2026-07-06, 09:01
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Jag önskar dig lycka till på resan!
Bara det du skrivit hittils låter som att du är på god väg.
Vad betyder alkoholen för dig? Är det att bli full du vill uppnå eller bara gillar smaken?
Ett tips i sociala sammanhang är att dricka alkohilfri öl, vin eller drinkar. Då försvinner lätt pressen från polarna att " ta en bärs".

Få till en bra rutin i livet som funkar för dig, man kan ha väldigt roligt utan alkohol också.
Citera
2026-07-06, 19:48
Medlem
Blev positivt överraskad häromdagen när svärföräldrarna bjöd på lunch. Allihopa drack alkoholfritt! Det är nog första gången faktiskt, på 20+ år. Förmodligen har väl svärfar insett hälsoriskerna då han börjar bli till åren kommen nu och ganska skröplig för annars har han alltid druckit öl med alkohol. Och farsan han har inte druckit en droppe på snart tre år. Känns som att mina problem ändå inspirerat till bättre vanor hos andra och det är glädjande!
Citera
2026-07-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Håller inte med. Har nu varit nykter i tre år. Och jag blev inte nykter för min egen skull, är fortfarande inte nykter för min egen skull utan för min familj och anhörigas skull. Har fortfarande sånt självhat och likgiltighet för mitt eget öde att det egna livet saknar värde för mig själv. Jobbar på det; går i terapi, läser filosofi och kör mindfulness på egen hand. Inga genombrott. Hittills.

Sånt där köper jag faktiskt inte. Det kanske känns enklare att säga att man blir nykter för deras skull, men jag skulle snarare tro att du är rädd att förlora eller svika de här personerna? Då gör du ju det faktiskt för dig själv? Om du förlorade de här personerna antar jag att du hade börjat dricka. Men du vet nog precis vart det hade fört dig. Verkar som du har någon form av självbevarelsedrift.

Bra att du verkar ta hjälp för det som verkar vara djupt rotade problem. Hoppas du lyckas lösa det där, självhat och likgiltighet är inga vackra saker.

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Jag önskar dig lycka till på resan!
Bara det du skrivit hittils låter som att du är på god väg.
Vad betyder alkoholen för dig? Är det att bli full du vill uppnå eller bara gillar smaken?
Ett tips i sociala sammanhang är att dricka alkohilfri öl, vin eller drinkar. Då försvinner lätt pressen från polarna att " ta en bärs".

Få till en bra rutin i livet som funkar för dig, man kan ha väldigt roligt utan alkohol också.

Samtidigt kan det också vara en trigger för en del folk att dricka alkoholfritt. Lurigt det där. Ett tips jag fått är att man kan ta cola i ett vinglas. Det är inte många som tänker på vad man har i glaset efter ett tag, och det ska folk ärligt talat ge fan i.

Om inlägget låter hårt är det inte menat, du har mina fulla sympatier.
Senast redigerad av ManZerManZour 2026-07-06 kl. 21:42.
Citera
2026-07-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Samtidigt kan det också vara en trigger för en del folk att dricka alkoholfritt. Lurigt det där. Ett tips jag fått är att man kan ta cola i ett vinglas. Det är inte många som tänker på vad man har i glaset efter ett tag, och det ska folk ärligt talat ge fan i.
Ja, det där är nog något man får vara vaksam på. I början av min nykterhet drack jag mycket alkoholfri öl, naturligtvis som en snuttefilt. Men med tiden så försvann detta näst intill tvångsmässiga vanedrickande. Såhär snart tre år in i nylterheten så blir jag sugen på en kall öl när solen lyser och svetten rinner - då kan jag verkligen njuta av en iskall alkoholfri öl.

De få gångerna jag går ut så blir det också en alkoholfri öl att smutta på, pliktskyldigt nästan.

Men man får verkligen ifrågasätta alla sådana handlingar man gör, gå till botten med dem.
Citera
2026-07-06, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det där är nog något man får vara vaksam på. I början av min nykterhet drack jag mycket alkoholfri öl, naturligtvis som en snuttefilt. Men med tiden så försvann detta näst intill tvångsmässiga vanedrickande. Såhär snart tre år in i nylterheten så blir jag sugen på en kall öl när solen lyser och svetten rinner - då kan jag verkligen njuta av en iskall alkoholfri öl.

De få gångerna jag går ut så blir det också en alkoholfri öl att smutta på, pliktskyldigt nästan.

Men man får verkligen ifrågasätta alla sådana handlingar man gör, gå till botten med dem.

Låter vettigt, klarar man det så klarar man det. Jag föredrar en kall radler eller bara lemonad. Å andra sidan har jag väl egentligen aldrig gillat smaken av öl, men effekten av alkohol däremot.
Citera
2026-07-06, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManZerManZour
Låter vettigt, klarar man det så klarar man det. Jag föredrar en kall radler eller bara lemonad. Å andra sidan har jag väl egentligen aldrig gillat smaken av öl, men effekten av alkohol däremot.
Radler är fantastiskt gott det med! Min favorit är nog den röda med grapefrukt. Frugan gillar citronen så vi behöver aldrig bråka om dem
Citera
2026-07-07, 00:59
Medlem
Citat:
Radler är fantastiskt gott det med! Min favorit är nog den röda med grapefrukt. Frugan gillar citronen så vi behöver aldrig bråka om dem

Verkligen, båda är riktigt jävla goda. Funkar bättre för mig, blir ingen trigger på smaken, men får ändå den där fylliga smaken på grund av malten
Citera
2026-07-07, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Cannabis var också en av mina huvuddroger men det var alkoholen som fick mig rejält fast.
Har dock inte rökt på minst 15 år. Men får inte samma effekt av alkohol längre som förr, även om suget är stort.

Nej, alkohol har inte samma effekt som förr och inte samma "tjusning." Har aldrig provat på några andra droger och dricker numera endast sparsamt och vid speciella tillfällen, vilket jag är oerhört tacksam mot mig själv att jag lyckas göra.

En av de få tillfällen när jag får berömma mig själv litet.
Citera
2026-07-07, 08:42
Medlem
Citat:
Usch, det låter hemskt med sådan ångest. Vilken medicin har du fått utskriven?

Kämpa på!
Cipralex och mirtazapin. Provat Lergigan och allt det men det gör ju inte ett smack tyvärr.

Jag kämpar på. Försöker tänka att om jag stått ut med misären under mitt drickande så kan jag härda ut ett par månader till.
Citera
2026-07-07, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Jag lider med dig och jag önskar att jag kunde säga exakt hur länge du måste härda ut men det är förmodligen högst individuellt. För min del kom det en dipp efter 2 månader när poletten trillade ner att ”- Vänta nu, skall jag verkligen vara nykter RESTEN AV LIVET!?”. Då hjälpte det mig att svara mig själv ”-Det får vi se, men idag och imorgon skall du vara nykter åtminstone.”
Nästa dipp kom efter cirka ett halvår, ungefär där du är nu. Min dipp var inte främst fysisk utan mer att jag började ifrågasätta om mitt tidigare drickande verkligen var så illa. Då hade jag stor nytta av att läsa både mina egna och andras inlägg här för att inse att Jo, det var riktigt illa och dit vill jag inte igen. Nu passerar jag 15 månader i total nykterhet och åtminstone denna perioden är helt lugn utan minsta tanke på alkohol.
Väl kämpat i snart ett halvår, du skall se att det blir bättre och bättre.

Jag har faktiskt inget problem med att veta att jag aldrig kan dricka igen. Tycker det mest är skönt, det är liksom inte ett ens ett alternativ.

Bra jobbat med 15 månader!
Citera
2026-07-07, 08:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Jag har faktiskt inget problem med att veta att jag aldrig kan dricka igen. Tycker det mest är skönt, det är liksom inte ett ens ett alternativ.

Bra jobbat med 15 månader!

Skönt att du kommit till det stadiet! Själv sörjer jag min gamle vän emellanåt och jag har även kommit i återfall ibland, men min absoluta dröm är att bli helt nykter. Bäst mår jag för det mesta om jag har kontroll på liv och kropp. Träning och rörelse är en viktig del i det för mig personligen, det gäller att jag blir bli stark i mig själv både psykiskt och fysiskt så att jag kan stå emot den negativa beroendedjävulen som sitter på en axeln och tjatar.
Citera
2026-07-07, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Cipralex och mirtazapin. Provat Lergigan och allt det men det gör ju inte ett smack tyvärr.

Jag kämpar på. Försöker tänka att om jag stått ut med misären under mitt drickande så kan jag härda ut ett par månader till.
Ja det är ju ett aber det där, de som kan det säger att man kan få prova olika preparat innan man träffar rätt osv. Har provat Duloxetin, Venlafaxin och nu senast Sertralin. Personligen är jag inställd på att inom en snar framtid kunna leva helt utan dessa piller, men det är inget beslut jag vågar överlämna till mig själv helt.

Bra! Fortsätt kämpa! Hoppas verkligen det vänder 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in