2026-05-25, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wernerdawson27
...Just nu använder jag 0,7 mg melatonin, 250 mg Atarax och 175 mg Lergigan vid 22-tiden, men det fungerar inte....

Det är väldigt höga nivåer av antihistaminer som du tar, 250 mg Atarax (Hydroxizin) och 175 mg Lergigan (Prometazin). Har en läkare verkligen skrivit ut det? 10 tabletter Atarax och 7 tabletter Lergigan.

Ska erkänna att jag har provat Atarax upp till ca 100 mg, men somnade inte. Lergigan har jag aldrig provat.
Har provat Difenhydramin (Desentol) men är en dyr hostmedicin enligt mig, men jag vet att vissa får bra effekt av den.
Annars brukar mirtazapin vara populärt av läkare att skriva ut.

Som jag skrev lite tidigare har receptfri doxylamin fungerat någorlunda för mig. Har provat 25 mg, 50 mg och 75 mg. För mig var upplevelsen så här: 25 mg doxylamin är mild standard, 50 mg lite mer sederande medan 75 mg fungerade sämre än 25 mg. Kan det vara samma sak med Atarax och Lergigan, att doserna är för höga?

Läkaren skrev ut recept till mig på Kvetiapin (Quetiapin), men efter en händelse är inte det så lämpligt.
Jag själv föreslog Quviviq, men då det står under utökad övervakning fick jag inte det. Fick "nöja mig" med zopiklon, men jag är "lite" äldre än du (mycket äldre).
Har aldrig någonsin behövt trappa ut zopiklon, men har aldrig tagit det dagligen längre tid. Håller mig till absolut max fem dagar i följd och kanske 10 st per månad.

Om jag har förstått saken rätt har läkaren hela denna portfölj att välja och vraka ifrån, men tyvärr är många narkotikaklassade:
Agomelatin (Valdoxan)
Alimemazin (Theralen)
Alprazolam (Xanor/Xanax)
Amitriptylin (Saroten)
Aripiprazol (Abilify)
Baklofen
Buspiron (Anksilon)
Citalopram (Cipramil)
Daridorexant (Quviviq)
Dexmedetomidin
Diazepam (Valium, Stesolid)
Difenhydramin (Desentol)
Gabapentin
Guanfacin
Haloperidol (Haldol)
Hydroxizin (Atarax)
Klometiazol (Heminevrin)
Klomipramin (Anafranil)
Klonazepam (Iktorevil)
Klorprotixen (Truxal)
Klorzoxazon (Paraflex)
Kodein (Citodon, Panocod)
Levomepromazin (Nozinan)
Lorazepam (Temesta)
Melatonin (Circadin, aritonin)
Melperon (Buronil)
Mianserin (Tolvon)
Mirabegron (Betmiga)
Mirtazapin (Rameron)
Natriumvalproat
Nortriptylin (Sensaval)
Olanzapin (Zyprexa)
Orfenadrin
Oxazepam (Sobril, oxascand)
Paliperidon
Paroxetin
Pregabalin (LYRICA)
Prometazin (Lergigan)
Propiomazin (Propavan)
Quetiapin/kvetiapin (Seroquel)
Risperidon
Vortioxetin
Ziprasidon
Zolpidem (Stilnoct, Ambien)
Zopiklon (Imovane)
Zuklopentixol (Cisordinol)
Senast redigerad av ano123 2026-05-25 kl. 19:26.
Citera
2026-06-02, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123
Det är väldigt höga nivåer av antihistaminer som du tar, 250 mg Atarax (Hydroxizin) och 175 mg Lergigan (Prometazin). Har en läkare verkligen skrivit ut det? 10 tabletter Atarax och 7 tabletter Lergigan.

Ska erkänna att jag har provat Atarax upp till ca 100 mg, men somnade inte. Lergigan har jag aldrig provat.
Har provat Difenhydramin (Desentol) men är en dyr hostmedicin enligt mig, men jag vet att vissa får bra effekt av den.

Som jag skrev lite tidigare har receptfri doxylamin fungerat någorlunda för mig. Har provat 25 mg, 50 mg och 75 mg. För mig var upplevelsen så här: 25 mg doxylamin är mild standard, 50 mg lite mer sederande medan 75 mg fungerade sämre än 25 mg. Kan det vara samma sak med Atarax och Lergigan, att doserna är för höga?

Läkaren skrev ut recept till mig på Kvetiapin (Quetiapin), men efter en händelse är inte det så lämpligt.
Jag själv föreslog Quviviq, men då det står under utökad övervakning fick jag inte det. Fick "nöja mig" med zopiklon, men jag är "lite" äldre än du (mycket äldre).
Har aldrig någonsin behövt trappa ut zopiklon, men har aldrig tagit det dagligen längre tid. Håller mig till absolut max fem dagar i följd och kanske 10 st per månad.

Om jag har förstått saken rätt har läkaren hela denna portfölj att välja och vraka ifrån, men tyvärr är många narkotikaklassade:
Agomelatin (Valdoxan)
Alimemazin (Theralen)
Alprazolam (Xanor/Xanax)
Amitriptylin (Saroten)
Aripiprazol (Abilify)
Baklofen
Buspiron (Anksilon)
Citalopram (Cipramil)
Daridorexant (Quviviq)
Dexmedetomidin
Difenhydramin (Desentol)
Gabapentin
Guanfacin
Haloperidol (Haldol)
Hydroxizin (Atarax)
Klometiazol (Heminevrin)
Klomipramin (Anafranil)
Klonazepam (Iktorevil)
Klorprotixen (Truxal)
Klorzoxazon (Paraflex)
Levomepromazin (Nozinan)
Lorazepam (Temesta)
Melperon (Buronil)
Mianserin (Tolvon)
Mirabegron (Betmiga)
Mirtazapin (Rameron)
Natriumvalproat
Nortriptylin (Sensaval)
Olanzapin (Zyprexa)
Orfenadrin
Paliperidon
Paroxetin
Pregabalin (LYRICA)
Prometazin (Lergigan)
Propiomazin (Propavan)
Risperidon
Vortioxetin
Ziprasidon
Zopiklon (Imovane)

Hur tycker ni kapslar med alimemazin fungerar för sömnproblem?

För mig får jag hjälp med både insomning och sova tillräckligt många timmar med hög dos alimemazinkapslar upp till 2 dgr i veckan.

Kan tänka mig att toleransen snabbt går upp om man behöver ta medikamenter för sömnen varje natt.
Citera
2026-06-02, 07:58
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokod1l0

För mig får jag hjälp med både insomning och sova tillräckligt många timmar med hög dos alimemazinkapslar upp till 2 dgr i veckan.

Kan tänka mig att toleransen snabbt går upp om man behöver ta medikamenter för sömnen varje natt.

En kapsel 20 mg Alimemazin får mig trött och sovandes men jag mår som en jävla zombie dagen efter. Det är stark trötthet och hjärndimma hela dagen. Vidrigt är det.
Citera
2026-06-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokod1l0

Har inte använt alimemazin så mycket, men tröttheten blev bättre efter att jag använt det ett tag.
Får nästan alltid ryggvärk dagen efter, men det botas enkelt med några värktabletter.
Nästäppan botas enkelt med Otrivin.
Myrkrypningar i benen och urinretention har jag inte hittat receptfri medicin mot.
Jag kan dock använda alimemazin 1-2 kvällar per vecka innan biverkningarna blir för besvärliga.
Somnar generellt bra på det. Lite högre dos, ex 40 eller 60 mg ger mer trötthet dagen efter.

Mina biverkningar:
Morgontrött.
Trött nästan hela följande dag.
Ryggvärk.
Nästäppa.
Myrkrypningar i benen som gör det svårt att somna.
Urinretention (urinstämma).
Citera
2026-07-27, 13:29
Medlem
Jachins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123

Agomelatin (Valdoxan)
Alimemazin (Theralen)
Alprazolam (Xanor/Xanax)
Amitriptylin (Saroten)
Aripiprazol (Abilify)
Baklofen
Buspiron (Anksilon)
Citalopram (Cipramil)
Daridorexant (Quviviq)
Dexmedetomidin
Difenhydramin (Desentol)
Gabapentin
Guanfacin
Haloperidol (Haldol)
Hydroxizin (Atarax)
Klometiazol (Heminevrin)
Klomipramin (Anafranil)
Klonazepam (Iktorevil)
Klorprotixen (Truxal)
Klorzoxazon (Paraflex)
Levomepromazin (Nozinan)
Lorazepam (Temesta)
Melperon (Buronil)
Mianserin (Tolvon)
Mirabegron (Betmiga)
Mirtazapin (Rameron)
Natriumvalproat
Nortriptylin (Sensaval)
Olanzapin (Zyprexa)
Orfenadrin
Paliperidon
Paroxetin
Pregabalin (LYRICA)
Prometazin (Lergigan)
Propiomazin (Propavan)
Risperidon
Vortioxetin
Ziprasidon
Zopiklon (Imovane)

Menar du att dom här substanserna skulle skulle skrivas ut som sömntabletter? Citalopram är en antidepressiv medicin, Citodon smärtstillande... Sen tror jag knappast någon får cisordinol för sömn om dom inte ska sova två veckor i stöten.
Citera
2026-07-27, 19:03
Medlem
Jachins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernerdawson27
MÅL: Att få ett Z-läkemedel utskrivet. Jag har frikort för läkemedel samt läkarbesök under hela processen. Jag är en 20-årig kille från 08-området som haft sömnproblem i ungefär 5 år.
Och om det inte funkar? Jo, då har jag balkongen kvar. Det är det fina med att bo högt upp. Det går ingenstans.

Vafan gubben lär dig hur man använder darknet och köp därifrån... Väldigt smidigt. Köpte nyligen 40 st Zopiklon 10mg för under 500kr. Har provat alla sömnmediciner typ propavan och sån skit, har också haft Zopiklon utskrivet förut men vårdcentralen satte ut den, den enda medicinen som funkar. Köpt dom själv sen dess.

Sådär kan du ju fan inte ha det. Nästan omöjligt att få benso och Z-analoger på recept nuförtiden oavsett orsak.
Citera
2026-07-27, 19:50
Medlem
Tar bara en 7.5 mg var 8-10 natt att sova på, tog 3.75 mg innan och ångest borta och blev liksom trevligt kreativ.

Har käkat z-analoger i många år men har alltid tagit minst 7.5 mg dagtid när jag tagit, verkar alltså räcka med en halv haha.
Citera
2026-07-30, 12:02
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Det här blir lite av att "skjuta först och fråga sedan" men skitsamma, jag funkar så.
Impulsiv är mitt mellannamn

Jag kom över en zoplikon som jag genast tuggade sönder och svalde.
Funkar de ungefär som stilnoct eller ksalol?

Jag läste att de är till för att sova på men jag vill inte sova utan bara känna mig lite hawaii.
Jag har en till, redo att inmundigas
Citera
2026-07-30, 17:12
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donaldstrumpet
Det här blir lite av att "skjuta först och fråga sedan" men skitsamma, jag funkar så.
Impulsiv är mitt mellannamn

Jag kom över en zoplikon som jag genast tuggade sönder och svalde.
Funkar de ungefär som stilnoct eller ksalol?

Jag läste att de är till för att sova på men jag vill inte sova utan bara känna mig lite hawaii.
Jag har en till, redo att inmundigas

Funkar som Stilnoct. Z-analog.

Ta din dos på en gång, fyll inte på, den hypnotiserandes effekten kommer bli för stark och du kommer flöddra iväg in i en dimhöljd minneslucka
Citera
2026-07-30, 17:23
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto

Ta din dos på en gång, fyll inte på, den hypnotiserandes effekten kommer bli för stark och du kommer flöddra iväg in i en dimhöljd minneslucka

Tack för svaret
Citera
2026-07-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Bracchetto

Håll i hästarna nu - vem blir såpass flöddrad av en eller två zopiclone? En normal dos är ju en tablett, om man använder dem som insomningstabletter.
Citera
2026-07-30, 21:09
Medlem
Karl.Bracchettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrackaren
Håll i hästarna nu - vem blir såpass flöddrad av en eller två zopiclone? En normal dos är ju en tablett, om man använder dem som insomningstabletter.

Oj. Att fylla på med en till gör ingen skillnad alls vad gäller "feel good-känsla". ta dom på samma gång annars slöseri, högre dos än 15/20 mg är slöseri då den suggerande effekten blir för stark annars - reserverar mig för någon skum tolerans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in