2026-06-11, 13:43
Medlem
Det är förbjudet att säga den officiella riktiga siffran på 170-270.000.

Det är med andra ord fortfarande lagligt att ljuga och säga 6 miljoner..

Sverige är totalt bakvänt.
Citera
2026-06-11, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Var i lagen står det? Du får inte förneka någonting som svensk eller internationellt erkänd domstol bestämt är folkmord. Det här är alltså även om det faktiskt aldrig har hänt. Dvs. om domstol någon gång i framtiden bestämmer att X är folkmord så får man inte förneka att X hänt, även om man har absoluta bevis för att det aldrig hände.
Enligt lagen spelar bevisen ingen roll, bara domstolens beslut.

Nej, det är du som hittat på att den ska vara störst. Och jo, ett sådant uttalande borde vara helt ok i lagens mening och inte på något sätt straffbart.

Var har jag hittat på vilket folkmord som ska vara störts först eller inte…? Citera gärna….

Förintelsen har absolut en särställning bland folkmorden vi känner till, och är unikt i vissa avseenden. Det betyder inte att det därför per automatik är störst värst i alla enskilda avseenden. Jag säger hellre att det är bland de största och värsta. Det är för mig inte av någon egentlig vikt om nåt annat folkmord eller mänsklig katastrof i någon form skulle visa sig vara värre på ett eller flera sätt, eller samlat, än förintelsen.

Vad som är viktigast med förintelsen, och för all del alla andra folkmord etc, är att det är viktigt att vi har och får vetenskaplig kunskap om dessa och lär oss nåt av hur illa det kan gå när idioter kommer till makten.
Citera
2026-06-11, 14:20
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad som är viktigast med förintelsen, och för all del alla andra folkmord etc, är att det är viktigt att vi har och får vetenskaplig kunskap om dessa och lär oss nåt av hur illa det kan gå när idioter kommer till makten.
Ja absolut, men att gå från det till att det ska vara olagligt att förneka att det hände är i min mening helt sjukt och nåt som mer hör hemma i ett hårt förtryckt samhälle.
Citera
2026-06-11, 14:38
Medlem
Citat:
Hm….
Visa oss seriös källa var det står att det bara är förintelsen som det är olagligt att förringa eller förneka, och att det är lagligt att förringa och förneka t ex folkmordet i Rwanda. Lycka till…..

Bevisbördan ligger på dig, min vän. I lagförslaget nämndes endast förintelsen vid namn, även om man nämner "vissa andra folkmord", utan att specificera.

Citat:
Var i lagen står det? Du får inte förneka någonting som svensk eller internationellt erkänd domstol bestämt är folkmord. Det här är alltså även om det faktiskt aldrig har hänt. Dvs. om domstol någon gång i framtiden bestämmer att X är folkmord så får man inte förneka att X hänt, även om man har absoluta bevis för att det aldrig hände.
Enligt lagen spelar bevisen ingen roll, bara domstolens beslut.

Folkmordet i Gaza förnekas systematiskt i offentligheten. Ingen har blivit dömd eller åtalad för detta hittills. Det räcker egentligen som bevis.
Citera
2026-06-11, 14:59
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Folkmordet i Gaza förnekas systematiskt i offentligheten. Ingen har blivit dömd eller åtalad för detta hittills. Det räcker egentligen som bevis.
Nej, inte alls. Att något är förbjudet och att förbudet och lagen runt det faktiskt följs är två helt skilda saker.
Citera
2026-06-11, 15:05
Medlem
Citat:
Nej, inte alls. Att något är förbjudet och att förbudet och lagen runt det faktiskt följs är två helt skilda saker.

Du menar att polisen aktivt ignorerar den här typen av brott, så länge det inte rör förintelsen? Så korrupt är Sverige ännu inte Att ingen döms beror på att det inte är olagligt, punkt slut.
Citera
2026-06-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ja absolut, men att gå från det till att det ska vara olagligt att förneka att det hände är i min mening helt sjukt och nåt som mer hör hemma i ett hårt förtryckt samhälle.

Jag själv gillar absolut inte dessa lagar, men har ändå full förståelse för att de kom. Vissa kan helt enkelt inte bete sig som folk, t ex de med en tendens till 45° stelhet i högerarmen…

Nu har ju Sverige en av världens bäst och öppnaste demokratier, med åsiktsfrihet etc etc. Men det är helt omöjligt att ha det 100% helt fritt, så det finns och behöver finnas lagar och regler för vad som är tillåtet eller inte inom denna demokrati etc som vi har.
Citera
2026-06-11, 15:33
Medlem
Citat:
Du menar att polisen aktivt ignorerar den här typen av brott, så länge det inte rör förintelsen? Så korrupt är Sverige ännu inte Att ingen döms beror på att det inte är olagligt, punkt slut.

Men läs då den faktiska lagtexten herr okunnig, jag har länkat den tidigare….

Den säger enkelt förklarat att det är förbjudet att aktivt och offentligt förringa eller förneka förintelsen eller andra folkmord.
Citera
2026-06-11, 17:29
Medlem
Citat:
Men läs då den faktiska lagtexten herr okunnig, jag har länkat den tidigare….

Den säger enkelt förklarat att det är förbjudet att aktivt och offentligt förringa eller förneka förintelsen eller andra folkmord.

Det innebär m.a.o. att folkmordet i Gaza förnekas av Sveriges eget rättsväsende. Snygg dubbelmoral, men ingen borde vara förvånad.
Senast redigerad av Psoglav 2026-06-11 kl. 17:32.
Citera
2026-06-11, 19:49
Medlem
Citat:
Det innebär m.a.o. att folkmordet i Gaza förnekas av Sveriges eget rättsväsende. Snygg dubbelmoral, men ingen borde vara förvånad.

Saken i Gaza, ja hela Mellanöstern är komplicerad, från start fram till idag.
Det är inte ännu helt klargjort och bekräftat fullständigt att det verkligen är ett folkmord, men några tunga instanser anser det.

Jag gillar inte alls hur Israel agerar i denna sak, men man får heller inte glömma att de attackerats av Hamas, en ren terrorgrupp, en mängd gånger nu.

Tyvärr lär det väl aldrig någonsin bli en bestående fred i den regionen, och det finns inte bara en skyldig.
Citera
2026-06-11, 19:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Saken i Gaza, ja hela Mellanöstern är komplicerad, från start fram till idag.
Det är inte ännu helt klargjort och bekräftat fullständigt att det verkligen är ett folkmord, men några tunga instanser anser det.

Berätta vilka tunga instanser det är. ICJ tillhör inte den gruppen iaf.
Citera
2026-06-12, 11:12
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:

Är det inte definitionen man är oense om. Om det verkligen är ett folkmord?
Inte att det dör och har dött en massa människor efter att Israel slår tillbaka på Hamas och Hizbollah som attackerar dom enl deras sätt att se på saken.

Inte som i fallet Förintelsen.
-:"Den har ju aldrig ägt rum!! Några judar som dog i tyfus och resten promenerade rakt genom fronten till Ryssland."
brukar det ju heta i denna avdelning.
Är ju något helt annat.

/VV
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in