2026-06-05, 21:08
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Om man gillar sitt jobb, och företaget inte är efterblivet, så är man produktiv när man väljer jobba på distans oavsett arbetstidförläggning över dygnet.
Om man inte gillar sitt jobb, så har vi problemet right there, inte i distansarbete.

Mycket gammeltänk och dogmatism blandat med hjärntrötthet samt undermålig IQ eller EQ, alternativt dold agenda, vad gäller "Vi-är-mer-produktiva-på-kontoret"-mantrat [sagt med Stellan Skarsgårds röst i Den Enfaldige Mördaren]: https://www.youtube.com/watch?v=RYwSW9Zyopg
Kanske fungerar ok om man jobbar inom IT men knappast generellt inom R&D.
Lagspel är allt. Det fungerar uselt när folk är hemma.
Samarbetet fungerar sämre och mötena blir merr ineffektiva.
Har definitivt ingenting med IQ att göra.
Men visst, vissa dagar kan man sitta hemma och analysera provdata. Men resten fungerar definitivt bättre i nära samarbete med andra.
Och nej jag är inte "60år".
Bara drygt 40 men har ändå upplevt försämringen sedan 2020.
Senast redigerad av Jan-A 2026-06-05 kl. 21:28.
Citera
2026-06-05, 21:39
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Inte på mitt jobb. Har förtroendearbetstid och arbetet mäts i prestation och inte antalet timmar.
Så det är ju inte alltid så. Sedan är det ett ganska gammalmodigt sätt att resonera tycker jag.
Just den företagskulturen brukar kunna leda till dysfunktionella arbetsplatser.
Det kan ju likaväl handla om ineffektivt ledarskap och arbetsrutiner/processer och mindre om lata anställda.
Det tar snarare död på arbetstagarna om det bara är antalet timmar på jobbet som räknas, då kan du få den effekten att hela grupper/arbetsplatser kroknar och blir toxic.

Nu räknade jag med ledarna i min "ekvation". Om de inte kan förmå få sina ingenjörer eller vad det månde vara att prestera på topp i mer än två timmar/dag, ja då sitter det i väggarna och samtliga må bytas ut eller ta en löneminskning. Om du ägde ett företag, skulle du godkänna dessa premisser där, bland annat, dina anställda slår dank i x antal timmar? Vissa branscher verkar tycka att detta är och skall vara sedd på såsom en "löneförmån" som inte får röras...
Citera
2026-06-05, 21:40
Avstängd
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Det märks att du inte har jobbat på ett världsledande utvecklingslabb.
Spontanitet och snabba puckar, jobba medans järnet är varmt, snabba itterationer och tvära omkast i planeringen är ingenting du kan hålla på med om du ska boka möten i Outlook.
Så jävla patetiskt verklighetsfrånvänt att man baxnar.
Kanske funkar inom IT iof. Sverige skulle aldrig vara det hightech land vi är idag om spontana möten skulle ha bokats i förväg.
Ja, det måste ju skilja sig åt. En programmerare som sitter och bygger system. Det kan ju inte spela någon större roll. Som jag förstått det kan chef kolla aktivitet via GitHub för följa upp. Blir simpelt och direkt mätbart.
Citera
2026-06-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
De som jobbar hemifrån jobbar väl bara max 2 timmar istället för de 8 som de skall.

Tillfället gör tjuven, som det så sant heter.

Möjligt man är mycket mer effktiv de 2 timmarna när man slipper jobbiga kolleger som skall störa en hela tiden, menn bra att saker går tillbaka till hur det skall vara.

Varför ”skall” det vara så?

I mitt yrke har folk sen början av 1900-talet haft stor frihet att lägga upp sitt arbete själva, och en stor del har alltid varit hemarbete, sen del ute på fält och på det stora kontoret men alla har haft hemmakontor.

Så varför är det så att år 2026 ska folk tillbaka till kontoren, när vi i min bransch haft hemarbete i över 100 års tid?
Citera
2026-06-05, 21:54
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timBH2gpNwmuHtg
Jag betalar mer än gärna "8 timmars" lön för 2 timmars arbete jämfört med 2 timmars lön för 8 timmars kaffedrickande, way of working möten, onödiga avstämningar och "beslutsmöten".

Om lönerna faktiskt hade speglat vad en individ producerar eller bidrar så hade dessa "2 timmars arbetare" troligen mer än gärna arbetat hårdare, men när det skiljer på sin höjd 5000:- (till fördel kaffedrickaren och snick-snackarna) så är det inte så konstigt att folk inte vill arbeta ihjäl sig.

Då får de väl byta yrke eller jobb - enligt tråden så är ju alla "slackers" och hemmajobbare otroligt eftertraktade, så det kan ju inte vara något problem... Om man är missnöjd med sin arbetsplats och lön, menar jag.

Du skulle aldrig tillåta detta om det vore ditt eget företag och det såg ut som det gör med så mycket dötid, eller hur?
Citera
2026-06-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Håller med 555-553. När jag själv är på kontoret blir det inte mkt gjort, det fikas och snackas dagarna i ända och kollegorna vill luncha och ta en kaffe stup i kvarten. Vilket såklart är trevligt, men jobbet blir knappast gjort de dagarna.

Som det är nu med en del hemifrån och en del på plats är rätt bra balans, man får det sociala de dagarna man är på kontoret även om inte mkt jobb blir gjort då, så gör man själva jobbet de dagar man är hemifrån.

Men som det var innan 2020 var verkligen inte effektiva dagar, minns att både jag och mina kollegor brukade inleda dagarna med att läsa nyheter och sitta och snacka i typ 2 timmar innan vi började jobba.

Exakt så är det på min avdelningen på Scania/Traton. Varje gång jag går till kontoret så står stora delar av personalen och spelar pingis. Folk sitter och fikar och åker på uteluncher i timmar. Finns många människor som inte klarar av att arbeta på kontor, hela dagen går åt till skitsnack.
Citera
2026-06-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondiethebeear
Exakt så är det på min avdelningen på Scania/Traton. Varje gång jag går till kontoret så står stora delar av personalen och spelar pingis. Folk sitter och fikar och åker på uteluncher i timmar. Finns många människor som inte klarar av att arbeta på kontor, hela dagen går åt till skitsnack.

Det är ju inte så konstigt. Det är många störningsmoment och det är lätt att tappa koncentrationen och då gå ut till fikarummet och börja snacka med kollegor. Vips har en halvtimme gått åt till snack om senaste partiledardebatten. Du får tillbaka till kontorsrummet men när du precis fått upp farten igen, efter 10-15 minuter, kommer en kollega och ska säga något. Vips är koncentration och flöde avbrutet igen. Nu tar det återigen 10-15 min innan koncentrationen är på topp igen.

Man säger att det tar ca 20 minuter att återfå koncentrationen efter att man blivit avbruten men strax under 10 min om det är enklare uppgifter man arbetar med.

Lätt att förstå hur en arbetsdag på kontoret kan bli totalt sönderslagen och ineffektiv om man har ett väldigt ”socialt gäng”.
Citera
2026-06-05, 22:09
Medlem
Citat:
Tror faktiskt det är så att man har sett att verksamhetens effektivitet har gått ner.
Några miljoner för parkeringar etc är kaffepengar för Scania/Traton.
Och folk med kompetens inom fordonsindustrin växer inte på trän så jag tror inte heller att de vill göra sig av med folk.
Effektivitet har gått ner. Produktiviteten på Scania är låg just nu. Det handlar dock inte om distansarbete. Försämringen beror på övergången till Traton och den nya organisationsstrukturen(”VCF”). Såg med egna ögon hur allt blev kaos från tidpunkten då det införandes. Scania innan Traton var något helt annat än vad det är idag!
Citera
2026-06-05, 22:31
Medlem
Citat:
Ja när man hör alla bakgrundsljud under möten så begriper man att väldigt många inte bara jobbar hemma under dagen.
Har uppmärksammat att folk både klipper gräs, dammsuger, är i bilhallar, vid polen med barnen, handlar, osv.
Och om man behöver ha de med i möten eller en kortare diskussion/överläggning så svarar många inte.
Varken på telefon eller via mötesprogrammet.
Senare hör man av de med märkliga bortförklaringar.
Det var betydligt enklare för ett par år sedan att snabbt samla berörda för att gå igenom något.
Eller få hjälp med input, analys, tips, förhandsbesked på utförda experiment osv.

Ja intressant också hur alla helt plötsligt har problem med diverse program och verktyg så fort de kör remote och har något att leverera, ren tillfällighet va.
Citera
2026-06-05, 22:52
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton137
Ja intressant också hur alla helt plötsligt har problem med diverse program och verktyg så fort de kör remote och har något att leverera, ren tillfällighet va.

Är det verkligen så? Har du några bevis eller grinar du som en kärring?
Citera
2026-06-05, 22:55
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton137
Folk är generellt helt oproduktiva när de jobbar hemifrån.

Aha låt oss höra mer?
Citera
2026-06-05, 23:02
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som inte sköter sig på distans sköter sig knappast på kontoret heller.
Du kan ju bara gissa hur väl de vet om detta.
Du är väl redan på listan att sparkas.
Eller är du redan ute?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in