2026-05-21, 23:53
  #6241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vad är en SR-förare? Ny term för mig.

Lokförare som är utbildad i Sikkerhedsreglement af 1975 dvs danska järnvägsreglerna
Citera
2026-05-22, 02:44
  #6242
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Lokförare som är utbildad i Sikkerhedsreglement af 1975 dvs danska järnvägsreglerna

Tackar så en svensk term för förse som får/kan köra i Danmark således.
Citera
2026-05-23, 18:16
  #6243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparsamOd1n
Precis, och då har vi inte ens börjat inte tala om vakanslistorna på senaste tiden.

Jag ber till högre makter varje dag om att ni ska ha rätt. Ligger sömnlös om nätterna och orkar knappt gå till jobbet längre då det känns som jag ska bli inkallad till chefen närsomhelst.
Citera
2026-05-23, 19:04
  #6244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Jag ber till högre makter varje dag om att ni ska ha rätt. Ligger sömnlös om nätterna och orkar knappt gå till jobbet längre då det känns som jag ska bli inkallad till chefen närsomhelst.

Som jag sade innan, har du hört detta från någon facklig eller liknande?

Jag menar inte detta på ett negativt sätt, utan det är i all välmening från en kollega till en annan. Det kommer bli väldigt mentalt påfrestande att jobba i denna branschen om du oroar dig såhär mycket över detta "rykte", när ingenting som ens hade kunnat tolkas som varsel kommit ut. Du vet lika väl som jag, dom satsningar som har gjorts med hänsyn till utökad SR-kompetens hos förare, erbjudande om att sälja sommarsemesterna, de långa vakanslistorna för någon vecka sedan, samt de löpande vakanserna i princip dagligen. Alla reserver man behöver ut och jobba på. De tåg som ställts in pga personalbrist. Personligen har jag inte aldrig hört rykten om att det kanske kommer varslas.

Jag säger självklart inte att vi är immuna mot varsel, men som det ser ut ser jag inga varningstecken om att varsel kommer bli verklighet.
Citera
2026-05-27, 19:34
  #6245
Medlem
BigNuts-Esqs avatar
Som utbildad lokförare sitter jag med två erbjudanden framför mig. Antingen som växlare på annan ort eller tågförare på roslagsbanan. Vilket av dem borde man välja?

Det är ju ingen tvekan om att arbetsmarknaden är skit. Men vilken är bäst i övergångssyfte? Målet är ju fortfarande lokförare. Så vilken av dem "värderas" högst, så att säga?
Citera
2026-05-27, 21:38
  #6246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigNuts-Esq
Som utbildad lokförare sitter jag med två erbjudanden framför mig. Antingen som växlare på annan ort eller tågförare på roslagsbanan. Vilket av dem borde man välja?

Det är ju ingen tvekan om att arbetsmarknaden är skit. Men vilken är bäst i övergångssyfte? Målet är ju fortfarande lokförare. Så vilken av dem "värderas" högst, så att säga?

Svår fråga, frågan är var du behåller din kompetens och behörighet bäst?
Är det växlare med huvudspårskompetens, eller enbart sidospårsväxlare?

Roslagsbanan är väl att definiera som järnväg, men som något annat än det vanliga statliga järnvägsnätet. Deras utbildning är ju annan och kortare och de behöver inte ha lokförarbevis osv vad jag vet?

Om du bor i Stockholm kanske Roslagsbanan är enklast? Men som sagt, svårt val.
Citera
2026-05-27, 23:30
  #6247
Medlem
BigNuts-Esqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Svår fråga, frågan är var du behåller din kompetens och behörighet bäst?
Är det växlare med huvudspårskompetens, eller enbart sidospårsväxlare?

Roslagsbanan är väl att definiera som järnväg, men som något annat än det vanliga statliga järnvägsnätet. Deras utbildning är ju annan och kortare och de behöver inte ha lokförarbevis osv vad jag vet?

Om du bor i Stockholm kanske Roslagsbanan är enklast? Men som sagt, svårt val.

Enklast är ju Stockholm absolut, men Roslagsbanan är ju en helt annan sak. Absolut att man "kör tåg" men de har ju förmodligen egen TTJ och dylikt. Växlingsjobbet är på huvudspår och sidospår, samtidigt muntligt har de lovat "lokförarfortbildning" så det är lite oklart, men låter givande.
Citera
2026-05-28, 14:48
  #6248
Medlem
Och där kom varslet på VR Öresundståg
Citera
2026-05-28, 15:12
  #6249
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Och där kom varslet på VR Öresundståg

Källa tack...
Citera
2026-05-28, 15:47
  #6250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Källa tack...

Intern info som gått ut. Gäller både tågvärdar och lokförare. Vilken shitshow.
Citera
2026-05-28, 16:28
  #6251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigNuts-Esq
Enklast är ju Stockholm absolut, men Roslagsbanan är ju en helt annan sak. Absolut att man "kör tåg" men de har ju förmodligen egen TTJ och dylikt. Växlingsjobbet är på huvudspår och sidospår, samtidigt muntligt har de lovat "lokförarfortbildning" så det är lite oklart, men låter givande.

Då skulle jag kika närmare på växlarjobbet, eftersom man där säkert är närmast vanlig järnvägs-TTJ osv. Du har ju krav på lokförarbevis då, möjligt att de också använder KI med.

Risken med Roslagsbanan är ju att man kommer ifrån den vanliga lokförarkompetensen om det blir långvarigt.

Dock bökigt med annan ort kanske om du har familjeliv här i Stockholm.
Citera
2026-05-28, 16:28
  #6252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Intern info som gått ut. Gäller både tågvärdar och lokförare. Vilken shitshow.

Hur många lokförare gäller varslet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in