2026-05-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attentatsmannen
Fråga

Jag är uppe på 70mg. Direkt från 50mg. Tar skiten runt 7-8 på morgonen. Men kl 16-17 är den ute och jag får en dipp. Väldigt tråkigt mtp att då börjar livet efter jobbet.

Men jag har märkt effekten blivit sämre? Blir mer grinig under dagen. Eller har kanske en timme eller två där det är riktigt bra.

Sen håller jag fan på att svimma varje gång när jag ställer mig upp från liggande.

Borde jag gå ner till 60mg? Eller är det såhär kasst
Låter som du ska sluta med medicin.
Citera
2026-05-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjShamona
Låter som du ska sluta med medicin.

Bra inspel.
Citera
2026-05-24, 12:47
Medlem
Citat:
Bra inspel.
Det låter som att det är nåt vajjsigt med ditt blodtryck. Vad har du för "bekymmer" utan medicin? Vad händer när medicinen avtar? Vad förväntar du dig av medicinen?
Citera
2026-05-25, 18:24
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Fråga

Jag är uppe på 70mg. Direkt från 50mg. Tar skiten runt 7-8 på morgonen. Men kl 16-17 är den ute och jag får en dipp. Väldigt tråkigt mtp att då börjar livet efter jobbet.

Men jag har märkt effekten blivit sämre? Blir mer grinig under dagen. Eller har kanske en timme eller två där det är riktigt bra.

Sen håller jag fan på att svimma varje gång när jag ställer mig upp från liggande.

Elvanse bjuder både på tolerans i långa loppet och någon form av "krasch" när det håller på att gå ur kroppen.

Jag slutade med skiten tidigare för att jag inte pallade med biverkningarna även muntorrhet och svårigheter att äta normalt irriterade mig.

Hur äter och dricker du när du tar dina stadiga 70mg? Att det känns som att du ska svimma låter inte bra.
Citera
2026-05-25, 20:09
Medlem
TjackOhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Elvanse bjuder både på tolerans i långa loppet och någon form av "krasch" när det håller på att gå ur kroppen.

Jag slutade med skiten tidigare för att jag inte pallade med biverkningarna även muntorrhet och svårigheter att äta normalt irriterade mig.

Hur äter och dricker du när du tar dina stadiga 70mg? Att det känns som att du ska svimma låter inte bra.

Som de flesta vettiga tjackare har eller åtminstone bör inse förr eller senare så kan man inte ta tjack varje dag, det håller inte. Det gäller elvansen också, jag käkar 120mg varannan till var tredje dag och då funkar det precis som det ska, för mig iallafall.
Citera
2026-05-26, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej
Som de flesta vettiga tjackare har eller åtminstone bör inse förr eller senare så kan man inte ta tjack varje dag, det håller inte. Det gäller elvansen också, jag käkar 120mg varannan till var tredje dag och då funkar det precis som det ska, för mig iallafall.

Funkar det mot ADHDn om du tar det varannan till var tredje dag? Toleransen kommer som ett brev på posten (eller som det gjorde förr i alla fall) och själv har jag testat 5 dagar med och 2 utan men nu landat i att köra 3 veckor och sedan 1 utan - det funkar än så länge för min del.

5/2-varianten är nog mer effektiv men inte kompatibel med familjelivet - vara lite lagom nedsläckt på helgen när man förväntas vara trevlig och på hugget funkar inte. Omvänt antifokus två dagar i veckan på jobbet funkar inte heller
Citera
2026-05-26, 10:14
Medlem
Citat:
Fråga

En hel vetenskap med att förlänga Elvansens påstådda 12-13-timmarseffekt. Jag tar 40 morgon och 30 runt 12-tiden och brukar därigenom kunna hålla fokus till 20-21-tiden.

Men som nämnt i föregående post - man utvecklar tolerans och det behöver hanteras. Jag är i stort sett väldigt nöjd med Elvanse men förr eller senare hamnar man i ett läge där medicinen endast leder till ett status quo-läge om man inte aktivt motarbetar det genom uppehåll i någon form och där kan i alla fall jag uppleva att sjukvården brister i sin information.

Eller det är någonstans fel att lägga över på sjukvården, jag som patient har ju också något slags egenintresse i att hålla reda på vad jag tar för mediciner och toleransutveckling är väldigt grundläggande.

Positivt dock att du snarare tycks ha lågt än förhöjt blodtryck - tolkar ditt vittnesmål om svimningskänsla när du reser dig att så är fallet. Det ”normala” är snarare det omvända men jag har också bra blodtryck men lever å andra sidan sunt generellt.

Hoppas du har en bra läkare som du förhoppningsvis kan lyfta dessa frågor med och som har tid (och förmåga) att resonera om för- och nackdelar kring medicineringen.

Lycka till!
Citera
2026-05-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleUnit
Det låter som att det är nåt vajjsigt med ditt blodtryck. Vad har du för "bekymmer" utan medicin? Vad händer när medicinen avtar? Vad förväntar du dig av medicinen?

Ja alltså här är det sjuka.

Jag har haft högt blodtryck. Typ 160/110. Så käkar atacand 16mg. Men efter Elvanse så har blodtrycket gått ner. Och jag har ibland 110/65 osv. Antagligen det som spökar. Men trodde egentligen blodtrycket gick upp mer?

Förväntar mig stöd. Lättare till fokus, att inte bli distraherad, fullföra uppgifter som är ”tråkiga”.
Men jag vill ju vara funktionell också efter arbetstid. Vilket jag tyvärr inte är.

Och ibland funkar dosen kanon, andra dagar blir jag nästan ofokuserad vilket kanske är överstimlering, och ibland känner jag inte dosen alls. Känns ruggigt ojämt.
Senast redigerad av Attentatsmannen 2026-05-27 kl. 18:28.
Citera
2026-05-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
En hel vetenskap med att förlänga Elvansens påstådda 12-13-timmarseffekt. Jag tar 40 morgon och 30 runt 12-tiden och brukar därigenom kunna hålla fokus till 20-21-tiden.

Men som nämnt i föregående post - man utvecklar tolerans och det behöver hanteras. Jag är i stort sett väldigt nöjd med Elvanse men förr eller senare hamnar man i ett läge där medicinen endast leder till ett status quo-läge om man inte aktivt motarbetar det genom uppehåll i någon form och där kan i alla fall jag uppleva att sjukvården brister i sin information.

Eller det är någonstans fel att lägga över på sjukvården, jag som patient har ju också något slags egenintresse i att hålla reda på vad jag tar för mediciner och toleransutveckling är väldigt grundläggande.

Positivt dock att du snarare tycks ha lågt än förhöjt blodtryck - tolkar ditt vittnesmål om svimningskänsla när du reser dig att så är fallet. Det ”normala” är snarare det omvända men jag har också bra blodtryck men lever å andra sidan sunt generellt.

Hoppas du har en bra läkare som du förhoppningsvis kan lyfta dessa frågor med och som har tid (och förmåga) att resonera om för- och nackdelar kring medicineringen.

Lycka till!

Ja, blodtrycket sjönk med Elvanse. Toleransen är tråkig. För jag antar att man inte kan varva med Metylfenidat? Har inte provat concerta. Ritalin gick sådär asså
Citera
2026-05-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackOhej

Fast vadå tjackare. Jag är helt grön på Elvanse och lisdexamfetamin.

Alltså då menar jag grön. Jag kan ju inget annat göra än att lyssna på läkaren.

Jag har dock läst mig till att vissa får dexamfetamin för att förlänga effekten. Men nu börjar det kännas lite konstigt. Äta tabletter hela dagen lång
Citera
2026-05-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue

Ja, nej jag äter ju inte kanon förrän vid 16-17 tiden. Käkade två ägg till frukost idag, och en wrap till lunch. Och idag har jag inte ens märkt medicinen. Så jag vet inte helt. Känns svajigt hela grejen? Vissa dagar känns 70mg för mycket (blir nästan ofokuserad igen som jag antar är överstimulering), andra dagar märker jag den inte alls.

Fattar fan inte vad jag ska göra. Lite trist att Metylfenidat inte funkade för mig. Men skulle kunna testa concerta kanske. Aja jag vet fan inte längre
Citera
2026-05-27, 20:06
Medlem
swimp78s avatar
Jag upplevde en "krasch" i början, typ vid 16-tiden, då jag just började med Elvanse.
Det kan ha hängt ihop med de lägre doserna jag hade i början, men jag vet inte.

Men jag upplever att ju längre tid jag gått på det, så blir det inte nån tydlig krasch på em/kväll. Tvärtom upplever jag att jag kan "förlänga" tiden genom att aktivera mig röra mig och äta. Nån som känner igen det?

Dock kan jag säga att jag fortfarande efter alla dessa år får en tydlig "topp" nån några timmar efter jag just tagit medicinen. Typ att jag kan bli lite extra skrivsugen på förmiddan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in