Citat:
Det är väldigt höga nivåer av antihistaminer som du tar, 250 mg Atarax (Hydroxizin) och 175 mg Lergigan (Prometazin). Har en läkare verkligen skrivit ut det? 10 tabletter Atarax och 7 tabletter Lergigan.
Ska erkänna att jag har provat Atarax upp till ca 100 mg, men somnade inte. Lergigan har jag aldrig provat.
Har provat Difenhydramin (Desentol) men är en dyr hostmedicin enligt mig, men jag vet att vissa får bra effekt av den.
Annars brukar mirtazapin vara populärt av läkare att skriva ut.
Som jag skrev lite tidigare har receptfri doxylamin fungerat någorlunda för mig. Har provat 25 mg, 50 mg och 75 mg. För mig var upplevelsen så här: 25 mg doxylamin är mild standard, 50 mg lite mer sederande medan 75 mg fungerade sämre än 25 mg. Kan det vara samma sak med Atarax och Lergigan, att doserna är för höga?
Läkaren skrev ut recept till mig på Kvetiapin (Quetiapin), men efter en händelse är inte det så lämpligt.
Jag själv föreslog Quviviq, men då det står under utökad övervakning fick jag inte det. Fick "nöja mig" med zopiklon, men jag är "lite" äldre än du (mycket äldre).
Har aldrig någonsin behövt trappa ut zopiklon, men har aldrig tagit det dagligen längre tid. Håller mig till absolut max fem dagar i följd och kanske 10 st per månad.
Om jag har förstått saken rätt har läkaren hela denna portfölj att välja och vraka ifrån, men tyvärr är många narkotikaklassade:
Agomelatin (Valdoxan)
Alimemazin (Theralen)
Alprazolam (Xanor/Xanax)
Amitriptylin (Saroten)
Aripiprazol (Abilify)
Baklofen
Buspiron (Anksilon)
Citalopram (Cipramil)
Daridorexant (Quviviq)
Dexmedetomidin
Diazepam (Valium, Stesolid)
Difenhydramin (Desentol)
Gabapentin
Guanfacin
Haloperidol (Haldol)
Hydroxizin (Atarax)
Klometiazol (Heminevrin)
Klomipramin (Anafranil)
Klonazepam (Iktorevil)
Klorprotixen (Truxal)
Klorzoxazon (Paraflex)
Kodein (Citodon, Panocod)
Levomepromazin (Nozinan)
Lorazepam (Temesta)
Melatonin (Circadin, aritonin)
Melperon (Buronil)
Mianserin (Tolvon)
Mirabegron (Betmiga)
Mirtazapin (Rameron)
Natriumvalproat
Nortriptylin (Sensaval)
Olanzapin (Zyprexa)
Orfenadrin
Oxazepam (Sobril, oxascand)
Paliperidon
Paroxetin
Pregabalin (LYRICA)
Prometazin (Lergigan)
Propiomazin (Propavan)
Quetiapin/kvetiapin (Seroquel)
Risperidon
Vortioxetin
Ziprasidon
Zolpidem (Stilnoct, Ambien)
Zopiklon (Imovane)
Zuklopentixol (Cisordinol)
Senast redigerad av ano123 2026-05-25 kl. 19:26.
Senast redigerad av ano123 2026-05-25 kl. 19:26.