2026-04-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NykterPundare
Hmm låter som punka nu är du säger det! Så fort jag kom i kontakt med venen så kände jag ett litet ”plopp” och fick stenhårt svar instantly tillsammans med en smärta jag inte var beredd på, ett var väl inte douthärdligt direkt med det kändes helt klart att något var knas..(ajajajajsj wtf!??ajjje.. ) Bästa sättet jag kan beskriva känslan på haha) drog ut för det kändes fel att köra i något där det ömmar så haha.. har nog slagit i mig för många pannor senaste dygnen så är inte så konstigt om det gick sönder lite där..lyckades även på andra sidan dum som man är.. är lite spänd/känner ett tryck på högern annars är lite öm i venerna so fått mest stryk men visst märker man och bågot är super knas tänker? Lite blåmärken har jah men det bra ut annars

Nu vart det röröigt

Off topicbra grejer haha sorry)

Måste börja hitta tillbaka till mig själv igen.. har en jätte jätte bra grund att stå och mådde jättebra där ett för ett par år sen. Kanske hittar jag dit igen.

Bryr mig knappt längre om mig själv utan jag kör bara på liksom. att jag visste jag skulle bli tvärtorsk om jag testa amf iv.. ändå gjorde jag det utan någon some helst eftertanke..

Tack för svar

Ett punka brukar ju inte göra så ont. Det gör lika lite ont att trycka nålen genom venen på den sidan som när du kom in i venen. Det kan inte vara så att du tappade svar och fick lite av lösningen utanför venen? För det kan säkert vissa tycka gör väldigt ont. Ett punka resulterar ju i svullnad och en liten bula/ärta under huden.

Byt ställe du injicerar på. Sätt inte alla pannor på samma ställe eller ens helst samma ven. Kolla lite anatomi och lär dig vart du kan leta. Köp en sådan benlampa om du inte kan känna/se.

Drick vätska och lite salt om venerna försvinner under ett rejs. Eller ta rövpannor om dom försvinner.

Du har bara en uppsättning vener och det är trist om dom försvinner onödigt tidigt i karriären. Men det gör dom om du inte tar hand om dom.

Ja du märker om något är allvarligt fel. Det brukar synas och kännas.
Citera
2026-06-05, 01:27
Medlem
Totty63s avatar
Hej!
Jag har under flera år tagit i ljumsken men under mitt senaste "race" förlorade jag minnet av ett par dagar och nu har jag två ganska seriösa hårda bulor där, hur behandlar man bort dessa? Skulle hiruduid salva hjälpa eller ska man försöka få tag på något blodförtunnande? Detta är ca 3mån sedan nu så tänker att det är dags att försöka ta tag i det.
Alla rekomendationer är välkomna för även om man kanske väntar nått år innan man försöker använda området igen hade det varit skönt att bli av med dessa förhårdnade bulorna så att säga.
Tips välkomna <3
Citera
2026-06-05, 12:09
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totty63
Hej!
Jag har under flera år tagit i ljumsken men under mitt senaste "race" förlorade jag minnet av ett par dagar och nu har jag två ganska seriösa hårda bulor där, hur behandlar man bort dessa? Skulle hiruduid salva hjälpa eller ska man försöka få tag på något blodförtunnande? Detta är ca 3mån sedan nu så tänker att det är dags att försöka ta tag i det.
Alla rekomendationer är välkomna för även om man kanske väntar nått år innan man försöker använda området igen hade det varit skönt att bli av med dessa förhårdnade bulorna så att säga.
Tips välkomna <3

Vad exakt orsakade bulorna då, tror du? Missade injektioner eller typ broskbildningar?
Citera
2026-06-06, 03:10
Medlem
Totty63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Vad exakt orsakade bulorna då, tror du? Missade injektioner eller typ broskbildningar?

Osäker för att vara ärlig eftersom jag tappade flera dagar av minne. Vet inte riktigt hur skilldnaden känns heller för brukar aldrig missa, when its black whack it back, when its red danger ahead.
Bara undrar vad jsg kan göra åt dem, för är inte det trevligaste att ha två smärtandes bulor där.
Citera
2026-06-07, 04:28
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totty63
Osäker för att vara ärlig eftersom jag tappade flera dagar av minne. Vet inte riktigt hur skilldnaden känns heller för brukar aldrig missa, when its black whack it back, when its red danger ahead.
Bara undrar vad jsg kan göra åt dem, för är inte det trevligaste att ha två smärtandes bulor där.

Tänker att om de uppstått ganska plötsligt, vilket det ändå låter som, så är orsaken troligen inte något som byggts upp över tid. Kan tyvärr inte komma på något annat än att prova massera ut bulorna försiktigt med varmvatten, alternativt söka vårdhjälp.

Det är ju rätt vilt att injicera i ljumsken och personligen inget som jag ens skulle överväga att prova mig på.
Citera
2026-06-07, 09:12
Medlem
Lifestealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Tänker att om de uppstått ganska plötsligt, vilket det ändå låter som, så är orsaken troligen inte något som byggts upp över tid. Kan tyvärr inte komma på något annat än att prova massera ut bulorna försiktigt med varmvatten, alternativt söka vårdhjälp.

Det är ju rätt vilt att injicera i ljumsken och personligen inget som jag ens skulle överväga att prova mig på.

samma här, ligger ju en stor artär precis brevid venen i ljumsken
Citera
2026-08-14, 07:14
Medlem
någon annan som ser helt suddigt när de tar ritalin iv? hände för mig dock bara vid högre doser 120-150 (ish, fösvninner ju några mg i filtret osv)?

följdfråga, hur länge väntade ni innan nästa?
Citera
2026-08-21, 03:08
Medlem
Nån som skjuter även fast man ej har vener?
De blir blåser sen blir de ett sår och ärr
Citera
2026-08-21, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niddzg
Nån som skjuter även fast man ej har vener?
De blir blåser sen blir de ett sår och ärr

Du måste in i en ven för att skjuta intravenöst.

Låter som du skjuter subkutant eller kanske intramuskulärt.

Alla har vener. Utan vener så lever du inte

Sen har vissa mer synliga vener(folk med lågt kroppsfett och folk som tränar) medans vissa har vener som inte är lika synliga.
Citera
2026-08-21, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrissepisse
Du måste in i en ven för att skjuta intravenöst.

Låter som du skjuter subkutant eller kanske intramuskulärt.

Alla har vener. Utan vener så lever du inte

Sen har vissa mer synliga vener(folk med lågt kroppsfett och folk som tränar) medans vissa har vener som inte är lika synliga.
Skjuter ändå har tappat alla synliga vener men varför i helvete får jag stora ärr
Citera
2026-08-21, 13:11
Medlem
Citat:
Skjuter ändå har tappat alla synliga vener men varför i helvete får jag stora ärr

Kom igen nu! Det är kroppens sätt att säga att det räcker nu! Dags för ett uppehåll och börja ta hand om sig. Hela livet ska inte bestå av att hitta svar….
Citera
2026-08-22, 23:26
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:
Vad tror du själv?
Anledningen till att du får stora ärr är ju för att du sätter lösningen direkt i muskeln/underhudsfettet, vilket leder till vävnadsskador, irritation från lösningen eller infektioner. Du måste väl ändå förstå att det enda du gör är att ge dig själv livslånga komplikationer och onödig smärta?
Det ger ju förfan inte ens en kick av att sätta den rakt i muskeln, du kanske borde börja köra rövpannor istället? Då får du ju iaf ut något av det, utöver ärr, bulor och smärta.

Jag har efter 8+ års iv-bruk lärt mig att man kan hitta vener lite överallt på kroppen!
Allt från händerna, underarmarna, armhålan, överarmarna och fötterna/benen. När jag hade bränt båda armvecken och de stora synliga venerna på underarmen så fick jag lära mig lite anatomi (jag kollade mest på ”venkartor”) för att se vart det eventuellt kunde finnas en ven, sen får man lära sig att bli bättre på att sticka rätt och absolut aldrig hålla på o gräva runt eller fiska när man väl är i armen - bättre att dra ut o börja om!

Har idag inga synliga vener, men jag kan med förbundna ögon leta rätt på en ven med hjälp av fingret, stasa, sticka och skjuta på första försöket ändå! Hade jag haft samma teknik nu som i början så hade jag aldrig förstört alla ”stora” vener, men tack vare att man va så dum och naiv så får man nu sticka sig själv i lite konstiga och svåra vinklar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in