2026-06-28, 19:24
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Så det är alltså Satan som bestämmer när Gud ska få bestämmanderätt över människan? Gud får denna rätt när Satan erkänner att det är bevisat att människan inte kan sköta sig själv.

Varför skulle Satan någonsin erkänna detta? Han vill väl att människan ska fortsätta trotsa Guds regler för evigt? Så därmed får vi räkna med att ondska kommer att fortgå för evigt.

Det är bevisligen den värld som Gud vill att vi ska leva i, eftersom det är den värld vi lever i. Gud låter ju många pedofiler begå brott om och om igen utan konsekvenser.

Den enda praktiska skillnaden vore att Gud förlät, vilket han ju vill göra. Han vill förlåta alla människor eftersom han älskar alla människor, även pedofiler. Så det låter som en win-win situation.
Enligt Jesus är Satan världens furste och Gud låter honom hållas, så som han låter företagsledare hållas och så som han låter människor leva efter sin vilja. Konsekvenserna kommer vid skördetiden.
Citera
2026-06-28, 19:32
Medlem
Citat:
Så det är alltså Satan som bestämmer när Gud ska få bestämmanderätt över människan? Gud får denna rätt när Satan erkänner att det är bevisat att människan inte kan sköta sig själv.

Varför skulle Satan någonsin erkänna detta? Han vill väl att människan ska fortsätta trotsa Guds regler för evigt? Så därmed får vi räkna med att ondska kommer att fortgå för evigt.

Nej, det är dom skapelser som inte har blivit onda som bestämmer, jag skrev om det i mitt inlägg. Satan är ett hopplöst fall, han och hans anhängare har blivit så onda att dom inte kan/inte vill omvända sig till det goda. Så det är inte till dom onda som Gud vänder sig till och vill att det ska finnas en rättvisa, utan han vänder sig till dom som är goda, som kommer att existera i den nya ordningen som Gud anordnar efter att han rättvist har tagit bort ondskan både i himlen och på jorden:

"Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen." (Matt 6:10 Bibel2000)

Citat:
Det är bevisligen den värld som Gud vill att vi ska leva i, eftersom det är den värld vi lever i. Gud låter ju många pedofiler begå brott om och om igen utan konsekvenser.

Återigen verkar du inte ha läst vad jag skrev. Jag skrev att Gud kommer att införa en ny ordning där pedofili eller andra onda brott inte tolereras. Hela jorden kommer att bli utan brott, krig och död:

" från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Citat:
Den enda praktiska skillnaden vore att Gud förlät, vilket han ju vill göra. Han vill förlåta alla människor eftersom han älskar alla människor, även pedofiler. Så det låter som en win-win situation.

Visst vill han förlåta om någon uppriktigt ångrar sig och vänder om från det onda. I den nya ordningen under Guds styre, kommer både rättfärdiga och orättfärdiga att uppstå från döden:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Men det blir inte en win-win situation om en person begår ett brott, Gud förlåter, men personen inte vill bli förlåten och inte ens tycker att personen har gjort något fel, och därför fortsätter sin brottsliga bana. Tycker du verkligen att det är en win-win situation att brottslingar inte får några konsekvenser, utan kan fortsätta begå brott? Du lever inte ens nu i en sådan värld, om människor begår brott, så kommer samhället att bestraffa dom, inte bara förlåta och släppa dom iväg.

Det låter som att du är en del av kristenheten eller förespråkar denna obibliska tanke om att Gud bara förlåter hit och dit.
Citera
2026-06-28, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Där kom det! Kristen intolerans! Men de kristna som inte dömer lyssnar jag hellre på. Vi tillhör samma Jesuskyrka, som hellre sprider ordet än fördömer.

Människotankar kommer från djävulen, som inte kan med Jesus ord.

Varför fatten I då icke vad jag talar? Jo, därför att I icke 'stån ut med' att höra på mitt ord. — Johannes 8:43

Men han vände sig om och sade till Petrus: »Gå bort, Satan, och stå mig icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds tankar, utan människotankar.» — Matteus 16:23
Jag dömer inte, jag varnar. Läs Hes 33 om väktarens ansvar. Därför skrev jag OM DU INTE VÄNDER OM TILL GUD. Jag vet att du varken läser eller lyssnar.

Satan betyder motståndare. Jesus kallade inte Petrus satan, han kallade honom motståndare för att Petrus, med sina människotankar, försökte få Jesus att inte lyda Gud. Petrus blev inte frestad eller lurad av satan, alltså syftade Jesus på människotankar, inte satans.
Citera
2026-06-28, 22:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, eller att en människa väljer en annan väg.

Adam valde ett liv utan Guds inblandning, jag väljer att Gud ska blanda sig i och ingripa mot ondskan på jorden, och du väljer att motstå och smutskasta Gud. Alla människor har en fri vilja att göra som dom vill med sina liv, utan att Gud blandar sig i (just nu), inget är förutbestämt (förutom t.ex. att Gud ska ingripa på jorden).

Jo, allt är förutbestämt.
Jesaja 46:10 B2000 (Bibel 2000)
Jag berättar i förväg vad som skall ske, förutsäger det som ännu inte hänt. Jag säger: Mina planer står fast, allt jag vill, det gör jag.
Citera
2026-06-28, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jo, allt är förutbestämt.
Jesaja 46:10 B2000 (Bibel 2000)
Jag berättar i förväg vad som skall ske, förutsäger det som ännu inte hänt. Jag säger: Mina planer står fast, allt jag vill, det gör jag.

Det står förutsäger, inte förutbestämt.
Citera
2026-06-28, 23:39
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden? Det som är förutsagt är förutbestämt. Han SÄGER det innan det har hänt, alltså är det förutbestämt. Gäller framförallt det Gud låter ske. När Gud låter bli att ingripa är det vår fria vilja.
Citera
2026-06-29, 00:17
Medlem
daligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?
Jesus behövde dö enligt dels som Samuel även kallad domaren och som Abram dvs kung innan han har blivit Jesus tillskickad till Israel från Närke ursprungligen, för att försäkra även judarna angående deras ansvar för sina handlingar så dessa inte föds i sämre arv än vad de haft i tidigare liv. Kan judarna så kan Jesus har tanken varit så kan man själv också ej komma sitt och sinas ansvarslöst ifrån.

Edit: Återfödelsemässigt då. Saul, David, Salomon & sedan Isak, Jakob, Josef, emellan han själv och det nästa livet
Senast redigerad av daligt 2026-06-29 kl. 00:19.
Citera
2026-06-29, 02:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Samma sak.
Citera
2026-06-29, 07:58
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Samma sak.

Nej, det är inte samma sak:

Förutsagt:
förutsäga förutsade förutsagt, presens förutsäger
ORDKLASS: verb
UTTAL: [föˋrutsäja] äv. [förˋutsäga] långt ä

på förhand räkna ut och göra påståenden om viss framtida utveckling; vanligen på rationell grund
JFR bebåda, 2båda, förutse, sia, spå
KONSTRUKTION:
någon förutsäger något/sats
EXEMPEL:
ekonomerna förutsade en snabb förbättring av konjunkturen

https://svenska.se/?activeTab=so&q=f%C3%B6ruts%C3%A4ga&exactMatch=tru e&id=165824
Förutbestämt
förutbestämd förutbestämt förutbestämda
ORDKLASS: adjektiv
UTTAL: föˋrutbestämd

som kommer att vara på ett visst sätt och inte kan påverkas p.g.a. ett gudomligt beslut eller dylikt
JFR given
EXEMPEL:
det måste ha varit förutbestämt att vi skulle träffas; den filosofiska diskussionen huruvida ödet är förutbestämt

https://svenska.se/?q=f%C3%B6rutbest%C3%A4md&exactMatch=true&activeTa b=so&id=165789
Enligt Ed Jarrett
Foreknowledge refers to God’s knowing the future, although it does not imply that God ordains or decrees the future. He can see it because he is omniscient. Predestination refers to God’s ordaining something to occur. Sometimes God only sees the future, and at other times God determines the future, and predestination refers to the later.

https://evangelicalarminians.org/ed-jarrett-arminianism-foreknowledge-predestination-and-election/#p5:~:text=Foreknowledge%20refers,elect
Senast redigerad av ttsp 2026-06-29 kl. 08:10.
Citera
2026-06-29, 08:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej, det är inte samma sak:

Förutsagt:
förutsäga förutsade förutsagt, presens förutsäger
ORDKLASS: verb
UTTAL: [föˋrutsäja] äv. [förˋutsäga] långt ä

på förhand räkna ut och göra påståenden om viss framtida utveckling; vanligen på rationell grund
JFR bebåda, 2båda, förutse, sia, spå
KONSTRUKTION:
någon förutsäger något/sats
EXEMPEL:
ekonomerna förutsade en snabb förbättring av konjunkturen

https://svenska.se/?activeTab=so&q=f%C3%B6ruts%C3%A4ga&exactMatch=tru e&id=165824
Förutbestämt
förutbestämd förutbestämt förutbestämda
ORDKLASS: adjektiv
UTTAL: föˋrutbestämd

som kommer att vara på ett visst sätt och inte kan påverkas p.g.a. ett gudomligt beslut eller dylikt
JFR given
EXEMPEL:
det måste ha varit förutbestämt att vi skulle träffas; den filosofiska diskussionen huruvida ödet är förutbestämt

https://svenska.se/?q=f%C3%B6rutbest%C3%A4md&exactMatch=true&activeTa b=so&id=165789
Enligt Ed Jarrett
Foreknowledge refers to God’s knowing the future, although it does not imply that God ordains or decrees the future. He can see it because he is omniscient. Predestination refers to God’s ordaining something to occur. Sometimes God only sees the future, and at other times God determines the future, and predestination refers to the later.

https://evangelicalarminians.org/ed-jarrett-arminianism-foreknowledge-predestination-and-election/#p5:~:text=Foreknowledge%20refers,elect

Jo, det är samma sak hur du än slingrar dig. Om man förutsäger något kommer det att hända annars har man ju haft fel.

Det fetade säger ju att gud vet om framtiden oavsett om han bara ser den eller skapar den. Han visste vad som skulle ske och ändå gick han vidare.
Citera
2026-06-29, 09:44
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jesus var den andre Adam. Med den förste Adam kom synden in i världen - med Jesus försvinner den. Men exakt vad innebär detta?

Vad betyder det att synden kom in i världen? Att människan var olydig? Är man då inte längre olydig om man följer Jesus? Ibland verkar kristendomen handla om tro allena, men sedan blir man påmind:

”Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja”. (Matt. 7:21)

Vari består alltså Jesu gärning? Han dog för våra synder - men uppenbarligen räcker det inte med att bara tro på det. Men om man nu också måste Göra någonting - varför var inte Lagen tillräcklig?

Vad håller Gud på med egentligen?
Det låg i tiden. Han var i vägen. Gud var i vägen. skulle uppfylla allt.

Någon som kan fylla i?

Var det nån muslim som sa att Jesus spelat ut sin roll.?
Citera
2026-06-29, 10:11
Medlem
Citat:
Jo, det är samma sak hur du än slingrar dig. Om man förutsäger något kommer det att hända annars har man ju haft fel.

Det fetade säger ju att gud vet om framtiden oavsett om han bara ser den eller skapar den. Han visste vad som skulle ske och ändå gick han vidare.

Så du lyssnar inte på Svenska Akademiens ordbok, du bestämmer själv vad ord betyder, ok då vet vi.

Och som vanligt har du flyttat fokus från originalfrågan som jag korrekt förutsade, för att sedan fördunkla ords betydelser. Det var inte förutbestämt att du skulle gå den vägen, men det var lätt att förutse med tanke på hur du tidigare agerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in