosofi och kör mindfulness på egen hand. Inga genombrott. Hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in