2026-06-25, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Antar att det gäller även under en långt gången graviditet?
Japp
Citera
2026-06-25, 18:48
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Japp

Så då menar du att ett foster/barn inte anses levande förrän det tittar ut?
Citera
2026-06-25, 19:04
Medlem
Citat:
Så då menar du att ett foster/barn inte anses levande förrän det tittar ut?
Haha, va?

Det räknas som ett barn först när det föds. Förutsatt att det föds efter vecka 22 eller dessförinnan vid liv.

Så länge det är kvar i magen räknas det som foster. Medicinskt, biologiskt och juridiskt.
Citera
2026-06-25, 19:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Haha, va?

Det räknas som ett barn först när det föds. Förutsatt att det föds efter vecka 22 eller dessförinnan vid liv.

Så länge det är kvar i magen räknas det som foster. Medicinskt, biologiskt och juridiskt.

Ja men du förstår mycket väl vad jag menar? Vi diskuterar ju när ett foster/barn ska anses vara levande?
Menar du att det först anses levande när det tittat ut?
Citera
2026-06-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ja men du förstår mycket väl vad jag menar? Vi diskuterar ju när ett foster/barn ska anses vara levande?
Menar du att det först anses levande när det tittat ut?
Nej jag förstår inte alls vad du menar. Det går mycket väl att konstatera om ett foster är levande eller inte.
Citera
2026-06-25, 19:24
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Antar att det gäller även under en långt gången graviditet?

I USA finns det sk feticide lagar. Har för mig att Sverige inte har såna specifika lagar gällande detta.
Citera
2026-06-25, 19:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej jag förstår inte alls vad du menar. Det går mycket väl att konstatera om ett foster är levande eller inte.
Så när anser du att ett foster blir levande?
Citera
2026-06-25, 19:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
I USA finns det sk feticide lagar. Har för mig att Sverige inte har såna specifika lagar gällande detta.

Ja det kan nog finnas sådana lagar i vissa stater i USA. I vissa stater är det väl även tillåtet med abort hur sent som helst i graviditeten?
Citera
2026-06-25, 19:35
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ja det kan nog finnas sådana lagar i vissa stater i USA. I vissa stater är det väl även tillåtet med abort hur sent som helst i graviditeten?

Var har du fått den uppfattningen ifrån? Eller drog du bara ut det ur röven, och trodde på det?
Citera
2026-06-25, 19:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Var har du fått den uppfattningen ifrån? Eller drog du bara ut det ur röven, och trodde på det?

Du kan ju kolla den här videon t.ex. Tycker du kan kolla hela, den är lite drygt 6 min lång, men om du bara vill kolla specifikt det jag frågade om så börja kolla 1.45 in i videon och återkom hur du tolkar det som sägs.
https://www.youtube.com/watch?v=r-OnK_MKmDA
Citera
2026-06-25, 19:54
Medlem
Citat:
Så när anser du att ett foster blir levande?
Vilken konstig fråga. Levande foster är levande. Döda foster är döda. Sånt gör man kontroller på hos mödravården.

När anser du själv att ett foster är levande till skillnad från ett som är dött?
Citera
2026-06-25, 20:00
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:

Dessa stater har ingen fastställd tidsfrist gällande abort:

Alaska
Colorado
Maryland
New Hampshire
New Jersey
New Mexico
Oregon
Vermont
Washington D.C. (federalt distrikt)

Men:

Notera: Det faktum att det inte finns någon juridisk tidsgräns innebär inte nödvändigtvis att det är lätt att få en sen abort i praktiken. Många kliniker och sjukhus i dessa stater utför sällan eller aldrig aborter sent i graviditeten, vilket gör att de flesta avbryts tidigare. Aborter i tredje träsmestern är mycket ovanliga och står för en väldigt liten andel av alla aborter i USA

https://worldpopulationreview.com/state-rankings/late-term-abortion-laws-by-state

https://www.nbcwashington.com/news/national-international/where-is-abortion-legal-a-state-by-state-guide-to-current-laws/3259835/

https://www.kff.org/womens-health-policy/abortion-in-the-u-s-dashboard/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in