Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Vi säger 100k istället för låginkomsttagare. Spelar egentligen ingen roll, en ensam låginkomsttagare har små marginaler och har därmed svårt att hantera kostnaden. Men inte bara det, om samma låginkomsttagare istället hade placerat dessa 100k på aktiemarknaden vid 20 års ålder så hade hon varit mångmiljonär vid pensionsåldern.
Dvs. att skaffa barn kan betyda skillnaden mellan människo- och kattmat när man väl fyller 70.
Det är helt uppenbart att det kostar pengar att skaffa barn och att man tjänar dessa pengar på en abort. Men det är lika uppenbart - för mig i alla fall - att det beslutet inte bör vara motiverat av ekonomi.
Låt säga 100K istället. Du säger att du ska kunna investera dessa 100K på aktiemarknaden istället. Alltså måste dessa 100K vara nettopengar. Detta generar alltså i ditt exempel att personen måste ha en nettoinkomst på 41.600 kr. Alltså efter skatt. Har man den inkomsten har man definitivt råd att ta hand om ett barn.
Ipsi eller om det var Tomatkungen har tagit som exempel att man förlorar 20% av sin inkomst då man tar ut föräldraledighet. Så om nu nettoförlusten ska vara 100K gäller väl följande:
0,2x=100 000 alltså tjugo procent av din nettoinkomst x ska vara 100K
Det ger att x = 500 000 delar du det med 12 så får du att nettoinkomsten är 41 666 kr.
Kallar du det för låginkomsttagare? Jag vet inte riktigt vilken värld du lever i men inte i samma som mig tydligen.
Det fetade håller jag med dig om ( i de allra flesta fall).