2026-06-25, 20:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Kan du svara själv så jag vet vad du menar. Vid befruktningen? Före befruktningen? Spermien och ägget är också levande. När börjar det leva anser DU?

Jag har ju sagt det. När det börjar växa och utvecklas. Vilket väl bör vara ganska snart efter befruktningen. Svara nu på frågan om du anser att abort fram t.o.m. v.22 bör vara tillåtet?
Citera
2026-06-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag har ju sagt det. När det börjar växa och utvecklas. Vilket väl bör vara ganska snart efter befruktningen. Svara nu på frågan om du anser att abort fram t.o.m. v.22 bör vara tillåtet?
Jamen då anser jag detsamma som du med den skillnaden att jag ser liv som en kontinuerlig process. Spermien och ägget är väl det första av barnet som ”börjar leva” om än uppdelas i två enheter så länge. En halv plus en halv levande Guz och en halv plus en halv levande Pipsi.

Det förvånar dig säkert inte att höra jag inte är mot abort.

Och du?
Senast redigerad av Pipsi 2026-06-25 kl. 20:55.
Citera
2026-06-25, 20:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jamen då anser jag detsamma som du med den skillnaden att jag ser liv som en kontinuerlig process. Spermien och ägget är väl det första av barnet som ”börjar leva” om än uppdelas i två enheter så länge. En halv plus en halv levande Guz och en halv plus en halv levande Pipsi.

Det förvånar dig säkert inte att höra jag inte är mot abort.

Och du?

Varför svarar du inte på frågan?
Citera
2026-06-25, 21:12
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte på frågan?
Jag svarade ju att jag ”anser” att barnet ytterst börjar leva när halvorna spermien och ägget uppstår och spermien börjar röra sig mot ägget.

Japp, jag är för abort.

Och du? Först när spermien kommit fram?

Är du för abort?
Citera
2026-06-25, 21:33
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag svarade ju att jag ”anser” att barnet ytterst börjar leva när halvorna spermien och ägget uppstår och spermien börjar röra sig mot ägget.

Japp, jag är för abort.

Är du för abort?

Är du för abort fram t.o.m. v22?
Citera
2026-06-25, 21:37
Medlem
Citat:
Är du för abort fram t.o.m. v22?
Ja har jag ju sagt. Tjatgubbe.

Och du?
Citera
2026-06-25, 21:38
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja har jag ju sagt. Tjatgubbe.

Och du?
Nej inte så långt fram. Då ska det vara något speciellt som framkommit.
Citera
2026-06-26, 08:48
Medlem
Citat:

Japp, jag är för abort.

Är du för abort?

?

så kvinnor har levande halvbarn i sina äggstockar?
och män levande halvbarn i sina testiklar?

Liv för en specifik organism, kan självklart inte finnas förrän grundläggande funktioner för livet för just denna organism finns på plats.

Pratar vi komplexa organismer som däggdjur, och primater ex. homo sapiens, så tar det sin tid innan grundfunktionerna är på plats och igångsatta.
Det liv som ex en spermie eller ett embryo uppvisar, är cellers.
sen sker en långsam tillväxt som tillslut leder till att där finns en komplex organism som går hävda äger ett eget liv.
Citera
2026-06-26, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
?

så kvinnor har levande halvbarn i sina äggstockar?
och män levande halvbarn i sina testiklar?

Liv för en specifik organism, kan självklart inte finnas förrän grundläggande funktioner för livet för just denna organism finns på plats.

Pratar vi komplexa organismer som däggdjur, och primater ex. homo sapiens, så tar det sin tid innan grundfunktionerna är på plats och igångsatta.
Det liv som ex en spermie eller ett embryo uppvisar, är cellers.
sen sker en långsam tillväxt som tillslut leder till att där finns en komplex organism som går hävda äger ett eget liv.
Nej ”en massa” halvbarn skulle jag inte säga. Däremot fanns det EN halv Merapi i din pappas testiklar och en halv i din mammas livmoder som utgjorde Merapis redan levande biologiska materia.
Citera
2026-06-26, 09:25
Medlem
Citat:
Nej ”en massa” halvbarn skulle jag inte säga. Däremot fanns det EN halv Merapi i din pappas testiklar och en halv i din mammas livmoder som utgjorde Merapis redan levande biologiska materia.

Nej en halv av mig samt halvor av sisådär en trilljon andra potentiella framtida barn, hade omöjligt fått plats i min fars testiklar...
I hans testiklar finns endast halvt DNA. Och sorry men jag och du är vansinnigt mycket mer än vårt DNA.
Citera
2026-06-26, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej en halv av mig samt halvor av sisådär en trilljon andra potentiella framtida barn, hade omöjligt fått plats i min fars testiklar...
I hans testiklar finns endast halvt DNA. Och sorry men jag och du är vansinnigt mycket mer än vårt DNA.
Jag pratar inte om potentiella framtida barn. Jag pratar om det som faktiskt ledde till just dig. Din konkreta skapelseprocess.
Citera
2026-06-26, 09:59
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om potentiella framtida barn. Jag pratar om det som faktiskt ledde till just dig. Din konkreta skapelseprocess.

Det ni sitter och diskuterar är när LIV uppkommer eller hur.
Där du alltså hävdar att:

"Jag svarade ju att jag ”anser” att barnet ytterst börjar leva när halvorna spermien och ägget uppstår och spermien börjar röra sig mot ägget."

Att spermier och ägg kan LEDA fram till ett ev. liv, var inte frågan.
Senast redigerad av Merapi 2026-06-26 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in