2023-11-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Jodå, man kan få delirium även med z-analoger vid längre missbruk och abrupt avslut. Det har jag själv erfarit, vilket blev en skrällande väckarklocka som fick mig att bli drogfri.

Z-analoger kan vara minst lika jävliga som "vanliga" benso att sluta med, så uppmanar till försiktighet.
Där ser man alltid lär man sig något nytt. Här i staden brukar de klippa Z analogerna rakt av uppe på slutenpsyk om någon kommer in som har knaprat lite för mycket.
Citera
2023-11-18, 15:26
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Där ser man alltid lär man sig något nytt. Här i staden brukar de klippa Z analogerna rakt av uppe på slutenpsyk om någon kommer in som har knaprat lite för mycket.
Detta gäller inte för medicinska doser eller moderat missbruk, utan mångårigt kraftigt missbruk.
Kan vara värt att påpeka, så ingen blir skrämd i onödan.
Citera
2023-11-18, 17:49
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Detta gäller inte för medicinska doser eller moderat missbruk, utan mångårigt kraftigt missbruk.
Kan vara värt att påpeka, så ingen blir skrämd i onödan.

Egentligen är det föga förvånande och vore snarare anmärkningsvärt om dessa analoger inte vore i stånd att utveckla sådana utsättningssymtom vid omfattande och långvarigt missbruk, eftersom de trots allt är gabanergt aktiva substanser minst sagt.
Citera
2023-11-20, 11:36
Medlem
lilla-ks avatar
Om jag slänger i mig 70mg + alkohol, vad händer då?
Citera
2023-11-20, 12:12
Medlem
scheelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla-k
Det blir svart, och mycket möjligt dumheter.
Citera
2023-11-20, 14:04
Medlem
Woohooo hade helt glömt bort hur skönt 20 mg zolpidem kan slå på när man har en trög ångestfylld dag. Nu börjar jag dock notera mitt korkade tänkande när jag börjar tänka hur jag ska få i mig en redig tjackpanna.😀😀
Citera
2023-11-20, 22:32
Medlem
lilla-ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheelino
Det blir svart, och mycket möjligt dumheter.
Svart?
Som i minnesluckor?
Citera
2023-11-21, 07:02
Medlem
Citat:
Svart?
Som i minnesluckor?

70mg + alkohol utan tolerans eller ens med ordentlig tolerans och du kan mkt möjligen spåra ur med stora minnesluckor och ångra dig bittert när du gjort bort dig kraftfullt.

Yolo?
Citera
2023-11-21, 07:18
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:

Zopiklon eller Zolpidem ?
Oavsett riktigt dålig. Kombinera Z med alkohol kan snabbt spåra. För typ 6-7år sen brukade jag ta 1 stilnoct med lite alkohol, jag mindes ingenting. Riktigt onice.

Su kan vakna upp och tömt hela ditt lager. Vaknar utomhus eller vad som helst. Läs stories här så kommer du veta varför du ej ska göra det.
Citera
2023-11-21, 07:31
Medlem
Zopiklon funkar bra ångestdämpande även dagtid och vid sömn håller den i sig lite bättre. Zolpidem ger antingen en knockout eller så uteblir effekten helt eller vid kombination med alkohol kan precis vad som helst hända.

Har haft båda på recept sen ca 20 år och zopiklon är den som går att köra på utan att toleransen skenar iväg till orimlighet. Stått på 15mg/natt många år. Stilnoct/zolpidem tycker jag tappar effekt efter nån vecka och det går att höja dosen till sjuka nivåer utan att få effekt efter ett tag.

Imovane/zopiklon är helt klart bäst!

Finns ju en tredje z-analog Sonata men aldrig hört någon i Sverige som har kvar den? Någon som vet varför den försvann? Och vore intressant om nån kunde jämföra den med dom två vi har kvar.
Citera
2023-11-21, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89

Finns ju en tredje z-analog Sonata men aldrig hört någon i Sverige som har kvar den? Någon som vet varför den försvann? Och vore intressant om nån kunde jämföra den med dom två vi har kvar.

Hade gärna testat Sonata, de hade ju rekordkort halveringstid som varit intressant att pröva när man bara kan/bör sova en kortare stund, men minns att de var sällsynta redan för tio år sen. Var nyfiken på hur "påslaget" var. Gissar att det mest handlade om efterfrågan att det avreggades, de andra analogerna sålde nog bara bättre.
Citera
2023-11-21, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Hade gärna testat Sonata, de hade ju rekordkort halveringstid som varit intressant att pröva när man bara kan/bör sova en kortare stund, men minns att de var sällsynta redan för tio år sen. Var nyfiken på hur "påslaget" var. Gissar att det mest handlade om efterfrågan att det avreggades, de andra analogerna sålde nog bara bättre.

Ja jag har som sagt haft imovane och stilnoct sen ca 20 år tillbaka men aldrig blivit erbjuden Sonata.

Bäst var när jag hade imovane, Stilnoct, mogadon och sen dom vanliga melatonin, Lergigan, atarax, Propavan m.m. Men mogadon/apodorm (nitrazepam) tog dom bort även om ja funka bra med den och imovane. Dom två hade räckt rätt bra för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in