Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Nej, jag kör bil.
Misstänkte det. Motorcykel drar med sig en hel del saker som man inte behöver bekymra sig om i en bil.
Citat:
Men poängen är att genom att bromsa så får du längre tid att tänka ut någon "kreativ" lösning. Bättre det än att sitta och dundra på mot en frontalkrock och fundera på vad man skall göra.
Du har en poäng som jag sa tidigare, men det är också svårare att tänka medan du upplever en kraftig inbromsning. I synnerhet på en motorcykel då en inbromsning är mycket mer krävande. Det är inte bara att trycka bromsen i botten som det är på en bil.
Även med abs är det helt annorlunda, och det är dessutom betydligt vanligare att motorcyklar saknar abs än att bilar saknar det. Lagkravet kom 2004 för bilar och 2016 för motorcyklar.
Citat:
Dessutom om man vill hålla till höger så kanske det är bra taktik att avbryta omkörningen så man faktiskt får fritt att gå över i höger körfält. Att försöka gasa på och fullfölja omkörningen låte som rätt riskabelt - det vanliga är nog att det går snabbare att avbryta en omköring än att fullfölja den.
I det exempel du tog upp så var det inte motorcyklisten som gjorde en omkörning utan bilisten. Du skrev
"Situationen som beskrevs lät som en bilist som missbedömmer och gör en omkörning trots mötande motorcykel."
Citat:
Med resonemanget att man kan bli påkörd bakifrån så låter det ju som att man skall undvika att bromsa? Någonstans måste man ju kunna utgå från att man inte har någon som försöker läsa det finstilta på min registreringsskyllt.
Det finns absolut situationer där det är livsfarligt att plötsligt bromsa hårt ja. I synnerhet om det är någon bakom som inte vet hur man håller avstånd. Och återigen är vi även inne på skillnaderna mellan motorcykel och bil. Vad händer om du blir påkörd bakifrån av någon som kör 10km/h snabbare än du när du kör bil? Du känner en liten knuff. Med en motorcykel är risken stor att du ramlar. Och nej, du ska absolut inte utgå från att du inte har någon som försöker läsa det finstilta på din regplåt bakom dig. Du ska regelbundet titta i speglarna för att hålla koll på om så är fallet. Kan tillägga att jag körde mot rött en gång av just den anledningen.
Jag förespråkar inte att aldrig bromsa. Absolut inte. Men jag skulle inte upphöja det till en bra regel att alltid göra så fort det händer något.
Någonstans kan jag hålla med dig om att det är en bra regel för nybörjare innan de har lärt sig bättre metoder. Det är lite som att man lär nya motorcyklister att aldrig bromsa i en kurva. Det är en bra regel i början. Men det går absolut att bromsa i en kurva, men man bör inte lära sig det innan man har fått någorlunda kontroll på körningen.