2026-05-27, 20:24
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
Fast vadå tjackare. Jag är helt grön på Elvanse och lisdexamfetamin.

Alltså då menar jag grön. Jag kan ju inget annat göra än att lyssna på läkaren.

Jag har dock läst mig till att vissa får dexamfetamin för att förlänga effekten. Men nu börjar det kännas lite konstigt. Äta tabletter hela dagen lång

Snart är du en tjackis du med och det kommer t om. Finnas papper på det.
Välkommen
Citera
2026-05-28, 07:52
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosia
Hej! Tack för svar
Vill bara idiotsäkra. Så om jag har elvanse och tar attentin så går inte det att se?

Nej. Om du dricker öl och sen sprit ser snuten bara att du fått i dig x mängd alkohol när du druckit, inte att du drack öl och sprit specifikt
Citera
2026-05-28, 07:56
Medlem
Niggwards avatar
Elvanse ger bästa känslan och ett ryck i kroppen. ”Lets go” humör, medans Tentin, attentin enbart ger mentalt fokus utan den kroppsliga aspekten från Elvanse. Så blir det för mig.

Därav tycker jag om Elvanse mer, men är till nackdel att det sitter så länge, då är ren dexo bättre på kvällen. Kan somna om jag tar attentiin innan jag går och lägger mig men inte Elvanse. Då är nervsystemet väldigt aktivt , inte på attentin. Det skapar bara fokus och lugn mentalt.

Också märkt att tar jag mycket Elvanse i ett svep kommer det till en gräns där effekten inte blir starkare oavsett mängd, däremot så sitter det längre. Så om vanlig dos sitter 8-9 timmar , tar jag 300 mg känns det som 150 men sitter 18-20 timmar. Känns som det kommer till en punkt där kroppen kan bara göra om så mycket lix i taget typ och den puttrar på tills den mängd man tagit brutits ner, men snabbar inte på nerbrytningen bara för man har mycket i sig. Om det är förståeligt

Kan inte förklara, men mina erfarenheter efter några år av Elvanse attentin
Senast redigerad av Niggward 2026-05-28 kl. 08:08.
Citera
2026-05-28, 10:51
Avstängd
Ibn.habibis avatar
Är detta bra: "Erhåller injektion Cisordinol Depot 200 mg/ml 1 ml i.m. i vä gluteus maximus", tillsammans till Elvanse 40 mg?
Citera
2026-05-29, 06:07
Medlem
Citat:
Ja alltså här är det sjuka.

Jag har haft högt blodtryck. Typ 160/110. Så käkar atacand 16mg. Men efter Elvanse så har blodtrycket gått ner. Och jag har ibland 110/65 osv. Antagligen det som spökar. Men trodde egentligen blodtrycket gick upp mer?

Förväntar mig stöd. Lättare till fokus, att inte bli distraherad, fullföra uppgifter som är ”tråkiga”.
Men jag vill ju vara funktionell också efter arbetstid. Vilket jag tyvärr inte är.

Och ibland funkar dosen kanon, andra dagar blir jag nästan ofokuserad vilket kanske är överstimlering, och ibland känner jag inte dosen alls. Känns ruggigt ojämt.
Ofokuserad är nog överstimulering. För mig funkar det bäst när jag ligger på en dos som knappt känns. Har 90mg utskrivet men tar bara 50mg. Tar jag 90 blir jag bara tröttare, får lite tunnelseende och blir socialt tillbakadragen och har en bakgrundsångest som ligger och pyr. Jag har problem med att komma igång med uppgifter och delvis vara kvar I dem men 50mg funkar lite som en "krycka" i brist på bättre ord och jag känner mig fortfarande som mig själv fast med lite bättre fokus. Less is more som en överläkare i psykiatri sa till mig en gång.
Citera
2026-05-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Ofokuserad är nog överstimulering. För mig funkar det bäst när jag ligger på en dos som knappt känns. Har 90mg utskrivet men tar bara 50mg. Tar jag 90 blir jag bara tröttare, får lite tunnelseende och blir socialt tillbakadragen och har en bakgrundsångest som ligger och pyr. Jag har problem med att komma igång med uppgifter och delvis vara kvar I dem men 50mg funkar lite som en "krycka" i brist på bättre ord och jag känner mig fortfarande som mig själv fast med lite bättre fokus. Less is more som en överläkare i psykiatri sa till mig en gång.

Kanske titrera ned till 60mg blir bra för mig. Men vill verkligen fungera kvällstid. Och titrerar jag ner tar det 1mnd till jag får testa Attentin.

Jaja viktigare att det blir rätt
Citera
2026-05-29, 11:26
Medlem
Är det ingen annan som får problem med kalla händer och fötter? dem började sänka min dos, men då vart funktion av medicinen betydligt sämre. och kombinering av mediciner för att motverka biverkningar av andra mediciner sa läkaren att det inte gjordes i sverige.
Citera
2026-05-29, 13:57
Medlem
Citat:
Kanske titrera ned till 60mg blir bra för mig. Men vill verkligen fungera kvällstid. Och titrerar jag ner tar det 1mnd till jag får testa Attentin.

Jaja viktigare att det blir rätt
Ok. Hoppas du får till det!
Citera
2026-05-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zackow
Är det ingen annan som får problem med kalla händer och fötter? dem började sänka min dos, men då vart funktion av medicinen betydligt sämre. och kombinering av mediciner för att motverka biverkningar av andra mediciner sa läkaren att det inte gjordes i sverige.

Jo fick det i början på 70mg. Men det gick över tycker jag.
Citera
2026-05-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Elvanse ger bästa känslan och ett ryck i kroppen. ”Lets go” humör, medans Tentin, attentin enbart ger mentalt fokus utan den kroppsliga aspekten från Elvanse. Så blir det för mig.

Därav tycker jag om Elvanse mer, men är till nackdel att det sitter så länge, då är ren dexo bättre på kvällen. Kan somna om jag tar attentiin innan jag går och lägger mig men inte Elvanse. Då är nervsystemet väldigt aktivt , inte på attentin. Det skapar bara fokus och lugn mentalt.

Också märkt att tar jag mycket Elvanse i ett svep kommer det till en gräns där effekten inte blir starkare oavsett mängd, däremot så sitter det längre. Så om vanlig dos sitter 8-9 timmar , tar jag 300 mg känns det som 150 men sitter 18-20 timmar. Känns som det kommer till en punkt där kroppen kan bara göra om så mycket lix i taget typ och den puttrar på tills den mängd man tagit brutits ner, men snabbar inte på nerbrytningen bara för man har mycket i sig. Om det är förståeligt

Kan inte förklara, men mina erfarenheter efter några år av Elvanse attentin
Har nyligen fått Elvanse utskrivet i Sverige efter att ha gått till en privat klinik. Jag blev faktiskt förvånad över hur smidigt processen gick. Jag hade Elvanse utskrivet tidigare när jag bodde i Spanien för ungefär 2,5 år sedan, men har sedan dess haft ett längre uppehåll.

Under den tiden blev livet ganska kaotiskt igen. Jag har nu fått diagnosen ADHD, kombinerad form, svår grad, så i efterhand är det kanske inte så konstigt att mycket föll isär utan behandling.

När jag bodde i Nederländerna testade jag Tentin som jag köpte svart, i hopp om att få samma effekt som Elvanse. För mig var det dock inte alls samma sak. Jag tyckte knappt att Tentin gjorde någon skillnad, och jag märkte att jag tog mer och mer i hopp om att få någon effekt.

Med Elvanse fungerar det däremot direkt. Jag började med 30 mg de första dagarna, gick sedan upp till 50 mg efter ungefär en vecka och planen är 70 mg framöver.

Jag är väldigt nöjd med den privata vården hittills. Det kostar pengar, men läkaren har varit betydligt mer förstående och lyhörd än vad jag tidigare upplevt inom vården.

Min teori är att jag behöver den jämna och långvariga effekten som Elvanse ger, särskilt eftersom jag har svår kombinerad ADHD. Den fysiska rastlösheten har alltid varit ett stort problem för mig.

Jag är nu uppe på 50 mg. Däremot fick jag inte alls någon "smekmånadsfas" den här gången, som jag fick första gången jag började med Elvanse i Spanien. Det känns snarare som att behandlingen plockade upp ungefär där jag slutade för 2,5 år sedan.

Fokus är tillbaka direkt. Impulsiviteten är i princip borta och rastlösheten har minskat kraftigt.

Det är faktiskt ganska otroligt hur bra den här medicinen kan fungera för personer som verkligen behöver den.
Citera
2026-05-31, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zackow
Röker eller snusar du?

Jag tänker att nikotin i kombination med centralstimulerande läkemedel kan göra sådana problem värre hos vissa personer. Nikotin påverkar bland annat blodkärlen och blodcirkulationen, och centralstimulantia kan också påverka kärlsystemet.

Själv har jag dock aldrig haft det problemet, trots att jag röker ungefär ett paket om dagen och tar Elvanse. Men alla reagerar olika, så det kan absolut vara värt att fundera på om nikotin kan bidra till besvären.
Citera
2026-05-31, 13:04
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingtraveler
Har nyligen fått Elvanse utskrivet i Sverige efter att ha gått till en privat klinik. Jag blev faktiskt förvånad över hur smidigt processen gick. Jag hade Elvanse utskrivet tidigare när jag bodde i Spanien för ungefär 2,5 år sedan, men har sedan dess haft ett längre uppehåll.

Under den tiden blev livet ganska kaotiskt igen. Jag har nu fått diagnosen ADHD, kombinerad form, svår grad, så i efterhand är det kanske inte så konstigt att mycket föll isär utan behandling.

När jag bodde i Nederländerna testade jag Tentin som jag köpte svart, i hopp om att få samma effekt som Elvanse. För mig var det dock inte alls samma sak. Jag tyckte knappt att Tentin gjorde någon skillnad, och jag märkte att jag tog mer och mer i hopp om att få någon effekt.

Med Elvanse fungerar det däremot direkt. Jag började med 30 mg de första dagarna, gick sedan upp till 50 mg efter ungefär en vecka och planen är 70 mg framöver.

Jag är väldigt nöjd med den privata vården hittills. Det kostar pengar, men läkaren har varit betydligt mer förstående och lyhörd än vad jag tidigare upplevt inom vården.

Min teori är att jag behöver den jämna och långvariga effekten som Elvanse ger, särskilt eftersom jag har svår kombinerad ADHD. Den fysiska rastlösheten har alltid varit ett stort problem för mig.

Jag är nu uppe på 50 mg. Däremot fick jag inte alls någon "smekmånadsfas" den här gången, som jag fick första gången jag började med Elvanse i Spanien. Det känns snarare som att behandlingen plockade upp ungefär där jag slutade för 2,5 år sedan.

Fokus är tillbaka direkt. Impulsiviteten är i princip borta och rastlösheten har minskat kraftigt.

Det är faktiskt ganska otroligt hur bra den här medicinen kan fungera för personer som verkligen behöver den.

Håller med. Fick diagnos i Sverige och bor idag i Nederländerna. Får Elvanse och Tentin utskrivet.

De fungerar olika helt klart och som jag skrev ger Tentin inte samma effekt men har sina användningsområden. Typ om man har svårt att sova och tankarna rusar.

Komiskt dock att doktorn rekommenderar röka cannabis om det är svårt att sova då det är vanligt här med folk med ADHD. Inget man hör från svensk läkare direkt

För den kroppsliga rastlösheten så hjälper Elvanse mer dock
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in