2026-06-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Abort kan vara nödvändigt av flera skäl, men abort som preventivmedel borde vi försöka stoppa.

Abort är sista utvägen idag men jag ser fördelar i att förlänga rätten för en ofrivillig föderska att välja att avsluta det oönskade och påtvingade barnets liv inom 12h efter födsel. Det finns MÅNGA kvinnor som tvingas föda barn mot sin vilja och nånstans måste vi sätta stopp för denna påtvingade aveln.

Citat:
En graviditet som beror på slarv, fylla, förståndshandikapp eller som hämd på sin ex måste hitta andra lösningar.

- Först och främst finns det preventivmedel, inklusive kondom. Idag behöver ingen i Sverige bli oönskat gravid.
- Kvinnan har många rättigheter i dagens samhälle, och att avstå från oönskad sex är definitivt en av dem.
- Uppstår ändå graviditet så finns dagen-efter-piller.

- Det finns män som inte respekterar kondomanvändning. Ibland slätas det över med ”jag kommer utanför dig” följt av ett ”ojsan, hann inte dra ut den”, avslutningsvis ”sov gott älskling”.
- Dagen efter p-piller förstör dina hormoner och en del kvinnor tvingas ta dom i smyg beroende på partner.
- Ett sådant piller är ingen garanti för att undslippa graviditet. Pillerna är dessutom dyra och har kvinnan en kontrollerande man kan han ha insyn i hennes ekonomi ifall hon köper pillret i smyg. Förr räckte det med att han hade tillgång till hennes bankdosa. Idag kan man åtminstone ha ”ansiktsigenkänning” på sin BankID men det är fortfarande ingen garanti för att han låter din ekonomi var i fred.

Citat:
Men när graviditeten väl är ett faktum så väger barnets rätt väldigt tungt. "Barnets rätt går alltid först!" säger dom goda. Barnkonventionen säger så, om inte annat!

Alla beslut ska väga barnets bästa, och hur kan ett barn få sin röst hörd om det enbart är kvinnan som får fälla avgörandet?

I en graviditet där föräldrarna gemensamt fattat beslut att skaffa barn så har även mannen ett intresse. Inte bara att han för de närmaste 18 åren är skyldig att betala underhåll för barnet, men även i form av att han har rätt till att bestämma över barnets framtid; åtminstone vad gäller liv eller död. Det borde också innefatta den eventuella aborten. Om kvinnan upplåtit sin kropp till att föda det gemensamma barnet så är det inte längre hennes ensak; hon kunde sagt "nej" och låtit bli att bli gravid. I det läget är en abort bådas beslut.

Slutligen: Barnet har också rättigheter. Men eftersom barnet ännu inte kan berätta om den vill leva eller bli dödad så behöver barnet en god man.

Mitt förslag är att de tre, mamma, pappa och god man, gemensamt skall få fatta bestlut om barnets rätt att leva.
Om barnet är friskt så vill det antagligen leva, åtminstone i ett välfärdsland som Sverige. Kanske inte leva med sina föräldrar, men leva tillsammans med någon som älskar det.

De tre med rösträtt kan komma till samma slutsats: "Barnet skall dö!" eller "Barnet skall leva!".
Men det kan också vara så att det blir två mot en, och då skall majoriteten få bestämma.
T.ex. att pappan och gode man anser att barnet kan få ett bra liv. Och då skall inte mamman få lägga hinder i vägen och ensam bestämma att barnet skall dödas. Hon behöver inte uppfostra det, men hon behöver föda det, och därefter betala underhåll till pappan, eller vem som nu uppfostrar barnet.

Och på samma sätt måste förstås kvinnan och gode man gemensamt kunna förhindra att fadern begär abort. Barnets rätt måste alltid komma först!
Hur ska vi ge barnen någon form av rättigheter när inte ens mamman till barnet har rätten att få välja själv ifall hon vill föda hans barn?
Börja i rätt ände
Citera
2026-06-28, 15:11
Medlem
Nu så ska jag för en gång skull svara i en av dessa återkommande trådar. Ett inlägg, sen får det vara nog.
---
Det är lätt att hålla med om att det vore utmärkt med 0% oönskade graviditeter. Jo, nu omtolkar jag trådens ämne. Men: jag förmodar att det då skulle bli rejält färre aborter, nära nollvisionen. En del skulle ändå utföras på grund av att det upptäckts allvarliga skador på fostret.

Det är där man behöver lägga krutet. Noll oönskade graviditeter. Inte på att göra det svårt att få abort. Idén om att två parter skulle kunna övertrumfa den gravida kvinnan och förbjuda henne att abortera tycker jag är direkt människofientlig.

Ett embryo är inte ett barn. På samma sätt som ett ekollon inte är ett stort träd. Övergången sker gradvis, ja, men det innebär inte att ekollonet och trädet är samma sak. Eller att embryot (eller fostret) är samma sak som ett barn. Att påstå det är ett retoriskt knep för att framställa abort som liktydigt med mord.

Slutligen, det ofta upprepade påståendet att kvinnan ska "ta ansvar" genom att genomgå en graviditet och föda fram ett oönskat barn. En kvinna kan lika gärna "ta ansvar" genom att välja att abortera, beroende på omständigheterna.

Over and out.
Citera
2026-06-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja håller med. Men då är alltså frågan: hur får man kvinnor att sluta underkasta sig män på detta vis? Som bekant dras ju en del kvinnor till svin likt flugor till skit (tyvärr).

Skönt att höra! (Och Biskop Brask är en fantastiskt intressant individ - en sann machiavellisk medeltidsman.)

Ja, jag är helt enig. Abort skall ju aldrig behöva ske, egentligen. Men om det måste ske, så borde vi ju minimera detta. Inte låta det bli slentrian.

Politiker kan vi gladeligen lämna helt utanför!
Det är inte enbart män som är delaktiga i att göra kvinnor gravida mot deras vilja. Det här sträcker sig så långt som att många kvinnors egna mödrar är delaktiga. Även mannens egna föräldrar, vänner och resten av bådas släkt och bekantskap är delaktiga.

Man använder psykologisk manipulation som kan se ut såhär:
- Vad ska din mormor säga ifall hon fick veta att du aborterat bort en liten bebis?
- Min mamma kommer hata dig ifall du dödar mitt barn i din mage.
- Farmor är ju sjuk. Hon kommer ju dö på fläcken ifall du dödar vårt barn.
- Om du gör abort är det slut mellan oss. Du kommer inte få ett öre i bodelningen. Det ska du ha jävligt klart för dig.
- Du inser väl att du dödar en annan människa? Hur kan du ens leva med dig själv? Du mördar barn. FY FAN vilket vrider du är. Kan inte ens fatta att jag valde dig som partner. Nu åker du ut!!!

Det kan även förekomma hot. Vet partnern om att kvinnans föräldrar är starkt emot abort där dom ser det som mord oavsett anledning till oönskad graviditet kan det se ut såhär:
- Jag ringer din mor ifall du bokar en abort-tid.
Citera
2026-06-28, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Det är lätt att hålla med om att det vore utmärkt med 0% oönskade graviditeter.
Toppen! Mer behövs egentligen inte sägas och att inte 100% av människor tycker så är för mig helt ofattbart.
Citera
2026-06-28, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Det är inte enbart män som är delaktiga i att göra kvinnor gravida mot deras vilja. Det här sträcker sig så långt som att många kvinnors egna mödrar är delaktiga. Även mannens egna föräldrar, vänner och resten av bådas släkt och bekantskap är delaktiga.

Man använder psykologisk manipulation som kan se ut såhär:
- Vad ska din mormor säga ifall hon fick veta att du aborterat bort en liten bebis?
- Min mamma kommer hata dig ifall du dödar mitt barn i din mage.
- Farmor är ju sjuk. Hon kommer ju dö på fläcken ifall du dödar vårt barn.
- Om du gör abort är det slut mellan oss. Du kommer inte få ett öre i bodelningen. Det ska du ha jävligt klart för dig.
- Du inser väl att du dödar en annan människa? Hur kan du ens leva med dig själv? Du mördar barn. FY FAN vilket vrider du är. Kan inte ens fatta att jag valde dig som partner. Nu åker du ut!!!

Det kan även förekomma hot. Vet partnern om att kvinnans föräldrar är starkt emot abort där dom ser det som mord oavsett anledning till oönskad graviditet kan det se ut såhär:
- Jag ringer din mor ifall du bokar en abort-tid.
Då bör man arbeta för att utrota den typen av klanmentalitet. Vem skulle frivilligt vilja bo med sådana människor? Jag hade gått därifrån direkt.

Men i vilket fall: Hur stor del av alla aborter utgörs av denna sort? 1%?
Citera
2026-06-28, 15:22
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Nå, vad tycks? Vad bör göras och hur nå målet om nollvision?

Om nollvision är målet så behöver folk sterilisera sig.

Det vanligaste preventivmedlet är p-piller, vars säkerhet fluktuerar och det finns en växande ovilja bland kvinnor att ta hormoner - vilket är förståeligt. Samtidigt verkar det vara få män som accepterar att använda kondom, och speciellt inte män i fasta relationer, vilket är synd eftersom kondomer i princip inte skadar eller ger biverkningar för någon av parterna.

Tonårsaborter har sjunkit kraftigt, vilket är bra. Intressant är att en gammal svensk studie (2002) fann att mer än hälften av de abortsökande kvinnorna var gifta eller sammanboende och redan hade barn. Det finns inget som tyder på att mönstret ändrats.

https://forskning.se/2002/04/08/majoritet-bland-abortsokande-ar-gifta%EF%80%AFsambo-och-har-redan-barn/
Citera
2026-06-28, 15:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
De flesta som gör abort hade frivilligt sex, därför ska dom också få ta ansvar när dom blir gravid.
Hur många blir våldtagna per år?
Hur många blir gravid av en våldtäkt? Väldigt få.

Om man endast fick göra abort vid våldtäkt så hade det nog bara varit typ 50 aborter per år eller nåt sånt.
Lär kvinnor och tjejer att dom inte ska ge bort sin kropp till vem som helst istället så kommer dom även vilja behålla barnet när dom väl blir gravid.

Ja, jag ogillar verkligen det där våldtäktsargumentet, och även incestargumentet. Så fort man tar upp frågan om abortförbud, så kommer det där skriket: "Ska inte en tioårig flicka som har blivit våldtagen av sin egen far få göra abort?" För sådana extremt sällsynta fall skulle man ju ha undantag i vilket fall som helst, det har de vad jag vet i nästan alla länder på jorden.

Håller med om din sista mening också. Om alla kvinnor bara skulle ha sex med en man de verkligen älskar, så skulle problemet inte uppstå. För när man älskar någon så VILL man bära hans barn, det är en del i paketet. "Jag vill ha ett barn med HANS vackra, djupa ögon, HANS fina, raka näsa, HANS ädelt formade mun, HANS..."
Citera
2026-06-28, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Håller inte med alls.
Citera
2026-06-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
De flesta som gör abort hade frivilligt sex, därför ska dom också få ta ansvar när dom blir gravid.
Hur många blir våldtagna per år?
Hur många blir gravid av en våldtäkt? Väldigt få.

Om man endast fick göra abort vid våldtäkt så hade det nog bara varit typ 50 aborter per år eller nåt sånt.
Lär kvinnor och tjejer att dom inte ska ge bort sin kropp till vem som helst istället så kommer dom även vilja behålla barnet när dom väl blir gravid.
Tror du på fullt allvar att alla kvinnor får bestämma själva över vem dom får dejta?
Är du född igår? Haha
Citera
2026-06-28, 15:44
Medlem
Citat:
Då bör man arbeta för att utrota den typen av klanmentalitet. Vem skulle frivilligt vilja bo med sådana människor? Jag hade gått därifrån direkt.

Men i vilket fall: Hur stor del av alla aborter utgörs av denna sort? 1%?
Hur tar du dig bort från en sådan klanmentalitet idag när du behöver ha sinnessjuka bevis på att övertala både vården och polisen om att du är frisk och är i behov av skyddad ID??

Har hon en diagnos är det en perfekt anledning för dom närstående att få henne inlåst på psyk. Det kan se ut såhär:
- Jag är hennes mor och en mor vet vad som är bäst för ens dotter. Jag har ju känt henne hela mitt liv. Jag ska därför informera både vården, polis och hennes arbetsplats samt vänner om att hon är psykotisk och i behov av LPT.
Hon ska bara vara tacksam den slynan. Hon tror hon är smart som läst på högskolan och blivit ingenjör men jag som mor vet att hon inte har mycket innanför pannbenet. Hon skämmer ju ut hela familjen. Vad är det hon inte förstår?!

Lås in våra medsystrar, döttrar, kusiner ja vem som helst så fort hon inte rättar sig in i ledet och utför sin plikt som avelskossa.
Omyndigförklara gärna henne också. Sprid massa rykten och skräm henne. Förfölj och begränsa henne var än hon rör sig.
Har hon sociala medier? TA BORT dom från henne. En fertil kvinna med ett skönt yttre behöver inget eget liv. Men vi förväntar oss barnbarn.
Citera
2026-06-28, 15:48
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Håller inte med alls.

Du har en åsikt, kan du backa den med något som kan definieras som rimligt och realistiskt?

Om inte folk steriliserar sig så kommer graviditeter uppstå trots preventiva metoder, det betyder att din nollvision innebär att kvinnor som blir gravida mot sin vilja trots preventivmedel ska....?
Citera
2026-06-28, 15:49
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum

Det vanligaste preventivmedlet är p-piller, vars säkerhet fluktuerar och det finns en växande ovilja bland kvinnor att ta hormoner - vilket är förståeligt. Samtidigt verkar det vara få män som accepterar att använda kondom, och speciellt inte män i fasta relationer, vilket är synd eftersom kondomer i princip inte skadar eller ger biverkningar för någon av parterna.

Tonårsaborter har sjunkit kraftigt, vilket är bra. Intressant är att en gammal svensk studie (2002) fann att mer än hälften av de abortsökande kvinnorna var gifta eller sammanboende och redan hade barn. Det finns inget som tyder på att mönstret ändrats.

https://forskning.se/2002/04/08/majoritet-bland-abortsokande-ar-gifta%EF%80%AFsambo-och-har-redan-barn/

Sterilisering är helt klart det mest effektiva sättet att få en nollvision! Är man för en nollvision borde man stå bakom sterilisering med.

Min fru tar p-piller dels för att vi inte vill ha barn men även för att den stoppar hennes mens och PMS helt. Men jag förstår verkligen att många kvinnor inte vill äta det. Det är alltid risker med hormoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in