2026-05-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Var har du läst detta? Länk?

Detta. I 99% av fallen (siffra dragen ur röven för att illustrera) när en motorcyklist dör och det juridiskt sett är en bilists fel så hade motorcyklisten kunnat klara sig genom att inte köra som en idiot.

Du säger emot dig själv. Oftast är det motorcyklisten som kör som en idiot, och därmed dennes fel att det går åt skogen.
Idiotkörning på oskyddat fordon, så som mc, är per definition livsfarligt.
Citera
2026-05-30, 15:04
Medlem
Det största problemet för en när man kör mc är att folk inte ser en alls viket gör all form av utbildning överflödig.

Lektionen "Så här ska du agera när det kommer en mc du inte ser" blir tämligen meningslöst....

Nä, man kör som att man är osynlig, gärna att folk dessutom medvetet kommer att försöka köra på en, och hantera trafiken därefter.

Har fungerat bra för mig i snart 30 på sporthoj. Då kör jag ändå rätt fult, tex kör om på insidan i rondeller osv,
Citera
2026-05-30, 15:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robiniskogen
Mkt fitt o bröd snack under Risk 1 om alkohol osv, men inte ett ord på hur bilister ska bete sig när MC är på vägarna. Övningkör nu ska skaffa HD när klar och det jag märker nu är att det är en massa käringbilar som väjar in i en på motorvägen för dom har ingen koll. Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar så borde trafikskolar även teori ta upp MC hur dom ska vara extra vaksamma. Nu var det ett bra tag sen jag tog B körkortet så saker o ting kanske har förändrats men vad jag kommer ihåg så gick vi aldrig igenom MC.

Bästa livförsäkringen på en HD är att köra med raka rör - då är det inte en jävel som missar att du kommer 😁 Sen är det ju idiotiskt, omoget och inte särskilt uppskattat av omgivningen - men det funkade för mig på den tiden det begav sig…

Men i övrigt så är det helt upp till dig som mc-förare att köra som om alla andra försöker ha ihjäl dig med flit - du kan aldrig lita på att de vet att du kommer.
Citera
2026-05-30, 15:52
Medlem
Citat:
Var har du läst detta? Länk?

Detta. I 99% av fallen (siffra dragen ur röven för att illustrera) när en motorcyklist dör och det juridiskt sett är en bilists fel så hade motorcyklisten kunnat klara sig genom att inte köra som en idiot.
Tydligen så minskar dödsolyckor med oskyddade trafikanter något men knappast tillräckligt mycket för att inte skylla på bilister. Utöver dödsolyckor förekommer givetvis allvarliga olyckor utan dödlig utgång.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/208-personer-miste-livet-i-vagtrafiken-2025/

Citat:
För oskyddade trafikanter gäller följande:

MC: 28 omkomna, vilket är en nedgång jämfört med året innan då 34 personer omkom på MC. För MC är singelolyckor vanligast vid dödsolyckor.
Moped: 5 omkomna, vilket är något fler än tidigare år.
Cykel: 24 omkomna. Totalt en minskning jämfört med tidigare år, minskningen är tydligast bland vanlig cykel och elcykel. För elsparkcykel har 5 personer omkommit jämfört med 4 året innan.
Fotgängare: 26 omkomna, vilket är lika med snittet för de senaste tre åren.
Citera
2026-05-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Han (?) har en poäng. Det handlar om självbevarelsedrift också.
Jag har rätt att gå först över ett övergångsställe, och det kan ju stå på min gravsten också: "jag hade företräde", men av självbevarelsedrift tittar jag innan jag går...
Nu har inte jag körkort för MC, men när jag cyklar har jag också ofta "rätten" på min sida, likförbannat utgår jag ifrån att jag inte syns eller att man missbedömer mitt cyklande, och då låter jag bli att hålla på min "rätt" då det gör ondare för mig än för nån i en bil...

Tips alltså: utgå ifrån att ingen ser dig, anpassa din körning utifrån det, och överlev...

Det händer ofta att bilister missar en mc helt, eller förväxlar mc med mopeder.

//Från en som kört cykel, moppe, lätt mc och tung mc hela livet.
Citera
2026-05-30, 16:33
Medlem
Citat:
På vilket sätt har jag sagt något annat än det du säger?

I just den situationen skulle jag faktiskt verkligen säga att det finns en stor poäng i att vara kreativ. Säg att du kör på ryggmärgsreflex och panikbromsar ner till stillastående och att vi helt bortser från risken att bli påkörd bakifrån. Då har du fortfarande en bil på väg mot dig som kanske kör i över 100. Och om det är på en landsväg med hög fart så är det troligt att du hade högsta växeln i, och fortfarande har det efter panikinbromsningen för du har glömt att växla ner. Du inser att du måste därifrån och försöker köra iväg, men får motorstopp...

Spontant (självfallet lite beroende på hur det ser ut) så låter den situationen som att det typiskt sett är mer lämpligt med lätt broms och hålla ut långt till höger, på vägrenen om sådan finns. Frontar du med en bil som kör i 70+ är du sannolikt fucked oavsett hur mycket du har hunnit bromsa.

Du har onekligen lite poänger. Bromsar du hårt i början så kan undanmanövern bli lite enklare och du köper dig lite tid som du säger. Jag förnekar inte de effekterna alls, utan säger bara att det inte är så enkelt, plus att fallet med mötande trafik förmodligen är det sämsta exemplet.

Skulle säga att din approach är mycket mer lämplig när det är en bil som kör ut framför dig i en korsning, för då är det i princip bara din egen hastighet och inte bilens som betyder något, och då finns det ett väldigt stort värde att få ner din egen hastighet.

Sen har du ju också situationen med om något händer medan du svänger. Att stampa bromsen i botten då kan vara livsfarligt på ett helt annat sätt än om du kör bil.

Fråga: Kör du motorcykel?

Nej, jag kör bil.

Men poängen är att genom att bromsa så får du längre tid att tänka ut någon "kreativ" lösning. Bättre det än att sitta och dundra på mot en frontalkrock och fundera på vad man skall göra. Dessutom om man vill hålla till höger så kanske det är bra taktik att avbryta omkörningen så man faktiskt får fritt att gå över i höger körfält. Att försöka gasa på och fullfölja omkörningen låte som rätt riskabelt - det vanliga är nog att det går snabbare att avbryta en omköring än att fullfölja den.

Med resonemanget att man kan bli påkörd bakifrån så låter det ju som att man skall undvika att bromsa? Någonstans måste man ju kunna utgå från att man inte har någon som försöker läsa det finstilta på min registreringsskyllt.
Citera
2026-05-30, 16:36
Medlem
Brukar hålla avstånd om jag ligger bakom en MC men det är ju inte direkt så jag sitter och tittar i backspegeln hela tiden för att vara säker på att det kommer en idiot som ska köra om en på insidan innan man väjer för ett brunnslock eller liknade..

I min värld är det MC förarna som är idioter..
Citera
2026-05-30, 16:44
Medlem
Men gör inte trafikskolor detta? Har ni ens varit på en lektion i trafikskolan? Jag har ett flertal körkort och de flesta har jag tagit i trafikskola. Där gick man igenom både oskyddade trafikanter, sådana man förväxlade och missade. Att sen folk glömmer vad de lärt sig efter ett tag är en annan sak. Farligast har det dock blivit sedan mobilen blev var mans egendom och speciellt med surf.
Citera
2026-05-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, jag kör bil.
Misstänkte det. Motorcykel drar med sig en hel del saker som man inte behöver bekymra sig om i en bil.

Citat:
Men poängen är att genom att bromsa så får du längre tid att tänka ut någon "kreativ" lösning. Bättre det än att sitta och dundra på mot en frontalkrock och fundera på vad man skall göra.
Du har en poäng som jag sa tidigare, men det är också svårare att tänka medan du upplever en kraftig inbromsning. I synnerhet på en motorcykel då en inbromsning är mycket mer krävande. Det är inte bara att trycka bromsen i botten som det är på en bil.

Även med abs är det helt annorlunda, och det är dessutom betydligt vanligare att motorcyklar saknar abs än att bilar saknar det. Lagkravet kom 2004 för bilar och 2016 för motorcyklar.

Citat:
Dessutom om man vill hålla till höger så kanske det är bra taktik att avbryta omkörningen så man faktiskt får fritt att gå över i höger körfält. Att försöka gasa på och fullfölja omkörningen låte som rätt riskabelt - det vanliga är nog att det går snabbare att avbryta en omköring än att fullfölja den.
I det exempel du tog upp så var det inte motorcyklisten som gjorde en omkörning utan bilisten. Du skrev "Situationen som beskrevs lät som en bilist som missbedömmer och gör en omkörning trots mötande motorcykel."

Citat:
Med resonemanget att man kan bli påkörd bakifrån så låter det ju som att man skall undvika att bromsa? Någonstans måste man ju kunna utgå från att man inte har någon som försöker läsa det finstilta på min registreringsskyllt.
Det finns absolut situationer där det är livsfarligt att plötsligt bromsa hårt ja. I synnerhet om det är någon bakom som inte vet hur man håller avstånd. Och återigen är vi även inne på skillnaderna mellan motorcykel och bil. Vad händer om du blir påkörd bakifrån av någon som kör 10km/h snabbare än du när du kör bil? Du känner en liten knuff. Med en motorcykel är risken stor att du ramlar. Och nej, du ska absolut inte utgå från att du inte har någon som försöker läsa det finstilta på din regplåt bakom dig. Du ska regelbundet titta i speglarna för att hålla koll på om så är fallet. Kan tillägga att jag körde mot rött en gång av just den anledningen.

Jag förespråkar inte att aldrig bromsa. Absolut inte. Men jag skulle inte upphöja det till en bra regel att alltid göra så fort det händer något.

Någonstans kan jag hålla med dig om att det är en bra regel för nybörjare innan de har lärt sig bättre metoder. Det är lite som att man lär nya motorcyklister att aldrig bromsa i en kurva. Det är en bra regel i början. Men det går absolut att bromsa i en kurva, men man bör inte lära sig det innan man har fått någorlunda kontroll på körningen.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-05-30 kl. 17:09.
Citera
2026-05-30, 19:42
Medlem
Citat:
Mkt fitt o bröd snack under Risk 1 om alkohol osv, men inte ett ord på hur bilister ska bete sig när MC är på vägarna. Övningkör nu ska skaffa HD när klar och det jag märker nu är att det är en massa käringbilar som väjar in i en på motorvägen för dom har ingen koll. Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar så borde trafikskolar även teori ta upp MC hur dom ska vara extra vaksamma. Nu var det ett bra tag sen jag tog B körkortet så saker o ting kanske har förändrats men vad jag kommer ihåg så gick vi aldrig igenom MC.
vad är det för speciella regler du menar gäller för MC som gör att biliter måste agera annorlunda än mot andra trafikanter?
Gäller inte samma trafikförordning för MC som för bil?
Citera
2026-05-30, 19:47
Medlem
Citat:
På vilket sätt har jag sagt något annat än det du säger?

I just den situationen skulle jag faktiskt verkligen säga att det finns en stor poäng i att vara kreativ. Säg att du kör på ryggmärgsreflex och panikbromsar ner till stillastående och att vi helt bortser från risken att bli påkörd bakifrån. Då har du fortfarande en bil på väg mot dig som kanske kör i över 100. Och om det är på en landsväg med hög fart så är det troligt att du hade högsta växeln i, och fortfarande har det efter panikinbromsningen för du har glömt att växla ner. Du inser att du måste därifrån och försöker köra iväg, men får motorstopp...

Spontant (självfallet lite beroende på hur det ser ut) så låter den situationen som att det typiskt sett är mer lämpligt med lätt broms och hålla ut långt till höger, på vägrenen om sådan finns. Frontar du med en bil som kör i 70+ är du sannolikt fucked oavsett hur mycket du har hunnit bromsa.

Du har onekligen lite poänger. Bromsar du hårt i början så kan undanmanövern bli lite enklare och du köper dig lite tid som du säger. Jag förnekar inte de effekterna alls, utan säger bara att det inte är så enkelt, plus att fallet med mötande trafik förmodligen är det sämsta exemplet.

Skulle säga att din approach är mycket mer lämplig när det är en bil som kör ut framför dig i en korsning, för då är det i princip bara din egen hastighet och inte bilens som betyder något, och då finns det ett väldigt stort värde att få ner din egen hastighet.

Sen har du ju också situationen med om något händer medan du svänger. Att stampa bromsen i botten då kan vara livsfarligt på ett helt annat sätt än om du kör bil.

Fråga: Kör du motorcykel?

Du har ju dock många gånger visat att det går att vara oerhört korkad trots någorlunda korrekt språk

Jar råkat ut för exakt den situationen att det över ett krön kommer två bilar mot mig. Jag hinner tom få ögonkontakt föraren i mitt körfält, men han varken bromsade eller verkade bry sig. Blev undanmanöver och köra på den tunna remsan mellan sidlinjen och diket, och det var inte många cm till godo till den mötande bilen.

Det var tur för honom att han möte en hoj och inte en bil

Har gasat mig ur några situationer också, mån där jag gjort en miss bedömning , andra där bilister gjort tokiga grejer.

Men de allra flesta situationer har löst sig genom att jag har varit förberedd på vad som kan ske och anpassat fart, bromsberedskap mm efter trafiksituationen.
Citera
2026-05-30, 19:49
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
de där e sportbikare, inte vi som kör Harley helt olika.
Om du inte ens har MC-körkort än så kan du nog inte definiera dig som en som ”kör Harley”. Ta kortet och kör några tusen mil så kan vi snacka om att du är hojåkare. Tills dess är du bara ännu en nybörjare ute på vägarna, så ta det försiktigt därute.

Det ingår i alla körkort att hålla uppsikt, men som hojåkare måste man förutsätta att ingen någonsin ser en och agera därefter. “Loud pipes save lives” är en ren myt, och varselväst hjälper inte heller mycket för alla ATGATT-gubbar därute. Det enda som hjälper är att ha koll och köra defensivt. Om bilar ”väjer in i dig” så har du inte haft koll, men med tiden så lär du dig hur man hanterar omgivande trafik.

Sen borde du faktiskt läsa igenom din trådstart och fundera över ditt språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in