Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Menar du att vädret är förutbestämt/bestämt i förväg?
Jag menar ingenting, det är inte min uppfattning vi diskuterar. Jag bara påpekar det obestridliga faktum att om man kan förutsäga framtiden så är den förutbestämd. Det finns ingen annan möjlighet.
När det gäller vädret handlar det som jag sa om sannolikhetsberäkningar eftersom meteorologerna omöjligen kan ha alla data för en exakt beräkning.
Personligen tro jag inte att det går att förutsäga framtiden genom klassisk determinism eftersom kvantmekaniken ställer sig ivägen. Det är alltså omöjligt att ha alla data om allt.
Enligt kvantmekaniken måste världen beskrivas med hjälp av vågor. En våg är utbredd, och det finns därför i naturen en inbyggd luddighet. Var, kan man undra, finns egentligen partikeln som vågen är satt att beskriva? En konsekvens av denna luddighet är Heisenbergs obestämbarhetsrelation som säger att man inte kan känna till både en partikels position och dess rörelse med godtycklig noggrannhet. Ju bättre man känner positionen, desto sämre känner man dess rörelse, och tvärtom.
Det hela går faktiskt betydligt djupare än att bara vara en inskränkning i vad vi kan ta reda på om världen. Den gängse uppfattningen är att osäkerheten inte alls har något att göra med en begränsning beroende på fumlig mätning. I stället menar forskarna att inte ens naturen själv håller reda på var partiklen finns och hur den rör sig. Den exakta kunskap om nuet som krävs för att förutsäga framtiden existerar nämligen inte, och världen är genuint luddig och osäker. Och framtiden därför obestämd. Inte ens den allvetande gudomen kan veta vad som kommer att hända. Det finns i naturen ett inslag av äkta slump som inte blott grundar sig i subjektiv okunskap.
Så du får själv välja här, antingen vet gud allt och allt är förutbestämt, eller så vet han inte det och världen är oförutsägbar. Och bara för att upprepa mig; en exakt kunskap om nuet ger en exakt kunskap om framtiden.
Pierre-Simon LaPlace har uttryckt det med vad man kallar LaPlaceś Demon, även om ordet demon tillkom senare och han själv kallade det för intellekt, "Vi måste betrakta tillståndet i dagens universum som effekterna av dess tidigare tillstånd, och som orsakerna till det som kommer att följa. En intelligens, som känner alla krafter som vid ett givet tillfälle verkar i naturen, samt det ömsesidiga läget hos de ting, varav den (naturen) består, skulle, om den (intelligensen) också vore omfattande nog att kunna analysera dessa uppgifter, i en enda formel kunna förena de största himlakropparnas och de minsta atomernas rörelser. Inget vore ovisst för den, och framtiden, liksom det förflutna, skulle vara synlig för den."