2026-06-03, 16:38
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
MC förare ligger ju ofta också mitt på vägen i kurvor utan sikt. Totalt vansinnigt då även lastbilschaufförer ofta har ovanan att lägga sig mitt på vägen för att slippa sakta ner inför en kurva. Aldrig fattat hur folk vågar ligga så när man inte har fri sikt, rent självmordsförsök klassar jag det som.

Hur gör du när du kör bil i en sådan kurva och möter en lastbil som kör mitt på vägen?

(Aldrig noterat detta fenomen själv dock)
Citera
2026-06-03, 16:41
  #38
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hur gör du när du kör bil i en sådan kurva och möter en lastbil som kör mitt på vägen?

(Aldrig noterat detta fenomen själv dock)

De gånger det varit farligt för min del är på såna där smala slingriga landsvägar som inte har mittlinje för de är för smala för två körfält. Av vana så kör jag på såna vägar så sakta i kurvorna utan sikt att jag hinner stanna när en timmerbil eller liknande dånar fram. Ibland får man lägga sig nästan ända ut i diket om man ser att man inte kommer få plats. Har tyvärr många gånger sett enorma lastbilar och timmerbilar som håller 60-70 i en kurva där de skulle behöva sakta in till typ 30 max 40 för att kunna hålla sig på "sin sida". Extremt vårdslöst med tanke på att de garanterat kan döda nån när de far fram så...
Citera
2026-06-03, 17:02
  #39
Medlem
Kan berätta om ett möte jag hade med bil som körde om annan bil och därav körde vänstertrafik och rakt mot mig. Den dök upp efter en skymd kurva på smal landsväg i mörker. Bilen körde alltså om en annan bil genom en skymd kurva i mörker. Jag såg ljuset ifrån bilarna mot himlen på långt avstånd över landskapet. Misstänkte att det var någon som hade så bråttom att den körde om bil efter bil fastän både mörker, skymd sikt och smal väg.

Började växla mellan helljus och halvljus för att möjligen observera att det snart blir möte efter en kurva. Men nej, efter ytterligare en skymd kurva nära mig dyker det upp en bil i vänster körfält rakt mot mig. Jag håller ca 90 km/h och bilen betydligt fortare. Börja fundera på alternativ men är inte direkt sugen på att köra av vägen med mc utan att ens se hur marken/åkern ser ut. Trycker mig ut mot sidan så långt det går och det är inte många cm kvar av vägen.

Minsta gupp, sten, vindstöt eller liknande kan lätt få mig av vägen. Vi möttes i princip alla tre och bilen som körde om var så nära mig att jag kände vinddraget vilket jag även vinglade till lite av. Stannade sen till på en rastplats/busshållplats med lite extra plats på för att lugna ner mig. Hur kan man som bilist ignorera möte i mörker, skymd sikt, genom kurvor och därtill smal väg? Att jag körde mc var tur för om det vore en bil så vore olyckan garanterad med en frontalkollision.
Citera
2026-06-03, 17:25
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
De gånger det varit farligt för min del är på såna där smala slingriga landsvägar som inte har mittlinje för de är för smala för två körfält. Av vana så kör jag på såna vägar så sakta i kurvorna utan sikt att jag hinner stanna när en timmerbil eller liknande dånar fram. Ibland får man lägga sig nästan ända ut i diket om man ser att man inte kommer få plats. Har tyvärr många gånger sett enorma lastbilar och timmerbilar som håller 60-70 i en kurva där de skulle behöva sakta in till typ 30 max 40 för att kunna hålla sig på "sin sida". Extremt vårdslöst med tanke på att de garanterat kan döda nån när de far fram så...

Då är en mc bra som är lite smalare...
Citera
2026-06-03, 17:55
  #41
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Då är en mc bra som är lite smalare...

Nja, går det åt helvete så är ju MC nästan alltid farligare. Kör man inte väldigt fort så torde det inte vara särskilt farligt att lägga bilen i diket för att undvika en kollision. För en MC-förare är det ju dock alltid farligt att åka av även om det förstås är bättre alternativ än att krocka..
Citera
2026-06-03, 19:23
  #42
Medlem
Själv kör jag både bil och MC. Bilkort tog jag för en evighet sedan. MC tog jag så sent som 2020 så långt långt senare.

Men jag har varit i en del farliga situationer som man även kan hamna i om bara bilar är inblandade, men det blir så mycket farligare med MC.

Som t.ex, är det för mig som kör bil flera timmar per dag, väldigt vanligt att man ser folk i dubbelfiliga rondeller som ligger i innerfil, men kör ut i högerfilen. Vad fan tänker folk med?

När jag kör bil i ytterfil så brukar folk inse sitt misstag innan det blir en krock för bilen är så stor så att dom ser den till slut, men när jag kör MC i ytterfilen så verkar det som att man är osynlig.

Oavsett så är det ett felaktigt beteende av de som kör i innerfil. Man kör aldrig någonsin ut i högerfilen om man kör i vänsterfilen och utfarten har två filer ut. Man väntar så klart tills man kört ut och sedan byter man fil. Detta är ett livsfarligt beteende som folk måste sluta med.
Citera
2026-06-04, 04:32
  #43
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Själv kör jag både bil och MC. Bilkort tog jag för en evighet sedan. MC tog jag så sent som 2020 så långt långt senare.

Men jag har varit i en del farliga situationer som man även kan hamna i om bara bilar är inblandade, men det blir så mycket farligare med MC.

Som t.ex, är det för mig som kör bil flera timmar per dag, väldigt vanligt att man ser folk i dubbelfiliga rondeller som ligger i innerfil, men kör ut i högerfilen. Vad fan tänker folk med?

När jag kör bil i ytterfil så brukar folk inse sitt misstag innan det blir en krock för bilen är så stor så att dom ser den till slut, men när jag kör MC i ytterfilen så verkar det som att man är osynlig.

Oavsett så är det ett felaktigt beteende av de som kör i innerfil. Man kör aldrig någonsin ut i högerfilen om man kör i vänsterfilen och utfarten har två filer ut. Man väntar så klart tills man kört ut och sedan byter man fil. Detta är ett livsfarligt beteende som folk måste sluta med.

Det är såna som kör så jävla stressigt, de tar således inte innerfilen för att köra ut i vänsterfilen, de tar den filen för att kön till rondellen är kortare och sen vill de svänga till höger efter rondellen. Ja, helt vansinnigt och raka motsatsen till planera körningen...
Citera
2026-06-04, 12:28
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Själv kör jag både bil och MC. Bilkort tog jag för en evighet sedan. MC tog jag så sent som 2020 så långt långt senare.

Men jag har varit i en del farliga situationer som man även kan hamna i om bara bilar är inblandade, men det blir så mycket farligare med MC.

Som t.ex, är det för mig som kör bil flera timmar per dag, väldigt vanligt att man ser folk i dubbelfiliga rondeller som ligger i innerfil, men kör ut i högerfilen. Vad fan tänker folk med?

När jag kör bil i ytterfil så brukar folk inse sitt misstag innan det blir en krock för bilen är så stor så att dom ser den till slut, men när jag kör MC i ytterfilen så verkar det som att man är osynlig.

Oavsett så är det ett felaktigt beteende av de som kör i innerfil. Man kör aldrig någonsin ut i högerfilen om man kör i vänsterfilen och utfarten har två filer ut. Man väntar så klart tills man kört ut och sedan byter man fil. Detta är ett livsfarligt beteende som folk måste sluta med.

Jag är helt inne på vad du beskriver, att det är extra risk att göra så, men det går utmärkt att göra så, om man har koll på annan trafik runt sig. Jag gör ofta så om det t ex är velkukar eller tradare i yttern och det är ledigt i inner och jag ser att jag lätt hinner igenom och ut utan att komma i närheten av konflikt med andra fordon.
Citera
2026-06-04, 17:00
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Nja, går det åt helvete så är ju MC nästan alltid farligare. Kör man inte väldigt fort så torde det inte vara särskilt farligt att lägga bilen i diket för att undvika en kollision. För en MC-förare är det ju dock alltid farligt att åka av även om det förstås är bättre alternativ än att krocka..

Det är MYCKET lättare att ta sig ur situationen med en mc, så att det inte blir en olycka alls. Tex köra på den metern väg lastbilen lämnat i ditt exempel. En bil får ta diket (om det går, är det ett vägräcke/berg är man körd)

Men ja, OM man kör i diket/ krockar är man mer utsatt, absolut är det så.
Citera
2026-06-08, 08:00
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
käringbilar som väjar in i en på motorvägen för dom har ingen koll.

Man väjer inte när man kör 8n på en motorväg från ett accelerationsfält. Det är fordonen som befinner sig på motorvägen som ska fixa en lucka och den som ska köra in som ska anpassa farten så att denne kan använda luckan.
Citera
2026-06-08, 10:57
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Misstänkte det. Motorcykel drar med sig en hel del saker som man inte behöver bekymra sig om i en bil.

Och? Tråden handlade om att lära bilister hur de skall bete sig mot MC. Vad har detta med saken att göra då? Trots allt så säger du ju det själv - att det drar med sig massa saker man inte behöver bekymra sig om i en bil.


Citat:
Du har en poäng som jag sa tidigare, men det är också svårare att tänka medan du upplever en kraftig inbromsning. I synnerhet på en motorcykel då en inbromsning är mycket mer krävande. Det är inte bara att trycka bromsen i botten som det är på en bil.

Nej, men nu var det bilister som tråden handlade om. Tycker du det är bättre när du rusar mot en frontalkrock mot en bil att bilisten skall sitta och oroa sig för att bilen skall göra en framåtvolt ifall han tvärnitar? Eller att han skall få lite bucklor på bakskärmen ifall någon kommer bakifrån? Eller för den delen att den bakomvarande bilen kanske får demolerad nos?

Jag tror du som MC i det läget skall tacka gudarna ifall bilisten ställer sig på bromsen och det stannar på lite plåtskador.
Citera
2026-06-08, 11:02
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asworinsbora
Jag tog mitt B-körtkort 20-25 år sen, då ingick det absolut "hur man ska bete sig mot MC" (dvs. precis som man beter sig mot allt annat i trafiken)

Precis som jag menade. Det har väl alltid ingått hur man skall bete sig i trafiken. MC-förare har ju inte någon egentlig särställning där.

Citat:
Kuriosa: trafikskolan jag tog MC-kort hos några år tillbaka tjatade om att "kör du MC är det viktigt med offensiv körning". RIP.

Jag undrar lite hur de tänkte där.

Citat:
Soliga halvåret ser jag så gott som varje vecka MC-förare som ligger i 150+ km/h mellan bilarna. Riktigt vårdslösa och stor risk för alla. Det är på autobahn dårå så hastigheten är i sig ok, men slinka mellan annan trafik när det går snabbare än 50km/h vettifan var de lärt sig.

När andra kör vårdslöst så ligger det primärt inte på vårat ansvar att ta särskild hänsyn till vårdslöst körande. Visst man skall kanske inte rycka på axlarna och tänka "inte mitt ansvar" om man kan undvika en olycka.

Den som tar så stora risker får nog finna sig i att han tar stora risker och leva med de risker det medför...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in