Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Intressant diskussion!
Just valet att göra abort är (på pappret) helt och hållet kvinnans - män har ingenting att säga till om. Pappan kan inte besluta varken för eller mot en abort. Och rimligen måste det vara så. Men denna obalans till kvinnans fördel går inte att helt bortse från. Och jag minns av egna erfarenheter att det kändes lite som ett hugg när man inser: "Men.. om jag ville bli pappa då?" - då är man helt utan röst.
Jag ser dock ingen annan rimlig lösning, möjligen bortsett det perspektiv som lyftes av en annan användare: Vad händer om man ger fostret en röst i form av en förmyndare? En intressant tanke.
Fast du kan inte ge fostret en röst.
Det är i början endast en mycket tidig celldelning utan eller förmåga att tala. Och om barnet väl föds behöver man åtminstone vänta 18 år innan det själv kan fatta fullständigt självständiga beslut, och vid det laget är det redan för sent att påverka det ursprungliga beslutet.
Att överlåta fostrets “röst” till en förmyndare leder oundvikligen till antingen individuell partiskhet.
Den situationella sanningen är att kvinnan, eftersom hon bär fostret i sig, besitter den transformerande makten.