2026-06-05, 23:37
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Världsledande utvecklingslabb"? 😁
Du menar Samhall?

Där jag jobbar försöker vi visa respekt för varandra och vår tid. Finns oskrivna regler och man klampar inte bara in. Ev nyanställda lär sig rätt fort kulturen. Tror de flesta tycker att den är rätt bra.
Undrar var fasen du jobbar. Är det du som jobbar på Samhall?
Är man på jobbet så är man självklart tillgänglig hela dagen förutom när man har Lunch eller är på muggen.
En för alla, alla för en. Ett lagarbete eller som det på modern svenska heter "teamwork".
Men självklart klampar man bara inte in, ingen har påstått det.
Mitt företag är världsledande och högt ansett inom sin bransch.
Du får tvivla hur mycket du vill på det.
Sverige är proppfullt av företag inom B2B som tillverkar allt möjligt.
Nästan inget land i Europa har så stor export av tillverkade industriprodukter som Sverige.
Citera
2026-06-05, 23:38
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej jag köper inte det, luktar bitter arbetarhjon
Arbetarhjon? Som i arbetare?
Ja det är valfritt att tro att andra ljuger.
Citera
2026-06-05, 23:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Undrar var fasen du jobbar. Är det du som jobbar på Samhall?
Är man på jobbet så är man självklart tillgänglig hela dagen förutom när man har Lunch eller är på muggen.
En för alla, alla för en. Ett lagarbete eller som det på modern svenska heter "teamwork".
Men självklart klampar man bara inte in, ingen har påstått det.
Mitt företag är världsledande och högt ansett inom sin bransch.
Du får tvivla hur mycket du vill på det.
Sverige är proppfullt av företag inom B2B som tillverkar allt möjligt.
Nästan inget land i Europa har så stor export av tillverkade industriprodukter som Sverige.

Tycker det låter som du jobbar på Samhall, bilverkstad eller kör buss/lastbil. Det är oftast hos personer med arbetaryrken som har värderingar likt dina.
Citera
2026-06-05, 23:56
Medlem
Citat:
Jo jag kan tänka mig det.
Min sambo jobbade ju där fram till för något år sedan och hon har fortfarande kontakt med gamla kollegor, tränar med de osv.
Och det man hör är ju verkligen inga roliga historier. Som bilnörd lyssnar man ju.
Byråkratin verkar ha exploderat, nya system är då dåliga att folk mår dåligt dagar man behöver jobba i de och beslut fattas av andra avdelningar och av fel personer typ. Samtidigt verkar arbetsbelastningen ha ökat massor på senare år utan att fler har anställts vilket gör att typ allt är försenat. Låter som en jävla soppa WV har kokat ihop.
Men hemmaarbetet har garanterat bidragit det också.

Jag tycker bara att det är synd att diskussionen så ofta fastnar vid distansarbete när det verkar finnas betydligt större organisatoriska problem att prata om.

Om alla tvingades tillbaka till kontoret på måndag – skulle då byråkratin försvinna, systemen bli bättre och beslutsvägarna kortare? Troligen inte. Distansarbete har blivit en bekväm syndabock.
Citera
2026-06-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Då får de väl byta yrke eller jobb - enligt tråden så är ju alla "slackers" och hemmajobbare otroligt eftertraktade, så det kan ju inte vara något problem... Om man är missnöjd med sin arbetsplats och lön, menar jag.

Du skulle aldrig tillåta detta om det vore ditt eget företag och det såg ut som det gör med så mycket dötid, eller hur?

Klart som fan jag hade tillåtit det, när det kommer till utvecklare är det mycket enkelt att se vem som arbetar och vem som bara sitter och flyttar ärenden.

Idag med AI så är skillnaden mycket större mellan någon som arbetar effektivt och någon gammal boomer som sitter flera dagar med samma jävla task.

Hur det är för andra yrken vet jag ej.
Citera
2026-06-06, 00:08
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Jobbar man 2h hemifrån behöver man bara 2h (kanske 3-4 pga fokus som du nämner) för att slutföra samma uppgifter på kontoret.

När uppdraget är slutfört är enda skillnaden hur effektiv nedetiden är. 6h arbetstid där du faktiskt vilar upp dig eller gör något annat vs 6h arbetstid där du skiter för femte gången den dagen, hör om nån kollegas barn för 10de gången, och klickar dig in på samma skitsida för 100de gången, nere på absoluta bottenskrapet av podcasts pga 9h lyssning per dag, å framför allt 2h obetald resa på det så klart. Så får du ta en semesterdag för att ha energin att göra det du annars hade gjort, energi som istället bara runnit ner i ett svart hål, noll gagn för företaget, negativ gagn för människan.

Men visst, något enklare för chefer att kasta något på en spontant och i långa loppet för företaget att minska bemanningen om de märker att bollen mottas tillräckligt ofta. Så jag ser ju den förväntade vinsten för aktieägaren, som trots allt är orsaken vi är satta här på jorden.

Men att det är "tillbaka" till "hur det skal vara" håller jag inte med om. Arbeta hemifrån är vår natur och grund i typ 50.000 år. En masse kutymen att åka till en dedikerad arbetsplats för att stämpla in efter fasta tider likt en dagisplats, som du varken äger eller bor vid, är en typ 100-årig nymodighet.
Citera
2026-06-06, 00:30
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.

Vi har det fortsatt ganska bra på kontoren 👍

Pengarna rullar in som de ska, fruktkorg, bjudluncher, flextid och firmatelefon 👍👍👍
Citera
2026-06-06, 01:06
Medlem
Citat:
Kanske fungerar ok om man jobbar inom IT men knappast generellt inom R&D.
Lagspel är allt. Det fungerar uselt när folk är hemma.
Samarbetet fungerar sämre och mötena blir merr ineffektiva.
Har definitivt ingenting med IQ att göra.
Men visst, vissa dagar kan man sitta hemma och analysera provdata. Men resten fungerar definitivt bättre i nära samarbete med andra.
Och nej jag är inte "60år".
Bara drygt 40 men har ändå upplevt försämringen sedan 2020.
På kontoret har man, förhoppningsvis, planerat för att samarbete ska fungera bra.

Det finns gott om mötesrum, sällan är alla upptagna, det finns whiteboards, och i konferensrummen är tekniken ordentligt utvärderad före den tillåtits bestycka lokalerna.

Akustikplattor finns i taket.
Kaffemaskinerna saneras regelbundet och levererar energi och icke mögelklumpar.

Regler för ljudförorening efterföljs.

Ventilationen är optimerad utifrån människans optimala syretillförsel och temperaturpreferens istället för finansingenjörers efterblivna särintressesgnidenhet.

Som man sår ska man skörda - man trivs på kontoret.

Men distansarbeteslokationen - den kan man bara strunta i att försöka anpassa, och om det misslyckas, a k a "det funkar inte med distansarbete" så är det en naturlag som inte hade gått att ändra genom lite hjärnverksamhet och planering.

Det är bara så satans jävla korkat.
Citera
2026-06-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Trenden som covid drog igång är alldeles för outforskad för att fastställa om det faktiskt blir bättre hemma för hela företaget. Kan ju vara väldigt individuellt.

Novo Nordisk införde i alla fall kontorskrav 1 januari. Man gick ut med omstrukturering som tog bort 9000 jobb september 2025. Såhär ser deras data ut.

Q3 '25: 78 500 anställda
Q4: '25: 68 800 anställda
Q1 '26: 67 000 anställda

Så blir 1600 st som teoretiskt slutat pga RTO och 2,4% av ursprungliga personalstyrkan. Tycker inte det ser ut som något stort tapp.

I värsta fall är det ett fruktansvärt tapp om 1 person slutar.
Citera
2026-06-06, 01:30
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.
Oftast är det talanger som jobbar remote eftersom de kan rekryteras från var som helst i världen. Sen pekar studier på att det är seniorer som har mycket analytiskt tänkande i arbetet som gynnas mest av att arbeta hemifrån där de inte blir störda. Det finns mycket forskning om störningar i kontorsmiljö som säger att det kostar mycket tid och pengar. Exempelvis öppna kontorslandskap är det sämsta.
Citera
2026-06-06, 06:46
Medlem
AlfaQhards avatar
Hemmaarbete resulterar i att den anställde bara jobbar och är produktiv i 2-3 timmar. Men får betalt för 8~ timmars arbete.
Citera
2026-06-06, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Hemmaarbete resulterar i att den anställde bara jobbar och är produktiv i 2-3 timmar. Men får betalt för 8~ timmars arbete.

Exakt, väl talat. Grejen med att jobba hemma är ju att man då delar av tiden kan passa på att INTE jobba. Folk går ut med hunden på långpromenad, tvättar, dricker en bärka osv på arbetstid vid hemarbete.

Bra gjort av Scania. Dags att sätta ner foten kring det här tramsexperimentet. De kommer kanske tappa några, men de kan enkelt rekrytera ny personal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in