2026-06-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om allting hade varit förutbestämt, så hade inte ens Gud kunnat genomföra sin egen vilja för att förändra framtiden.
All synd leder till döden, och alla är syndare. Det är förutbestämt. Det är Guds dom. Så hur kan då Gud visa nåd? För att ingenting är förutbestämt? Men Guds dom över syndare då?

Du förstår varken lag eller Guds vilja. Guds vilja är lag.

också i framtiden är jag densamme.Ingen kan rycka något ur min hand,
det jag gör kan ingen göra om intet. Jes 43:13

Så du har fel. När Gud säger att någonting ska hända, då kan ingen annan än Gud ändra på det.
Citera
2026-06-29, 23:59
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Jag tror det är det som du inte förstår, något som är förutbestämt är bestämt i förväg?

Exakt. Förutbestämt - bestämt förut, i förväg.
Citera
2026-06-30, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Exakt. Förutbestämt - bestämt förut, i förväg.

Menar du att vädret är förutbestämt/bestämt i förväg?
Citera
2026-06-30, 09:50
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Jag menar ingenting, det är inte min uppfattning vi diskuterar. Jag bara påpekar det obestridliga faktum att om man kan förutsäga framtiden så är den förutbestämd. Det finns ingen annan möjlighet.

När det gäller vädret handlar det som jag sa om sannolikhetsberäkningar eftersom meteorologerna omöjligen kan ha alla data för en exakt beräkning.

Personligen tro jag inte att det går att förutsäga framtiden genom klassisk determinism eftersom kvantmekaniken ställer sig ivägen. Det är alltså omöjligt att ha alla data om allt.
Enligt kvantmekaniken måste världen beskrivas med hjälp av vågor. En våg är utbredd, och det finns därför i naturen en inbyggd luddighet. Var, kan man undra, finns egentligen partikeln som vågen är satt att beskriva? En konsekvens av denna luddighet är Heisenbergs obestämbarhetsrelation som säger att man inte kan känna till både en partikels position och dess rörelse med godtycklig noggrannhet. Ju bättre man känner positionen, desto sämre känner man dess rörelse, och tvärtom.

Det hela går faktiskt betydligt djupare än att bara vara en inskränkning i vad vi kan ta reda på om världen. Den gängse uppfattningen är att osäkerheten inte alls har något att göra med en begränsning beroende på fumlig mätning. I stället menar forskarna att inte ens naturen själv håller reda på var partiklen finns och hur den rör sig. Den exakta kunskap om nuet som krävs för att förutsäga framtiden existerar nämligen inte, och världen är genuint luddig och osäker. Och framtiden därför obestämd. Inte ens den allvetande gudomen kan veta vad som kommer att hända. Det finns i naturen ett inslag av äkta slump som inte blott grundar sig i subjektiv okunskap.

Så du får själv välja här, antingen vet gud allt och allt är förutbestämt, eller så vet han inte det och världen är oförutsägbar. Och bara för att upprepa mig; en exakt kunskap om nuet ger en exakt kunskap om framtiden.
Pierre-Simon LaPlace har uttryckt det med vad man kallar LaPlaceś Demon, även om ordet demon tillkom senare och han själv kallade det för intellekt, "Vi måste betrakta tillståndet i dagens universum som effekterna av dess tidigare tillstånd, och som orsakerna till det som kommer att följa. En intelligens, som känner alla krafter som vid ett givet tillfälle verkar i naturen, samt det ömsesidiga läget hos de ting, varav den (naturen) består, skulle, om den (intelligensen) också vore omfattande nog att kunna analysera dessa uppgifter, i en enda formel kunna förena de största himlakropparnas och de minsta atomernas rörelser. Inget vore ovisst för den, och framtiden, liksom det förflutna, skulle vara synlig för den."
Citera
2026-06-30, 09:58
Medlem
Citat:
Allt är skapat av Gud.

Det finns andar (ande betyder också vind på hebreiska) som skapats för att straffa
och låter piskslagen hagla i vredesmod.
På räkenskapens dag ger de sin styrka fritt lopp
tills deras skapares vrede är stillad.
Eld och hagel, pest och hungersnöd –
allt detta har skapats för att straffa,
liksom vilddjurständer, skorpioner och ormar
och svärdet som straffar och förgör den gudlöse.
När de hör hans befallning gläds de
och gör sig beredda för sin tjänst på jorden;
när tiden är inne lyder de hans ord. Syr 3

Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla fast jordens fyra vindar, för att ingen vind skulle blåsa över jorden eller havet eller mot något träd. Upp 7
Citera
2026-06-30, 10:33
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Jag menar ingenting, det är inte min uppfattning vi diskuterar. Jag bara påpekar det obestridliga faktum att om man kan förutsäga framtiden så är den förutbestämd. Det finns ingen annan möjlighet.

Jo, vi diskuterar din uppfattning om betydelsen av ord, du menar att "förutsäga" och "förutbestämma" är samma sak. Du slingrar dig som en orm när jag försöker få svar på hur du menar.
Jag frågar igen, håller du med Svenska Akademiens ordbok när den säger:

"ekonomerna förutsade en snabb förbättring av konjunkturen"

Tror du på att ekonomer kan förutsäga hur konjunkturen kommer att gå i framtiden?

Citat:
Så du får själv välja här, antingen vet gud allt och allt är förutbestämt, eller så vet han inte det och världen är oförutsägbar.

Jag har förklarat det redan, Gud är allvetande när det gäller nuet, han har full koll på allting, t.o.m. varenda hårstrå på alla människor på jorden:

"Säljs inte två sparvar för en kopparslant? Men ingen av dem faller till marken utan att er fader vet om det. Och på er är till och med hårstråna räknade." (Matt 10:29-30 Bibel2000)

Han kan förutsäga saker och ting, inte allting exakt eftersom som du själv sade: "det finns därför i naturen en inbyggd luddighet."

På grund av att Gud har en oändlig kunskap om allting i nuet, så kan han förutsäga saker. På liknande sätt kan ekonomer förutsäga saker på grund av deras kunskap om nuet och tidigare erfarenheter.

Citat:
Och bara för att upprepa mig; en exakt kunskap om nuet ger en exakt kunskap om framtiden.

Sade du inte själv emot detta:
"Personligen tro jag inte att det går att förutsäga framtiden genom klassisk determinism eftersom kvantmekaniken ställer sig ivägen."
Citera
2026-06-30, 11:11
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Jo, vi diskuterar din uppfattning om betydelsen av ord, du menar att "förutsäga" och "förutbestämma" är samma sak. Du slingrar dig som en orm när jag försöker få svar på hur du menar.

Tror du på att ekonomer kan förutsäga hur konjunkturen kommer att gå i framtiden?

Det spelar ingen roll vad jag tror på. Vad jag säger är att en absolut kunskap om nuet ger en absolut kunskap om framtiden.

Citat:
Jag har förklarat det redan, Gud är allvetande när det gäller nuet, han har full koll på allting, t.o.m. varenda hårstrå på alla människor på jorden:

"Säljs inte två sparvar för en kopparslant? Men ingen av dem faller till marken utan att er fader vet om det. Och på er är till och med hårstråna räknade." (Matt 10:29-30 Bibel2000)

Som sagt, en absolut kunskap om nuet ger en absolut kunskap om framtiden.

Citat:
Han kan förutsäga saker och ting, inte allting exakt eftersom som du själv sade: "det finns därför i naturen en inbyggd luddighet."

Ok, vad är det han inte kan förutsäga?

Citat:
På grund av att Gud har en oändlig kunskap om allting i nuet, så kan han förutsäga saker. På liknande sätt kan ekonomer förutsäga saker på grund av deras kunskap om nuet och tidigare erfarenheter.

Ja. Och eftersom gud har en oändlig kunskap om nuet så känner han också framtiden. Alltså vet han vad som ska hända innan det händer, både enligt logiken och de bibelställen jag länkat till.

Citat:
Sade du inte själv emot detta:
"Personligen tro jag inte att det går att förutsäga framtiden genom klassisk determinism eftersom kvantmekaniken ställer sig ivägen."

Det är vad vetenskapen säger. Bibeln säger ju däremot att gud har en absolut kunskap och i det fallet går det ju att förutsäga framtiden enligt ditt eget påstående ovan "På grund av att Gud har en oändlig kunskap om allting i nuet, så kan han förutsäga saker. "
Citera
2026-06-30, 11:21
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Det är vad vetenskapen säger. Bibeln säger ju däremot att gud har en absolut kunskap och i det fallet går det ju att förutsäga framtiden enligt ditt eget påstående ovan "På grund av att Gud har en oändlig kunskap om allting i nuet, så kan han förutsäga saker. "

Ja, Gud gör allting i rätt stund.

Ibland för att vinna mot motståndet, har beväpnad oss med förkunskap om framtiden.

Jag kan med säkerhet säga att Gud ser och agerar utefter framtida förhållanden ifall behöver det.
Senast redigerad av TwoThousand 2026-06-30 kl. 11:23.
Citera
2026-06-30, 11:25
Medlem
TwoThousands avatar
Varför känner ingen här Kristus på riktigt aldrig träffat honom men skriver saker om honom.
Citera
2026-06-30, 11:34
Medlem
Citat:
Citat:
Det står förutsäger, inte förutbestämt.

Citat:
Samma sak.
Citat:

Citat:
Det spelar ingen roll vad jag tror på. Vad jag säger är att en absolut kunskap om nuet ger en absolut kunskap om framtiden.

Du är oärlig i diskussionen, du vägrar att svara och diskutera i ett diskussionsforum. Du vill slingra dig undan dom obekväma frågorna för du vet att jag har rätt.
Senast redigerad av ttsp 2026-06-30 kl. 11:39.
Citera
2026-06-30, 11:42
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du är oärlig i diskussionen, du vägrar att svara och diskutera i ett diskussionsforum. Du vill slingra dig undan dom obekväma frågorna för du vet att jag har rätt.

Fortfarande diskuterar vi inte min uppfattning, vi diskuterar den logiska konsekvensen av att ha alla data och med dem kunna förutspå framtiden.
Gud påstås ha alla data/all kunskap. Alltså kan han se framtiden, både enligt logiken och de bibelställen jag citerat. Det börjar bli tråkigt att upprepa mig.
Citera
2026-06-30, 12:04
Medlem
Citat:
Fortfarande diskuterar vi inte min uppfattning, vi diskuterar den logiska konsekvensen av att ha alla data och med dem kunna förutspå framtiden.
Gud påstås ha alla data/all kunskap. Alltså kan han se framtiden, både enligt logiken och de bibelställen jag citerat. Det börjar bli tråkigt att upprepa mig.

Och som jag har sagt flera gånger, Gud kan förutsäga en del saker i framtiden, alltså inte allting, och framtiden är inte förutbestämd.

Det står ingenstans i bibeln om att framtiden är förutbestämd, psalm 139 pratar om att kroppen är förutbestämd vid befruktningen på grund av DNA:t som bestämmer hur kroppen ska byggas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in