2026-06-04, 11:29
  #1
Medlem
Tropicalss avatar
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete
Citera
2026-06-04, 11:41
  #2
Medlem
Det var ju Volvo Personvagnar som stoppade hemarbete helt och använder wifi för att täcka att folk var på plats.

Tror inte jag sett något om vad Volvo Lastvagnar har för policy?
Citera
2026-06-04, 12:06
  #3
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju Volvo Personvagnar som stoppade hemarbete helt och använder wifi för att täcka att folk var på plats.

Tror inte jag sett något om vad Volvo Lastvagnar har för policy?

Dom är också tillbaka på kontoret.
Citera
2026-06-04, 12:14
  #4
Avslutad
Undrar hur det blir med de som anställdes till en hybridtjänst.
Citera
2026-06-04, 12:27
  #5
Medlem
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.
Citera
2026-06-04, 12:34
  #6
Medlem
OlofJohanssonSvins avatar
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.
Citera
2026-06-04, 12:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt?


Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.
Citera
2026-06-04, 13:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Jag tror det är så enkelt som att distansarbete eroderar forskning och utveckling.

De som vurmar för distans brukar säga hur bra det funkar för dem. Men är det bra för grupper, för organisationer, när alla sitter på var sin kammare?

Enligt min erfarenhet är det sällan gruppens stjärnor som brukar envisas med att sitta hemma. Det är de bekväma.

Det finns de som är effektivast i enskildhet, men speciellt det du skriver så är forskning och utveckling nåt som bäst sker i grupp, de där inofficiella mötena om så bara i korridoren där tankar utbyts är drivande när nya saker ska tas fram.
Citera
2026-06-04, 13:05
  #9
Medlem
Det verkar vara industriföretagen som går tillbaka till on-prem arbete.

Det är förståeligt, de är i behov av en hel hög med medelmåttor för att få verksamheten gå runt.

I de fall alla inblandade är högt motiverade går det lika bra eller bättre om man får jobba var man vill.
Citera
2026-06-04, 13:07
  #10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är bra det, kontorsråttor har haft det alldeles för bekvämt. Stäng av AC på kontoren också.
Typisk avundsjuka.
Det finns AC även i produktion. Jag har jobbat både i produktion och på kontor i många år.
Några råttor har jag aldrig sett till på kontoret men några i produktion. Men de tog Anticimex hand om.

Ja det är synd om dig.
Citera
2026-06-04, 13:08
  #11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Scania följer efter Volvo och förbjuder distansarbete. Är detta i praktiken "RTO firing" och att företaget går dåligt så att de behöver bli av med folk på ett enkelt sätt? Är det någon på Volvo lastvagnar som vill delge hur detta har spelats ut i praktiken? Det går att anta att det inte är de man främst kanske vill bli av med som faktiskt slutar självmant.

https://www.lt.se/sodertalje/scania-slopar-distansarbete/
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/scania-slutar-med-distansarbete
Mycket förståndigt av Scania. Man är anställd på företaget och de bestämmer var man arbetar och passar det inte får man väl byta jobb.
Citera
2026-06-04, 13:11
  #12
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresenius
Det verkar vara industriföretagen som går tillbaka till on-prem arbete.

Det är förståeligt, de är i behov av en hel hög med medelmåttor för att få verksamheten gå runt.

I de fall alla inblandade är högt motiverade går det lika bra eller bättre om man får jobba var man vill.
Där jag jobbade gick vi tillbaka helt hösten 2020 från att haft 2-3 dagar per vecka som distans från mars 2020 för att minska antalet samtidigt på kontoren.
Funkade kanonbra och det företaget har växt mycket bra istället för företag som stängde ner i andra europeiska länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in