Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Varför det? Det ligger ju ingenting värderande i något av begreppen, så det kan väl vara superrelevant för att beskriva hur någon är som person. Finns det några andra motsvarande begrepp du tycker att man ska använda?
"Jag gillar inte att prata framför folk" till "Jag har social agorafobi" är begrepp som faller inom ramarna för introvert. ALLA är introverta på nåt sätt, och ingen som kallar sig introvert är introvert. Det är som att säga att man är mänsklig och det var det.
Extroverta är alla människor, men det kan betyda "jag gillar att vara med en kompis" till "jag har maniska episoder" eftersom det, som introvert, är en enkel beskrivning utan värde.
Alla är introverta, och alla är extroverta. Självdiagnosticeringen med saker som introvert/extrovert har blivit samma som "högkänslig" nu, det betyder inte ett enda jävla skit. Det är den billigare varianten av Meyer-Briggs och Meyer-Briggs är bara astrologi för akademiker.
Det har blivit för enkelt och populärt för folk att säga att dom är introverta ofta i svador som "tillskillnad från dig gillar inte jag att organisera stora fester och sen se till att dom funkar... jag är introvert".
Introvert betyder ingenting numera bara att man totalt saknar en personlighet och tror att andra människor njuter att fixa det sociala åt en.