2026-05-30, 11:46
  #1
Medlem
Mkt fitt o bröd snack under Risk 1 om alkohol osv, men inte ett ord på hur bilister ska bete sig när MC är på vägarna. Övningkör nu ska skaffa HD när klar och det jag märker nu är att det är en massa käringbilar som väjar in i en på motorvägen för dom har ingen koll. Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar så borde trafikskolar även teori ta upp MC hur dom ska vara extra vaksamma. Nu var det ett bra tag sen jag tog B körkortet så saker o ting kanske har förändrats men vad jag kommer ihåg så gick vi aldrig igenom MC.
Citera
2026-05-30, 11:56
  #2
Medlem
Störst går först, det är sen gammalt.
Citera
2026-05-30, 12:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar
Var har du läst detta? Länk?


Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Han (?) har en poäng. Det handlar om självbevarelsedrift också.
Jag har rätt att gå först över ett övergångsställe, och det kan ju stå på min gravsten också: "jag hade företräde", men av självbevarelsedrift tittar jag innan jag går...
Nu har inte jag körkort för MC, men när jag cyklar har jag också ofta "rätten" på min sida, likförbannat utgår jag ifrån att jag inte syns eller att man missbedömer mitt cyklande, och då låter jag bli att hålla på min "rätt" då det gör ondare för mig än för nån i en bil...

Tips alltså: utgå ifrån att ingen ser dig, anpassa din körning utifrån det, och överlev...
Detta. I 99% av fallen (siffra dragen ur röven för att illustrera) när en motorcyklist dör och det juridiskt sett är en bilists fel så hade motorcyklisten kunnat klara sig genom att inte köra som en idiot.
__________________
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-30 kl. 12:51.
Citera
2026-05-30, 13:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar
Är du säker på det? Känns som att MC tenderar på att köra lite väl fort också.
Citera
2026-05-30, 13:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Är du säker på det? Känns som att MC tenderar på att köra lite väl fort också.

de där e sportbikare, inte vi som kör Harley helt olika.
Citera
2026-05-30, 13:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Är du säker på det? Känns som att MC tenderar på att köra lite väl fort också.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lista-sa-sker-dodsolyckorna-pa-motorcykel

Enligt den ser det ut så här

1. Motorcyklist kommer över på fel sida och krockar med mötande bilist i högerkurva 20%
2. Motorcyklist kör av vägen i vänsterkurva 17%
3. Bilist svänger vänster och missar mötande motorcyklist 10%
4. Bilist kör ut framför motorcyklist i korsning 9%
5. Motorcyklist kör om bilist i korsning som ska svänga vänster 9%

Men enligt länken så är det också nästan hälften av dödsolyckorna som är singelolyckor, och lägger du ihop det med att det är 20% där motorcyklisten kommer över i körfält för mötande i högerkurvor så är det åtminstone 70% där det enbart är motorcyklistens eget fel.
Citera
2026-05-30, 13:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
de där e sportbikare, inte vi som kör Harley helt olika.
Ok, men du skrev MC, så då tänkte jag att du menade generellt.
Citera
2026-05-30, 13:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/lista-sa-sker-dodsolyckorna-pa-motorcykel

Enligt den ser det ut så här

1. Motorcyklist kommer över på fel sida och krockar med mötande bilist i högerkurva 20%
2. Motorcyklist kör av vägen i vänsterkurva 17%
3. Bilist svänger vänster och missar mötande motorcyklist 10%
4. Bilist kör ut framför motorcyklist i korsning 9%
5. Motorcyklist kör om bilist i korsning som ska svänga vänster 9%

Men enligt länken så är det också nästan hälften av dödsolyckorna som är singelolyckor, och lägger du ihop det med att det är 20% där motorcyklisten kommer över i körfält för mötande i högerkurvor så är det åtminstone 70% där det enbart är motorcyklistens eget fel.
Tack. Jag misstänkte det. På akuten kallas MC-åkare ”organdonatorer”.
Citera
2026-05-30, 13:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Mkt fitt o bröd snack under Risk 1 om alkohol osv, men inte ett ord på hur bilister ska bete sig när MC är på vägarna. Övningkör nu ska skaffa HD när klar och det jag märker nu är att det är en massa käringbilar som väjar in i en på motorvägen för dom har ingen koll. Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar så borde trafikskolar även teori ta upp MC hur dom ska vara extra vaksamma. Nu var det ett bra tag sen jag tog B körkortet så saker o ting kanske har förändrats men vad jag kommer ihåg så gick vi aldrig igenom MC.

Jag tycker det vore bättre att föraren borde gå igenom hur man beter sig gentemot MC

Men ingår inte det redan i utbildningen? Problemet är kanske att det är mycket som inte fastnar, det verkar iaf så när man ser hur endel beter sig i trafiken. Förklaringen skulle ju kunna vara att det är många utan körkort som är ute i trafiken, men det kan också vara så att de har körkort bara det att de glömt bort allt det där de lärde sig.

Rent generellt så skall man väl inte bete sig på ett speciellt sett emot MC, det är bara det att det är viktigare att man beter sig som man ska gentemot mindre skyddade trafikanter.

Som sagt, självbevarelsedrift: att som MC-förare propsa på företräde när man har det kan vara en dyrköpt erfarenhet, att rent av göra det nar man inte inte har det är utomordentligt korkat.
Citera
2026-05-30, 13:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Rent generellt så skall man väl inte bete sig på ett speciellt sett emot MC, det är bara det att det är viktigare att man beter sig som man ska gentemot mindre skyddade trafikanter.
De saker som är värda att ta upp är att det är mycket svårare att bedöma hastigheten på en motorcykel som kommer rakt emot en jämfört med en bil, och det har att göra med att bilar är mycket bredare. En sak som hjärnan använder för att bedöma hastigheten är hur snabbt bredden ökar när något kommer närmre, och något som är smalt blir bredare mycket långsammare. Därför är det lätt att anta att en motorcykel är en moped som rör sig mycket långsammare.

Citat:
Som sagt, självbevarelsedrift: att som MC-förare propsa på företräde när man har det kan vara en dyrköpt erfarenhet, att rent av göra det nar man inte inte har det är utomordentligt korkat.
Fullständigt enig. När jag närmar mig en korsning där det står en bil och väntar på att köra ut så gör jag mentalt upp en plan för hur jag ska hantera om bilen kör så att jag är handlingsberedd om det sker. Kan också göra så att jag kör lite slalom. Det ökar min bredd och gör mig synligare.
Citera
2026-05-30, 14:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
De saker som är värda att ta upp är att det är mycket svårare att bedöma hastigheten på en motorcykel som kommer rakt emot en jämfört med en bil, och det har att göra med att bilar är mycket bredare. En sak som hjärnan använder för att bedöma hastigheten är hur snabbt bredden ökar när något kommer närmre, och något som är smalt blir bredare mycket långsammare. Därför är det lätt att anta att en motorcykel är en moped som rör sig mycket långsammare.

Kanske lite teori om hur vi uppfattar verkligheten. Jag har för mig att det nämndes lite i förbifarten i boken.

Dock en sak som kanske heller inte tutas i folk: att omvärdera situationen kontinuerligt. Att mopeden 300m bort nu några sekunder senare verkar dundra mot en från 50m avstånd. Nah, det är nog en moped som fortfarande är några hundra meter bort. Detta är också en brist vi har i våra medvetanden som man bör vara medveten om och aktivt arbeta mot. Har hjärnan bestämt sig för att det förhåller sig på något sätt så är det lätt hänt att hjärnan bortser från fakta som talar mot antagandet och håller fast vid det tills det blir allt för uppenbart att man hade fel.

Sen är kanske en sak också om hur man bäst hanterar när det är på väg att gå snett. Man borde tuta i folk att första ryggmärgsreaktionen borde vara att stampa bromsen i mattan. Försök att hitta en kreativ lösning kan man göra sen, bromsen i mattan ger en bättre tid. Dessutom varje sekund man bromsat innan det smäller ökar möjligheten att man står där och diskuterar vems försäkring som skall betala plåtskadorna än att någon får stoltsera med "Jag hade rätt" på sin gravsten.
Citera
2026-05-30, 14:52
  #12
Medlem
Det är att man inte syns som är den största faran tror jag , plus att dom kör aggressivare då med mc. Tex smyger om höger blinkande fordon och syns inte bakom bilen för utkörande till höger inte ser omkörningen .
Iaf var det min sista erfaren som bilist.
Men det gick ju bra ändå jag såg i sista sekund.
Dvs jag skulle bara svänga höger.
Men har jag åkt ut vet jag inte riktigt vad som skulle hänt om det var mötande i deras körfält.
Kör inte om i korsningar skulle jag råda mc förare.
Iaf inte i full fräs
Ni syns inte

Även om ni har företräde på huvudled hjälpe ju inte det mot skador man får som sagt självbevarele drivft gäller
__________________
Senast redigerad av troligengud 2026-05-30 kl. 15:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in