2026-05-21, 19:02
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag tror inte att det finns något kausalt samband, eller ens en korrelation, mellan extraversion/introversion och högt IQ.

Det finns inget sånt nej.
Citera
2026-05-21, 19:08
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Sekunden nån förklarar sin personlighet som extrovert eller introvert vet du: det här är en idiot.

Nej det är bara du som verkar tro att personlighetspsykologi är pop-psykologi trots att det forskas vetenskapligt på det.
Citera
2026-05-21, 19:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Att öht tro att människor är så pass enkelspåriga att man kan dela in dem i de urvattnade blasktermerna ”introvert” eller ”extrovert” tyder på att man tänker enkelspårigt.

Varför skulle man tänka just enkelspårigt för det? Det är väl ingen som har sagt att en person endast är extrovert eller introvert, och inte besitter några som helst andra attribut eller egenskaper som gör personen mer komplex?

Människor befinner sig nånstans på extroversion-skalan från 0-100, dom allra flesta runt 50. Så man kan oftast inte kategorisera in folk i antingen extrovert eller introvert, det stämmer förvisso. Men hur menar du med urvattnade blasktermer? Att det ofta händer att folk som inte vet vad dom pratar om låssas vara kunniga inom ämnet? Eller menar du att personlighet inte är nåt som finns på riktigt?
Citera
2026-05-21, 19:13
Medlem
zombie-nations avatar
Det är lätt att klappa folks egon och säga att de har högt IQ.

Tänk istället så här. Hade jag en bra dag? Funkade det som jag skulle göra? Hur kände jag inför det? Finns det något jag kan göra bättre som känns enklare som i slutänden ger en bättre känsla? Vad är mina mål? Är mina mål vettiga? Vad kan jag göra för att kolla om jag kan uppnå dem? Vilka mål har jag redan uppnått? Vad vill jag som människa? Påverkar jag i den riktning jag vill?

Funkar ens vardag, kommer man till sina mål, då är det bra. Då spelar ens IQ ingen roll. Du behöver inte en klapp på ryggen. Det behöver du bara om du tror att du har högt IQ men din vardag funkar inte och du når inte dina mål.
Citera
2026-05-21, 19:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
I flera trådar har extroverta hävdat att de i genomsnitt är lika smarta som genomsnittet av introverta! nu kom ytterligare undersökning som säger emot dem

De hävdar det fastän de saknar många av vanor, som är tecken på hög intelligens (i genomsnitt.) Man får inte högt IQ bara av att skaffa sig de vanorna som t ex gilla att vara för sig själv. Vilket INTE är samma sak som att vara ensam.
Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv
/Vanligt att helst jobba själv.
/Ofta ringande telefon och jobbar koncentrerat. MEN där sa de emot sig själva för om telefonen ringer hela tiden störs ju koncentrationen...
((Före mobiler hade jag telefonsvararen på nästan hela tiden och ringde tillbaka till folk då jag tog paus från koncentrerat jobbande. Vill leva långt från grannar för de stör.))

Sedan skriver de något jag hävdar är att de rör ihop olika saker.
"Nagelbitning syns nämligen oftare hos människor som ställer mycket höga krav på sig själva.
Vanans koppling till oro och perfektionism gör att forskare ser ett samband mellan stark koncentration och återkommande stress."
Perfektionism kan vara rätt MEN då det går över i oro, prestationsångest och stress HÄMMAR det ju tänkandet, speciellt den kreativa...
((Nu är det ändå lugnt för jag är "pensionär" men även då kalendern var full då jag skötte två företag med ganska många anställda, en sportförening, distriktskansliet, hade ett halvttidsnattjobb på hotell för att kunna se på amerikansk fotboll på TV före internet och privata sateliter, danser, tävlade i flera sporter själv... åt ofta middag från en kastrull i bilen mellan jobb och sportklubben, MEN blev sällan stressad...))
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/forskare-ser-%C3%A5terkommande-vanor-hos-personer-med-h%C3%B6g-intelligens/ar-AA23HYvh?ocid=winp2fp&cvid=c2961098d1cf4d8e82a3f9e 52ee07c52&ei=28
https://www.eleconomista.es/salud-bienestar/salud-mental/noticias/13928927/05/26/las-4-manias-que-practican-habitualmente-las-personas-mas-inteligentes-segun-los-expertos.html
Att man kan skriva kort och koncist samt på begriplig svenska. Just hanteringen av språket är ett bra mått på intelligensnivån.
Citera
2026-05-21, 20:23
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Varför skulle man tänka just enkelspårigt för det? Det är väl ingen som har sagt att en person endast är extrovert eller introvert, och inte besitter några som helst andra attribut eller egenskaper som gör personen mer komplex?

Människor befinner sig nånstans på extroversion-skalan från 0-100, dom allra flesta runt 50. Så man kan oftast inte kategorisera in folk i antingen extrovert eller introvert, det stämmer förvisso. Men hur menar du med urvattnade blasktermer? Att det ofta händer att folk som inte vet vad dom pratar om låssas vara kunniga inom ämnet? Eller menar du att personlighet inte är nåt som finns på riktigt?

Varför man tänker enkelspårigt om man delar upp människor i extroverta och introverta? Ja du... det säger väl sig självt? Jag har inte sagt att en person inte kan besitta andra attribut än att endast vara extrovert eller introvert. Varför antar du det?

Jaha ok... Så var befinner sig de flesta människor på Arg till lugn skalan då? Eller snäll till dum skalan? Det blir bara fånigt att försöka mäta något så subjektivt som personlighet, känslotillstånd och så vidare eller dela upp dessa i olika termer för att på så vis boxa in dem. Att något är urvattnat/blaskigt innebär i kontexten jag använder ordet att det är överanvänt och förlorat sin betydelse. Inte att personligheter inte existerar, förstår inte ens varför du gör den koppling...
Citera
2026-05-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Sekunden nån förklarar sin personlighet som extrovert eller introvert vet du: det här är en idiot.
Varför det? Det ligger ju ingenting värderande i något av begreppen, så det kan väl vara superrelevant för att beskriva hur någon är som person. Finns det några andra motsvarande begrepp du tycker att man ska använda?
Citera
2026-05-21, 21:30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vilken sensationell länk du hänvisar till:

"Experter betonar samtidigt att sådana egenskaper aldrig räcker för att avgöra hur intelligent en person är.

Vanorna kan förekomma hos många människor och behöver inte betyda att någon har ovanligt hög IQ".
🤣🤣🤣🤣
Dra vilken slutsats du vill av TS egen nivå
Citera
2026-05-21, 21:44
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det är bara du som verkar tro att personlighetspsykologi är pop-psykologi trots att det forskas vetenskapligt på det.

Förlåt jag är högkänsligt empatiskt introvert INTP-A på Meyer-Briggs med enorm IQ så som du kan förstå har du fel... Vetenskapen va? Den kan skriva spaltmetrar och hyllängder men det finns alltid nån som kan ta den och förvandla den till skit för att sälja av en förenklad version till folk.

Hursom, nu ska jag gå och förklara för nån att dom inte kan nåt om fysik eftersom atom-modellen från högstadiet jag har inte alls ser ut som en blob. Tokigt!
Citera
2026-05-21, 21:52
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Varför det? Det ligger ju ingenting värderande i något av begreppen, så det kan väl vara superrelevant för att beskriva hur någon är som person. Finns det några andra motsvarande begrepp du tycker att man ska använda?

"Jag gillar inte att prata framför folk" till "Jag har social agorafobi" är begrepp som faller inom ramarna för introvert. ALLA är introverta på nåt sätt, och ingen som kallar sig introvert är introvert. Det är som att säga att man är mänsklig och det var det.
Extroverta är alla människor, men det kan betyda "jag gillar att vara med en kompis" till "jag har maniska episoder" eftersom det, som introvert, är en enkel beskrivning utan värde.

Alla är introverta, och alla är extroverta. Självdiagnosticeringen med saker som introvert/extrovert har blivit samma som "högkänslig" nu, det betyder inte ett enda jävla skit. Det är den billigare varianten av Meyer-Briggs och Meyer-Briggs är bara astrologi för akademiker.
Det har blivit för enkelt och populärt för folk att säga att dom är introverta ofta i svador som "tillskillnad från dig gillar inte jag att organisera stora fester och sen se till att dom funkar... jag är introvert".

Introvert betyder ingenting numera bara att man totalt saknar en personlighet och tror att andra människor njuter att fixa det sociala åt en.
Citera
2026-05-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
I flera trådar har extroverta hävdat att de i genomsnitt är lika smarta som genomsnittet av introverta! nu kom ytterligare undersökning som säger emot dem

De hävdar det fastän de saknar många av vanor, som är tecken på hög intelligens (i genomsnitt.) Man får inte högt IQ bara av att skaffa sig de vanorna som t ex gilla att vara för sig själv. Vilket INTE är samma sak som att vara ensam.
Dessutom:
/Full kalender
/Nyfiken
/Tänker annorlunda
/Starkt fokus.
/Prata med sig själv
/Vanligt att helst jobba själv.
/Ofta ringande telefon och jobbar koncentrerat. MEN där sa de emot sig själva för om telefonen ringer hela tiden störs ju koncentrationen...
((Före mobiler hade jag telefonsvararen på nästan hela tiden och ringde tillbaka till folk då jag tog paus från koncentrerat jobbande. Vill leva långt från grannar för de stör.))

Sedan skriver de något jag hävdar är att de rör ihop olika saker.
"Nagelbitning syns nämligen oftare hos människor som ställer mycket höga krav på sig själva.
Vanans koppling till oro och perfektionism gör att forskare ser ett samband mellan stark koncentration och återkommande stress."
Perfektionism kan vara rätt MEN då det går över i oro, prestationsångest och stress HÄMMAR det ju tänkandet, speciellt den kreativa...
((Nu är det ändå lugnt för jag är "pensionär" men även då kalendern var full då jag skötte två företag med ganska många anställda, en sportförening, distriktskansliet, hade ett halvttidsnattjobb på hotell för att kunna se på amerikansk fotboll på TV före internet och privata sateliter, danser, tävlade i flera sporter själv... åt ofta middag från en kastrull i bilen mellan jobb och sportklubben, MEN blev sällan stressad...))
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/forskare-ser-%C3%A5terkommande-vanor-hos-personer-med-h%C3%B6g-intelligens/ar-AA23HYvh?ocid=winp2fp&cvid=c2961098d1cf4d8e82a3f9e 52ee07c52&ei=28
https://www.eleconomista.es/salud-bienestar/salud-mental/noticias/13928927/05/26/las-4-manias-que-practican-habitualmente-las-personas-mas-inteligentes-segun-los-expertos.html
Du är väl rätt korkad som startar en sån här tråd?
Citera
2026-05-21, 22:21
Medlem
Jag skulle våga påstå, enormt nyfiken, kan se lösningar och hur saker och ting hänger ihop blixtsnabbt. Gillar inte. ytliga samtal, humor i flera flager, logik och konsekvenstänk. Man gillar att optimera processer och logiskt tänkande mm.

Vilket utesluter facebook scrollande, tiktok scrollande -> leva framför mobilen livet överlag -> spellivet osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in