2026-06-12, 11:15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Jag menar att du lägger alldeles för stor vikt vid den här punkten, när den redan vid maktövertagandet 1933 hade urvattnats. Vid det laget var partiet mer mittenorienterat vad gällde den ekonomiska politiken och det var också så man lyckades vinna över de borgerliga väljarna.
Urvattnats!? på vilket viss hade det urvattnats? Vi pratade innan om T4 projektet som skede i det tysta. Vi vet att A.H hade gett order om det och stoppad det. Jag frågad då om vilken lag han hade rätt att göra det. Och nu kommer du med det hade urvattnats ! Bättre kan du!

Vi vet också att NSDAP vann valet 1933 med hjälp av våld och andra till huggen.

Vi håller gå för mycket OT nu, så jag stoppar här med den diskussionen.

Men än så länge i denna tråden har jag inte sett något om det är förbjudet att forska i Förintelsen.
Ej heller att det har varit några domar om detta ämne, även om det påstods innan det fanns "fall" där det granskas.
Citera
2026-06-12, 11:20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Det är olagligt att ifrågasätta den officiella siffran, vilket jag visat flera gånger. Därmed är forskning olagligt, vilket jag förklarat flera gånger. Snälla sluta tramsa.

Inte om du kan belägga det! Domstol är fortfarande inte en institution. Domstols uppgift är döma efter de lagar som finnes. Kan du belägga för att den nuvarande officiella siffran är fel, så är du välkommen med det. Kan du då inte bevisa att det ej stämmer, så kan du inte påstå att den officiella siffran ej stämmer. Det är det lagen gäller.

Citat:
Ni har ju inte kommit med några belägg. Jag har ju visat för er och förklarat, samt påpekat att det pågår mål i domstolen idag i Sverige om just detta. Du och Tinitus sätter fingrarna i öronen och blundar.... sedan kommer ni enbart med personangrepp och trams. Det är ett effektivt sätt att visa hur obildad och oseriös man är.
Jag har efterfrågat vilka mål då? Där den officiella ifrågasätts?
Jo då, vi har belägget våra saker i flera år här.
Citera
2026-06-12, 11:25
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag håller med. Men i det här fallet så står det i själva lagen att det domstolen meddelat är olagligt att säga emot. Oavsett vilka bevis du för fram.
Ja! under förutsättningen de följer den nuvarande officiella siffran är rätt. En domstol är fortfarande inte en institution, den ska bara döma efter de lagar som finnes.

Men min poäng innan var om den officiella siffran ändras, så kan inte domstolen döma efter något annat.
Om den officiella siffran ändras från 6 Miljoner ändras tex 6,8 M , så kan inte domstolen stå fast vid 6 M.
Citera
2026-06-12, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Saken i Gaza, ja hela Mellanöstern är komplicerad, från start fram till idag.
Det är inte ännu helt klargjort och bekräftat fullständigt att det verkligen är ett folkmord, men några tunga instanser anser det.

Jag gillar inte alls hur Israel agerar i denna sak, men man får heller inte glömma att de attackerats av Hamas, en ren terrorgrupp, en mängd gånger nu.

Tyvärr lär det väl aldrig någonsin bli en bestående fred i den regionen, och det finns inte bara en skyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Är det inte definitionen man är oense om. Om det verkligen är ett folkmord?
Inte att det dör och har dött en massa människor efter att Israel slår tillbaka på Hamas och Hizbollah som attackerar dom enl deras sätt att se på saken.

Detta understryker bara det jag påstod tidigare. När det gäller frågan om folkmord tycks förintelsen vara det enda alla är ense om, vilket i praktiken innebär att endast ett förnekande/förringande av förintelsen blir vad som faktiskt spelar roll när den här paragrafen kommer till användning.

Att man nämner "andra folkmord" i lagtexten fyller ingen annan funktion än att få naiva medelsvenssons att tro att likhet inför lagen upprätthålls.
Citera
2026-06-12, 12:29
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Mycket märklig fråga då det är fullständigt klargjort i en massa år att siffran 6 miljoner är en kvalificerad uppskattning sett till allt det granskade historiska materialet, forensiska fynd, vittnesmål etc egc, och alltså är en ungefärlig siffra.

Överallt kan man läsa att det handlar om ca 6 miljoner, eller ungefär 5,4 till över 6 miljoner.

I dagligt tal har det därför blivit vanligt att man säger just 6 miljoner, eller ca 6 miljoner.

Så om du får lust att ställa dig på torget och vråla ”nähäddå, 5 999 999 dödade var det” så lär inget annat hända än att folk börjar garva åt dig…

Precis! Överallt kan man läsa det. Även i mängder av tidningar från 1900-1938 kan man läsa om dessa 6 miljoner. Att då ifrågasätta detta är helt koko.

Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Tack för svaret!

Det var lite dit jag ville komma, eftersom det inte "finns någon siffra" där över/under i antal skulle utgöra ett brott så är ju denna lag godtycklig och i allra högsta grad flytande.

Så jag ser det som rättsosäkert och blir beroende på vem/vilka nämndemän och domare är i fall till fall.

Gillar inte att vi har lagar som är diffusa och ej kvantifierbara.

Sen kommer det inte vara så att lagen blir lika för alla, om en ansedd forskare säger 1,000,000 eller om en nazist vrålar det på ett torg, så kommer nog utfallet i en domstol bli olika.

Precis. I Sverige gör man skillnad på folk och folk när straff ska utdömas. Fast bara när makten/PK tycker det är ok, annars ska alla behandlas exakt lika, utom några som är mer lika än andra.

Tänk om man sa att afrikaner eller japaner inte får äga bostäder i Sverige, då hade det blivit ett himla liv men säger man att ryssar och vitryssar inte får köpa bostäder så är det plötsligt ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Oavsett vilket motiv lagstiftarna haft så har dom ju i praktiken förbjudit forskning i ämnet. Om man inte får ifrågasätta siffran så är forskning omöjlig. Då har man istället skapat en dogm som är skyddad av lagen. Men detta gäller bara förintelsen, inte andra folkmord av någon anledning. Så då kan man enkelt konstatera att det är sionistagenda specifikt, inte för att man försöker skydda historien eller liknande.

Yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen är två av våra 4 grundlagar. Grundlagarna sägs stå över alla andra lagar. Trots det står HMF över dessa båda grundlagar. Jag förstår inte att folk accepterar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Tänker inte besvara den frågan eftersom min åsikt skulle kunna utgöra ett brott enligt nuvarande lagstiftning. Hade förstås varit intressant att diskutera och kanske bryta upp frågan i olika delar, men det är ju tyvärr inte längre möjligt.

Det var just detta som väckte mig för 15 år sedan när det gick upp för mig att man riskerade 10 års fängelse om man offentligt ifrågasatte en viss händelse. Vilken sanning behöver ett sådant försvar var min första tanke. Även om ett samhälle är bättre utan godtycklig censur/förtryckarlagar så kommer det här väcka människor. Det är något visst med fängelse/böter på åsiktsbrott som gör att de flesta normala människor hajar till.

Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
En fråga uppstår. Hur ska lagens långa arm i så fall veta att du forskar på just den officiella siffran om du inte basunerar ut det i förväg? Typ som: "Jag är oerhört skeptisk till den officiella siffran, som i mina öron låter helt åt helskotta fel. Det kan ju omöjligtvis vara så att 6 miljoner gasades ihjäl i Auschwitz!"

Som jag skrivit tidigare så försiggår normal forskning att man tar reda på saker, i relativ tysthet. När man har ett resultat.. Ja, det är då själva basunerandet kan börja och då får man nog ha lite på fötterna så att säga, med verifierbara fakta alltså.

Edit: Visst. Jag kan förstå att det möjligen kan uppstå vissa problem med själva hypotesen, den som forskningen i det här fallet alltså grundar sig i. Men det finns väl ändå ingen anledning att liksom basunera ut sin hypotes? Ingår man i ett forskarlag så får man väl helt enkelt se till att ens kollegor är med på noterna.

Det går inte att bevisa att något inte inträffat. Det är vetenskapligt omöjligt. Det enda man kan göra är att se vad folk påstår och sedan titta på deras bevis. Det finns mängder av sätt att bedöma och utvärdera trovärdigheten i bevis och enkel matematik kommer man långt med. Om någon tex påstår att USA byggde 100.000 stridsflygplan om året från 1940 så får man titta på var alla dessa fabriker låg, fanns det arbetskraft till allt detta byggande, fanns det stål, elektronik till att bygga alla dessa. Blev annan marknad då drabbad av denna enorma mängde byggande av stridsflygplan eller fortsatte annan verksamhet som vanligt. I så fall måste man lägga all extra material, manskap, energi ovanpå det som tidigare gällde. Var det möjligt att öka så mycket? Osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja absolut, men att gå från det till att det ska vara olagligt att förneka att det hände är i min mening helt sjukt och nåt som mer hör hemma i ett hårt förtryckt samhälle.

Välkommen till västvärlden 2026.
Citera
2026-06-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Precis! Överallt kan man läsa det. Även i mängder av tidningar från 1900-1938 kan man läsa om dessa 6 miljoner. Att då ifrågasätta detta är helt koko.

Precis. I Sverige gör man skillnad på folk och folk när straff ska utdömas. Fast bara när makten/PK tycker det är ok, annars ska alla behandlas exakt lika, utom några som är mer lika än andra.

Tänk om man sa att afrikaner eller japaner inte får äga bostäder i Sverige, då hade det blivit ett himla liv men säger man att ryssar och vitryssar inte får köpa bostäder så är det plötsligt ok.

Yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen är två av våra 4 grundlagar. Grundlagarna sägs stå över alla andra lagar. Trots det står HMF över dessa båda grundlagar. Jag förstår inte att folk accepterar det.

Det var just detta som väckte mig för 15 år sedan när det gick upp för mig att man riskerade 10 års fängelse om man offentligt ifrågasatte en viss händelse. Vilken sanning behöver ett sådant försvar var min första tanke. Även om ett samhälle är bättre utan godtycklig censur/förtryckarlagar så kommer det här väcka människor. Det är något visst med fängelse/böter på åsiktsbrott som gör att de flesta normala människor hajar till.

Det går inte att bevisa att något inte inträffat. Det är vetenskapligt omöjligt. Det enda man kan göra är att se vad folk påstår och sedan titta på deras bevis. Det finns mängder av sätt att bedöma och utvärdera trovärdigheten i bevis och enkel matematik kommer man långt med. Om någon tex påstår att USA byggde 100.000 stridsflygplan om året från 1940 så får man titta på var alla dessa fabriker låg, fanns det arbetskraft till allt detta byggande, fanns det stål, elektronik till att bygga alla dessa. Blev annan marknad då drabbad av denna enorma mängde byggande av stridsflygplan eller fortsatte annan verksamhet som vanligt. I så fall måste man lägga all extra material, manskap, energi ovanpå det som tidigare gällde. Var det möjligt att öka så mycket? Osv.

Välkommen till västvärlden 2026.
CIA och MI6 som var på plats uskattade det till 170-270.000 tusen. Att judiska affärsmän och extrimister säger 6 miljoner är en ren lögn.

170 tusen är 170 för mycket, men det är i te det som är problemet är. Det är att vi ska behöva leva under förtrycket och tvingas acceptera lögner. Vi har lagar som alla vet vilar på osanningar. Och oskyldiga blir straffade för att prata sanning.

Det är inget bra samhälle att leva i.
Citera
2026-06-12, 18:05
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karatematch
CIA och MI6 som var på plats uskattade det till 170-270.000 tusen. Att judiska affärsmän och extrimister säger 6 miljoner är en ren lögn.

170 tusen är 170 för mycket, men det är i te det som är problemet är. Det är att vi ska behöva leva under förtrycket och tvingas acceptera lögner. Vi har lagar som alla vet vilar på osanningar. Och oskyldiga blir straffade för att prata sanning.

Det är inget bra samhälle att leva i.

Nu fanns ju inte CIA förrän 1947. Röda Korset från Schweiz fanns däremot men det som de sa stämmer (säkert) inte. Det har (säkert) blivit debunked redan. Finns (säkert) massvis med forskning på det.
Citera
2026-06-12, 18:38
Medlem
Citat:

Ja det är ett vanligt påstående från förnekarsidan, att siffran 6 miljoner skulle varit på tapeten långt innan WW2. Men i vanlig ordningen när det gäller förintelseförnekarna så hittar de på, eller förvränger, eller ljuger.

Om det någon gån påstått nån siffra om judarna före WW2 och förintelsen, så har inte denna siffra ett skit med förintelsen att göra. Detta är sedan länge grundligt förklarat många gånger om. Det handla helt enkelt om olika saker.

Citat:

Jaså, och du har seriösa källor på det…? Ja så vi kan läsa och se om det du påstår verkligen stämmer….

Citat:
Nu fanns ju inte CIA förrän 1947. Röda Korset från Schweiz fanns däremot men det som de sa stämmer (säkert) inte. Det har (säkert) blivit debunked redan. Finns (säkert) massvis med forskning på det.

Det är ett rätt uttjatat påstående från förnekarna att RK minsann besökt Auschwitz och inte sett av nåt massmord, men igen, förnekarna ljuger och förvanskat. RK Maurice Rossel besökte efter mycket om och men Auschwitz, men fick aldrig komma in i någon enda lägerdel. Det enda han fick var va 30 min samtal med kommendanten i kommendantens villa.

Ett annat uttjatat påstående från förnekarna är att RK minsann har undersökt lägren och skrivit en rapport i vilken de uppger att ca 270 000 människor dött i lägren totalt.
Men igen, förnekarna förvanskar och ljuger. Läser man de5 som RK skriver så är det att rapporten inte kan användas för att avgöra det totala antalet döda i lägren, då den bara visar dödstal av i lägren registrerade fångar. En mycket stor del deporterade fördes ju direkt till gaskamrarna utan att registreras i lägret.

Det finns även en annan rapport som avslöjats vara en ren förfalskning.

I detta ligger även en del av grunden till att lagar mot förnekelse kommer, tror jag. Därför att när förnekarna smutskastar hånar och beter sig som svin mot t ex judarna i fallet med förintelsen, så orsakar de en massa lidande för helt oskyldiga människor.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-06-12 kl. 19:27.
Citera
2026-06-12, 20:04
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ja det är ett vanligt påstående från förnekarsidan, att siffran 6 miljoner skulle varit på tapeten långt innan WW2. Men i vanlig ordningen när det gäller förintelseförnekarna så hittar de på, eller förvränger, eller ljuger.

Om det någon gån påstått nån siffra om judarna före WW2 och förintelsen, så har inte denna siffra ett skit med förintelsen att göra. Detta är sedan länge grundligt förklarat många gånger om. Det handla helt enkelt om olika saker.

Jaså, och du har seriösa källor på det…? Ja så vi kan läsa och se om det du påstår verkligen stämmer….

Det är ett rätt uttjatat påstående från förnekarna att RK minsann besökt Auschwitz och inte sett av nåt massmord, men igen, förnekarna ljuger och förvanskat. RK Maurice Rossel besökte efter mycket om och men Auschwitz, men fick aldrig komma in i någon enda lägerdel. Det enda han fick var va 30 min samtal med kommendanten i kommendantens villa.

Ett annat uttjatat påstående från förnekarna är att RK minsann har undersökt lägren och skrivit en rapport i vilken de uppger att ca 270 000 människor dött i lägren totalt.
Men igen, förnekarna förvanskar och ljuger. Läser man de5 som RK skriver så är det att rapporten inte kan användas för att avgöra det totala antalet döda i lägren, då den bara visar dödstal av i lägren registrerade fångar. En mycket stor del deporterade fördes ju direkt till gaskamrarna utan att registreras i lägret.

Det finns även en annan rapport som avslöjats vara en ren förfalskning.

I detta ligger även en del av grunden till att lagar mot förnekelse kommer, tror jag. Därför att när förnekarna smutskastar hånar och beter sig som svin mot t ex judarna i fallet med förintelsen, så orsakar de en massa lidande för helt oskyldiga människor.

Skönt att du redde ut det här. Jag struntar i vad andra säger jag tycker du gör ett jättebra jobb. Väl värd din lön. Tycker din argumentation och dina bevis är vattentäta. Har för mig att någon jävla loser-nazze som man sparkade sönder reproduktionsorganen på 1945 sa att det var 30 miljoner judar som förintades, sannolikt med gas och kremering och hela paketet. Jag vet inte om de fick åka berg och dalbana in i elden eller om de blev tvål och lampskärmar. Hur ser du på det? Borde inte siffrorna skrivas upp till 30 miljoner? Faktan kom ju rätt från en nazze själv liksom? Låter inte 30 miljoner bättre än 6 miljoner?

Keep it real.
Citera
2026-06-12, 20:20
Medlem
Citat:
Officiellt nej, men de fanns så tji på den du. Sök och du skall finnas.

Röda korset? Menar du traffickingorginasationen som operar i alla krigshärdar. Där barn försvinner på löpande band vart än de drar fram.

Oväntat att du använder sådant som proof of concept.. Snyggt..
Citera
2026-06-12, 21:34
Medlem
Citat:
Skönt att du redde ut det här. Jag struntar i vad andra säger jag tycker du gör ett jättebra jobb. Väl värd din lön. Tycker din argumentation och dina bevis är vattentäta. Har för mig att någon jävla loser-nazze som man sparkade sönder reproduktionsorganen på 1945 sa att det var 30 miljoner judar som förintades, sannolikt med gas och kremering och hela paketet. Jag vet inte om de fick åka berg och dalbana in i elden eller om de blev tvål och lampskärmar. Hur ser du på det? Borde inte siffrorna skrivas upp till 30 miljoner? Faktan kom ju rätt från en nazze själv liksom? Låter inte 30 miljoner bättre än 6 miljoner?

Keep it real.

Jag har läst en hel del av dina tidigare poster i detta delforum, så jag ser igenom ditt tramsande…..

Det hela är inte svårare än vad det är i ett vanligt rättsfall. Det hjälper inte att nån/några erkänner ett brott. Polis och åklagare måste kunna styrka att det som erkänns stämmer. Det kryllar av stollar som erkänt brott men som vid undersökning visat sig bara vara påhittat.

Citat:
Officiellt nej, men de fanns så tji på den du. Sök och du skall finnas.

Röda korset? Menar du traffickingorginasationen som operar i alla krigshärdar. Där barn försvinner på löpande band vart än de drar fram.

Oväntat att du använder sådant som proof of concept.. Snyggt..

Det är in5 vi som ska leta efter stöd för dina påståenden, det är ditt eget ansvar.
Så ge oss nu seriösa länkar till dina källor….
Citera
2026-06-12, 21:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det är förbjudet att säga den officiella riktiga siffran på 170-270.000.

Det är med andra ord fortfarande lagligt att ljuga och säga 6 miljoner..

Sverige är totalt bakvänt.

Det sjuka är att det alltså är olagligt att forska om saken. Om man kommer fram till en siffra väl under 6 miljoner.

Just den siffran var ju tagen helt ur luften precis efter WWII. Att ok 6 miljoner. Det kör vi på. Att det inte finns bevis på sådan skala av massmord var helt enkelt för det var tyskar. De var effektiva med att sopa igen alla spår. Mala ner ben tex...

Faran med just detta att göra det olagligt är att vi aldrig kommer veta exakt hur många. Ingen vågar ju forska om det. Om de inte kommer redan innan forskning fram till minst 6 miljoner... Utöver hur många dog genom avrättning, kontra genom svält. Efter de allierade bombat sönder vägar som kunde transportera förnödenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in