2026-06-03, 15:56
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Detta är inte fakta, utan något du tror. Jag tror att USA är drivande i kriget mot Iran.

Det är klarlagt att Netanyahu åkte till Washington och övertygade Trump att haka på in i detta.

Citat:
Det var Inte Israel som startade kriget. Det var Hizbollah som anföll först och startade kriget.

Vad är det du refererar till som "starten av kriget"?

Citat:
Det hade varit fred om inte Hizbollah anföll Israel.

Möjligt, men debaklet dom emellan är ingenting nytt direkt. Vi snackar snart 60 år av käbbel. Att säga "Hezbollah startade" och tro att det friskriver Netanyahu är naivt.

Citat:
Ert narrativ, som världen genomskådar?

Jag tillhör alltså någon grupp och resten av världen har din åsikt?

Du måste alltså ändra vem som startade kriget mellan Israel och Hizbollah, samt dra din teori om vem som satte igång Iran kriget som en sanning för att rättfärdiga ditt narrativ. Alltså en teori och en lögn.

Återigen, vilken start av kriget är det du refererar till?

Citat:
Samt du gör anspråk på att känna hela världens åsikt.

Din och min personlighet är som två olika motsatser.

Äh, retoriskt grepp bara.

Tack för komplimangen!
Citera
2026-06-03, 16:09
Medlem
.nattramn.s avatar
Inklippt text.

2006 kriget
The 2006 war was initiated by Hezbollah when its militants launched a cross-border attack into Israel on July 12, 2006.

2023 kriget.
Hezbollah started the conflict on October 8, 2023. A day after Hamas led attacks on Israel, Hezbollah fired the first rockets across the northern border to show solidarity with Hamas. Israel immediately responded with artillery and drone strikes in self-defense.

2026 kriget.
The 2026 war between Israel and Hezbollah ignited on March 2, 2026. It began when Hezbollah fired rockets and drones into Israel in retaliation for a joint U.S.-Israel airstrike campaign against Iran launched days earlier on February 28,

Ser du mönstret?
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
stängdes och så började Israel på eget bevåg attackera Libanon i en jakt på Hezbollah.
Men du läger skulden på Israel och ignorerar att det är Hizbollah som startar konflikterna. Något som de gör mot Libanons vilja. Det är alltså två folk som blir lidande av Hizbollahs önskan till krig.

Citat:
Det är klarlagt att Netanyahu åkte till Washington och övertygade Trump att haka på in i detta.

Vad är det du refererar till som "starten av kriget"?

Möjligt, men debaklet dom emellan är ingenting nytt direkt. Vi snackar snart 60 år av käbbel. Att säga "Hezbollah startade" och tro att det friskriver Netanyahu är naivt.

Återigen, vilken start av kriget är det du refererar till?

Äh, retoriskt grepp bara.

Tack för komplimangen!
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-03 kl. 16:35.
Citera
2026-06-03, 16:28
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Det är inte riktigt så lättvindigt det går till. Trump är den president som haft hårdast hållning gentemot Iran redan vid första installationen 2016.

Trump eller vilken makthavare det än sitter i vita huset eller någon annanstans kommer få höra många för och motargument till att starta en väpnad konflikt. Att Netanyahu har varit en av flera som varit för denna konflikt, absolut.

Fast det går inte riktigt till så som du försöker få det till, att Netanyahu åker över och tar ett glas med Trump och sedan en kvart senare faller bomberna i Iran.
Citera
2026-06-03, 16:56
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är inte riktigt så lättvindigt det går till. Trump är den president som haft hårdast hållning gentemot Iran redan vid första installationen 2016.

Trump eller vilken makthavare det än sitter i vita huset eller någon annanstans kommer få höra många för och motargument till att starta en väpnad konflikt. Att Netanyahu har varit en av flera som varit för denna konflikt, absolut.

Fast det går inte riktigt till så som du försöker få det till, att Netanyahu åker över och tar ett glas med Trump och sedan en kvart senare faller bomberna i Iran.
Redan 2015 lovade Trump att om han är president kommer han se till att Iran aldrig får kärnvapen. Detta är ju hans sista period som president

Så skulle han leva upp till sitt löfte var det nu.

Det finns en önskan att måla upp Trump som viljelös, gissar på att det handlar om att hans väljare vill se en president med stark beslutsamhet.

Det är också lite kul att en del säger att Trump blev påverkad att starta kriget, men i andra andetag kritisera honom för motsatsen. Som exempel när det gäller hans "orimliga" krav för avtalet. Är Trump påverkningsbar eller inte? Min uppfattning är att han kör allt för mycket sitt eget spel. Han vet bäst, han gör sin grej. De två länderna samarbetade eftersom deras mål är ganska förenliga, ett gemensamt bruk av varandra.
Citera
2026-06-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

Men du läger skulden på Israel och ignorerar att det är Hizbollah som startar konflikterna. Något som de gör mot Libanons vilja. Det är alltså två folk som blir lidande av Hizbollahs önskan till krig.

Vilket annat land på jorden skulle acceptera att få raketer skjutna mot sig utan att svara militärt? Inget, så klart. Det blir här så tydligt att Israel mäts med en helt annan måttstock. Länder som Turkiet, Iran och Pakistan bombar regelbundet skiten ur kurder och afghaner och det stryker med horder av civila men det enda som skrivs i svenska tidningar, eventuellt, är att ett anfall ägt rum. Inga fördömanden. Inga uppföljningar av eventulla civila dödsfall.

Citat:

Det blir så tydligt nu: Konspirationsteorin om den judiska makten, den lila bläckfisken med sina armar runt hela planeten. Det räcker att Netanyahu åker till Washington så går supermakten USA ut i krig. Många som säger att det var Netanyahu som drog in USA i kriget förstår nog inte ens själva att de är offer för denna konspirationsteori om judisk makt.
Citera
2026-06-03, 17:21
Medlem
Donald Trump underskattade Irans förmåga att stänga Hormuzsundet, trots år av simuleringar som gång på gång visade att Iran skulle stänga sundet vid ett angrepp.

https://edition.cnn.com/2026/03/12/politics/hormuz-trump-administration-underestimated-iran

https://www.nytimes.com/2026/06/02/us/politics/trump-iran-strait-of-hormuz.html
Citera
2026-06-03, 17:31
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Donald Trump underskattade Irans förmåga att stänga Hormuzsundet, trots år av simuleringar som gång på gång visade att Iran skulle stänga sundet vid ett angrepp.

https://edition.cnn.com/2026/03/12/politics/hormuz-trump-administration-underestimated-iran

Orkade inte läsa mer än cnn artikeln och inget om bevis för att usa underskattade Irans förmåga. Kan lika gärna röra sig om de inte brydde sig direkt om hormussundet utan siktade på att starta krig och vinna det så småningom. Där är vi inte än, men kanske senare i år.
Citera
2026-06-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Då är det alltså tre med liknande motiv.
Och alla tycks ha en apokalyptisk inställning, och väntar på någon återkommande frälsare.

Citat:
Verkar vara en del som har militär bakgrund på institutionen, tyder på hög säkerhetsklass. Om du undrar vad du ska fråga eller snarare framföra nästa gång de kommer in i ditt rum. Så säg att medicineringen inte ger önskvärd effekt utan att personer som du kommunicerat med tycker du ska få något starkare.

Ha ha - "jättelustigt" (inte) Men jag kunde inte komma på något bra att fråga annat än om han träffat Rutte, och det hade han inte - för Rutte hade inte varit i Bagdad. Då sa jag att han förmodligen inte vågade (skämt, men lite allvar). Det hade ju inte varit konstigt om dom träffats eftersom han också är från Holland. Jag är nyfiken på vad han har för position/grad?
Citera
2026-06-03, 17:42
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006

Det man kan säkerhet säga om krig är att krig är oförutsägbara. Kan du nämna någon väpnad konflikt som gått helt enligt plan och det bara varit att kryssa av checklistan?

Citat:
Ha ha - "jättelustigt" (inte) Men jag kunde inte komma på något bra att fråga annat än om han träffat Rutte, och det hade han inte - för Rutte hade inte varit i Bagdad. Då sa jag att han förmodligen inte vågade (skämt, men lite allvar). Det hade ju inte varit konstigt om dom träffats eftersom han också är från Holland. Jag är nyfiken på vad han har för position/grad?

Mm det räcker nu. Du kan ju nämna att även Rutte tyckte medicineringen var otillräcklig.
Citera
2026-06-03, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Orkade inte läsa mer än cnn artikeln och inget om bevis för att usa underskattade Irans förmåga. Kan lika gärna röra sig om de inte brydde sig direkt om hormussundet utan siktade på att starta krig och vinna det så småningom. Där är vi inte än, men kanske senare i år.
Donald Trump orkar antagligen inte heller hålla sig uppdaterad
och inser därför inte att han faktiskt saknar de rätta korten.
Citera
2026-06-03, 17:50
Medlem
.nattramn.s avatar
Angående att UNIFIL, FN fredsbevarande trupper i Libanon lät Hizbollah bygga tunnlar i närheten av UNIFILs baser. Här är tråden vi har om detta, här på forumet. I den finns det länkar ifall någon vill eller behöver friska upp minnet.

Det är kanske inte mitt i prick i tråd ämnet. Men då vi diskuterar Irans krav på att Israel Hizbolla kriget ska vara med i Iran USA avtalet. Så kommer man lätt in på FN resolution de gjorde efter 2006 kriget, där FN skulle se till att Hizbollah inte byggde upp sig igen. Men under deras vingar såg till att just det de skulle motverka skedde.

Det är en pusselbit när när vi tänker på om det är rätt eller inte att det kriget ska ingå i Iran avtalet.

(FB) Varför misslyckades FN:s UNIFIL med sitt uppdrag i Libanon? Är de kassa eller annat?

Även 2023 kriget som Hizbollah startade mot Israel, ska Iran ha försökt påverka FN att få slut på kriget. Länk till detta finns i den tråden, sista sidan.

Vi har alltså ev. samma mönster nu igen. Hizbollah startar krig mot Israel men innan Israel tar ut Hizbollah vill Iran förhindra Israel till detta.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-06-03 kl. 18:05.
Citera
2026-06-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med dig. Netanyahu gör säkert allt för att sabotera fredsavtal. Han drivs av att skapa det förlovade landet till det utvalda folket. Resten av världen är enligt honom goyim. (=sådana som man strösslar med när man behöver).
Och antagligen hör Trump till dem som Netanyahu ser som underlägsna?
Så är det möjligtvis lite synd om Trump som ingått nån sorts ohelig allians med Netanyahu?

Är det inte lite märkligt att jag för någon månad sedan träffar en f.d. hög militär från Bagdad som jag sitter och pratar politik med? Och nu i kväll träffar jag en NATO-snubbe som skickats hem från Bagdad. Han sa att NATO haft ett jättestort kontor i Bagdad med över tusen man. Och att de blivit hemskickade på grund av kriget. Vi pratade lite politik - även om jag försökte undvika det. Varför träffar jag den ene efter den andre högt insatta personen från Bagdad? Och vad ska jag fråga NATO-killen när jag träffar honom nästa gång?

Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Tycker att tråden har spårat ur en hel del nu. Det har blivit ännu en Trump-hatar tråd.
Och det finns det (för) många av just nu,
Kom istället ihåg anledningen till kriget, nämligen Irans kärnvapenambitioner.
Och man kan ju lugnt påstå att det inte framkommit något nytt annat än att Iran har
inte presenterat något alls. Varken ritningar eller prototyper på deras användning för detta uran för civilt bruk.

Antingen har de verkligen drivit på för att bygga kärnvapen. Eller att de haft ambitioner för civilt
bruk som vi inte vet något om ?

Att de skulle behöva så många forskningsreaktorer för civilt medicinskt bruk låter uppåt väggarna
knasigt, eller hur ?
Iran har visserligen producerat en hel del isotoper för medicinskt bruk.
Men de också fått löfte om att få köpa det de behöver.
Iran har uppenbarligen inte förstått ett skit av vad NPT avtalet egentligen betyder.

Personligen tror jag inte att det händer så mycket förrän efter Ayatollahn Ali Khameneis
begravning.

Får hoppas att Iran kan spela i fotbolls VM snart, det är bara 8 dagar kvar tills dess.

Är den inte som en 'papperstiger' den där atombomben. För det är väl inte någon som vill använda den? Och riskera att själv få en i huve't?

Och naturligtvis är det fel att Israel har sådana massförstörelsevapen? Att kräva andra ska göra sig av med sina, när man själv sitter på flera stycken?

Fast hade Israel och USA attackerat Iran ifall de hade haft färdigutvecklade atombomber? Så trots att de inte används, gör de ändå skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in