Citat:
Ursprungligen postat av
Burgarbox
Det finns en (1) kvar enligt en säker källa.
Då är det nån som redan fyllt 60 antar jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Den senaste jag känner till var född 1965.
SJ utbildade sina sista lokförare med 60 års pensionsålder 1991 så teoretiskt skulle det kunna finnas några kvar. Tror dock att den yngste lokföraren som fick 60 års pensionsålder var född 1968 och han bytte arbetsgivare och förlorade den.
Sannolikt är det inga lokförare kvar vare sig hos GC eller SJ med 60 års pensionsålder som inte fyllt 60 ännu.
Sedan var det ju så att det blev en rätt kass pension för dem som valde att gå hem när de fyllde 60.
Det lät ju som att de skulle få samma pension vid 60 som de andra fick vid 65 men så var det verkligen inte.
Pensionen var inte särskilt dålig, problemet var ju att du tappade 5 år att tjäna in till pensionen som kom efter 65, nästan alla jag känner tog ut sin pension vid 60 och jobbade vidare som arvodist.
Du skulle ha fyllt 28 år när PA92 trädde ikraft för att få behålla 60-års pensionsålder, sen fanns det nån form av övergångsregel för förare men hur långt efter 1963-12-31 du kunde vara född och ändå behålla 60 är jag osäker på, trodde det var max ett år.
Alla som jobbade på bangården blev av med 60-års pensionsålder om du inte hade fyllt 28 år före 1992-01-01