2026-06-25, 20:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Vilken konstig fråga. Levande foster är levande. Döda foster är döda. Sånt gör man kontroller på hos mödravården.

När anser du själv att ett foster är levande till skillnad från ett som är dött?
Du vet vilken tråd vi diskuterar i väl? I vilken vecka anser du att ett foster blir levande?
Citera
2026-06-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Du vet vilken tråd vi diskuterar i väl? I vilken vecka anser du att ett foster blir levande?
Nej jag förstår inte frågan. Ett levande vad? Ett levande foster? En levande människa? Menar du det sistnämnda så är den vetenskapliga och juridiska definitionen om det föds efter vecka 22 eller dessförinnan vid liv. Ett foster definieras det som efter vecka 9.

Huruvida något lever eller inte är inte någon särskild åsiktsfråga faktiskt.

Men vet du; svara på frågan själv när du ”anser” att ett foster ”blir levande” så kan jag säga om jag håller med eller inte.
Senast redigerad av Pipsi 2026-06-25 kl. 20:11.
Citera
2026-06-25, 20:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej jag förstår inte frågan. Ett levande vad? Ett levande foster? En levande människa? Menar du det sistnämnda så är den vetenskapliga och juridiska definitionen om det föds efter vecka 22 eller dessförinnan vid liv. Ett foster definieras det som efter vecka 9.

Huruvida något lever eller inte är inte någon särskild åsiktsfråga faktiskt.

Men vet du; svara på frågan själv när du ”anser” att ett foster ”blir levande” så kan jag säga om jag håller med eller inte.

Så är din åsikt då att abort upp till och med v.22 är OK?
Citera
2026-06-25, 20:18
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:

Sena aborter om det tex är fara för kvinnans liv är helt ok.
Citera
2026-06-25, 20:21
Medlem
Citat:
Kan du svara på din egen fråga när du anser att ett foster blir levande?
Citera
2026-06-25, 20:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Sena aborter om det tex är fara för kvinnans liv är helt ok.

Jo skulle det vara så kan jag hålla med. Tycker ändå du kan kolla på denna video. Lite drygt 6 min lång. På slutet visas en bild på hur en bebis i 21 veckan ser ut och det kan konstateras att de känner smärta och sen förklaras det hur en abort i den veckan går till. Det är dock i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=r-OnK_MKmDA
Citera
2026-06-25, 20:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Kan du svara på din egen fråga när du anser att ett foster blir levande?

Du vill alltså inte svara på frågan. Jag tänker lite som så att om något växer och utvecklas så bör det vara något som lever.
Citera
2026-06-25, 20:31
Medlem
Citat:
Du vill alltså inte svara på frågan. Jag tänker lite som så att om något växer och utvecklas så bör det vara något som lever.
Ja? Och när blir fostret levande?
Citera
2026-06-25, 20:32
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Jo skulle det vara så kan jag hålla med. Tycker ändå du kan kolla på denna video. Lite drygt 6 min lång. På slutet visas en bild på hur en bebis i 21 veckan ser ut och det kan konstateras att de känner smärta och sen förklaras det hur en abort i den veckan går till. Det är dock i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=r-OnK_MKmDA

Så sena aborter är mycket ovanliga och beror oftast på att fostret är så pass skadat att det knappt är livsdugligt och/eller är fara för kvinnans liv.
Citera
2026-06-25, 20:34
Medlem
Om man tar bort alla preventivmedel och bara använder kondom. skulle det inte minska då?
Citera
2026-06-25, 20:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja? Och när blir fostret levande?

När börjar det växa och utvecklas? Svara på frågan nu om du tycker att abort fram t.o.m. v.22 är OK?
Citera
2026-06-25, 20:39
Medlem
Citat:
När börjar det växa och utvecklas? Svara på frågan nu om du tycker att abort fram t.o.m. v.22 är OK?
Kan du svara själv så jag vet vad du menar. Vid befruktningen? Före befruktningen? Spermien och ägget är också levande. När börjar det leva anser DU?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in