2026-06-22, 13:29
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?
Det är tron allena som frälser oss. Om vår tro är uppriktig kommer den dock att manifestera sig i hur vi lever våra liv. Hur vi uttrycker oss, hur vi behandlar våra medmänniskor. Om det vore tror+gärningar som frälser oss skulle det vara kört för rövaren på korset, som ju bokstavligen hade både armar och ben fastspikade när han bekände sin tro på Jesus. Ändå är denne förbrytare en av ganska få personer i Bibeln som vi med säkerhet vet är i himlen.

Vi förminskar Jesu frälsningsgärning på korset om vi säger att korset inte var tillräckligt, utan att vi måste komplettera med att försöka förtjäna vår frälsning genom att vara goda människor. Däremot kommer en människa som verkligen har tagit emot Jesus att bli en annan människa än man var innan. Jesus uttrycker det till och med som att man blir född på nytt och Paulus förklarar att den gamla människan är korsfäst och död och begraven:

"Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp ska berövas sin makt så att vi inte längre är slavar under synden" (Rom 6:6)

"Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också ska leva med honom. Vi vet att Kristus är uppväckt från de döda och aldrig mer dör. Döden har ingen makt över honom längre. Hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud. Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Kristus Jesus." (Rom 6:8-11)
Citera
2026-06-22, 13:47
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det är tron allena som frälser oss.

Det stämmer inte med bibeln:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:14-17 Bibel2000)
Citera
2026-06-22, 14:07
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det stämmer inte med bibeln:

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:14-17 Bibel2000)
Notera ordvalet "säger sig ha tro". Oerhört viktigt i sammanhanget. Tro producerar helgelse, vilket är det som Jesus lyfter fram i texten. Om vi lever ett liv som är oförenligt med den tro vi bekänner oss till kommer tron försvagas och på sikt riskerar vi att falla bort från tron och bli avfälliga.

Vilka gärningar tror du rövaren på korset hade på sin meritlista som kvalificerade honom till himlen? Eller alla andra som levt ett syndigt liv och uppriktigt omvänder sig i sista stund?

Det finns alltid ett visst mått av stolthet och självrättfärdighet när människor försöker framhålla att de genom sina gärningar har gjort sig förtjänta av frälsningen. Och som jag redan varit inne på, det finns ingen motsättning mellan att vi är frälsta av tron allena och att en människa som tar emot Jesus som sin herre och frälsare är en ny skapelse i Kristus. Men människor har en tendens att vilja upphöja sig själva och förminska Kristus.
Citera
2026-06-22, 14:16
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Notera ordvalet "säger sig ha tro". Oerhört viktigt i sammanhanget. Tro producerar helgelse, vilket är det som Jesus lyfter fram i texten. Om vi lever ett liv som är oförenligt med den tro vi bekänner oss till kommer tron försvagas och på sikt riskerar vi att falla bort från tron och bli avfälliga.

Vilka gärningar tror du rövaren på korset hade på sin meritlista som kvalificerade honom till himlen? Eller alla andra som levt ett syndigt liv och uppriktigt omvänder sig i sista stund?

Det finns alltid ett visst mått av stolthet och självrättfärdighet när människor försöker framhålla att de genom sina gärningar har gjort sig förtjänta av frälsningen. Och som jag redan varit inne på, det finns ingen motsättning mellan att vi är frälsta av tron allena och att en människa som tar emot Jesus som sin herre och frälsare är en ny skapelse i Kristus. Men människor har en tendens att vilja upphöja sig själva och förminska Kristus.

Notera ordvalet: "Inte kan väl tron rädda honom?".

Det behövs både tro och gärningar, inte: " tro allena", och inte :"gärningar allena".
Citera
2026-06-22, 14:49
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Notera ordvalet: "Inte kan väl tron rädda honom?".
Frågan är ju då vilken slags tro det handlar om? Nuförtiden är det ju många som menar att det viktiga är inte vad man tror utan "bara att man tror på någonting", vilket inte stämmer med vad Bibeln lär. Jag menar ju att när Jesus använder ordvalet "säger sig ha tro" så antyder han att dessa människor han beskriver har en tro som Gud inte erkänner.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det behövs både tro och gärningar, inte: " tro allena", och inte :"gärningar allena".
Så rövaren på korset är i helvetet idag? Trots Jesu ord om motsatsen? Jag håller med dig till 100% om du bara menar att vi inte kan göra vad som helst och leva ett vårdslöst och omoraliskt liv och sedan försöka släta över det med att vi minsann ändå har tro och att det är allt som spelar någon roll. Uttrycket "tron allena" ska inte tolkas som en licens för att synda och har heller aldrig använts på det sättet.

Däremot blir det väldigt problematiskt om vi menar att vi kan förtjäna vår frälsning genom att vara goda människor. Dels av anledningar som jag redan varit inne på, att det förminskar Kristus och upphöjer människan. Men också för att en människa då aldrig kan vara säker på sin frälsning. Hur vet vi hur många goda gärningar vi behöver göra? Och vilka gärningar? Hur mycket är varje god gärning värd? Tänk ångesten hos någon som tar emot Jesus sent i livet. Eller människor som har sjukdomar och handikapp som förhindrar dem att göra goda saker.

Dessutom brukar ett sådant tankesätt användas som ett sätt att ursäkta och försvara synd. "Om jag bara gör tre goda gärningar imorgon så är det okej om jag gör något syndigt och omoraliskt idag". Och människor har ju dessutom en tendens att värdera gärningar på en annan skala än hur Bibeln värderar dem. Vi tenderar att förstora våra goda gärningar och förminska våra synder.
Citera
2026-06-22, 15:13
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Frågan är ju då vilken slags tro det handlar om? Nuförtiden är det ju många som menar att det viktiga är inte vad man tror utan "bara att man tror på någonting", vilket inte stämmer med vad Bibeln lär. Jag menar ju att när Jesus använder ordvalet "säger sig ha tro" så antyder han att dessa människor han beskriver har en tro som Gud inte erkänner.

Kanske Gud inte erkänner en tro där människor säger sig ha en tro där man säger: "tro allena frälser oss", när bibeln säger att det krävs både tro och gärningar?

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Så rövaren på korset är i helvetet idag? Trots Jesu ord om motsatsen? Jag håller med dig till 100% om du bara menar att vi inte kan göra vad som helst och leva ett vårdslöst och omoraliskt liv och sedan försöka släta över det med att vi minsann ändå har tro och att det är allt som spelar någon roll. Uttrycket "tron allena" ska inte tolkas som en licens för att synda och har heller aldrig använts på det sättet.

Däremot blir det väldigt problematiskt om vi menar att vi kan förtjäna vår frälsning genom att vara goda människor. Dels av anledningar som jag redan varit inne på, att det förminskar Kristus och upphöjer människan. Men också för att en människa då aldrig kan vara säker på sin frälsning. Hur vet vi hur många goda gärningar vi behöver göra? Och vilka gärningar? Hur mycket är varje god gärning värd? Tänk ångesten hos någon som tar emot Jesus sent i livet. Eller människor som har sjukdomar och handikapp som förhindrar dem att göra goda saker.

Dessutom brukar ett sådant tankesätt användas som ett sätt att ursäkta och försvara synd. "Om jag bara gör tre goda gärningar imorgon så är det okej om jag gör något syndigt och omoraliskt idag". Och människor har ju dessutom en tendens att värdera gärningar på en annan skala än hur Bibeln värderar dem. Vi tenderar att förstora våra goda gärningar och förminska våra synder.

Som sagt, tro OCH gärningar behövs, inte "tro allena". Rövaren på korset begick en god gärning när han öppnade munnen, försvarade Jesus och tillrättavisade den andre som smädade Jesus:

"Den ene av förbrytarna som hängde där smädade honom och sade: »Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss.« Men då tillrättavisade honom den andre: »Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont.« Och han sade: »Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike.«" (Lukas 23:39:42 Bibel2000)

På liknande sätt begår man en god gärning genom att tillrättavisa mobbare, eftersom man tror på det goda.
__________________
Senast redigerad av ttsp 2026-06-22 kl. 15:15.
Citera
2026-06-22, 15:30
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som sagt, tro OCH gärningar behövs, inte "tro allena". Rövaren på korset begick en god gärning när han öppnade munnen, försvarade Jesus och tillrättavisade den andre som smädade Jesus:

"Den ene av förbrytarna som hängde där smädade honom och sade: »Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss.« Men då tillrättavisade honom den andre: »Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont.« Och han sade: »Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike.«" (Lukas 23:39:42 Bibel2000)

På liknande sätt begår man en god gärning genom att tillrättavisa mobbare, eftersom man tror på det goda.
Så 1 god gärning räcker? Från Efesierbrevet:

"Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig. Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem." (Ef 2:8-10, SFB)

Jag tycker det framgår väldigt tydligt att vi är frälsta av tron allena. Att frälsningen är en gåva från Gud. Inte något som vi har förtjänat. Samtidigt är vi skapade till att göra goda gärningar, men det betyder inte att de goda gärningarna är det som frälser oss. Galaterbrevet är inne på samma tema:

"Men vi vet att människan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus. Därför har också vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och inte genom laggärningar. Genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig" (Gal 2:16, SFB)

Det känns som att det annars bara borde ha stått "för att stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och genom laggärningar".
Citera
2026-06-22, 15:44
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Så 1 god gärning räcker? Från Efesierbrevet:

Nej! Det krävs både tro OCH goda gärningar.

"Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: »Gå i frid, håll er varma och ät er mätta«, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." (Jakob 2:14-17 Bibel2000)

Rövaren på korset hade inte bara en tro, utan gjorde också en god gärning genom att försvara Jesus:

"Den ene av förbrytarna som hängde där smädade honom och sade: »Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss.« Men då tillrättavisade honom den andre: »Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont.« Och han sade: »Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike.«" (Lukas 23:39:42 Bibel2000)

Hur agerar du om du ser en som mobbar? *Säger du "tro allena" och du blir räddad, eller kräver Jesus att du agerar mot mobbaren?
Citera
2026-06-22, 15:50
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej! Det krävs både tro OCH goda gärningar.
Men tro + 1 god gärning räcker?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur agerar du om du ser en som mobbar? *Säger du "tro allena" och du blir räddad, eller kräver Jesus att du agerar mot mobbaren?
Förhoppningsvis agerar jag mot mobbaren. Men jag inbillar mig inte att jag mitt agerande frälser mig från mina synder. Som jag redan varit inne på, tron allena är inget frikort för att bete sig hur som helst, det är bara ett ödjukt erkännande att den enda som betalat priset för min frälsning är Jesus Kristus på korset.
Citera
2026-06-22, 17:13
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlesDarwin1683
Just precis allsmäktiga behöver inte dö för då visar de en stor svaghet som är helt regelvidrig mot allsmäktigshetsanspråket. Vidare så är det enligt hebreiskt språkbruk Satan som är den så kallde fienden till oss, en fallen ängel, fast ordet Diablo är ett helt annat. Detta namn, Diablo kan anknyta till en gudom som vill frigöra nordliga blåögda från irakisk religiositet som dominerar oss genom att anknyta till att nu är det alltså dags att dia blåögda istället för att vi ska dia irakiska personer i kyrkorna (brödbitarna ni vet, som att dia en irakisk person varje dag).
Jesus fick all makt i himlen i Ps 110.

Psaltaren 110
Psalm 110
Så lyder Herrens ord till min härskare:
Sätt dig på min högra sida,
så skall jag lägga dina fiender
som en pall under dina fötter.
[2] Din kungaspira sträcker Herren ut från Sion:
härska nu bland dina fiender!

Efter hans död fick han all makt på jorden

Matteus 28
[18] Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: »Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.

Först efter att han besegrat lille satan på korset blev han allsmäktig överallt.

Om inte irakier, vilka ska baka ditt dagliga bröd KEBABPIZZA?
Citera
2026-06-22, 17:21
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Men tro + 1 god gärning räcker?

Nej, det står i plural, "gärningar":

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? " (Jakob 2:14 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Förhoppningsvis agerar jag mot mobbaren.

"Förhoppningsvis", det är alltså inte du som bestämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Men jag inbillar mig inte att jag mitt agerande frälser mig från mina synder.

Ja om du inte tror på att göra det goda, utan bara "hoppas", så gör du förmodligen det onda.

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Som jag redan varit inne på, tron allena är inget frikort för att bete sig hur som helst,

Fast du sade ju att det är "tron allena" som frälser:

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Det är tron allena som frälser oss.

Om det är enbart tro "allena" som frälser, så behövs ju inga gärningar för att bli frälst, medans Jakob sade att det behövs både tro och gärningar.

Citat:
Ursprungligen postat av melvein
det är bara ett ödjukt erkännande att den enda som betalat priset för min frälsning är Jesus Kristus på korset.

Och då behöver du endast tro(tron allena), utan att producera gärningar?
Citera
2026-06-22, 17:24
  #72
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det står i plural, "gärningar":

"Mina bröder, vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? " (Jakob 2:14 Bibel2000)



"Förhoppningsvis", det är alltså inte du som bestämmer?



Ja om du inte tror på att göra det goda, utan bara "hoppas", så gör du förmodligen det onda.



Fast du sade ju att det är "tron allena" som frälser:



Om det är enbart tro "allena" som frälser, så behövs ju inga gärningar för att bli frälst, medans Jakob sade att det behövs både tro och gärningar.



Och då behöver du endast tro(tron allena), utan att producera gärningar?
Vad säger Jesus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in