2026-05-19, 13:44
Medlem
Det kommer snart ett varsel på förare på VR Öresundståg. VR gör allt de kan för att deras personal ska vantrivas och moralen är på botten bland personalen.
Citera
2026-05-19, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salmonellatv
Det kommer snart ett varsel på förare på VR Öresundståg. VR gör allt de kan för att deras personal ska vantrivas och moralen är på botten bland personalen.

Vem har du fått veta detta av, och när fick du veta det?

Ja, det är nästan en tävling i hur mycket dom kan försämra livet för oss och samtidigt begära mer och mer.
Citera
2026-05-19, 18:46
Medlem
Citat:

Dåliga nyheter. Jag tar dig på ditt ord för jag minns att vi pratade om det här några sidor tillbaka och då var du fortfarande hoppfull.

Det blir nog det första varslet på persontågssidan på rätt länge. Lagom till nästa års avtalsrörelse då Seko såklart kommer få skrämselhicka och gå med på vad som helst.

När kommer det mer nyheter? Har det nämnts något datum när förhandlingar och sånt är klart?

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast det är ju bara 36 eller 38 timmars arbetsvecka och över 40k i månadslön till och med hos Green Cargo. Avtalen är hyfsade.
Det som är negativt är sena schemaändringar och avslagna ledighetsansökningar.
Och lite väl mycket kvartstid hos vissa arbetsgivare.

Det är fortfarande ok hos många operatörer men det är den negativa utvecklingen som oroar mig. Var är branschen om 10 år? När lön och villkor väl hamnar under genomsnittet så går förfallet fort är jag rädd.
Citera
2026-05-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Dåliga nyheter. Jag tar dig på ditt ord för jag minns att vi pratade om det här några sidor tillbaka och då var du fortfarande hoppfull.

Det blir nog det första varslet på persontågssidan på rätt länge. Lagom till nästa års avtalsrörelse då Seko såklart kommer få skrämselhicka och gå med på vad som helst.

När kommer det mer nyheter? Har det nämnts något datum när förhandlingar och sånt är klart?

Det är fortfarande ok hos många operatörer men det är den negativa utvecklingen som oroar mig. Var är branschen om 10 år? När lön och villkor väl hamnar under genomsnittet så går förfallet fort är jag rädd.

Jag vet inte när det kommer mer nyheter mer än att det fortfarande pågår förhandlingar. Så antar när förhandlingarna är avslutade får man veta resultat. Är ledsen över att behöva komma med så här tråkiga nyheter
Citera
2026-05-19, 20:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt

Jag ser snarare att Green Cargo kommer få erbjuda bättre villkor om de ska kunna rekrytera och behålla lokförare i framtiden.

När Green Cargo bildades 1 Januari så hade alla lokförare som då automatiskt följde med från Affärsverket Statens Järnvägar 60 åts pensionsålder vilket skapde en inlåsningseffekt. Bytte de arbetsgivare så förlorade de rätten att gå i pension vid 60. Detta gjorde till viss del att Green Cargo kunde erbjuda rätt dåliga anställningsvillkor och sämst lokförarlön i Sverige utan att "gubbarna" slutade. Nu är det relativt få loförare kvar med 60 års pensionsålder på Green Cargo så de får nog se till att sockra sitt erbjudande om de ska kunna ha en rimlig personalomsättning i framtiden.
Citera
2026-05-20, 06:54
Medlem
Citat:

Var har du fått den informationen ifrån? Eftersom du jobbar på Öresundstågen så vet du lika väl som jag att det har ställts förhållandevis många tåg i maj pga förarbrist, erbjudanden om att jobba lediga helger under sommaren har gått ut, alla SR-förare ska genomgå 9 dagars ERTMS-utbildning i höst osv. Ser det som högst osannolikt att dom skulle skicka folk i det här läget. Vi kan ta det i DM anonymt om du inte vill berätta mer här.
Citera
2026-05-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Var har du fått den informationen ifrån? Eftersom du jobbar på Öresundstågen så vet du lika väl som jag att det har ställts förhållandevis många tåg i maj pga förarbrist, erbjudanden om att jobba lediga helger under sommaren har gått ut, alla SR-förare ska genomgå 9 dagars ERTMS-utbildning i höst osv. Ser det som högst osannolikt att dom skulle skicka folk i det här läget. Vi kan ta det i DM anonymt om du inte vill berätta mer här.

Precis, och då har vi inte ens börjat inte tala om vakanslistorna på senaste tiden.
Citera
2026-05-21, 19:27
Medlem
Citat:
Jag ser snarare att Green Cargo kommer få erbjuda bättre villkor om de ska kunna rekrytera och behålla lokförare i framtiden.

När Green Cargo bildades 1 Januari så hade alla lokförare som då automatiskt följde med från Affärsverket Statens Järnvägar 60 åts pensionsålder vilket skapde en inlåsningseffekt. Bytte de arbetsgivare så förlorade de rätten att gå i pension vid 60. Detta gjorde till viss del att Green Cargo kunde erbjuda rätt dåliga anställningsvillkor och sämst lokförarlön i Sverige utan att "gubbarna" slutade. Nu är det relativt få loförare kvar med 60 års pensionsålder på Green Cargo så de får nog se till att sockra sitt erbjudande om de ska kunna ha en rimlig personalomsättning i framtiden.

Det ska mig veterligen inte finnas nån kvar med 60-års pensionsålder, och har inte funnits på drygt 1,5 år.
Citera
2026-05-21, 21:58
Medlem
Det finns en (1) kvar enligt en säker källa.

Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Det ska mig veterligen inte finnas nån kvar med 60-års pensionsålder, och har inte funnits på drygt 1,5 år.
Citera
2026-05-21, 22:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz

Den senaste jag känner till var född 1965.
SJ utbildade sina sista lokförare med 60 års pensionsålder 1991 så teoretiskt skulle det kunna finnas några kvar. Tror dock att den yngste lokföraren som fick 60 års pensionsålder var född 1968 och han bytte arbetsgivare och förlorade den.

Sannolikt är det inga lokförare kvar vare sig hos GC eller SJ med 60 års pensionsålder som inte fyllt 60 ännu.

Sedan var det ju så att det blev en rätt kass pension för dem som valde att gå hem när de fyllde 60.
Det lät ju som att de skulle få samma pension vid 60 som de andra fick vid 65 men så var det verkligen inte.
Citera
2026-05-21, 22:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj

Vad är en SR-förare? Ny term för mig.
Citera
2026-05-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgarbox
Det finns en (1) kvar enligt en säker källa.

Då är det nån som redan fyllt 60 antar jag.

Citat:
Den senaste jag känner till var född 1965.
SJ utbildade sina sista lokförare med 60 års pensionsålder 1991 så teoretiskt skulle det kunna finnas några kvar. Tror dock att den yngste lokföraren som fick 60 års pensionsålder var född 1968 och han bytte arbetsgivare och förlorade den.

Sannolikt är det inga lokförare kvar vare sig hos GC eller SJ med 60 års pensionsålder som inte fyllt 60 ännu.

Sedan var det ju så att det blev en rätt kass pension för dem som valde att gå hem när de fyllde 60.
Det lät ju som att de skulle få samma pension vid 60 som de andra fick vid 65 men så var det verkligen inte.

Pensionen var inte särskilt dålig, problemet var ju att du tappade 5 år att tjäna in till pensionen som kom efter 65, nästan alla jag känner tog ut sin pension vid 60 och jobbade vidare som arvodist.

Du skulle ha fyllt 28 år när PA92 trädde ikraft för att få behålla 60-års pensionsålder, sen fanns det nån form av övergångsregel för förare men hur långt efter 1963-12-31 du kunde vara född och ändå behålla 60 är jag osäker på, trodde det var max ett år.

Alla som jobbade på bangården blev av med 60-års pensionsålder om du inte hade fyllt 28 år före 1992-01-01
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in