2026-06-05, 23:05
  #313
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Kanske fungerar ok om man jobbar inom IT men knappast generellt inom R&D.
Lagspel är allt. Det fungerar uselt när folk är hemma.
Samarbetet fungerar sämre och mötena blir merr ineffektiva.
Har definitivt ingenting med IQ att göra.
Men visst, vissa dagar kan man sitta hemma och analysera provdata. Men resten fungerar definitivt bättre i nära samarbete med andra.
Och nej jag är inte "60år".
Bara drygt 40 men har ändå upplevt försämringen sedan 2020.
Helt rätt. Du vet hur det fungerar till skillnad för dårar som inte är insatta i verksamheten.
Teamet behövs och knappast på distans.
Citera
2026-06-05, 23:08
  #314
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du kan ju bara gissa hur väl de vet om detta.
Du är väl redan på listan att sparkas.
Eller är du redan ute?

Premissen här på flashback är ju alltså att "kontorsråttor" som jobbar hemifrån, inte har några som helst krav på prestation. De kan utan att någon märker det, jobba 2 timmar istället för 8. De kan "få solbränna" och "hugga ved" utan att någon ifrågasätter produktiviteten...
Citera
2026-06-05, 23:09
  #315
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du kan ju bara gissa hur väl de vet om detta.
Du är väl redan på listan att sparkas.
Eller är du redan ute?

Som jag skrivit tidigare arbetar jag inte på Scania.
Citera
2026-06-05, 23:10
  #316
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Helt rätt. Du vet hur det fungerar till skillnad för dårar som inte är insatta i verksamheten.
Teamet behövs och knappast på distans.

Nej, det är inte "helt rätt" sluta löjla dig nu...
Citera
2026-06-05, 23:13
  #317
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det märks att du inte har jobbat på ett världsledande utvecklingslabb.
Spontanitet och snabba puckar, jobba medans järnet är varmt, snabba itterationer och tvära omkast i planeringen är ingenting du kan hålla på med om du ska boka möten i Outlook.
Så jävla patetiskt verklighetsfrånvänt att man baxnar.
Kanske funkar inom IT iof. Sverige skulle aldrig vara det hightech land vi är idag om spontana möten skulle ha bokats i förväg.

"Världsledande utvecklingslabb"? 😁
Du menar Samhall?

Där jag jobbar försöker vi visa respekt för varandra och vår tid. Finns oskrivna regler och man klampar inte bara in. Ev nyanställda lär sig rätt fort kulturen. Tror de flesta tycker att den är rätt bra.
Citera
2026-06-05, 23:17
  #318
Medlem
Hört av flera heltidsanställda på Traton/Scania att de medvetet kommer börja maska med start från 10 aug. Kollektiv bestraffning mot ledningen genom att främja sämre produktivitet. Det blir en tyst strejk som kan leda till nya beslut.
Citera
2026-06-05, 23:18
  #319
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Kanske fungerar ok om man jobbar inom IT men knappast generellt inom R&D.
Lagspel är allt. Det fungerar uselt när folk är hemma.
Samarbetet fungerar sämre och mötena blir merr ineffektiva.
Har definitivt ingenting med IQ att göra.
Men visst, vissa dagar kan man sitta hemma och analysera provdata. Men resten fungerar definitivt bättre i nära samarbete med andra.
Och nej jag är inte "60år".
Bara drygt 40 men har ändå upplevt försämringen sedan 2020.

Nej jag köper inte det, luktar bitter arbetarhjon
Citera
2026-06-05, 23:19
  #320
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Hört av flera heltidsanställda på Traton/Scania att de medvetet kommer börja maska med start från 10 aug. Kollektiv bestraffning mot ledningen genom att främja sämre produktivitet. Det blir en tyst strejk som kan leda till nya beslut.

Bra
Citera
2026-06-05, 23:23
  #321
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Som vanligt i trådar som handlar om distansarbete, många bittra kärringar som ska grina ur sig om saker de inte har en aning om

Att Svenska "män" med "riktiga" jobb är sådana jävla bitterfittor, det var oväntat
Flashback är trots allt ett riktigt loser-forum med en grotesk överrepresentation av bittra förlorare. Det bör man ha med sig när man läser olika trådar.

Ett delsyfte med Scanias tilltag är garanterat att spara pengar genom "frivilliga" uppsägningar. Många anställda bor i Stockholm och har en restid på en timme. De som hemifrån jobbat 2-3 dagar i veckan får nu 20 extra jobbtimmar varje månad utan någon kompensation 🤡 Eller kommer Scania att utöka det centrala Stockholmskontoret så att folk i Södertälje och Stockholm kan spendera dagarna med att ha videomöten med varandra?
Citera
2026-06-05, 23:28
  #322
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Effektivitet har gått ner. Produktiviteten på Scania är låg just nu. Det handlar dock inte om distansarbete. Försämringen beror på övergången till Traton och den nya organisationsstrukturen(”VCF”). Såg med egna ögon hur allt blev kaos från tidpunkten då det införandes. Scania innan Traton var något helt annat än vad det är idag!
Jo jag kan tänka mig det.
Min sambo jobbade ju där fram till för något år sedan och hon har fortfarande kontakt med gamla kollegor, tränar med de osv.
Och det man hör är ju verkligen inga roliga historier. Som bilnörd lyssnar man ju.
Byråkratin verkar ha exploderat, nya system är då dåliga att folk mår dåligt dagar man behöver jobba i de och beslut fattas av andra avdelningar och av fel personer typ. Samtidigt verkar arbetsbelastningen ha ökat massor på senare år utan att fler har anställts vilket gör att typ allt är försenat. Låter som en jävla soppa WV har kokat ihop.
Men hemmaarbetet har garanterat bidragit det också.
Citera
2026-06-05, 23:34
  #323
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
"Världsledande utvecklingslabb"? 😁
Du menar Samhall?

Där jag jobbar försöker vi visa respekt för varandra och vår tid. Finns oskrivna regler och man klampar inte bara in. Ev nyanställda lär sig rätt fort kulturen. Tror de flesta tycker att den är rätt bra.

Öh, du är säkert klampat på folk tidigare. Lek inte smart.
Citera
2026-06-05, 23:35
  #324
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete

jätte bra folk ska inte var i hemma ock grilla ock få i lön dem ska in i kontor ock bygga bil gansgka änkel igenkligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in