2024-10-27, 15:39
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Alltså du är ju bara för mycket. Vilken idiotisk kommentar. Men har du inte något vettigare att komma med så vet jag vem det är mest synd om i hela världen.

By the way, en arbetslös person som har 0 i arbetsinkomst har alltså 0 i inkomstbortfall. Toppen eller hur!!!!!!!
Vad vi vet har barn behov av tillsyn, bostad, kläder, mat med mera. Detta kostar pengar.

Vem ska bekosta detta åt barnet, är min enkla fråga? Vad ska barnet göra om föräldrarna avsäger sig att betala?
Citera
2024-10-27, 15:49
Citat:
Men du håller med om att kostnadsuträkningen där den stora posten ska vara inkomstbortfall är tämligen missvisande för att påvisa om man har råd att försörja ett barn eller inte.
Påvisade jag inte hur man kan låta barnen bo på fattighus för att få ner kostnaden? Barnen kan ju tillbringa dagarna i sina spjälsängar för att minimera tillsynskostnaden.

Eller så fortsätter vi kräva föräldrar på vad de kostar att ge deras barn en normaldräglig levnadsstandard.

(Detta alltså apropå att båda föräldrarna ska stå för vad det kostar även om de tycker det är orättvist att de ska behöva betala trots att vi har fri abort. Inte apropå att någon inte har råd med barn, för då kan man få socialbidrag.)
Citera
2024-10-27, 15:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Vi säger 100k istället för låginkomsttagare. Spelar egentligen ingen roll, en ensam låginkomsttagare har små marginaler och har därmed svårt att hantera kostnaden. Men inte bara det, om samma låginkomsttagare istället hade placerat dessa 100k på aktiemarknaden vid 20 års ålder så hade hon varit mångmiljonär vid pensionsåldern.
Dvs. att skaffa barn kan betyda skillnaden mellan människo- och kattmat när man väl fyller 70.

Det är helt uppenbart att det kostar pengar att skaffa barn och att man tjänar dessa pengar på en abort. Men det är lika uppenbart - för mig i alla fall - att det beslutet inte bör vara motiverat av ekonomi.

Låt säga 100K istället. Du säger att du ska kunna investera dessa 100K på aktiemarknaden istället. Alltså måste dessa 100K vara nettopengar. Detta generar alltså i ditt exempel att personen måste ha en nettoinkomst på 41.600 kr. Alltså efter skatt. Har man den inkomsten har man definitivt råd att ta hand om ett barn.

Ipsi eller om det var Tomatkungen har tagit som exempel att man förlorar 20% av sin inkomst då man tar ut föräldraledighet. Så om nu nettoförlusten ska vara 100K gäller väl följande:

0,2x=100 000 alltså tjugo procent av din nettoinkomst x ska vara 100K

Det ger att x = 500 000 delar du det med 12 så får du att nettoinkomsten är 41 666 kr.

Kallar du det för låginkomsttagare? Jag vet inte riktigt vilken värld du lever i men inte i samma som mig tydligen.

Det fetade håller jag med dig om ( i de allra flesta fall).
Citera
2024-10-27, 15:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad vi vet har barn behov av tillsyn, bostad, kläder, mat med mera. Detta kostar pengar.

Vem ska bekosta detta åt barnet, är min enkla fråga? Vad ska barnet göra om föräldrarna avsäger sig att betala?

Jag har väl aldrig sagt att det inte är en förälder som får betala för det. Men frågan är ju om ekonomiska skäl är ett giltigt skäl i så många fall av de som anger det.
Citera
2024-10-27, 15:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Påvisade jag inte hur man kan låta barnen bo på fattighus för att få ner kostnaden? Barnen kan ju tillbringa dagarna i sina spjälsängar för att minimera tillsynskostnaden.

Eller så fortsätter vi kräva föräldrar på vad de kostar att ge deras barn en normaldräglig levnadsstandard.

(Detta alltså apropå att båda föräldrarna ska stå för vad det kostar även om de tycker det är orättvist att de ska behöva betala trots att vi har fri abort. Inte apropå att någon inte har råd med barn, för då kan man få socialbidrag.)

Du är ju bara för mycket.

Återigen vad är tillsynskostnaden som du pratar om?
Citera
2024-10-27, 16:09
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Låt säga 100K istället. Du säger att du ska kunna investera dessa 100K på aktiemarknaden istället. Alltså måste dessa 100K vara nettopengar. Detta generar alltså i ditt exempel att personen måste ha en nettoinkomst på 41.600 kr. Alltså efter skatt. Har man den inkomsten har man definitivt råd att ta hand om ett barn.

Ipsi eller om det var Tomatkungen har tagit som exempel att man förlorar 20% av sin inkomst då man tar ut föräldraledighet. Så om nu nettoförlusten ska vara 100K gäller väl följande:

0,2x=100 000 alltså tjugo procent av din nettoinkomst x ska vara 100K

Det ger att x = 500 000 delar du det med 12 så får du att nettoinkomsten är 41 666 kr.

Kallar du det för låginkomsttagare? Jag vet inte riktigt vilken värld du lever i men inte i samma som mig tydligen.

Det fetade håller jag med dig om ( i de allra flesta fall).
Jag tar inte ansvar för vad diverse tomatskribenter påstår. Det är självklart att inkomstbortfall kan hanteras som en oundviklig kostnad. Oavsett hur hög eller låg lön man har innebär alla kostnader (eller kostnadsekvivalenter) att man istället skulle kunnat göra något annat för pengarna.

Man kan skaffa barn helt utan förvärvsinkomst, dvs. bara bidrag, så jag vet inte vad du menar med "ha råd". I värsta fall (typ hemlös eller svältande eller sådär, antagligen innan dess också) kommer ju staten att inträda och ta bort barnet.
Citera
2024-10-27, 16:11
Citat:
Du är ju bara för mycket.

Återigen vad är tillsynskostnaden som du pratar om?
Men jisses. Antingen får man avstå från att förvärvsarbeta och då kostar det i utebliven lön. Föräldraförsäkringen täcker en del av utebliven lön men resten får man stå för själv.

Eller så får man betala någon annan som tar hand om barnet.
Senast redigerad av Ipsi 2024-10-27 kl. 16:14.
Citera
2024-10-27, 16:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Frågan är vilken inverkan denna fråga får i valet. Trump är ju ingen abort-motståndare. Sedan sett till USA skulle ju svensk abort lagstiftning anses extremt jävla mycket höger i USA. Men vi är ok med vår lag. Det verkar som de i USA är ganska nöjda de med. Bara att fåtal som skriker att det antingen ska vara helt fritt eller ingen abort alls.
Citera
2024-10-27, 16:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag tar inte ansvar för vad diverse tomatskribenter påstår. Det är självklart att inkomstbortfall kan hanteras som en oundviklig kostnad. Oavsett hur hög eller låg lön man har innebär alla kostnader (eller kostnadsekvivalenter) att man istället skulle kunnat göra något annat för pengarna.

Man kan skaffa barn helt utan förvärvsinkomst, dvs. bara bidrag, så jag vet inte vad du menar med "ha råd". I värsta fall (typ hemlös eller svältande eller sådär, antagligen innan dess också) kommer ju staten att inträda och ta bort barnet.

Det är inte jag som påstår att de inte ska ha råd att försörja barn. Jag vill visa på att troligtvis skulle de flesta som har gjort abort och gett ekonomi som skäl kunnat försörja ett barn och därför inte tvingats att göra abort på grund av ekonomiska skäl.
Citera
2024-10-27, 16:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men jisses. Antingen får man avstå från att förvärvsarbeta och då kostar det i utebliven lön. Föräldraförsäkringen täcker en del av utebliven lön men resten får man stå för själv.

Eller så får man betala någon annan som tar hand om barnet.

Så en arbetslös person som har 0 i förvärvsinkomst har alltså 0 i tillsynskostnad.
En välavlönad VD får en hög tillsynskostnad.

Så enligt ditt resonemang är det alltså den högavlönade VD:n som av ekonomiska skäl bör göra abort.
Citera
2024-10-27, 16:22
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det är inte jag som påstår att de inte ska ha råd att försörja barn. Jag vill visa på att troligtvis skulle de flesta som har gjort abort och gett ekonomi som skäl kunnat försörja ett barn och därför inte tvingats att göra abort på grund av ekonomiska skäl.
Jag menade att jag bokstavligen inte vet vad du menar med att "ha råd". Om jag hade så ont om pengar att jag skulle tvingas, säg, ändra mina matvanor, eller sälja bilen, eller sluta månadsspara, på grund av en kostnad, så skulle jag räkna det som att inte ha råd.

Men om man ska hårddra det så har man ju råd med rätt mycket. Lägenhet i Tensta, gröt till frukost som enda mål om dagen, SL-kort och köpa ny t-shirt när den enda man har går sönder är ju allt man egentligen behöver. I så fall är ju resten av ens inkomst pengar man kan betala med.
Citera
2024-10-27, 16:28
Citat:
Så en arbetslös person som har 0 i förvärvsinkomst har alltså 0 i tillsynskostnad.
En välavlönad VD får en hög tillsynskostnad.

Så enligt ditt resonemang är det alltså den högavlönade VD:n som av ekonomiska skäl bör göra abort.
Jag pratat som sagt om att barn har kostnader vare sig föräldrarna vill betala dem eller inte. Mat, hyra, tillsyn, allt.

Apropå alltså att xade skrev att det var orättvist att pappor skulle betala för barnet om han inte ville ha det och du höll med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in