2026-05-30, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
vad är det för speciella regler du menar gäller för MC som gör att biliter måste agera annorlunda än mot andra trafikanter?
Gäller inte samma trafikförordning för MC som för bil?

Ja vara mer vaksama när dom byter fil på motorvägen tex och inte kör in i en MC
Citera
2026-05-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Ja vara mer vaksama när dom byter fil på motorvägen tex och inte kör in i en MC
Så man ska inte vara konstant uppmärksam på motorväg? Bara när en MC byter fil?
Du har ju inget körkort - men jag kan informera dig om att det är personen som byter fil som har väjningsplikt - och ska vara extra uppmärksam....
Citera
2026-05-30, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Så man ska inte vara konstant uppmärksam på motorväg? Bara när en MC byter fil?
Du har ju inget körkort - men jag kan informera dig om att det är personen som byter fil som har väjningsplikt - och ska vara extra uppmärksam....

kan du läsa? det är bilar som byter fil rakt in i MC
Citera
2026-05-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
På vilket sätt har jag sagt något annat än det du säger?
Läste och tolkade dig lite fel såg jag. Sorry.
Citera
2026-05-31, 08:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Låser tråden tills jag har tid att rensa, bli inte förvånad om varningar delas ut.
/Moderator
Citera
2026-06-02, 02:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
44 inlägg har raderats, fortsätt tjafsa och det blir varning.
/Moderator
Citera
2026-06-02, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Mkt fitt o bröd snack under Risk 1 om alkohol osv, men inte ett ord på hur bilister ska bete sig när MC är på vägarna. Övningkör nu ska skaffa HD när klar och det jag märker nu är att det är en massa käringbilar som väjar in i en på motorvägen för dom har ingen koll. Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar så borde trafikskolar även teori ta upp MC hur dom ska vara extra vaksamma. Nu var det ett bra tag sen jag tog B körkortet så saker o ting kanske har förändrats men vad jag kommer ihåg så gick vi aldrig igenom MC.
Jag märker samma sak när jag kör bil.
Men det är lugnt. Om någon prejar en MC under uppkörning lär de kuggas.
Citera
2026-06-03, 05:27
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det största problemet för en när man kör mc är att folk inte ser en alls viket gör all form av utbildning överflödig.

Lektionen "Så här ska du agera när det kommer en mc du inte ser" blir tämligen meningslöst....

Nä, man kör som att man är osynlig, gärna att folk dessutom medvetet kommer att försöka köra på en, och hantera trafiken därefter.

Har fungerat bra för mig i snart 30 på sporthoj. Då kör jag ändå rätt fult, tex kör om på insidan i rondeller osv,

Framförallt så borde man nog bättra på och sålla ut bättre MC-förare, då just MC förare ofta är de mest risktagande och vårdslösa i trafiken. Värst är ju när man se dem sick-sack omköra i extrema hastigheter, man får väl anta att de inte värderar trafiksäkerhet eller egna livet särskilt högt i det läget...

Bara för att man tar mindre plats på vägen borde ju inte innebära att man känner sig fri att göra de mest vårdslösa omkörningarna som kan tänkas...
Citera
2026-06-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag tycker det vore bättre att föraren borde gå igenom hur man beter sig gentemot MC

Men ingår inte det redan i utbildningen? Problemet är kanske att det är mycket som inte fastnar, det verkar iaf så när man ser hur endel beter sig i trafiken. Förklaringen skulle ju kunna vara att det är många utan körkort som är ute i trafiken, men det kan också vara så att de har körkort bara det att de glömt bort allt det där de lärde sig.

Jag tog mitt B-körtkort 20-25 år sen, då ingick det absolut "hur man ska bete sig mot MC" (dvs. precis som man beter sig mot allt annat i trafiken)

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det enda som hjälper är att ha koll och köra defensivt. Om bilar ”väjer in i dig” så har du inte haft koll, men med tiden så lär du dig hur man hanterar omgivande trafik.

Kuriosa: trafikskolan jag tog MC-kort hos några år tillbaka tjatade om att "kör du MC är det viktigt med offensiv körning". RIP.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Framförallt så borde man nog bättra på och sålla ut bättre MC-förare, då just MC förare ofta är de mest risktagande och vårdslösa i trafiken. Värst är ju när man se dem sick-sack omköra i extrema hastigheter, man får väl anta att de inte värderar trafiksäkerhet eller egna livet särskilt högt i det läget...

Soliga halvåret ser jag så gott som varje vecka MC-förare som ligger i 150+ km/h mellan bilarna. Riktigt vårdslösa och stor risk för alla. Det är på autobahn dårå så hastigheten är i sig ok, men slinka mellan annan trafik när det går snabbare än 50km/h vettifan var de lärt sig.
Citera
2026-06-03, 16:11
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Jag tog mitt B-körtkort 20-25 år sen, då ingick det absolut "hur man ska bete sig mot MC" (dvs. precis som man beter sig mot allt annat i trafiken)

Kuriosa: trafikskolan jag tog MC-kort hos några år tillbaka tjatade om att "kör du MC är det viktigt med offensiv körning". RIP.

Soliga halvåret ser jag så gott som varje vecka MC-förare som ligger i 150+ km/h mellan bilarna. Riktigt vårdslösa och stor risk för alla. Det är på autobahn dårå så hastigheten är i sig ok, men slinka mellan annan trafik när det går snabbare än 50km/h vettifan var de lärt sig.

MC förare ligger ju ofta också mitt på vägen i kurvor utan sikt. Totalt vansinnigt då även lastbilschaufförer ofta har ovanan att lägga sig mitt på vägen för att slippa sakta ner inför en kurva. Aldrig fattat hur folk vågar ligga så när man inte har fri sikt, rent självmordsförsök klassar jag det som.
Citera
2026-06-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario

Bara för att man tar mindre plats på vägen borde ju inte innebära att man känner sig fri att göra de mest vårdslösa omkörningarna som kan tänkas...

Sålänge man bara är vårdslös med sin egen säkerhet bryr jag mig inte så mycket.
Citera
2026-06-03, 16:37
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Så som vissa motorcyklister kör så är det bara frågan om när dom kör in i en bilist..

Nej, jag tar ingen sida.. alla har ansvar i trafiken över sitt egna liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in