Citat:
Ursprungligen postat av
Niggward
Elvanse ger bästa känslan och ett ryck i kroppen. ”Lets go” humör, medans Tentin, attentin enbart ger mentalt fokus utan den kroppsliga aspekten från Elvanse. Så blir det för mig.
Därav tycker jag om Elvanse mer, men är till nackdel att det sitter så länge, då är ren dexo bättre på kvällen. Kan somna om jag tar attentiin innan jag går och lägger mig men inte Elvanse. Då är nervsystemet väldigt aktivt , inte på attentin. Det skapar bara fokus och lugn mentalt.
Också märkt att tar jag mycket Elvanse i ett svep kommer det till en gräns där effekten inte blir starkare oavsett mängd, däremot så sitter det längre. Så om vanlig dos sitter 8-9 timmar , tar jag 300 mg känns det som 150 men sitter 18-20 timmar. Känns som det kommer till en punkt där kroppen kan bara göra om så mycket lix i taget typ och den puttrar på tills den mängd man tagit brutits ner, men snabbar inte på nerbrytningen bara för man har mycket i sig. Om det är förståeligt
Kan inte förklara, men mina erfarenheter efter några år av Elvanse attentin
Har nyligen fått Elvanse utskrivet i Sverige efter att ha gått till en privat klinik. Jag blev faktiskt förvånad över hur smidigt processen gick. Jag hade Elvanse utskrivet tidigare när jag bodde i Spanien för ungefär 2,5 år sedan, men har sedan dess haft ett längre uppehåll.
Under den tiden blev livet ganska kaotiskt igen. Jag har nu fått diagnosen ADHD, kombinerad form, svår grad, så i efterhand är det kanske inte så konstigt att mycket föll isär utan behandling.
När jag bodde i Nederländerna testade jag Tentin som jag köpte svart, i hopp om att få samma effekt som Elvanse. För mig var det dock inte alls samma sak. Jag tyckte knappt att Tentin gjorde någon skillnad, och jag märkte att jag tog mer och mer i hopp om att få någon effekt.
Med Elvanse fungerar det däremot direkt. Jag började med 30 mg de första dagarna, gick sedan upp till 50 mg efter ungefär en vecka och planen är 70 mg framöver.
Jag är väldigt nöjd med den privata vården hittills. Det kostar pengar, men läkaren har varit betydligt mer förstående och lyhörd än vad jag tidigare upplevt inom vården.
Min teori är att jag behöver den jämna och långvariga effekten som Elvanse ger, särskilt eftersom jag har svår kombinerad ADHD. Den fysiska rastlösheten har alltid varit ett stort problem för mig.
Jag är nu uppe på 50 mg. Däremot fick jag inte alls någon "smekmånadsfas" den här gången, som jag fick första gången jag började med Elvanse i Spanien. Det känns snarare som att behandlingen plockade upp ungefär där jag slutade för 2,5 år sedan.
Fokus är tillbaka direkt. Impulsiviteten är i princip borta och rastlösheten har minskat kraftigt.
Det är faktiskt ganska otroligt hur bra den här medicinen kan fungera för personer som verkligen behöver den.