Citat:
Det är tron allena som frälser oss. Om vår tro är uppriktig kommer den dock att manifestera sig i hur vi lever våra liv. Hur vi uttrycker oss, hur vi behandlar våra medmänniskor. Om det vore tror+gärningar som frälser oss skulle det vara kört för rövaren på korset, som ju bokstavligen hade både armar och ben fastspikade när han bekände sin tro på Jesus. Ändå är denne förbrytare en av ganska få personer i Bibeln som vi med säkerhet vet är i himlen.
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?
Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:
”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)
Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?
Vad håller Gud på med egentligen?
Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:
”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)
Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?
Vad håller Gud på med egentligen?
Vi förminskar Jesu frälsningsgärning på korset om vi säger att korset inte var tillräckligt, utan att vi måste komplettera med att försöka förtjäna vår frälsning genom att vara goda människor. Däremot kommer en människa som verkligen har tagit emot Jesus att bli en annan människa än man var innan. Jesus uttrycker det till och med som att man blir född på nytt och Paulus förklarar att den gamla människan är korsfäst och död och begraven:
"Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden" (Rom 6:6)
"Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också ska leva med honom. Vi vet att Kristus är uppväckt från de döda och aldrig mer dör. Döden har ingen makt över honom längre. Hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud. Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus." (Rom 6:8-11)