Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Jag tycker det vore bättre att föraren borde gå igenom hur man beter sig gentemot MC
Men ingår inte det redan i utbildningen? Problemet är kanske att det är mycket som inte fastnar, det verkar iaf så när man ser hur endel beter sig i trafiken. Förklaringen skulle ju kunna vara att det är många utan körkort som är ute i trafiken, men det kan också vara så att de har körkort bara det att de glömt bort allt det där de lärde sig.
Jag tog mitt B-körtkort 20-25 år sen, då ingick det absolut "hur man ska bete sig mot MC" (dvs. precis som man beter sig mot allt annat i trafiken)
Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
Det enda som hjälper är att ha koll och köra defensivt. Om bilar ”väjer in i dig” så har du inte haft koll, men med tiden så lär du dig hur man hanterar omgivande trafik.
Kuriosa: trafikskolan jag tog MC-kort hos några år tillbaka tjatade om att "kör du MC är det viktigt med offensiv körning". RIP.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Framförallt så borde man nog bättra på och sålla ut bättre MC-förare, då just MC förare ofta är de mest risktagande och vårdslösa i trafiken. Värst är ju när man se dem sick-sack omköra i extrema hastigheter, man får väl anta att de inte värderar trafiksäkerhet eller egna livet särskilt högt i det läget...
Soliga halvåret ser jag så gott som varje vecka MC-förare som ligger i 150+ km/h mellan bilarna. Riktigt vårdslösa och stor risk för alla. Det är på autobahn dårå så hastigheten är i sig ok, men slinka mellan annan trafik när det går snabbare än 50km/h vettifan var de lärt sig.