Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Inte?
Hesekiel 11:5"Jag vet vad som stiger upp i era sinnen."
Ja, på grund av Guds kunskap och erfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Hebreerbrevet 4:12–13"Guds ord dömer över hjärtats uppsåt och tankar. Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och blottat för hans ögon."
Det står inget om en framtid här, det är "hjärtats uppsåt och tankar" i nutid, och versen: "Inget skapat är dolt för honom, utan allt ligger naket och blottat för hans ögon." är återigen i nutid.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Psalm 139: Före orden formas: "Du vet när jag sitter och när jag står, du förstår mina tankar fjärran ifrån... Innan ordet är på min tunga vet du, Herren, allt om det.
Ja, baserat på Guds kunskap och erfarenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Poängen är att att Gud inte behöver vänta på att vi ska agera eller tala. Gud förstår tankens ursprung och riktning långt innan den ens blir medveten för oss själva. Enligt kristendomen.
Ja, baserat på den kunskap han har om människan.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Guds vetskap om människans tankar är en grundbult i kristen tro. Den visar att människan är helt transparent inför sin skapare.
Ja, och det handlar om nutid, att Gud vet vad vi tänker och är transparenta handlar om att han kan se just nu i nutid. Sedan kan han förutsäga vissa saker baserat på denna oändliga kunskap om individen, samhället individen lever i, med alla människor som också Gud har oändlig kunskap om, som kommer att påverka individen o.s.v.
Bara för att han har denna oändliga kunskap, så betyder det inte att framtiden är redan bestämd, framtiden är inte förutbestämd bara för att Gud kan förutsäga delar av framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
På bibelns tid visste man inte ett skit om DNA eller fosterutveckling. Står det något i bibeln om DNA?
Är DNA som bokstäverna i en bok?
"
Du såg mig innan jag föddes, i din bok var de redan skrivna" (Ps 139:16 Bibel2000)
Och vävs inte kroppen ihop av DNA?
"
Du skapade mina inälvor, du vävde mig i moderlivet." (Ps 139:13 Bibel2000)
Flätas inte kroppen samman genom DNA?
"
när jag flätades samman i jordens djup".(Ps 139:15 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det här bara skriker desperat efterhandskonstruktion. Som jag sa ovan, Guds vetskap om människans tankar är en grundbult i kristen tro.
Jag tror det är du som desperat försöker lägga ut rökridåer för din blunder där du påstår att förutsäga och förutbestämma betyder samma sak:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det står förutsäger, inte förutbestämt.
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Samma sak.
Och detta var i sin tur en undanmanöver från mitt svar på din falska anklagelse om rättvisan i att "någon annan tar straffet för ens synder enligt dig".
Du har inte kommenterat mitt svar till dig varför Jesus behövde dö:
(FB) Varför behövde Jesus dö?
Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Nej, mer ett exempel på att "alla dagar" betyder "alltid" och inte de 280 dagar en graviditet varar.
Ok, men Psalm 139 talar om hur människan skapas i moderlivet, inte om predestination:
"
Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad." (Ps 139:14 Folkbibeln)
Verserna tar upp att människan hade redan formats "i boken", innan ens alla dagar då människan formas hade skett. Det är exakt så DNA fungerar, ritningen finns där redan, även innan kroppen ens har formats.
Den översättningen du läser är inte bra, den här är bättre:
"
Dina ögon såg mig när jag bara var ett foster.
Alla mina dagar blev skrivna i din bok, formade innan någon av dem
hade kommit." (ps 139:16 Folkbibeln)
"Alla dagar" handlar alltså om dagarna då kroppen bildas i moderlivet.
Den här översättningen är ännu bättre:
"
För det var du som gjorde mina njurar, du som höll mig avskärmad inne i min mor.
Jag prisar dig, för jag är så underbart skapad att det väcker vördnad.
Ja, dina verk är underbara, jag vet det så väl.
Benen i min kropp var inte gömda för dig när jag blev till i det fördolda, när jag vävdes i jordens djup.
Dina ögon såg mig när jag var ett foster.
I din bok stod det om alla mina delar, även om dagarna då de skulle formas, redan innan någon av dem hade blivit till.
." (Ps 139:13-16 NWT)
David pratar alltså om hur människan blir till i moderlivet, varför skulle han plötsligt prata om predestination?