Citat:
Ursprungligen postat av
Attentatsmannen
Fråga
Jag är uppe på 70mg. Direkt från 50mg. Tar skiten runt 7-8 på morgonen. Men kl 16-17 är den ute och jag får en dipp. Väldigt tråkigt mtp att då börjar livet efter jobbet.
Men jag har märkt effekten blivit sämre? Blir mer grinig under dagen. Eller har kanske en timme eller två där det är riktigt bra.
Sen håller jag fan på att svimma varje gång när jag ställer mig upp från liggande.
Borde jag gå ner till 60mg? Eller är det såhär kasst
En hel vetenskap med att förlänga Elvansens påstådda 12-13-timmarseffekt. Jag tar 40 morgon och 30 runt 12-tiden och brukar därigenom kunna hålla fokus till 20-21-tiden.
Men som nämnt i föregående post - man utvecklar tolerans och det behöver hanteras. Jag är i stort sett väldigt nöjd med Elvanse men förr eller senare hamnar man i ett läge där medicinen endast leder till ett status quo-läge om man inte aktivt motarbetar det genom uppehåll i någon form och där kan i alla fall jag uppleva att sjukvården brister i sin information.
Eller det är någonstans fel att lägga över på sjukvården, jag som patient har ju också något slags egenintresse i att hålla reda på vad jag tar för mediciner och toleransutveckling är väldigt grundläggande.
Positivt dock att du snarare tycks ha lågt än förhöjt blodtryck - tolkar ditt vittnesmål om svimningskänsla när du reser dig att så är fallet. Det ”normala” är snarare det omvända men jag har också bra blodtryck men lever å andra sidan sunt generellt.
Hoppas du har en bra läkare som du förhoppningsvis kan lyfta dessa frågor med och som har tid (och förmåga) att resonera om för- och nackdelar kring medicineringen.
Lycka till!