2026-06-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Du förstår inte.
Ponera att du inte får göra slut med din partner.
Din partner gör dig gravid mot din vilja.
Du får inte studera på annan ort utan blir uppmanad till att bli hemmafru.
Låt säg att du inte får göra abort då.
Hur tror du det känns att låta ett oönskat missfoster växa inuti din kropp som du tvingas föda fram mot din vilja?

Var nånstans är det läge att prioritera barnets rättigheter när kvinnans rättigheter inte existerar i ett sådant förhållande?

Du får inte göra slut .... Först: det blir du inte gravid av (vilket är ämnet i tråden). Men i Sverige går du förstås till polisen. Vaddå, inte får göra slut?

Det kallas för våldtäkt. Då är förstås abort tillåtet, men förutsatt att du gör en polisanmälan om våldtäkt och bistår på varje tänkbart sätt för att polisen skall kunna lagföra. Gärningsmannen är ju i högsta grad känd.

Vilket land är det du beskriver?
Citera
2026-06-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Du får inte göra slut .... Först: det blir du inte gravid av (vilket är ämnet i tråden). Men i Sverige går du förstås till polisen. Vaddå, inte får göra slut?

Det kallas för våldtäkt. Då är förstås abort tillåtet, men förutsatt att du gör en polisanmälan om våldtäkt och bistår på varje tänkbart sätt för att polisen skall kunna lagföra. Gärningsmannen är ju i högsta grad känd.

Vilket land är det du beskriver?
Ponera att det är svenska familjer och det sker i Sverige.
Det är rubricerat nu antagligen då det var flera år sedan det startade.
Citera
2026-06-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Nej eftersom det är kvinnan som blir gravid och måste föda barnet. Kvinnan har därför sista ordet.
Om rollerna vore omvända hade du inte då velat kunna bestämma?

Hon får väl betämma om HON ska ta hand om barnet eller inte, men idag är det så att när hon väljer att behålla barnet så har mannen inget att säga till om, och där är en enorm orättvisa.

Kvinnan får bestämma om hon vill föda eller göra abort, men väljer hon att föda så ska hon heller inte kunna kräva nåt av mannen om han inte vill ha barnet.
Därför är det abolut mest rättvisa om mannen kan avsäga sig sitt faderskap och slippa allt ansvar för barnet.
Är man som kvinna så jävla dum att man föder ett barn som man vet mannen inte vill ha tycker jag man fan får skylla sig själv om mannen inte vil betala eller ha nåt med ungen att göra.
Citera
2026-06-28, 18:30
Medlem
Varför måste varje generation analysera och älta om samma sak om och om igen?

Vi har aborträtt, det är bra. Det betyder samtidigt att man faktiskt också FÅR säga nej till abort och föda sitt barn. Alltid.

Så med det sagt, undervisning om kvinnors och mäns fertilitet och preventivmedrl - så är alla unga människor rustade att förstå hur det biologiska fungerar och det egna ansvaret.

Det är få som gör abort lättvindigt. Vi vet att det finns ett fåtal tjejer som beter sig så, men de flesta har tagit sina beslut på allvar och vill aldrig hamna där igen.

Aborträtten är fundamental.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-06-28 kl. 18:32.
Citera
2026-06-28, 18:35
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Abort kan vara nödvändigt av flera skäl, men abort som preventivmedel borde vi försöka stoppa.

En graviditet som beror på slarv, fylla, förståndshandikapp eller som hämd på sin ex måste hitta andra lösningar.

- Först och främst finns det preventivmedel, inklusive kondom. Idag behöver ingen i Sverige bli oönskat gravid.
- Kvinnan har många rättigheter i dagens samhälle, och att avstå från oönskad sex är definitivt en av dem.
- Uppstår ändå graviditet så finns dagen-efter-piller.

Men när graviditeten väl är ett faktum så väger barnets rätt väldigt tungt. "Barnets rätt går alltid först!" säger dom goda. Barnkonventionen säger så, om inte annat!

Alla beslut ska väga barnets bästa, och hur kan ett barn få sin röst hörd om det enbart är kvinnan som får fälla avgörandet?

I en graviditet där föräldrarna gemensamt fattat beslut att skaffa barn så har även mannen ett intresse. Inte bara att han för de närmaste 18 åren är skyldig att betala underhåll för barnet, men även i form av att han har rätt till att bestämma över barnets framtid; åtminstone vad gäller liv eller död. Det borde också innefatta den eventuella aborten. Om kvinnan upplåtit sin kropp till att föda det gemensamma barnet så är det inte längre hennes ensak; hon kunde sagt "nej" och låtit bli att bli gravid. I det läget är en abort bådas beslut.

Slutligen: Barnet har också rättigheter. Men eftersom barnet ännu inte kan berätta om den vill leva eller bli dödad så behöver barnet en god man.

Mitt förslag är att de tre, mamma, pappa och god man, gemensamt skall få fatta bestlut om barnets rätt att leva.
Om barnet är friskt så vill det antagligen leva, åtminstone i ett välfärdsland som Sverige. Kanske inte leva med sina föräldrar, men leva tillsammans med någon som älskar det.

De tre med rösträtt kan komma till samma slutsats: "Barnet skall dö!" eller "Barnet skall leva!".
Men det kan också vara så att det blir två mot en, och då skall majoriteten få bestämma.
T.ex. att pappan och gode man anser att barnet kan få ett bra liv. Och då skall inte mamman få lägga hinder i vägen och ensam bestämma att barnet skall dödas. Hon behöver inte uppfostra det, men hon behöver föda det, och därefter betala underhåll till pappan, eller vem som nu uppfostrar barnet.

Och på samma sätt måste förstås kvinnan och gode man gemensamt kunna förhindra att fadern begär abort. Barnets rätt måste alltid komma först!

Endast kvinnan har och ska ha rätten att besluta om en abort.
Citera
2026-06-28, 18:46
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag ogillar verkligen det där våldtäktsargumentet, och även incestargumentet. Så fort man tar upp frågan om abortförbud, så kommer det där skriket: "Ska inte en tioårig flicka som har blivit våldtagen av sin egen far få göra abort?" För sådana extremt sällsynta fall skulle man ju ha undantag i vilket fall som helst, det har de vad jag vet i nästan alla länder på jorden.

Håller med om din sista mening också. Om alla kvinnor bara skulle ha sex med en man de verkligen älskar, så skulle problemet inte uppstå. För när man älskar någon så VILL man bära hans barn, det är en del i paketet. "Jag vill ha ett barn med HANS vackra, djupa ögon, HANS fina, raka näsa, HANS ädelt formade mun, HANS..."

Men det betyder inte att en kvinna vill ha hur många barn som helst.

Människan är seriemonogam så det kan bli många att älska. Inte ska man tvingas skaffa barn med alla man älskat.
Citera
2026-06-28, 18:52
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Vad kallas det när det försiggår i Sverige och inom svenskfödda familjer då?

Du har rätt. Det finns hederskultur även i Sverige. Den är bara inte lika tydlig för utomstående.
Citera
2026-06-28, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det är få som gör abort lättvindigt. Vi vet att det finns ett fåtal tjejer som beter sig så, men de flesta har tagit sina beslut på allvar och vill aldrig hamna där igen.
Är de verkligen 'ett fåtal'? tiotusentals aborter årligen, hundra om dagen - det låter mycket i mina öron.
Citera
2026-06-28, 19:28
Medlem
Jag satt och funderade lite på det här med vem som har rätt och inte rätt att besluta om aborter. Det är ju en rätt snårig fråga.

Så som Svensk lagstiftning ser ut idag:
- Fadern ligger i botten. Han har ingenting att säga till om saken.
- Fostret i mitten. Det har ingenting att säga till om innan det blivit 18 veckor gammalt. Först när det blivit 22 veckor gammalt är livet för barnet fredat (för då har det blivit ett barn).
- Mamman står i toppen och kan fritt välja abort fram till och med vecka 18 (fram till vecka 21 med tillstånd från Socialstyrelsen).

På sätt och vis är det ju en perfekt avvägning mellan pest eller kolera: man inser att möjligheten måste finnas att avbryta graviditeten, men samtidigt att det måste finnas en övre gräns. Någonstans mellan totalförbud och att det är OK att klubba ihjäl en nyfödd bebis måste staten lägga ribban.

Mitt "problem" med denna friheten är att vi gjort något tungt, som borde generera djupa diskussioner och mana till eftertänksamhet, till någon sorts slentrian. Vart är fostrets perspektiv som 17 veckor gammalt? Faderns?
Jag har varit med om mycket med min fru: en abort, ett missfall och två födslar. Det är inte "bara" och göra en abort. Även om jag är man så väckte det många frågor och funderingar. Men för att inte bli för filosofisk så är det nog detta jag vill komma åt: Vi måste sluta upp att använda abort som preventivmedel. Det är inte som att gå och skrapa bort tandsten eller klippa håret på lunchen, det är allvarliga saker. Att ta så lätt på det som 90% av befolkningen verkar göra är skrämmande - vem vet vad det gör med oss själsligen? På samma vis som det är fullständigt bisarrt att vi har gigantiska djurfarmar där vi dräper djur på löpande band i industriell skala, lika sjukt (tror jag) är det att vi inte lyfter ett ögonbryn åt abortstatistiken.

Någonting är väldigt fel på den moderna människan.
Citera
2026-06-28, 19:41
Medlem
lagfrukts avatar
Psykotiska kvinnor mördar dubbelt så många barn varje år än som dör i inbördeskriget i Israel varje år. Något är verkligen fel i huvudet på svea rikes kvinnor och dess demoniska lagar.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-06-28 kl. 19:53.
Citera
2026-06-28, 19:57
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
men abort som preventivmedel borde vi försöka stoppa.

Jag har svårt att förstå den här farhågan.
Varför ska man inte få ha fri lejd till abort?
Borde jag känna skuld när jag runkar pga alla barn som aldrig blev av?
Citera
2026-06-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Nej eftersom det är kvinnan som blir gravid och måste föda barnet. Kvinnan har därför sista ordet.
Om rollerna vore omvända hade du inte då velat kunna bestämma?
Eftersom det är mannens plånbok och pengar är det mannen som bestämmer om han ska betala underhåll eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in