2026-07-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Tramsigt, varför skulle man behöva minska antalet aborter. Dom är ett ickeproblem om du inte är någon jesustant som anser att allt liv är heligt.
Ja, klart man har rätt att tycka att det inte är något problem.
Citera
2026-07-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, klart man har rätt att tycka att det inte är något problem.

Så varför tycker du då att jag ska jobba för en Nollvision för aborter.? Jag fattar liksom inte din tråd "bibelviftare och abortförespråkare lägger ner stridsyxan och tillsammans arbetar för ett gemensamt mål", varför ska abortförespråkare byta sida?
Citera
2026-07-01, 11:57
Medlem
Citat:
Härligt att höra! Både gällande kvinnorna och även gällande dig och din partner. Härligt att ni hittade tillbaka till varandra!

Ja, det känns verkligen sällsynt numera att folk håller ihop och kämpar, istället för att bara ge upp. Så mycket som jag vuxit som människa hade jag aldrig kunnat göra om jag inte stött på alla svårigheter OCH gjort en ansträngning att förbättra mig själv (detsamma gäller frugan). Om vi gett upp någonstans på vägen hade jag förmodligen fortfarande varit en bitter alkoholist som tyckte att alla andra var dumma i huvudet och inte fattade någonting..

Ja, det är härligt! Tack!

En nollvision vad gäller aborter är en fin tanke. Man skulle ju önska att folk slapp bli gravida när de inte villa och hade lätt för att bli gravida när de ville. Här är inte kropp och hjärnans viljestyrning synkat, direkt...

Ja, man växer både som par och som människa, av att kämpa och inte ge upp. Man växer av det i sig själv. Och som par växer det ju fram en genuin och stark kärlek. man lär känna varandra på djupet, man blottar sina allra sämsta sidor och sårbarhet för varandra. Och båda står ändå kvar och älskar varandra ändå. Sådär så att båda börjar blomma istället! Många par ger förmodligen trist nog upp, just när man kommit till en mörk plats med varandra. Istället för att ta tillvara på det hela för att bättre lära känna varandra. I vissa all bör man ju lämna ändå, om den andra har gjort en illa och man ser att detta inte kommer få ett slut.

Jag och min partner har börjat kompromissa och uppskatta varandras egenheter. Man växer ihop på något vis, i positiv bemärkelse.
Citera
2026-07-01, 12:32
Medlem
Citat:
Så varför tycker du då att jag ska jobba för en Nollvision för aborter.? Jag fattar liksom inte din tråd "bibelviftare och abortförespråkare lägger ner stridsyxan och tillsammans arbetar för ett gemensamt mål", varför ska abortförespråkare byta sida?
Ingen ska byta sida, utan de bör (tycker jag) arbeta mot ett gemensamt mål.

Ingen vill väl att aborter skall behövas? Ingen tycker väl att det är bra att hundra aborter skall behövas dagligen?

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, det är härligt! Tack!

En nollvision vad gäller aborter är en fin tanke. Man skulle ju önska att folk slapp bli gravida när de inte villa och hade lätt för att bli gravida när de ville. Här är inte kropp och hjärnans viljestyrning synkat, direkt...

Ja, man växer både som par och som människa, av att kämpa och inte ge upp. Man växer av det i sig själv. Och som par växer det ju fram en genuin och stark kärlek. man lär känna varandra på djupet, man blottar sina allra sämsta sidor och sårbarhet för varandra. Och båda står ändå kvar och älskar varandra ändå. Sådär så att båda börjar blomma istället! Många par ger förmodligen trist nog upp, just när man kommit till en mörk plats med varandra. Istället för att ta tillvara på det hela för att bättre lära känna varandra. I vissa all bör man ju lämna ändå, om den andra har gjort en illa och man ser att detta inte kommer få ett slut.

Jag och min partner har börjat kompromissa och uppskatta varandras egenheter. Man växer ihop på något vis, i positiv bemärkelse.
Ja visst är det så! Man växer samman som familj. Inte minst när barnen kommer så börjar man långsamt inse att det där egot, det är bara att vrida ner det till ettan. Istället för "jag, jag, jag" så blir det lika mycket "du, barnen, Vi".

Men ja, jag har nog inte mycket mer att tillägga i tråden nu. Får se om debatten blossar upp igen eller om tråden rinner ut i sanden. Jag får tacka alla som bidragit med sina tankar kring detta!
Citera
2026-07-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ja visst är det så! Man växer samman som familj. Inte minst när barnen kommer så börjar man långsamt inse att det där egot, det är bara att vrida ner det till ettan. Istället för "jag, jag, jag" så blir det lika mycket "du, barnen, Vi".

Men ja, jag har nog inte mycket mer att tillägga i tråden nu. Får se om debatten blossar upp igen eller om tråden rinner ut i sanden. Jag får tacka alla som bidragit med sina tankar kring detta!

Så sant, så sant! Och fint skrivet!

Ja, vi får se.
Citera
2026-07-01, 15:26
Medlem
Citat:

Ingen vill väl att aborter skall behövas? Ingen tycker väl att det är bra att hundra aborter skall behövas dagligen?

Jag ser inget problem med det heller, det är helt neutralt. Troligtvis får vi inget bättre.
Citera
2026-07-01, 15:29
Medlem
Citat:
Jag ser inget problem med det heller, det är helt neutralt. Troligtvis får vi inget bättre.
Ok!
Citera
2026-07-01, 19:50
Medlem
Citat:
Är det inte dags att alla bibelviftare och abortförespråkare lägger ner stridsyxan och tillsammans arbetar för ett gemensamt mål? Kort och gott: Nollvision för aborter.

Mig veterligen finns ingenting positivt med en oönskad graviditet. Så vad krävs för att nå detta mål? Människan är inte korkad, vi vet ju vad som kan hända vid oskyddat sex (eller om skydden av någon anledning fallerar). Det sker sexuella övergrepp, våldtäkter och så vidare där en abort naturligtvis måste erbjudas. Men att det sker nästan hundra aborter om dagen är fullständigt barockt!

https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/424c1688ea874235888d3b08d7a0f2f1/2025-5-9592.pdf

Nu är jag inget geni men om jag förstått det rätt så gjorde alltså nästan två procent av alla kvinnor i åldrarna 15-44 år en abort 2024. Totalt vansinne!

Men hur skall man nå dit? Det är ju inte informationen eller utbildningen som är problemet. Vad är det som gör att vi människor tycker det är helt normalt att utföra en abort (som om man klippte naglarna ungefär) när det i själva verket är ett liv som avslutas - någonting som kanske inte rör oss medvetet, men garanterat omedvetet. Den psykotiska galningen Moder Teresa var sannerligen sjuk i huvudet, men på ett sätt så kanske hon har lite rätt i detta:

https://motherteresainstitute.org/acceptance-speech.html

Vad gör det med oss att vi normaliserat aborter på detta slentrianmässiga vis? Vem vet. Men ingenting positivt är min gissning.

Nå, vad tycks? Vad bör göras och hur nå målet om nollvision?

Du driver
Citera
2026-07-02, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kul att du ställer den frågan, särskilt när du kommenterade på en text som innehåller raden:
"Abort kan vara nödvändigt av flera skäl, men abort som preventivmedel borde vi försöka stoppa"

Jag har aldrig sagt att abort borde förbjudas? Var då, i så fall? Bara att arbort som preventivmedel borde vi försöka stoppa.
Alltså: Att man blir gravid och sedan börjar fundera på om barnet skall få leva eller skall dö.

Om du backar tillbaka till min första kommentar så föreslog jag en Quora där barnet får en god man och mamman, pappan och den gode mannen får bestämma över barnets öde. Alltså: För att ge barnet och pappan en röst.
Kvinnan har redan en röst i valet att avstå från att bli gravid. Hon har redan gjort sitt val (och i fallet med abort som preventivmedel så är väl valet då "Äh, jag chansar! Han är ju så ...").

Självklart borde ju pappan också tänka sig för innan man gör någon med barn, men där finns i alla fall en spärr i form av underhållsskyldighet inbyggd i det svenska rätts-systemet. Lite avskräckning har det säkert.

Så varför skall man försöka motverka abort som preventivmedel?

Personligen lägger jag en etisk aspekt på det.
Jag är inte mot att man dödar djur, däribland människor. Det är så naturen skapat oss.
Men om man har etiska betänkligheter mot att åka förbi ett dagis och skjuta vilt på barnen så förstår jag inte varför man inte tänker likadant om aborten? Det är ju ett liv man släcker.
Visst! Man får samhällets välsignelse. Men det får ju terroristen också, han som binder en bomb runt kroppen och spränger sig själva på en buss full med skolbarn.
Har ni som förespråkar abort som preventivmedel inga invändningar av det slaget?
Spermien är inte ett liv. Ägget är inte ett liv, men när spermien befruktat ägget så är det ett liv. Något som skulle kunna bli ett lyckligt barn, en duktig och empatisk vuxen, en stolt förälder.
Varför tycker ni att det barnets rätt att leva inte är värd att fundera över?
(Edit: Läste först fel). Läs lite biologi... Ägget och spermien är absolut exempel på mänskligt liv... Nu visade du dina begränsade kunskaper!

Men ja man kan tycka att samhället borde eftersträva att minska antalet aborter och som preventivmedel absolut... Men frågan är det tillvägagångssättet som du förespråkar och de galenskaper du uttrycker...

Du pratar om att det definitivt rör sig som ett barn... Det dröjer mer än två månader innan fostret ens avlägset kan svara på sensorisk stimuli, men inte ens det innebär medveten smärtsensation... Detta är ingen artificiell skiljelinje utan vetenskapliga fakta!

Livmoderkakan är ett organ som tillhör kvinnokroppen... Precis som att kuken tillhör mig! Och kvinnan har kroppslig autonomi och rätten att styra över sin egen kropp. Om abort verkligen borde vara olagligt som du vill göra gällande, med förödande konsekvenser för kvinnans hälsa eller tom liv, så borde du se att de juridiska implikationerna innebär att mannen också borde hållas ansvarig (även om detta skulle vara idiotiskt för samhället). Fast du kanske är en kvinnohatare som bara vill kontrollera kvinnor!

Och det du inte tycks fatta är att kvinnan absolut har ett eget val... Men "eget val" innebär inte att oönskade graviditeter inte kan ske, eller att det inte rentutav är just mannen som bär typ fullt ansvar.

Det du inte heller tycks fatta att det inte alls nödvändigtvis är ett liv värt att bevara, som trumfar kvinnans liv, som släcks... Som redan antytts är det en klump celler en bra bit inpå graviditeten.
Senast redigerad av social.newbie 2026-07-02 kl. 03:42.
Citera
2026-07-02, 04:37
Medlem
Citat:
...
Nå, vad tycks? Vad bör göras och hur nå målet om nollvision?
1. Stoppa påverkansoperationerna om världssamvete.
2. Stoppa klimatalarmismen.
3. Sluta tvinga svenskar betala för andras barn.

20% av danska kvinnor överväger att inte skaffa barn alls på grund av klimatalarmismen.

https://www.svd.se/a/KMKE65/avstar-barn-for-klimatet-tina-kronberg-stoppar-sin-insemination
Citera
2026-07-02, 05:02
Medlem
Sätt en åldersgräns på ca 22 år, efter det skall alla män kastreras, det minskar också risken för våldtäkt
Citera
2026-07-02, 05:11
Medlem
Citat:

Det är i stort sett bara bibelviftarna som ser det som ett problem som behöver en lösning. Den enda anledningen jag egentligen kan se att arbeta hårt för det är i så fall vad det kostar skattebetalarna. Det kostar ca hundra miljoner om året, så det är inga skyhöga belopp. Inte obetydliga, men inte skyhöga heller.

Men då är ju frågan vad det hade kostat om man inte tillät detta. Jag gissar att den stora merparten av de som aborteras inte direkt hade varit de som bidrar till samhället i någon större utsträckning. Vi hade fått fler barn utan farsa med värdelös morsa som blir kriminella parasiter, och till detta får vi lägga samhällskostnaderna för mödrar som utför aborter själva med klädhängare och behöver sjukvård för detta.

I Sverige finns det ingen statistik på individnivå. Vi vet bara det totala antalet aborter per år och inte om någon gjort det om och om igen. Men jag kollade lite på hur det ser ut i USA, och där är det ungefär en fjärdedel som har genomgått en abort. Vidare så är det rätt få som genomgår en andra abort. Det finns säkert de som "använder abort som preventivmedel" men den gruppen är väldigt liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in