2026-06-03, 17:57
Medlem
En död i attack mot Kuwaits flygplats
eldupphör i Mellanöstern krackelerar
https://yle.fi/a/7-10099884
Senast redigerad av 2006 2026-06-03 kl. 18:04.
Citera
2026-06-03, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Vadan detta intresse för religionskrig?
Hur kommer det sig att flera inlägg handlar om religiösa motiv?
Trump administrationen försökte göra detta krig till ett religionskrig:

Och Israel har sedan länge en religiös grund för sina krig:

Religionskrig är väl som att "köra huvudet i sanden" och blunda för verkligheten?
Det är väl sån't man ska undvika?

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Då är det alltså tre med liknande motiv.
Och alla tycks ha en apokalyptisk inställning, och väntar på någon återkommande frälsare.

Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Asch, inget bry sig om. Hörde någonstans (kommer inte ihåg var) att någon "datahacker knäckt bibeln" och det visade sig att judarna inte alls korsfäst Jesus och sånt utan bibeln var mest filosofi terapi och en del mobbning.

Liknande händelseförlopp har då hänt i alla länder världen över genom historien så ingen kan därför säga något skit om judar eftersom dem flesta gjort liknande händelser.

Vidare då att samma "datahacker" menade på att folk (mycket judar) var överreligiösa och borde befrias från det och tänka själva istället istället för att tro för mycket på "sagoböcker" utan dom ska använda "eget huvud" istället så någon apokalyps kommer aldrig att komma annat än då en eventuell psykisk sådan då.

Nä, det är väl inget att bry sig om? Skulle väl vara bäst om inte Israel heller brydde sig om? Och inte heller Iran eller USATrump/Hegseth? krigsministern som har ett jättestort jerusalemskors intatuerat. Ser han inte ut som en Nazi/Gangster?
Citera
2026-06-03, 18:06
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är inte riktigt så lättvindigt det går till. Trump är den president som haft hårdast hållning gentemot Iran redan vid första installationen 2016.

Trump eller vilken makthavare det än sitter i vita huset eller någon annanstans kommer få höra många för och motargument till att starta en väpnad konflikt. Att Netanyahu har varit en av flera som varit för denna konflikt, absolut.

Fast det går inte riktigt till så som du försöker få det till, att Netanyahu åker över och tar ett glas med Trump och sedan en kvart senare faller bomberna i Iran.

Min svepande beskrivning ska självklart ses i ljuset av att det var ett svar på nattramns åsikt att USA är drivande i kriget. Jag tycker det finns tillräckligt med saker som pekar mot att Netanyahu både från början och fortfarande vill detta mer än USA. Däremot tror jag Trump personligen var sugen först, men att det har falnat för honom nu.
Citera
2026-06-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Inklippt text.

2006 kriget
The 2006 war was initiated by Hezbollah when its militants launched a cross-border attack into Israel on July 12, 2006.

2023 kriget.
Hezbollah started the conflict on October 8, 2023. A day after Hamas led attacks on Israel, Hezbollah fired the first rockets across the northern border to show solidarity with Hamas. Israel immediately responded with artillery and drone strikes in self-defense.

2026 kriget.
The 2026 war between Israel and Hezbollah ignited on March 2, 2026. It began when Hezbollah fired rockets and drones into Israel in retaliation for a joint U.S.-Israel airstrike campaign against Iran launched days earlier on February 28,

Ser du mönstret?

Men du läger skulden på Israel och ignorerar att det är Hizbollah som startar konflikterna. Något som de gör mot Libanons vilja. Det är alltså två folk som blir lidande av Hizbollahs önskan till krig.

Lägger inte skulden på Israel. Jag ifrågasätter ert återkommande ansvarsfriskrivande å Israels vägnar oavsett vad dom gör.

Jag har som sagt inga problem att erkänna att det mesta i världen är grått, och att allt har brister inklusive jag själv. Men Israelbrigadens förhållningssätt till allt Israel gör är fullständigt svartvitt, där araber är genomonda och Israel genomgoda.

Det är klart jag motsäger mig den verklighetsbeskrivningen, och försöker skrapa på ytan.
Citera
2026-06-03, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vilket annat land på jorden skulle acceptera att få raketer skjutna mot sig utan att svara militärt? Inget, så klart. Det blir här så tydligt att Israel mäts med en helt annan måttstock. Länder som Turkiet, Iran och Pakistan bombar regelbundet skiten ur kurder och afghaner och det stryker med horder av civila men det enda som skrivs i svenska tidningar, eventuellt, är att ett anfall ägt rum. Inga fördömanden. Inga uppföljningar av eventulla civila dödsfall.

Det blir så tydligt nu: Konspirationsteorin om den judiska makten, den lila bläckfisken med sina armar runt hela planeten. Det räcker att Netanyahu åker till Washington så går supermakten USA ut i krig. Många som säger att det var Netanyahu som drog in USA i kriget förstår nog inte ens själva att de är offer för denna konspirationsteori om judisk makt.

Förvrider mina ord genom något slags löjligt teamwork i åtskilliga lager av halmgubbar

Tar det som en komplimang att ni behöver vara flera!

"Konspirationsteori om judisk makt". Han är en av tre statsöverhuvuden i konflikten tråden handlar om.
Citera
2026-06-03, 18:22
Medlem
.nattramn.s avatar
Först skriv du detta. Då hade inte jag skrivit något om vem jag tror var drivande.
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Istället så övertygade man USA att haka på mot Iran. Sundet stängdes och så började Israel på eget bevåg attackera Libanon i en jakt på Hezbollah.
Sedan skrev du detta.
Citat:
Det är klarlagt att Netanyahu åkte till Washington och övertygade Trump att haka på in i detta.

Nu det här.
Citat:
Min svepande beskrivning ska självklart ses i ljuset av att det var ett svar på nattramns åsikt att USA är drivande i kriget. Jag tycker det finns tillräckligt med saker som pekar mot att Netanyahu både från början och fortfarande vill detta mer än USA. Däremot tror jag Trump personligen var sugen först, men att det har falnat för honom nu.
Snacka om att försöka förändra verkligheten. Det var ju du som lägger skulden för bägge krigen på Israel.
Citat:
Lägger inte skulden på Israel. Jag ifrågasätter ert återkommande ansvarsfriskrivande å Israels vägnar oavsett vad dom gör.

Jag har som sagt inga problem att erkänna att det mesta i världen är grått, och att allt har brister inklusive jag själv. Men Israelbrigadens förhållningssätt till allt Israel gör är fullständigt svartvitt, där araber är genomonda och Israel genomgoda.

Det är klart jag motsäger mig den verklighetsbeskrivningen, och försöker skrapa på ytan.
Du skrev att det var Israel som satte igång att jaga Hizbollah. Trots att det var Hizbollah som startade kriget.

Sedan ska det handla om araber enligt dig. Men det handlar om vem som startade kriget och det är inte ok att komma med falska uppgifter i trådarna.

Hizbollah startade detta krig 2026, kriget 2023 och kriget 2006. Det har inget med folkgrupper att göra. Samt jag är en person och tillhör inte en brigad.

Nu gör du det igen, det som vi sa att vi skulle sluta med mot varandra. Kan du klara av att inte klistra på mig etiketter?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-03 kl. 18:41.
Citera
2026-06-03, 18:43
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Denna skuld förflyttning jag tycker att du gör här, är helt sjuk.

Iran måste stå för sina handlingar, det är inte Kuwait som skapat situationen, eller utfört handlingen. De är inte att lasta.

Det är inte att gnälla när granländet attaketat ens civila flygplats. På inget sätt utgjorde flygplatsen ett hot för Iran och borde därför inte blivit ett mål.

Det långsiktigt bästa för gulf länderna är att regimen försvinner, mitt sätt att se på det.

Du kan se det så, men rent objektivt har Kuwait upplåtit sitt territorium för anfall mot Iran, och sen hjälpt till med att skydda den part (USA) som angriper Iran.

- - -

Om man som teoretiskt exempel tar att Danmark tillåter Ryssland att ha baser i Danmark, att ryssarna överraskande angriper Sverige med bomber och missiler i massiv skala och när vi försöker skjuta ut de ryska baserna i Danmark så skyddar Danmark dem med missiler, luftvärn och flyg. Jag skulle ha litet svårt att se Danmark som "oskyldigt neutral" i ett sånt läge, men du är säkert annorlunda.

Vi skulle givetvis uppmana Danmark att slänga ut ryssarna och stänga deras baser, men om danskarna inte gjorde det så tycker jag att en respons som går ut på att spränga Kastrup i luften är "extremt mild", jag skulle nog hellre se att vi jämnar Danmark med marken.

Som sagt, som teoretiskt exempel. Jag har inget emot danskar, och de har varit minst lika tydliga mot Putte och ryssarna som Sverige.
Citera
2026-06-03, 19:02
Medlem
Citat:
Först skriv du detta. Då hade inte jag skrivit något om vem jag tror var drivande.

Sedan skrev du detta.

Nu det här.

Snacka om att försöka förändra verkligheten. Det var ju du som lägger skulden för bägge krigen på Israel.

Du skrev att det var Israel som satte igång att jaga Hizbollah. Trots att det var Hizbollah som startade kriget.

Jag vet inte vad det är för märkligt "gotcha" du försöker med här, men låt mig förklara mitt resonemang från början till slut då du kan förvirra till det mesta:

Urbizzo hävdade att Netanyahu nog vill sabba freden, Melange svarade att Iran vill sabba freden via Hizbollah men att det aldrig är någon som tycker att det är deras fel, jag svarade att jag nog tycker att det finns massa fog att lasta Netanyahu för en onödig eskalering iom Beiruhoten och att hon väljer offerkoftan olämpligt då det är libanesiska civla som dör i drivor, hon svarade typ att Iran sagt till Hezbollah för att provocera Israel, jag svarade att jag är skeptisk till hur mycket makt Iran faktiskt har över Hezbollah sen Soleimani dödades och då kom du med följande text:

Citat:
Hizbolla har startat två krig mot Israel sedan 2023.

Men hur var det ens möjligt?

FN har flera resolutioner som förbjuder vapenleveranser till Hizbollah. Så hur kan de få in vapen. Den viktigaste av dessa är 1701 från 2006. Enligt den får bara libanesiska staten och FN:s styrkor ha vapen. Men FN lät endå Hizbollah bygga tullar och avfyra mot Israel bara någon hundra meter från deras vaktorn. Detta har ju världens medier varit och filmat, vi har tråd om detta här i forumet.

Alla stater är skyldiga att förhindra att Hizbollah får vapen enligt resolution 1701, så också Iran, Syrien och Ryssland.

När förra kriget slutade sa libanesiska staten att de skulle avväpna Hizbollah.

Så hur kan Hizbolla starta krig efter krig mot Israel?

Världen tar inte det ansvarar de sagt att de ska ta. Vem ska då ta ansvaret?

Allt efterföljande är bara en förlängning av detta, där jag vidhåller att Israel har ansvar i konflikten som helhet och nuläget. Ett svar på er bådas försök att reflektera allt bort från Israel och bara rapa "Hezbollahs fel", "Irans fel" och "FNs fel".

Citat:
Sedan ska det handla om araber enligt dig. Men det handlar om vem som startade kriget och det är inte ok att komma med falska uppgifter i trådarna.

Hizbollah startade kriget, förra och det innan dess. Det har inget med folkgrupper att göra. Samt jag är en person och tillhör inte en brigad.

Detta vem som startade kriget har du hittat på är ens en faktor. Att Hezbollah startade kriget är någonting du har upprepat hela dagen, och det är ingenting jag har motsagt mig. Jag har däremot inte förstått vad det har med något att göra?

Trump själv ruttnade på Netanyahu igår över Beiruthoten.

Citat:
Nu gör du det igen, det som vi sa att vi skulle sluta med mot varandra. Kan du klara av att inte klistra på mig etiketter?

Vad är det för etikett jag har klistrat på dig menar du? Tror du läser slarvigt i så fall. Jag pratar om Israelbrigaden, och dit räknar jag inte dig.
Citera
2026-06-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du kan se det så, men rent objektivt har Kuwait upplåtit sitt territorium för anfall mot Iran, och sen hjälpt till med att skydda den part (USA) som angriper Iran.

- - -

Om man som teoretiskt exempel tar att Danmark tillåter Ryssland att ha baser i Danmark, att ryssarna överraskande angriper Sverige med bomber och missiler i massiv skala och när vi försöker skjuta ut de ryska baserna i Danmark så skyddar Danmark dem med missiler, luftvärn och flyg. Jag skulle ha litet svårt att se Danmark som "oskyldigt neutral" i ett sånt läge, men du är säkert annorlunda.

Vi skulle givetvis uppmana Danmark att slänga ut ryssarna och stänga deras baser, men om danskarna inte gjorde det så tycker jag att en respons som går ut på att spränga Kastrup i luften är "extremt mild", jag skulle nog hellre se att vi jämnar Danmark med marken.

Som sagt, som teoretiskt exempel. Jag har inget emot danskar, och de har varit minst lika tydliga mot Putte och ryssarna som Sverige.
Fast detta argument kan man vända, Israel jagar hizbollah o hamas som är stödda av iran, med Irans syn på saken att anfalla grannar för Usa är allierad ger Israel samma rätt o bomba hizbollah o Hamas i Libanon osv.
Senast redigerad av hjorten16 2026-06-03 kl. 19:11.
Citera
2026-06-03, 19:43
Medlem
.nattramn.s avatar
Det finns väl aldrig någon som är helt oskyldig. Så ej heller Israel. Men när det gäller Hizbollah är de dem som startar konflikterna med att anfalla Israel.

Vi har också FN:s resolutionen som kom efter kriget 2006. Samt UNFIL som skulle se till att Hizbollah inte byggde upp sig igen, men istället gjorde Hizbollah just det och det så nära dessa baser så det måste ha skett med UNIFILs godkännande. Jag postade vår tråd här på forumet om detta nyss i denna tråd om du vill läsa. I den finns alla länkar runt detta.

Det är inte att säga att allt är FNs fel. Men de är delaktiga. Tycker du inte själv att den situationen var helt sjuk?

100 meter från en FN bas i södra Libanon hade Hizbollah byggt en tunnel och avfyrade raketer mot Israel, fullt synligt från FNs utsiktstorn. Det var inte bara en plats utan flera.

Nu vill FN igen övervaka. Men vad säger att inte samma sak kommer ske igen?

Från idag.
Alla de alternativ som presenteras för FN: s säkerhetsråd av generalsekreterare Antonio guterres skulle fortsätta FN:s militära övervakning av gränsen mellan Israel och Libanon, stödja libanesiska styrkor i utplaceringen i hela landet och stärka de politiska ansträngningarna för att få slut på striderna, som har pågått trots ett nominellt eldupphör.
https://www.independent.co.uk/news/antonio-guterres-hezbollah-israel-iran-united-states-b2988369.html

Jag tror faktiskt att en av anledningarna att vi har de kriget 2023 och detta 2026 är FNs fel. De tog på sig ansvaret och tack vare att de inte levde upp till sitt åtagande såg vi två nya krig och nu vill de att detta ska upprepas. Jag tycker inte att de bör ges de förtroendet.

Läs de sista sidorna i denna tråd och kolla på länkarna för att se resultatet av UNFILs arbete och bilda dig din egen uppfattning om det var välgenomfört eller inte.
(FB) Varför misslyckades FN:s UNIFIL med sitt uppdrag i Libanon? Är de kassa eller annat?

Citat:
Jag vet inte vad det är för märkligt "gotcha" du försöker med här, men låt mig förklara mitt resonemang från början till slut då du kan förvirra till det mesta:

Urbizzo hävdade att Netanyahu nog vill sabba freden, Melange svarade att Iran vill sabba freden via Hizbollah men att det aldrig är någon som tycker att det är deras fel, jag svarade att jag nog tycker att det finns massa fog att lasta Netanyahu för en onödig eskalering iom Beiruhoten och att hon väljer offerkoftan olämpligt då det är libanesiska civla som dör i drivor, hon svarade typ att Iran sagt till Hezbollah för att provocera Israel, jag svarade att jag är skeptisk till hur mycket makt Iran faktiskt har över Hezbollah sen Soleimani dödades och då kom du med följande text:

Allt efterföljande är bara en förlängning av detta, där jag vidhåller att Israel har ansvar i konflikten som helhet och nuläget. Ett svar på er bådas försök att reflektera allt bort från Israel och bara rapa "Hezbollahs fel", "Irans fel" och "FNs fel".

Detta vem som startade kriget har du hittat på är ens en faktor. Att Hezbollah startade kriget är någonting du har upprepat hela dagen, och det är ingenting jag har motsagt mig. Jag har däremot inte förstått vad det har med något att göra?

Trump själv ruttnade på Netanyahu igår över Beiruthoten.

Vad är det för etikett jag har klistrat på dig menar du? Tror du läser slarvigt i så fall. Jag pratar om Israelbrigaden, och dit räknar jag inte dig.
Varannan gång skriver du ert och varannan gång skriver du Israelbrigaden. Du skriv ju ert till mig, vilket är plural. Vad inkluderade du i det?
Citat:
Världen ser tydligt att ert narrativt inte stämmer
Jag gillar att dela info, med kanske egna kommentarer. Sådana är flertalet av mina inlägg och sådana gillar jag att läsa. Följer trådar för att få info jag kan ha missat. Men med dig hamnar man lätt i något slags chabbande. Kan vi sluta med detta?
För egen del behöver vi inte försätta den biten utan bara händelserna i regionen. Eller inget, eller både, som du vill.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-03 kl. 19:49.
Citera
2026-06-03, 20:01
Medlem
Citat:
Det finns väl aldrig någon som är helt oskyldig. Så ej heller Israel. Men när det gäller Hizbollah är de dem som startar konflikterna med att anfalla Israel.

Vi har också FN:s resolutionen som kom efter kriget 2006. Samt UNFIL som skulle se till att Hizbollah inte byggde upp sig igen, men istället gjorde Hizbollah just det och det så nära dessa baser så det måste ha skett med UNIFILs godkännande. Jag postade vår tråd här på forumet om detta nyss i denna tråd om du vill läsa. I den finns alla länkar runt detta.

Det är inte att säga att allt är FNs fel. Men de är delaktiga. Tycker du inte själv att den situationen var helt sjuk?

100 meter från en FN bas i södra Libanon hade Hizbollah byggt en tunnel och avfyrade raketer mot Israel, fullt synligt från FNs utsiktstorn. Det var inte bara en plats utan flera.

Nu vill FN igen övervaka. Men vad säger att inte samma sak kommer ske igen?

Från idag.
Alla de alternativ som presenteras för FN: s säkerhetsråd av generalsekreterare Antonio guterres skulle fortsätta FN:s militära övervakning av gränsen mellan Israel och Libanon, stödja libanesiska styrkor i utplaceringen i hela landet och stärka de politiska ansträngningarna för att få slut på striderna, som har pågått trots ett nominellt eldupphör.
https://www.independent.co.uk/news/antonio-guterres-hezbollah-israel-iran-united-states-b2988369.html

Jag tror faktiskt att en av anledningarna att vi här de kriget 2023 och detta 2026 är FNs fel. De tog på sig ansvaret och tack vare att de inte levde upp till sitt åtagande såg vi två nya krig och nu vill de att detta ska upprepas. Jag tycker inte att de bör ges de förtroendet.

Läs de sista sidorna i denna tråd och kolla på länkarna för att se resultatet av UNFILs arbete och bilda dig din egen uppfattning om det var välgenomfört eller inte.
(FB) Varför misslyckades FN:s UNIFIL med sitt uppdrag i Libanon? Är de kassa eller annat?

Återigen, det har ingenting med diskussionen att göra. Netanyahu beter sig ansvarslöst i Libanon just nu med tanke på läget i konflikten och i förhandlingarna. Han retar upp Iran och han retar upp Trump.

Citat:
Varannan gång skriver du ert och varannan gång skriver du Israelbrigaden. Du skriv ju ert till mig, vilket är plural. Vad inkluderade du i det?

Aha, jag fattar. Ska tydliggöra. Du är del av att konskvent försöka avleda uppmärksamheten bort från Israel. Däremot ser jag inte dig som en del av Israelbrigaden. Du känns mer som en iranier vars föräldrar flytt regimen.

Citat:
Jag gillar att dela info, med kanske egna kommentarer. Sådana är flertalet av mina inlägg och sådana gillar jag att läsa. Följer trådar för att få info jag kan ha missat. Men med dig hamnar man lätt i något slags chabbande. Kan vi sluta med detta?
För egen del behöver vi inte försätta den biten utan bara händelserna i regionen. Eller inget, eller både, som du vill.

Ja herregud. Det är bara du skippar att svara på mina inlägg. Jag ska försöka hålla mig undan dina också, men lovar inget.
Citera
2026-06-03, 22:16
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast detta argument kan man vända, Israel jagar hizbollah o hamas som är stödda av iran, med Irans syn på saken att anfalla grannar för Usa är allierad ger Israel samma rätt o bomba hizbollah o Hamas i Libanon osv.

Om Hamas och Hizbollah anfaller Israel innanför Israels gränser, självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in